Hop til indhold

Hvor dum kan man være?


Gæst perzern
 Share

Recommended Posts

Tjek lige med dit forsikringsselskab om de dækker ved drægtighed - mit selskab dækker ikke undersøgelser op til en drægtighed, under drægtighed eller indlæggelse på grund af uerfarenhed... De dækker KUN, hvis der går noget galt under fødslen.

 

Held og lykke med fødslen og hvalpene.

 

Der skulle vel ikke tilfældigvis bo en erfaren opdrætter i nærheden af dig, som du kunne fedte lidt for? De kan nogle tricks, hvis en hvalp f.eks. ikke trækker vejret, når den kommer ud osv.

 

Min sidst ankomne hvalp's fødsel fik jeg lov at overvære og i den fødsel gik der alt mellem 15 min. og 3 timer mellem hver hvalp - tæven fik 8 hvalpe i alt og fødsel gik igang om aftenen kl. 21.45 (ca.) og varede til kl. næsten 6 næste morgen. Tæven fik undervejs lidt druesukker og et par gåture + vand.

Det var en erfaren opdrætter og hun havde alt det du også har hjemme til fødslen.

 

MVH

Wivian

 

Drugesukker har jeg ikke, så det køber jeg straks når jeg kommer til byen. Tak!:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 279
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Det var nu rart lige at komme forbi dyrlægen. Det har givet mig ro igen og overblik:mrgreen:

 

Vi fik talt det hele igen, alt hvad jeg havde på min huskeseddel.

 

Med hensyn til hendes mad, så er alt i den skønneste orden, hun får hvalpe fodre og der skulle være hvad hun har brug for. Så får hun jo ekstra ting af mig, det er bare sådan på intuitionen; æggeblommer råt kød mav-ben og den slags. Hvilket Pollock jo virkelig nyder godt af også.

 

Temperatur på 37.3 kan uden mærket godt være hendes normal temperatur. Vi tjekkede den selvfølgelig og den vidste det samme som jeg havde målt, 37.3

 

Det med, at jeg troede, der skulle gå 20 minutter mellem hver fødsel, var en total misforståelse, godt det blev sat på plads. De 20 min. er fra veerne begynder og til fødslen sætter igang.

 

Og så skulle jeg ellers bare "slå koldt vand i blodet". Hun ville da gerne indlægge Maja til fødslen var overstået, men det kunne hun overhovdet ikke se nogen grund til og det ville da både være synd og skam, både for Maja men også for mig.

Jeg virkede (fik lige selv en lægelig vudering) sund og fornuftig ... "Du skal bare tage som en mand", sagde hun:rolleyes: og træk på smilebåndet. Dejlig humor!

 

Så kom vi endelig til røngtenbillederne, det var sgu sjovt. Sikke et rod at se på. Et af dem var taget fra hendes ryg, så man så ned i maven. Det så bare ud om som der var kastet en masse knogler ned i mave på hende, det var lidt sjovt at se. På de to andre røgentenbilleder, kunne jeg lige så tydeligt se 6 stk hvalpe. Det var en meget underlig fornemmelse at se. Selvfølgelig fik jeg ikke spurgt om at få kopier af det ... øv! Det gør jeg næste gang jeg kommer.

 

Så gav hun mig et moderligt klap på skulderne: - "Så glæder jeg mig til at se jer alle 9 efter fødslen":vinken:

 

Så nu er der kommet helt ro på det igen, så jeg føler mig hel tryg. Og skulle det ske, at hun føder her i weekenden, som kommer der to af mine venner fra København som kan hjælpe mig, ellers er der naboen ...

 

Nu er det så bare at vente, mens jeg pløjer mig gennem dvs. internet sider om hundefødsler osv.:-D

Redigeret af perzern
Link til indlæg
Del på andre sites

Det lyder til at du nu er udrustet til at være fødselshjælper. :5up: Nu håber vi så bare at du ikke besvimer (mænd kan jo være lidt sarte på det punkt). *GGG*

 

Nu har du vel husket at oplade kameraet ikk`?, for vi forventer jo billeder af de små. Held og lykke og god fornøjelse (det er en fantastisk oplevelse at være med til kan jeg godt afsløre). :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Det lyder til at du nu er udrustet til at være fødselshjælper. :5up: Nu håber vi så bare at du ikke besvimer (mænd kan jo være lidt sarte på det punkt). *GGG*

 

Ja det er de jo; men det skal nok gå

 

Nu har du vel husket at oplade kameraet ikk`?, for vi forventer jo billeder af de små. Held og lykke og god fornøjelse (det er en fantastisk oplevelse at være med til kan jeg godt afsløre). :-D

 

Kameraet er der også tjekke på; men det kunne ligne mig, at jeg ikke kan finde det når jeg skal bruge det ... Så måske jeg skulle gå rundt med det:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Perzern.

