Hop til indhold

Udstillingsspørgsmål


Doberfan
 Share

Recommended Posts

Jeg har overhovedet ingen forstand på udstilling, så undskyld hvis jeg spørger dumt, men blev altså nysgerrig.. :genert:

 

Har lige siddet og set Westminster, og lagde mærke til at ved alle spaniels tog handleren line/halsbånd af til eksteriørbedømmelse, og når dommeren så mærkede hunden efter på bagparten, så smed handleren et øre henover øjnene på hunden. Er det for at berolige/aflede opmærksomheden? Og hvorfor skal linen af? Er ret sikker på, at andre racer/typer beholdt linen på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har overhovedet ingen forstand på udstilling, så undskyld hvis jeg spørger dumt, men blev altså nysgerrig.. :genert:

 

Har lige siddet og set Westminster, og lagde mærke til at ved alle spaniels tog handleren line/halsbånd af til eksteriørbedømmelse, og når dommeren så mærkede hunden efter på bagparten, så smed handleren et øre henover øjnene på hunden. Er det for at berolige/aflede opmærksomheden? Og hvorfor skal linen af? Er ret sikker på, at andre racer/typer beholdt linen på.

 

Det er helt normalt at man på en del racer tager linen af mens hunden f.eks står på bordet, mest på pelsracer men jeg har set det på andre osse. Det giver et uforstyret billede af hunden.

At tage et øre foran øjnene har jeg aldrig set, men ja, det er da sikkert en afledningsmanøvre. Min holdning er så at det ville give mere mening at bruge tid på at arbejde med hunden så ikke den er utryg ved at blive gået gennem af en fremmed, fremfor at bruge tiden på at udtænke afledningsmanøvrer så ikke man bliver trukket på præmieringen. Men det er jo et prioriteringsspørgsmål, ikke alle beskæftiger sig med hvad hunden måtte mene om at være redskab i sin ejers hobby...

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for dit svar. Det undrede mig bare, at det var næsten samtlige spaniels, der fik klasket et øre henover øjnene.

 

Det med linen giver selvfølgelig god mening.

 

Men det er i virkeligheden meget naturligt, en given adfærd vinder indpas og kopieres af andre, hovedsageligt nye udstillere.

Derfor ses der hos forskellige racer ofte forskellig handlerstil. Det er desværre for sjældent at nye folk stiller spørgsmålstegn ved de gamles fremgangsmåde, og derfor vil man faktisk indimellem opleve at folk ikke er helt klar over hvorfor de gør som de gør - "det er bare sådan man gør".

Link til indlæg
Del på andre sites

Ørerne holder man frem for at fremhæve længden på halsen. Det kan bruges, hvis man skulle have brug for at hjælpe hunden lidt (som hvis den eksempelvis ikke før har prøvet at blive målt med en målepind), men det er ikke derfor man gør det.

 

Linen tager man af for ikke at forstyrre udtrykket for dommeren. Især fordi vi på spaniels typisk bruger flade liner der er 2-3 cm. brede. Man kan dog vælge at beholde den på, hvis man syntes det kan være med til at understrege noget. Eksempelvis kunne min gamle have en lidt mere tilbagelagt skulder, så her har jeg beholdt linen på og lagt den godt tilbage, så det synes som om vinklingen i skulderen er bedre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror nok det er for at give en renere linie at man gør det med ørerne - uden dog at være helt sikker...
:5up:

 

 

Jeg prøver stadig at freehandle min welsh, selvom det er kotume, at holde både i hoved og hale, det er jeg bare rigtig dårlig til, jeg kan ind imellem, godt holde hende ved hovedet, for at få hende til at strække halsen, men halen får hun lov selv at styre.

Alt hvad der bliver gjort i udstillingsringen, er for at få hunden til at vise sin bedste side, og selv at vise det bedste, ved sin hund.

At tage linen af, når hunden bliver stillet op, er for at linen ikke skal forstyrre halsen linier.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...