Hop til indhold

Jeg skal være "bedstemor"!


Valhrona
 Share

Recommended Posts

Tillykke med titlen

 

Her er et også farveskema

Det er en anelse forvirrende lige først, men så gir det mening

www.labrador-retriever.dk

 

Og her: Skåret ud i pap (hunde)

Velkommen til Kenneloversigten for Labrador Retriever

 

Det er meget normalt at farveteste sin hund, hvis man er i tvivl om. hvad der kan komme ud..

Især hanhundene bliver farvetestet

 

I øvrig er det noget fis at brun/brun skulle gi dårligere sundhed..

 

Men er der ikke noget med, at brun/brun i flere generationer kan give en lysere brun farve og at der derfor gerne skal lidt sort indover indimellem?

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 104
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Jeg ved det fra Katlas opdrætter. Både mor og far er brune og ingen af dem bærer sort eller gult. De kunne aldrig drømme om at parre en brun tæve med en sort han der bærer gult. Kun brunt.

Det jeg har forstået er, at der er fire linjer. Linje1: Gul, kan bære sort. Linje2: Sort, kan bære gul. Linje3: Sort, kan bære brun. Linje4: Brun, kan bære sort.

Og det er no-go at gul og brunt blandes. Har hørt det kan give nogle sjove farver, der IKKE er ønskede og IKKE er i racestandarten.

 

Ved godt, det ikke er for at mistro mig, så det er helt okay du spørger.:blink:

 

Så vidt jeg har forstået så anbefales det hverken at parre gul+brun eller brun+brun. Især brun+brun skulle kunne have indflydelse på sundheden. Om gul+brun så også gælder, når hannen blot er bærer.. det aner jeg ikke!

Man bruger da farvekoder på labber, ikke? Er det ikke dem med b'er og e'er? Altså eEbB - og så i alle kombinationer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så vidt jeg har forstået så anbefales det hverken at parre gul+brun eller brun+brun. Især brun+brun skulle kunne have indflydelse på sundheden. Om gul+brun så også gælder, når hannen blot er bærer.. det aner jeg ikke!

Man bruger da farvekoder på labber, ikke? Er det ikke dem med b'er og e'er? Altså eEbB - og så i alle kombinationer.

 

Jo farvekoderne (det lyder som en reklame for Flügger) er store og små bogstaver (store er dominant og små recessivt). Se link: www.labrador-retriever.dk

Men som sagt er jeg ikke stødt på, at opdrætterne oplyser "farvekoder" på deres hunde, men kun hvilke farver forældrene har. Og hvis det som i vores tilfælde er en sort han og en brun tæve og de kun får fx. sorte hvalpe eller kun brune, så er der jo ingen, som ville ane, at faren bærer gult, eftersom han er kulsort. Det vides kun fordi han er far til andre gule hvalpe. Det må vel kræve en gentest at finde den nøjagtige farvekode på en hund?

Link til indlæg
Del på andre sites

Tillykke med titlen

 

Her er et også farveskema

Det er en anelse forvirrende lige først, men så gir det mening

www.labrador-retriever.dk

 

Og her: Skåret ud i pap (hunde)

Velkommen til Kenneloversigten for Labrador Retriever

 

Det er meget normalt at farveteste sin hund, hvis man er i tvivl om. hvad der kan komme ud..

Især hanhundene bliver farvetestet

 

I øvrig er det noget fis at brun/brun skulle gi dårligere sundhed..

 

Det andet link kan jeg ikke få nogen mening ud af omkring farvegenetik?

Jeg synes slet ikke at være stødt på nogen, som har oplyst, at deres hunde var farvetestet? Men igen så er jeg absolut ikke ekspert på området. Jeg har min egen labbepige, som ikke har stamtavle, men hvis man for eksempel går efter en jagthund af bestemte linjer eller en udstillingshund, så går man vel mere op i farvegenetik m.v. Hvor udbredt mener du farvetest er blandt opdrættere? - Ren nysgerrighed, da jeg som sagt ikke er stødt på det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved ingen ting om det, derfor spurgte jeg.

I min egen race er der farvekoder på hundene, så på hundeweb kan man jo gå lisså langt tilbage som man næsten gider, for at se hvad der ligger i en given hund.

Jeg troede der var farvekoder på alle hunde, men jeg ved det jo som sagt ikke. Jeg tænker bare, at hvis man beskæftiger sig med en race der kommer i forskellige farver, så er det vel altid interessant at vide hvilke farver der ligger i den hund man indkøber, hvis man har overvejelser omkring at bruge den i avl.

