Hop til indhold

Jeg skal være "bedstemor"!


Valhrona
 Share

Recommended Posts

Og så i en alder af 33 år.. :vedikke: Narj ok det er Valhrona-musen som skal have hvalpe! De bliver så dejlige, hvis de kommer til at ligne forældrene bare en lille smule!! Man kan intet se på prinsessen endnu, men blodprøven var positiv, så nu skal vi igang med at "bygge rede". Der er jo ikke meget tid at løbe på med de vapser. To måneder flyver afsted (og der er mindre end en måned til nu)..

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 104
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Jamen det er da temmelig meget no-go... Kun en sort der bærer sort, må parre en brun..... Hmm...

Nå, men det skal jeg selvfølgelig heller ikk blande mig i...

 

 

Det er en større videnskab: Labrador retriever - Wikipedia, den frie encyklopædi

 

Vi har fået at vide af vores dyrlæge, at to brune hunde har større risiko for visse skavanker. Men at det skulle være et problem med en sort, som OGSÅ bærer gult og en brun det har jeg godtnok aldrig stødt på før..

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er en større videnskab: Labrador retriever - Wikipedia, den frie encyklopædi

 

Vi har fået at vide af vores dyrlæge, at to brune hunde har større risiko for visse skavanker. Men at det skulle være et problem med en sort, som OGSÅ bærer gult og en brun det har jeg godtnok aldrig stødt på før..

 

jeg ved ikke m det er no-go det har jeg heller aldrig hørt, men jeg kender da mindst én af de store dkk opdrættere som har lavet samme type parring :vedikke:

 

 

og tillykke med den kommende titel, skal i selv beholde en hvalp?

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg ved ikke m det er no-go det har jeg heller aldrig hørt, men jeg kender da mindst én af de store dkk opdrættere som har lavet samme type parring :vedikke:

 

 

og tillykke med den kommende titel, skal i selv beholde en hvalp?

 

Tak tak. Vi skal nok beholde en enkelt lille basse, som "vi ikke kan komme af med" (men sig det ikke til min mand.. :slem:) Jeg tror det bliver SÅ svært at sige farvel til de små basser, men vi må gøre hvad vi kan for at finde gode og egnede hjem til dem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er en større videnskab: Labrador retriever - Wikipedia, den frie encyklopædi

 

Vi har fået at vide af vores dyrlæge, at to brune hunde har større risiko for visse skavanker. Men at det skulle være et problem med en sort, som OGSÅ bærer gult og en brun det har jeg godtnok aldrig stødt på før..

 

 

Jeg kender ingen tavleejere der ville lave den kombi, men igen det skal jeg ikke blande mig i :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kender ingen tavleejere der ville lave den kombi, men igen det skal jeg ikke blande mig i :-D

 

Jeg tror nu alligevel at det er de færreste, som gentester deres hunde for farve inden parring, også blandt "tavlehundeejere". (Faren til Valhronas hvalpe har stamtavle - han er sort som natten, men de ved, at han bærer gult, da han er far til gule hvalpe). Jeg er ikke professionel opdrætter, men det jeg har kunnet tilegne mig af viden inden min egen hund blev parret er, at man helst ikke parrer to brune vovser, og for mig med den viden jeg har, var en sort far ideel for Valhronas babyer. Men hvor har du fra, at det er no-go? Det er ikke for af mistro det du siger, jeg kunne bare godt tænke mig at høre, hvor det kommer fra, da jeg ikke selv er stødt på det før og ellers synes jeg har gjort opsøgende arbejde inden vores valg af hanhund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved det fra Katlas opdrætter. Både mor og far er brune og ingen af dem bærer sort eller gult. De kunne aldrig drømme om at parre en brun tæve med en sort han der bærer gult. Kun brunt.

Det jeg har forstået er, at der er fire linjer. Linje1: Gul, kan bære sort. Linje2: Sort, kan bære gul. Linje3: Sort, kan bære brun. Linje4: Brun, kan bære sort.

Og det er no-go at gul og brunt blandes. Har hørt det kan give nogle sjove farver, der IKKE er ønskede og IKKE er i racestandarten.

 

Ved godt, det ikke er for at mistro mig, så det er helt okay du spørger.:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Har hørt det kan give nogle sjove farver, der IKKE er ønskede og IKKE er i racestandarten.

