Gæst johanlind Skrevet Marts 4, 2012 Rapporter Share Skrevet Marts 4, 2012 Om ca. Et halvt år skal jeg og kæresten have vores første hund, den skal være en mindre race. Hun er vokset op med hund og vi har begge læst en del om opdragelse... Vi har kigget på cardigan welsh corgi og vil høre om folk har nogen erfaringer med den eller andre gode bud. Den skal kunne være i en lejlighed Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
korvis Besvaret Marts 4, 2012 Rapporter Share Besvaret Marts 4, 2012 Ud fra de corgies jeg kender, vil jeg mene at det ikke er en nem race. De er hyrdehunde og dermed ret signalfølsomme, men samtidig kan de være nogle rigtig tykpandede og selvstændige væsener. Og den kombination kræver en hel del af én som hundeejer. Gøen kan også være et ret stort problem for racen. Men udover det er de sjove og charmerende, jeg kan virkelig godt li' dem. Jeg kender ikke nok til racen til at vide noget om forskellige linier, men det ville undre mig hvis ikke der er nogle med mere hyrdegen end andre, lige som med de andre hyrderacer. Det bør man nok sætte sig lidt ind i. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ulla H Besvaret Marts 4, 2012 Rapporter Share Besvaret Marts 4, 2012 Jeg har det som Korvis og har kun een af racen, der var tydelig meget selvstændig og faktisk kun gjorde, havde den selv ville. Ikke lige en hund til diverse kommandoer. Vil ikke lige tro , den er for 1 stegangs hundeejerer. Men kan sagtens tage fejl. Men det er nok over 40 år siden jeg kendte denne, og avl kan have gjordt dem lettere. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst 1stkholm Besvaret Marts 4, 2012 Rapporter Share Besvaret Marts 4, 2012 Du ved hvad størrelse du vil have. Har du overvejet aktiveringsbehov og hvad du vil lave med den? Selv er jeg ret doven anlagt, så jeg valgte selv en race der ikke krævede flere kilometers gåtur om dagen + mental stimulering. (Sat på spidsen naturligvis). Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst johanlind Besvaret Marts 4, 2012 Rapporter Share Besvaret Marts 4, 2012 Du ved hvad størrelse du vil have. Har du overvejet aktiveringsbehov og hvad du vil lave med den? Selv er jeg ret doven anlagt, så jeg valgte selv en race der ikke krævede flere kilometers gåtur om dagen + mental stimulering. (Sat på spidsen naturligvis). Ja jeg har aktivering i hukkomelsen, har læst en del om hunde Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
søster lagkage Besvaret Marts 4, 2012 Rapporter Share Besvaret Marts 4, 2012 det skal måske også tages med i overvejelserne, at sådan en lang og kortbenet størrelse måske ikke egner sig til at gå meget på trapper. nu ved jeg selvfølgelig ikke, om i har elevator, så er det jo ikke noget problem. men de bliver jo ellers ret tunge, så de er måske ikke sådan helt lige til at bære op og ned. i øvrigt har jeg samme opfattelse som de andre der har svaret, det er efter min erfaring virkelig meget mere en brugshund end en kælehund, de er rimeligt rå, lidt skarpe i det, ret tykpandede, meget selvstændige - og sindssygt meget gøende. men jo også meget sjove og charmerende. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst johanlind Besvaret Marts 4, 2012 Rapporter Share Besvaret Marts 4, 2012 Kunne være vi skal kigge på andre hunde også... Nogen der har nogen gode bud Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
NannaSoko Besvaret Marts 4, 2012 Rapporter Share Besvaret Marts 4, 2012 Nu er det ikke ret mange krav du har skrevet op til jeres kommende hund: Lille, kan bo i lejlighed og "første-gangshund". Det er der mange, mange racer der kan opfylde, så du skal muligvis prøve at lidt om hvad i ønsker af temperement, pelstype, kropsbygning, lærevillighed osv for at få nogle gode brugbare svar. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Beaglepack Besvaret Marts 4, 2012 Rapporter Share Besvaret Marts 4, 2012 Jeg vil råde dig til at besøge kenneler eller udstillinger rundt om og få en snak med mere erfarne corgi ejere. Jeg ved fra en bekendt at hunden kan være disponeret for hoftedysplasi samt en bestem øjensygdom som jeg desværre ikke kan huske hvad hedder. Så disse ting skal du/I undersøge godt igennem og gøre jeres overvejelser for og i mod. Jeg tror ikke Corgien er sværere at have med at gøre end så mange andre hunde - når blot man gør sit forarbejde, så man ved hvilke egenskaber hunden er i besiddelse af. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