 

Ift. at være proffesionel opdrætter eller ej, så er det vel egentlig de færreste der er det, kræver den betegnelse ikke at man kan leve af det?

Men om man laver sit første eller tiende kuld, så gør man jo hvad man kan for at det produkt der kommer ud i den anden ende er så godt som overhovedet muligt, og det gøres selvfølgelig ved at vide mest muligt om de hunde der indgår i kombinationen man laver :-)

På Hundeweb kan man da kun se DKK hunde ikke? - Vores "far-hund" har DJR stamtavle.

For mig handler det ikke om farver, men om sundhed. Jeg holder af labber i alle farver. (Læg lige mærke til alle skriftfarverne hva? :slem:)

I mine øjne er en professionel opdrætter en, som er registreret opdrætter i racens specialklub (og DKK eller hvor stamtavlen nu er registreret, men DKK er jo nok den mest kendte/udbredte/professionelle), men det står helt for min egen regning. Jeg tror det er de færreste, som kan leve af det, med mindre det bliver fabriksagtige tilstande med flere kuld om året. I vores tilfælde bliver det i hvert fald ingen guldgrube og det er heller ikke meningen med det.

Lige præcis! Sundhed frem for alt. Man kan naturligvis aldrig gardere sig 100%, men ved at forældredyrene er undersøgt for arvelige skavanker (øjne, hofter og albuer) og man i øvrigt kan stå inde for begge forældres temprement og personlighed mener jeg, at man er nået et langt stykke af vejen. Og med hensyn til det med at blande en gul og en brun eller to brune, så har jeg fra flere sider hørt, at det kan være et problem. Jeg har også andre steder ladet mig fortælle, at det er en skrøne, men jeg har valgt en sort han "for en sikkerheds skyld". I øvrigt efter råd fra vores dyrlæge, som vi har været i en god dialog med inden vi overhovedet overvejede at få hvalpe.

Og nu vil vi glæde os til de små kommer og håbe, at alt går godt og smertefrit, og at alle hvalpe er sunde og raske!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har min egen labbepige, som ikke har stamtavle, men hvis man for eksempel går efter en jagthund af bestemte linjer eller en udstillingshund, så går man vel mere op i farvegenetik m.v.

 

Nåår på den måde, jeg tog det som en selvfølge at der var tavle på tæven når der er det på hanhunden. Hvorfor i alverden producerer han tavleløse hvalpe, kan han ikke avlsgodkendes?

Link til indlæg
Del på andre sites

På Hundeweb kan man da kun se DKK hunde ikke? - Vores "far-hund" har DJR stamtavle.

For mig handler det ikke om farver, men om sundhed. Jeg holder af labber i alle farver. (Læg lige mærke til alle skriftfarverne hva? :slem:)

I mine øjne er en professionel opdrætter en, som er registreret opdrætter i racens specialklub (og DKK eller hvor stamtavlen nu er registreret, men DKK er jo nok den mest kendte/udbredte/professionelle), men det står helt for min egen regning. Jeg tror det er de færreste, som kan leve af det, med mindre det bliver fabriksagtige tilstande med flere kuld om året. I vores tilfælde bliver det i hvert fald ingen guldgrube og det er heller ikke meningen med det.

Lige præcis! Sundhed frem for alt. Man kan naturligvis aldrig gardere sig 100%, men ved at forældredyrene er undersøgt for arvelige skavanker (øjne, hofter og albuer) og man i øvrigt kan stå inde for begge forældres temprement og personlighed mener jeg, at man er nået et langt stykke af vejen. Og med hensyn til det med at blande en gul og en brun eller to brune, så har jeg fra flere sider hørt, at det kan være et problem. Jeg har også andre steder ladet mig fortælle, at det er en skrøne, men jeg har valgt en sort han "for en sikkerheds skyld". I øvrigt efter råd fra vores dyrlæge, som vi har været i en god dialog med inden vi overhovedet overvejede at få hvalpe.

Og nu vil vi glæde os til de små kommer og håbe, at alt går godt og smertefrit, og at alle hvalpe er sunde og raske!

 

Wow det er sgu en rigtig tivolitur det her :blink:

 

Og så fik jeg svar på hanhundens tavle, jeg kender ikke noget til den klub, til deres avlskrav eller regler ift. at producere tavleløst ved siden af, det kan være de er ligeglade...