 

.:blink:

 

En ting er helt sikker: hvis der kommer en zebrastribet hvalpe-basse så bliver jeg overlykkelig og beholder ham/hende! En gul/brun eller gul/sort stribet labbevaps - jeg kan lige se det for mig! Måske jeg kan blive "hundedesigner", ligesom dem der avler "Puggel" eller hvad de nu kalder det? :hmm: (For the record - Det er gas! :slem:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror nu alligevel at det er de færreste, som gentester deres hunde for farve inden parring, også blandt "tavlehundeejere". (Faren til Valhronas hvalpe har stamtavle - han er sort som natten, men de ved, at han bærer gult, da han er far til gule hvalpe). Jeg er ikke professionel opdrætter, men det jeg har kunnet tilegne mig af viden inden min egen hund blev parret er, at man helst ikke parrer to brune vovser, og for mig med den viden jeg har, var en sort far ideel for Valhronas babyer. Men hvor har du fra, at det er no-go? Det er ikke for af mistro det du siger, jeg kunne bare godt tænke mig at høre, hvor det kommer fra, da jeg ikke selv er stødt på det før og ellers synes jeg har gjort opsøgende arbejde inden vores valg af hanhund.

 

Bruger man ikke farvekoder inden for den race?

For så er gentest vel ikke nødvendigt for at vide hvad den enkelte hund er bærer af?

Link til indlæg
Del på andre sites

En ting er helt sikker: hvis der kommer en zebrastribet hvalpe-basse så bliver jeg overlykkelig og beholder ham/hende! En gul/brun eller gul/sort stribet labbevaps - jeg kan lige se det for mig! Måske jeg kan blive "hundedesigner", ligesom dem der avler "Puggel" eller hvad de nu kalder det? :hmm: (For the record - Det er gas! :slem:)

 

 

:sjov:

Link til indlæg
Del på andre sites

Bruger man ikke farvekoder inden for den race?

For så er gentest vel ikke nødvendigt for at vide hvad den enkelte hund er bærer af?

 

Jeg er som sagt ikke professionel labrador-opdrætter, men kan ikke se, at de stambogsførte hunde sælges med information om andet end deres egne og forældrenes farver. Det fremgår altså ikke, hvad forældrene "bærer på" af farver, som jeg ser det, men igen tager jeg måske fejl?

Link til indlæg
Del på andre sites

Man parrer helst ikke gult og brunt, om det også gælder, når hannen "blot" er bærer af gult, skal jeg ikke sige. Men det er fordi den gul/brune kombination kan give pigment fejl blandt andet

 

Men stort tillykke, det bliver spændende:-D Åååh små labberhvalpe:lun:

 

Ja gul og brun og brun og brun skulle give lysere farver og dårligere sundhed (statistisk), men det med at den ene af forældrene er bærer af en farve har jeg ikke kunnet finde noget omkring. Jeg tror umiddelbart, at hovedparten af opdrættere ikke på forhånd ved (har fået testet), hvilke farver deres hund er bærer af..?? Det måtte jeg sætte mig ind i, hvis jeg skulle være fremtidig opdrætter af labbe-bepser..

 

Og ja det er bare så kære som hvalpe! De små buttede bamser med alt for store ører og poter! Jeg smelter!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er som sagt ikke professionel labrador-opdrætter, men kan ikke se, at de stambogsførte hunde sælges med information om andet end deres egne og forældrenes farver. Det fremgår altså ikke, hvad forældrene "bærer på" af farver, som jeg ser det, men igen tager jeg måske fejl?

 

Jeg ved ingen ting om det, derfor spurgte jeg.

I min egen race er der farvekoder på hundene, så på hundeweb kan man jo gå lisså langt tilbage som man næsten gider, for at se hvad der ligger i en given hund.

Jeg troede der var farvekoder på alle hunde, men jeg ved det jo som sagt ikke. Jeg tænker bare, at hvis man beskæftiger sig med en race der kommer i forskellige farver, så er det vel altid interessant at vide hvilke farver der ligger i den hund man indkøber, hvis man har overvejelser omkring at bruge den i avl.

 

Ift. at være proffesionel opdrætter eller ej, så er det vel egentlig de færreste der er det, kræver den betegnelse ikke at man kan leve af det?

Men om man laver sit første eller tiende kuld, så gør man jo hvad man kan for at det produkt der kommer ud i den anden ende er så godt som overhovedet muligt, og det gøres selvfølgelig ved at vide mest muligt om de hunde der indgår i kombinationen man laver :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Tillykke med titlen

 

Her er et også farveskema

Det er en anelse forvirrende lige først, men så gir det mening

www.labrador-retriever.dk

 

Og her: Skåret ud i pap (hunde)

http://www.kenneloversigt.dk/

 

Det er meget normalt at farveteste sin hund, hvis man er i tvivl om. hvad der kan komme ud..

Især hanhundene bliver farvetestet

 

I øvrig er det noget fis at brun/brun skulle gi dårligere sundhed..

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...