korvis Besvaret Marts 4, 2012 Rapporter Share Besvaret Marts 4, 2012 det skal måske også tages med i overvejelserne, at sådan en lang og kortbenet størrelse måske ikke egner sig til at gå meget på trapper. nu ved jeg selvfølgelig ikke, om i har elevator, så er det jo ikke noget problem. men de bliver jo ellers ret tunge, så de er måske ikke sådan helt lige til at bære op og ned. i øvrigt har jeg samme opfattelse som de andre der har svaret, det er efter min erfaring virkelig meget mere en brugshund end en kælehund, de er rimeligt rå, lidt skarpe i det, ret tykpandede, meget selvstændige - og sindssygt meget gøende. men jo også meget sjove og charmerende. Det er vist mildt udtrykt! Det er en anden ting jeg har oplevet med "mine" corgier - andre hunde tænder tit af på dem når de leger, for det går ikke stille for sig!! De leger hårdt! Faktisk er jeg lidt glad for at Iso har leget med dem fra hun var lille af, det har godt nok hærdet hende en hel del. De er meget, meget fysiske, og larmer meget under leg. En tredie ting - det ligger også til dem at nappe, de er jo kvæghyrder. Og det kan være rigtigt svært at vænne dem af med, hvis de har en del hyrdegen i sig. Min veninde kan tit fremvise de flotteste blå mærker på sine ben efter endt træning... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Helle1985 Besvaret Marts 4, 2012 Rapporter Share Besvaret Marts 4, 2012 Jeg vil ikke skrive mere om corgier; de andre har sagt det Hvad vil du bruge hunden til? Hvis det er kæl og hygge, ville jeg tage én af skødehunde-racerne; chihuahua eller dne slags. Hvis I skal lege med den, lære den en masse og gå lange ture, vil jeg sige en labrador;) De er nemme, lærer hurtigt og er søde og kærlige. MEN de er ikke gode i lejlighed, medmindre I går MEGET med den! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst kleo Besvaret Marts 4, 2012 Rapporter Share Besvaret Marts 4, 2012 hvad vil du med hunden? dvs hvad tænker du på når du tænker hund? sofa hygge, lange gå ture, træning, udstlling, eller hvad? har du/i børn hvis ja hvor gamle er de hvis nej har i børn i tankerne?, hvor meget arbejder i dvs hvår længe skal hunden være alene? Alt sammen spørgsmål som kan give et hint om hvor i skal se hen af med hensyn til race, alle hunde kan bo i lejlighed:) når bare aktiveringen er god nok:) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst johanlind Besvaret Marts 4, 2012 Rapporter Share Besvaret Marts 4, 2012 Den skal være en hund til noget træning og gode ture uden det bliver maratonløb. Har ingen børn i tankerne. Med hensyn til temperement har jeg ikke nogen preference. Den skal IKKE bruges til udstilling jeg arbejder 8-16 og kæresten går hjemme. vi havde også tænkt på beagle men ved ikke da jeg godt vil have en hund der kan løbe frit. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
søster lagkage Besvaret Marts 4, 2012 Rapporter Share Besvaret Marts 4, 2012 hvis du vil have en hund der kan gå fri, skal du ikke vælge en beagle. men med jeres ret uspecifikke ønsker, er der jo rigtig, rigtig mange muligheder. har i virkelig ingen ønsker til temperament? jeg vil da mene, at det er det aller vigtigste. altså ønsker i en selvstændig hund, en kælepotte, en der er legesyg og gerne vil i hundeskoven eller en mere reserveret hund? er det vigtigt for jer, at den kan med andre hunde? må den være vagtsom? hvordan med stressniveauet, ønsker i en lille vimmer en eller en mere rolig, nervefast type? der er meget stor forskel på de forskellige racer og typers karaktertræk, og i skal jo dele hjem med hunden i 10+ år, så det er rimeligt vigtigt, synes jeg, at gøre grundigt op med sig selv, hvilken type hundepersonlighed man ønsker at dele hjem med. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