Men som skrevet - jeg troede det var et tavlekuld og deraf kom mine spørgsmål, men det er klart det ikke er en viden du sidder inde med, så den lader vi bare ligge.

 

Lige for at forklare, når jeg skriver farvekoder, så mente jeg helt enkelt bare om ikke hundens farve var påhæftet i tavlen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Wow det er sgu en rigtig tivolitur det her :blink:

 

Og så fik jeg svar på hanhundens tavle, jeg kender ikke noget til den klub, til deres avlskrav eller regler ift. at producere tavleløst ved siden af, det kan være de er ligeglade...

Men som skrevet - jeg troede det var et tavlekuld og deraf kom mine spørgsmål, men det er klart det ikke er en viden du sidder inde med, så den lader vi bare ligge.

 

Lige for at forklare, når jeg skriver farvekoder, så mente jeg helt enkelt bare om ikke hundens farve var påhæftet i tavlen.

 

Ja jeg er jo ikke i tvivl om din mening om tavleløse hunde, men for os handler det om dyrenes sundhed og ikke om deres stamtavle. Valhrona er undersøgt på lige fod med tavlehunde inden parring - det er vist de færreste ikke-tavle-hundejere, som gør det. Vores dyrlæge havde i hvert fald ikke prøvet det før og det var noget af et hyr at få papir på billederne, da de jo af gode grunde ikke kunne sendes ind til DKK til vurdering.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja jeg er jo ikke i tvivl om din mening om tavleløse hunde, men for os handler det om dyrenes sundhed og ikke om deres stamtavle. Valhrona er undersøgt på lige fod med tavlehunde inden parring - det er vist de færreste ikke-tavle-hundejere, som gør det. Vores dyrlæge havde i hvert fald ikke prøvet det før og det var noget af et hyr at få papir på billederne, da de jo af gode grunde ikke kunne sendes ind til DKK til vurdering.

 

Jeg er ikke interesseret i eller ude på, at diskutere tavle/ikke tavle i denne tråd, jeg kom kun den vej fordi jeg egentlig altid tager det som en selvfølge at folk der producerer hvalpe gør det registreret (velvidende at det selvfølgelig ikke er tilfældet). Alligevel vil jeg ikke undlade at kommentere på det fremhævede, for det er netop tavlen der giver størst sandsynlighed for at komme i mål, hvis målet er sundhed. Når frasen kommer "vi er ikke interesseret i tavle men sundhed" så tænker jeg altid, jamen kære venner, det er jo netop dét tavlen kan bruges til!

Umiddelbart vil jeg da osse sige at det er bedre at gøre lidt end at gøre ingenting, men man skal bare huske at en hund med gode resultater sagtens kan have forældre og søskende der har lige det modsatte og derfor kan det gå hen og give en falsk tryghed at stå og se på et sundt forældredyr og dermed konkludere at så kommer der osse sunde hvalpe.

 

Nå, sorry..... held og lykke!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er ikke interesseret i eller ude på, at diskutere tavle/ikke tavle i denne tråd, jeg kom kun den vej fordi jeg egentlig altid tager det som en selvfølge at folk der producerer hvalpe gør det registreret (velvidende at det selvfølgelig ikke er tilfældet). Alligevel vil jeg ikke undlade at kommentere på det fremhævede, for det er netop tavlen der giver størst sandsynlighed for at komme i mål, hvis målet er sundhed. Når frasen kommer "vi er ikke interesseret i tavle men sundhed" så tænker jeg altid, jamen kære venner, det er jo netop dét tavlen kan bruges til!

Umiddelbart vil jeg da osse sige at det er bedre at gøre lidt end at gøre ingenting, men man skal bare huske at en hund med gode resultater sagtens kan have forældre og søskende der har lige det modsatte og derfor kan det gå hen og give en falsk tryghed at stå og se på et sundt forældredyr og dermed konkludere at så kommer der osse sunde hvalpe.

 

Nå, sorry..... held og lykke!

Tak skal du have!

Link til indlæg
Del på andre sites

Men er der ikke noget med, at brun/brun i flere generationer kan give en lysere brun farve og at der derfor gerne skal lidt sort indover indimellem?

 

Det er helt korrekt.. Den brune farve kan flade ud og blive fesen..

 

Hvor udbredt mener du farvetest er blandt opdrættere? - Ren nysgerrighed, da jeg som sagt ikke er stødt på det.

 

Det er rimelig udbredt.. Især fordi man blir bedre og bedre til at bruge udenlandske hanhunde.. Og sende sæd ud af landet

Min egen er så ikke farvetestet. Med 2 brune forældre kan han kun gi brunt

 

 

 

Så vidt jeg har forstået så anbefales det hverken at parre gul+brun eller brun+brun. Især brun+brun skulle kunne have indflydelse på sundheden. Om gul+brun så også gælder, når hannen blot er bærer.. det aner jeg ikke!

Alle parrer brun/brun.. Ved ikke hvor du har den anbefaling fra?

Og igen.. Det har absolut ingen indflydelse på sundheden, hvad farvegen de har

Vil tro at de fleste med lidt forstand på det, også går uden om hanhunde der bærer gult. Ville aldrig selv bruge det

Udover at brun+brun kan give gulbrune faver, er den primære årsag til, at man fravælger denne kombination så ikke sundheden?

 

Jeg forstår altså ikke, hvor I har det med sundheden fra?

Det eneste man har opdaget med brune er, at de har mere tendens til at bære gen for tør-næser..

Men det kan man også få med sorte og gule.

 

Jo. Det jeg har hørt er, at de har større risiko for ganespalte og pigmentfejl.

 

Sludder og vrøvl..

 

Min egen er far til 56 hvalpe.. Alle lavet brun/brun..

Der er ikke nogen, der er født med ganespalte..

 

En enkelt er død efter 1 uges tid, men som regel også der at de falder fra, hvis der er noget med hjertet eller andet

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg og Ricko, vil da også gerne lige sige tillykke med den kommende familie forøgelse :-D

 

Vi glæder os til at se de små nuttede hvalpe :lun: Der er ikke noget mere sødt, end små labbe hvalpe der fiser rundt og leger..... man smelter helt.......

 

Ja det gælder langt de fleste hvalpe.. Store poter, kæmpe ører og kluntede bevægelser! Jeg kan slet ikke stå for en hvalp!

Link til indlæg
Del på andre sites

Alle parrer brun/brun.. Ved ikke hvor du har den anbefaling fra?

Og igen.. Det har absolut ingen indflydelse på sundheden, hvad farvegen de har

Vil tro at de fleste med lidt forstand på det, også går uden om hanhunde der bærer gult. Ville aldrig selv bruge det.

 

Hvorfor ville du så ikke bruge en hanhund som bar gult? Hvis det ingen indflydelse har på sundheden? Hvis vi altså ser bort fra, at du har en brun hund og vil parre med brun?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg forstår altså ikke, hvor I har det med sundheden fra?

Det eneste man har opdaget med brune er, at de har mere tendens til at bære gen for tør-næser..

Men det kan man også få med sorte og gule.

 

 

 

Sludder og vrøvl..

 

Min egen er far til 56 hvalpe.. Alle lavet brun/brun..

Der er ikke nogen, der er født med ganespalte..

 

En enkelt er død efter 1 uges tid, men som regel også der at de falder fra, hvis der er noget med hjertet eller andet

 

 

Jeg har det fra mine dyrlæger og min bekendte, der avler labber til politibrug. De fraråder generelt brun/brun parring pga. øget risiko for helbredsproblemer som allergi, ledproblemer og nedsat immunforsvar. Dette pga. at man i bestræbelserne på at avle hunde i en bestemt farve, har set igennem fingre med sundhedsmæssige problemer.

 

Jeg kender ikke noget til problemer med ganespalte.. men er det ikke ret normalt, at der kommer sådan en hvalp indimellem? Altså uanset farvekombintation.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tillykke med hvalpene! Eeelsker hvalpebilleder ;)

 

Og lige et sidespring. Jeg har læst et sted at ruby Cavalier (brune farve/gen) har større sandsynlighed for visse racebestemte sygdomme.

Man kaldte det et svagere gen.

Men det er nok et tilfælde ;)

 

Held og lykke i hvert fald! Kan forestille mig at i får nok at se til ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har det fra mine dyrlæger og min bekendte, der avler labber til politibrug. De fraråder generelt brun/brun parring pga. øget risiko for helbredsproblemer som allergi, ledproblemer og nedsat immunforsvar. Dette pga. at man i bestræbelserne på at avle hunde i en bestemt farve, har set igennem fingre med sundhedsmæssige problemer.

 

Jeg kender ikke noget til problemer med ganespalte.. men er det ikke ret normalt, at der kommer sådan en hvalp indimellem? Altså uanset farvekombintation.

 

Mon ikke det stammer fra, at den brune farve har været meget populær, og der derfor måske er blevet avlet på hunde, som der ikke burde have været avlet på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...