 

Glæd dig til din hund skal føde - det er en kæmpe oplevelse.

Det kan dog også være en anelse skræmmende..

Første gang vores tæve skulle føde blev jeg meget forskrækket over at hun var meget urolig da veerne begyndte. Hun ville ikke ligge ned og vandrede rundt. Pludselig kunne jeg se en "ballon" i fødsels vejen. ( Det var selvfølge fosterhinden). Jeg tænkte at der var noget helt galt...

Jeg blev så forskrækket at jeg ringede til vagtdyrlægen 3 gange i løbet af 20 min.:oops:

Men alt gik godt - hun fik 9 dejlige hvalpe:-D

 

Hun spiste kun de sidste 3 moderkager selv. Det var lidt som om det først der gik op for hende hvad det var hun skulle. De første hvalpe slikkede hun heller ikke selv rene eller brød fosterhinden, så der måtte jeg hjælpe hende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så spændene med 6 små vabser glæder mig så meget til at høre hvordan det går.:-D Dejligt at hører at dyrlæge siger go for hjemme fødslen så din pige kan være tryg og rolig det giver jo ekstra stress hvis hun skulle inlægges.:5up: har du tlf. nr til hende så du kan ringe hvis der skulle være behov for det? :shock:I mit tilfælde kom jeg jo da hun havde fået to hvalpe selv, havde fået dem ud af posen, men kunne ikke finde ro efter. En af dem var døde.. den anden pev og var lidt kold, men da hun først faldt til ro og blev tryg så lagde den sig og pattede. hun spiste alle poserne selv. ringede til dyrlægen bare for at høre om jeg skulle være bekymret over den ene der var død, men som dyrlægen sagde så er der en naturlig frasoterin (staveplade) og jeg skulle ikke bekymre mig hvis bare hun selv slikkede og viste interesse. og hold venligst godt fast på det kamera... er selv ked af at det kun blev mobilen der blev taget billeder med i dag:megaked:MEn super at hører hvor godt du har sat dig ind i tingene og forberedt dig det er skønt at vide.:vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

Pyh... det er godt at høre, at alt ser fint ud... Kunne dyrlægen sige, om det var ved at være oppe over? Eller hendes dato "d.1.sep." skal måske justeres så den passer med de parringer, du har set... Så er der en uges tid til endnu. ---Så kan du nå at læse en masse om fødsler på Nettet.

 

Og du skal vist osse til at sætte dig ind i, hvad der kræves af dig når du står med sådan en flok babyer. Maja tager sig af det meste, men der ER en del, du kan gøre også.

---På mange kennel-hjemmesider er der beskrivelser af, hvad opdrætter sørger for i de første 8 uger.

 

Nå, men skriv ned i hvilken rækkefølge hvalpene bliver født, -f.eks. "Nr. 1 kl. 16,10: hun med hvid halespids,", "Nr. 2 kl. 16.42: han helt sort" o.s.v.

 

Hvis der er flere, der er helt ens, så må du give dem forskellige farver, --enten små farvede bånd om halsen, --eller en lille klat maling på rumpen.

---Hvis du f.eks. får brug for (eller lyst til) at veje dem, så er det jo vigtigt, at du tydeligt kan kende forskel på dem. Har du en nogenlunde nøjagtig køkkenvægt?

 

---Ja, det er træls, at jeg bliver ved med at fortælle dig, hvad du OSSE skal gøre, --nu hvor alting liige ser så fint ud. Men du kan slappe af om 8-10 uger, når du har sendt de fleste af dem hjemmefra. Indtil da er det altså hårdt arbejde. Sjovt, ja!!! Og en stor oplevelse, --især hvis alt går godt. Men der er f*** osse meget arbejde med sådan et kuld tissende og pivende små hvalpe.. Bare vent til de om kort tid kan komme ud af kurven selv..... og de bare er over det hele... :lol:

 

---Billeder, billeder, billeder!!! Både fordi det er altså ret kort tid, sådanne 8-10 uger... Men også fordi det er altså et KRAV herinde fra hunde-forum at vi skal se hvalpene!!! Fra dag 1.! :-P

Redigeret af Birgitta
stavefejl
Link til indlæg
Del på andre sites

Pyh... det er godt at høre, at alt ser fint ud... Kunne dyrlægen sige, om det var ved at være oppe over? Eller hendes dato "d.1.sep." skal måske justeres så den passer med de parringer, du har set... Så er der en uges tid til endnu. ---Så kan du nå at læse en masse om fødsler på Nettet.

 

Og du skal vist osse til at sætte dig ind i, hvad der kræves af dig når du står med sådan en flok babyer. Maja tager sig af det meste, men der ER en del, du kan gøre også.

---På mange kennel-hjemmesider er der beskrivelser af, hvad opdrætter sørger for i de første 8 uger.

 

Nå, men skriv ned i hvilken rækkefølge hvalpene bliver født, -f.eks. "Nr. 1 kl. 16,10: hun med hvid halespids,", "Nr. 2 kl. 16.42: han helt sort" o.s.v.

 

 

Hvis der er flere, der er helt ens, så må du give dem forskellige farver, --enten små farvede bånd om halsen, --eller en lille klat maling på rumpen.

---Hvis du f.eks. får brug for (eller lyst til) at veje dem, så er det jo vigtigt, at du tydeligt kan kende forskel på dem. Har du en nogenlunde nøjagtig køkkenvægt?

 

---Ja, det er træls, at jeg bliver ved med at fortælle dig, hvad du OSSE skal gøre, --nu hvor alting liige ser så fint ud. Men du kan slappe af om 8-10 uger, når du har sendt de fleste af dem hjemmefra. Indtil da er det altså hårdt arbejde. Sjovt, ja!!! Og en stor oplevelse, --især hvis alt går godt. Men der er f*** osse meget arbejde med sådan et kuld tissende og pivende små hvalpe.. Bare vent til de om kort tid kan komme ud af kurven selv..... og de bare er over det hele... :lol:

 

 

---Billeder, billeder, billeder!!! Både fordi det er altså ret kort tid, sådanne 8-10 uger... Men også fordi det er altså et KRAV herinde fra hunde-forum at vi skal se hvalpene!!! Fra dag 1.! :-P

 

Ja nu regner vi med sidst på ugen. Men i virkelighed regner jeg ikke med noget. Jeg er beredt, så er det bare at hygge og vente og tage det roligt, til tingene sker. Er begyndt at tage hendes temperatur morgen og aften 37.2 her til aften, men det har nok ingen betydning.

 

Har haft det i tankerne hvordan man sætter orden i systemet ...

Jeg er jo kunstmaler, så har masser af farver. Men forskellig bånd er lidt sjover, syntes jeg. Så jeg vil købe noget let og tyndt bånd at sætte på , det vel fint?. Det kan sikkert også set lidt festlig ud i kurven.

Så tak for den ide!

 

Vægten har jeg også den er næsten helt ny, så den vejer sikkert helt fint.

 

Ja jeg er klar over at der bliver en masse tisseri osv. Har ikke så mange tæpper på gulvet, så de bliver fjernet.

 

Så må vi jo igang med noget potte træning

 

Er da kun glad for at I vil se billeder. Der skal nok kom tonsvis af dem. Det lover jeg:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan nu bedst lide idèen med at klippe en lille tot pels af, hvis der er hvalpe man ikke umiddelbart kan skelne fra hinanden. Farve kan være giftigt og en hvalp kan hænge fast i en søskendes snor omkring halsen.

 

Men nu skal vi jo også passe på, ikke at blive for hysteriske. Flere hvalpekuld er overlevet med neglelak i nakken og små bånd om halsen. ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan nu bedst lide idèen med at klippe en lille tot pels af, hvis der er hvalpe man ikke umiddelbart kan skelne fra hinanden. Farve kan være giftigt og en hvalp kan hænge fast i en søskendes snor omkring halsen.

 

Men nu skal vi jo også passe på, ikke at blive for hysteriske. Flere hvalpekuld er overlevet med neglelak i nakken og små bånd om halsen. ;-)

 

:5up: Men ellers en god ide, den med at klippe :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

(Temp. 37.4) Hun er begyndt at ændre adfærd. I går da vi skulle gå en lille tur, var hun væk og komme ikke da jeg kaldte, det plejer hun. Så rundt på hele grunden for at finde hende, her er mange skjule steder. Hun havde lagt sig ind under garage-gulvet (er forhøjet grundet grunden er skæv). Det samme skete her til morgen.

 

Var lidt pivet i går aftes. Her til morgen, har hun også været lidt pivet, nej faktisk meget. Da Pollock ville sige god morgen til hende, snerrede hun af ham, så Pollock straks sprang ud af sengen. Et eller andet er under op-sejling.

 

Det er som om hun gerne vil være alene?

 

Har nu lagt min dyne ned i fødekurven og lagt hende derned, jeg er ikke så glad for, at hun skal spring op og ned af senge.

 

 

 

Apropos, at lave kende mærker, så har jeg da selv et par forslag. :-):-D:mrgreen:

 

Jeg kunne jo også spray-male dem, eller måske give dem en lille morgenkåbe på ... Det var da nogle gode forslag:klap::ivrig::nar:

Redigeret af perzern
Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...