CrazyDogLady Besvaret Marts 4, 2012 Rapporter Share Besvaret Marts 4, 2012 Om ca. Et halvt år skal jeg og kæresten have vores første hund, den skal være en mindre race. Hun er vokset op med hund og vi har begge læst en del om opdragelse... Vi har kigget på cardigan welsh corgi og vil høre om folk har nogen erfaringer med den eller andre gode bud. Den skal kunne være i en lejlighed Kunne være vi skal kigge på andre hunde også... Nogen der har nogen gode bud Umiddelbart tænker jeg en Löwchen eller måske en Dansk/Svensk gårdhund. Den sidste har vist lidt tendens til at gø, men det kan jo trænes væk.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Beaglepack Besvaret Marts 4, 2012 Rapporter Share Besvaret Marts 4, 2012 En beagle vil jeg heller ikke anbefale - heller ikke som første gangs hund uanset om den kan være løs eller ej - D/S gårdhunden tror jeg heller ikke er et bud - det er meget aktive hunde. En cavalier er et bud - den er til lidt af det hele. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
søster lagkage Besvaret Marts 4, 2012 Rapporter Share Besvaret Marts 4, 2012 En cavalier er et bud - den er til lidt af det hele. der skal man bare være super kritisk med hvorfra man får hvalpen, der er jo massive helbredsproblemer. ellers er jeg nok enig. og med samme forbehold kunne en mops måske også være en mulighed. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Michelle w Besvaret Marts 4, 2012 Rapporter Share Besvaret Marts 4, 2012 Lidt sjovt at læse tråden, for min opfattelse af corgien er bare SÅ anderledes end hvad der er skrevet her i tråden. For god ordens skyld må jeg hellere skrive at jeg slet ikke har oge som helst personlig erfaring med racen og har heller ikke læst eller på anden vis søgt yderligere info om dem. Jeg har gået til træning med en lille håndfuld af dem, og de var bare så dygtige, glade og fokuserede. Altså self ikke sammenligneligt med border collie e.l. men udfra den lille håndfuld corgier, troede jeg faktisk det var ret samarbejdsvillige hunde, der ikke er alt for svære at have med at gøre. -hvis det er sandt at de er SÅ besværlige som tråden her giver udtryk for, må jeg da tage hatten af for di ejere jeg trænede sammen med... Med det sagt -det er egentlig MEGET få racer jeg mener er decideret uegnede som førstegangshunde. Men der er absolut racer der er nemmere at have som førstegangsejer end andre. Vælger man en "svær" race, kræver det at man er villig til at søge info, gå til træning osv... altså få hjælp og blive klogere:-) Generelt er det nemmest som ny hundeejer, hvis den hund man vælger, er sådan nogenlunde samarbejdsvillig (behøver jo ikke være en voldsom pleaser, men altså ikke super selvstændig) og har et stabilt sind. Så tåler de lidt flere "fejl" fra ejerens side uden at man af den grund ender med et håbløst uopdragens og nervøst bæst:-) Umiddelbart tænker jeg osse at en cavalier kunne være et bud. De er ret trænbare, ikke for store og meget tilpasningsdygtige hvad aktivering angår (men skal self have et eller andet at give sig til) -det største minus ved racen er dog at den har nogen helbredsmæssige skavanker der kan være ret alvorlige, så det gælder om at vælge sin hvalp med omhu. men for mig kunne det nu godt lyde som om i kunne have glæde af at bladre lidt i raceleksikon o.l. Du skriver i ingen ønsker/kra har til temperament, og det har jeg svært ved at tro -er det ligegyldigt om den er vogtende, reserveret eller glad overfor fremmede? (herunder gæster der måtte komme i jeres hus). Om racen generelt enes godt med andre hunde, eller ofte har tendens til at have nok i sig selv? (relevant bl.a. hvis man synes det er hyggeligt at komme i hundeskov, eller hvis man måske har familie og venner med hunde, hvor man gerne vil have hunden med) Er det ligegyldigt om i skal bruge 1 time dagligt på pelspleje, eller om 5 min om måneden er nok? osv.... Jo mere grundige i er med jeres overvejelser, jo bedre kan i vælge en hund der bliver et godt match til jeres hverdag. Og uanset at nogen racer beskrives som nemme og nogen som svære, så er den absolut nemmeste hund at have, en hund som passer perfekt til ens hverdag og ønsker. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst johanlind Besvaret Marts 4, 2012 Rapporter Share Besvaret Marts 4, 2012 Mops er jeg ikke så meget til synes server forkert at indavle så meget så det gir helbreds problemer. Hvad med Jack russel de ser sjove ud Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Michelle w Besvaret Marts 4, 2012 Rapporter Share Besvaret Marts 4, 2012 jack russel er osse en sjov lille hund -men osse temmeligt selvstændig, og ofte vil de gå på jagt på egen pote, hvis man lader dem gå uden snor. Og så er det, på trods af den ringe størrelse, en ret krævende hund. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Hopsa Besvaret Marts 4, 2012 Rapporter Share Besvaret Marts 4, 2012 Mops er jeg ikke så meget til synes server forkert at indavle så meget så det gir helbreds problemer. Hvad med Jack russel de ser sjove ud Jeg tror ikke jeg helt forstår hvad du skriver her? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Petrine Besvaret Marts 4, 2012 Rapporter Share Besvaret Marts 4, 2012 Jeg synes selvfølgelig en papillon er den perfekte hund - kan gå rigtigt langt, mange timer om dagen, men kan også ligge i sengen og flade ud, er nem, kan være i en taske, når man tager bussen, elsker træning af enhver slags (mine laver alt fra weight pull til dogdancing), hvis du ikke gider pels, så kan den klippes af. Har gået til lydighed med en welsh corgi pembroke og møder nogle gange en ældre dame med en cardigan, begge hunde virker .... ikke så skræmmende, som de andres indlæg lægger op til, måske findes der forskellige linier, så nogle er brugs-hyrde-hunde og andre er hygge-sofa-hunde :hmm: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
søster lagkage Besvaret Marts 4, 2012 Rapporter Share Besvaret Marts 4, 2012 for lige at præcisere, så synes jeg ikke, at corgier er skræmmende eller sindssygt besværlige. der er en del her på nørrebro, det er jo blevet noget af en moderace, at par stykker kender vi ret godt. men udover dens nuttede udseende er der bare ikke meget ... hygge.. over dem. altså dem jeg kender er bare rigtig meget brugshunde og rigtig meget rå i det - ikke aggressive, bare meget hund og rigtig meget hyrd med napning og gøning osv. jack russells er super skønne, men de er altså aktive. hvis de får noget at lave, både fysisk og mentalt, så er det sikkert et udmærket bud. dog ikke en hund som jeg personligt ville "orke" tror jeg, de virker lidt som om, at de kører på uendelighedsbatterier. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
korvis Besvaret Marts 4, 2012 Rapporter Share Besvaret Marts 4, 2012 Har det som lagkagen, mine indlæg skal heller ikke forståes som at corgier er skræmmende på den måde! Men de er hunde med stort H, og der er meget brugshund over dem jeg kender. De er selvfølgelig også samarbejdsvillige og i aller højeste grad trænbare, og vi har f.eks. aldrig problemer med dem til træning. Nussehunde er de også, når de er i det hjørne. Men den kombination af hyrdehunds-følsomhed og tykpandet-selvstændighed synes jeg er virkelig svær, og jeg synes faktisk den er mere udpræget hos corgierne end hos f.eks. bordercollierne. I hvert fald hos de corgier jeg kender... Men det skal ikke misforståes - jeg er ret vild med "mine" corgier! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst johanlind Besvaret Marts 4, 2012 Rapporter Share Besvaret Marts 4, 2012 Jeg synes jeg bliver forvirret nu... Nogen siger de er gode og andre det modsatte... Vil jo helst have en god hund som den første. Nogen der har andre bud på sjove hunde Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts