Hop til indhold

Hvid- og "almindelig" schæfer


Gæst KageKaDeN
 Share

Recommended Posts

Gæst KageKaDeN

Halløj :)

Hmm jeg har hørt at den hvide schæfer er lettere og mere nem at have end en almindelig schæfer. Er det rigtigt??

Hvis man er førstegangs ejer ville det så være nemmest med hvid? :P

 

Kh :)

Link til indlæg
Del på andre sites

de hvide hedder Sweizisk hyrdehund, belgisk er en seperat race.

Kan ikke tro det med at de skulle være nemmere har noget på sig, de er alle schæfere! Det handler nok mest om forældres temperament, prægning, træning etc.

Vi har en hvid, eller gullig er hun vel :lol: men herovre hedder de bare schæfere! Det med det andet navn er rent snobberi fra kennelklubberne

Link til indlæg
Del på andre sites

de hvide hedder Sweizisk hyrdehund, belgisk er en seperat race.

Kan ikke tro det med at de skulle være nemmere har noget på sig, de er alle schæfere! Det handler nok mest om forældres temperament, prægning, træning etc.

Vi har en hvid, eller gullig er hun vel :lol: men herovre hedder de bare schæfere! Det med det andet navn er rent snobberi fra kennelklubberne

 

Det passer jo så heller ikke.. der er hvide schæfere og hvide hyrdehunde.. Den ene er dog ikke i DKK..

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg tror faktisk ALDRIG jeg har set en hvid schæfer i DK der ligner vores, altså cremefarvet (hun er så også langhåret). Har set masser af hvide hyrdehunde, men de er kridhvide, med sorte næser. Lexi har pink næse.

Bliver de aflivet som nyf¢dte i DK? Jeg ved at det har været måden at "skjule" dem i avlen i mange år, men er det noget der foregår, og er det normen? Hvor er ellers de cremehvide hunde henne?

Jeg ser rigtig mange af dem herovre, hvor Lexi jo også er fra.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvid schæfer og hvid schweizisk hyrdehund er en og samme race, dog i hvert deres avlsforbund, men har f.eks. samme racestandard...

De kan på ingen måder samlignes med den "almimdelige" type schæfer!

Temperamentsmæssigt ligger de to racer langt fra hinanden. Den hvide er mere blød og reserveret, den har ikke samme nerve og skarphed som alm. schæfer.

Racestandarden en også vidt forskellig, f.eks. er der en højdeforskel på hele 10 cm.

 

Den alm. schæfer er så tilgengæld delt op i to typer. Højavlen, den alm. brune/gyldne med sort ryg/sadel og den ulvegrå brugstype (denne type har jeg selv, mine er dog helt sorte - disse fås kun i grå kuld!) Højavlen er så mere udstillingspræget, og er eksteriør "mere" korrekt i forhold til racestandarden, men de har også et mere blødt temperament.

De grå er mere skarpe i temperamentet, og er mere brugs"minded". De kører højere i drifter, og har lidt mere skarphed over sig. Det er denne type som politiet hovedsageligt bruger, og som også bruges af folk der vil lidt mere indenfor brugsarbejde.

 

Som førstegangshund vil jeg ikke anbefale en schæfer af grå linier - de kræver erfaring og en hundefører der virkelig vil have en brugshund... de egner sig ikke til at være "en-gang-imellem-træning-hunde-og-ellers-ligge-i-sofaen"!!! På trods af at den hvide schweiziske virker mere blød, vil jeg grundet dens meget bløde og reserverede temperament heller ikke anbefale denne som nybegynderhund!!! Jeg synes faktisk at en højavl er et bedre bud, men det er self individuelt...

 

:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvid schæfer og hvid schweizisk hyrdehund er en og samme race, dog i hvert deres avlsforbund, men har f.eks. samme racestandard...

De kan på ingen måder samlignes med den "almimdelige" type schæfer!

Temperamentsmæssigt ligger de to racer langt fra hinanden. Den hvide er mere blød og reserveret, den har ikke samme nerve og skarphed som alm. schæfer.

Racestandarden en også vidt forskellig, f.eks. er der en højdeforskel på hele 10 cm.

 

Min veninde har en hvid (i DKK, så er ikke sikker på hvilken en af dem, det er:-):-))

 

Og Gilbert er noget større end de "almindelige" schæfere.. En dejlig dreng.

 

Jeg personligt kan ikke se forskel på dem, men det er jo også som du siger, at det er samme hund, bare i forskellige forbund:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Min veninde har en hvid (i DKK, så er ikke sikker på hvilken en af dem, det er:-):-))

 

Og Gilbert er noget større end de "almindelige" schæfere.. En dejlig dreng.

 

Jeg personligt kan ikke se forskel på dem, men det er jo også som du siger, at det er samme hund, bare i forskellige forbund:-)

 

:-D Ja den hvide "schæfer" og den hvide schweiziske er samme hund... og jeg tror faktisk ikke at der er forskel på dem - ved egentlig ikke hvordan de bedømmes på udstillinger :hmm:

Men de er vidt forskellige fra den race som man normalt betegner som schæfer - højavl og grå linier ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ok, temmelig meget off topic (tilgiv mig), men stadig omkring schæfere.

 

Når man siger skarpere i temperamentet (altså, jeg snakker se'fø'li brugslinier :blink: ), hvad menes der så?

 

Altså, den er mere brugsduelig, som du siger, men hvordan er den i hverdagen, hvis den er velstimuleret? Vel den være "(meget) mere" udfordrende, end en almindelig schæfer?

 

OK, mit spørgsmål er måske lidt dumt, men har altså aldrig nogensinde rigtig mødt/kendt en schæfer og kunne jo måske godt tænke mig en endag :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ok, temmelig meget off topic (tilgiv mig), men stadig omkring schæfere.

 

Når man siger skarpere i temperamentet (altså, jeg snakker se'fø'li brugslinier :blink: ), hvad menes der så?

 

Altså, den er mere brugsduelig, som du siger, men hvordan er den i hverdagen, hvis den er velstimuleret? Vel den være "(meget) mere" udfordrende, end en almindelig schæfer?

 

OK, mit spørgsmål er måske lidt dumt, men har altså aldrig nogensinde rigtig mødt/kendt en schæfer og kunne jo måske godt tænke mig en endag :mrgreen:

 

Med mere skarp mener jeg, at der er mere drive og gang i en schæfer af grå linie - der skal bare ske noget... Den er formel 1´eren indenfor schæferlinien. jeg tror bedst jeg kan forklare det, ved at linke til disse to videoer... begge fine hunde, men der er en verden til forskel i deres måde at arbejde på...

 

højavl

[media]

[/media]

 

grå

[media]

[/media]
Link til indlæg
Del på andre sites

Med mere skarp mener jeg, at der er mere drive og gang i en schæfer af grå linie - der skal bare ske noget... Den er formel 1´eren indenfor schæferlinien. jeg tror bedst jeg kan forklare det, ved at linke til disse to videoer... begge fine hunde, men der er en verden til forskel i deres måde at arbejde på...

 

højavl

[media]

[/media]

 

grå

[media]

[/media]

 

Ok, jeg kan godt se forskellen :blink:

 

Den grå var langt mere ivrig, end den gule. Måske lidt for ivrigt? :lol:

 

Nevertheles, skal jeg så forstå det sådan, at der ikke er nogen (som sådan) stor forskel på dem i hjemmet, når de er velstimuleret?

 

Jaja, jeg er tungnem, I know :rolleyes: Jeg må ud og møde nogle schæfere life på et eller andet tidspunkt!

Link til indlæg
Del på andre sites

med ulvelook a likes mener jeg Utonagan, tamaskan, Northern Inuit og Brittish Inuit, der jo er blevet avlet til at "skulle ligne ulve, men være familie hunde".

En af de allerf¢rste stamfædre til de tyske schæfere var hvid, det er ham farven kommer fra.

Hitler havde et stort avlsprgram for schæferhunde, men alle hvide hvalpe blev slået ihjel ved f¢dsel, da han mente de var svage. Ironisk, når man tænker på hvor glad han ellers var for "hvid".... men altså jo, de hvide schæfere er schæfere ligesom alle andre schæfere. Jeg er ganske klar over at linjerne rundt om i verden har gjort meget ved en hund som jeg personligt nu ofte synes ligner noget der er l¢gn. Jeg holder af at se de grå- og andre brugstyper, men de forkr¢blede kravlende udstillingshunde ser jeg ikke megen fidus i. Hver sin smag!

Link til indlæg
Del på andre sites

Ok, jeg kan godt se forskellen :blink:

 

Den grå var langt mere ivrig, end den gule. Måske lidt for ivrigt? :lol:

 

Nevertheles, skal jeg så forstå det sådan, at der ikke er nogen (som sådan) stor forskel på dem i hjemmet, når de er velstimuleret?

 

Jaja, jeg er tungnem, I know :rolleyes: Jeg må ud og møde nogle schæfere life på et eller andet tidspunkt!

 

De grå er klar altid... og der skal meget til for at køre dem "døde"... Højavls kan også være aktive, men slet ikke på samme plan - i hvert fald ikke efter min erfaring, har både haft højavl og har nu grå linie...

 

Men hvis du kommer til hundedag i Tivoli på lørdag, så er der rig mulighed for at hilse på schæfere, vi kommer i stort tal... jeg kommer med Kimba, Caisar bliver nok hjemme, medmindre manden også tager med (gider ikke tage alene afsted med dem begge)

Link til indlæg
Del på andre sites

med ulvelook a likes mener jeg Utonagan, tamaskan, Northern Inuit og Brittish Inuit, der jo er blevet avlet til at "skulle ligne ulve, men være familie hunde".

En af de allerf¢rste stamfædre til de tyske schæfere var hvid, det er ham farven kommer fra.

Hitler havde et stort avlsprgram for schæferhunde, men alle hvide hvalpe blev slået ihjel ved f¢dsel, da han mente de var svage. Ironisk, når man tænker på hvor glad han ellers var for "hvid".... men altså jo, de hvide schæfere er schæfere ligesom alle andre schæfere. Jeg er ganske klar over at linjerne rundt om i verden har gjort meget ved en hund som jeg personligt nu ofte synes ligner noget der er l¢gn. Jeg holder af at se de grå- og andre brugstyper, men de forkr¢blede kravlende udstillingshunde ser jeg ikke megen fidus i. Hver sin smag!

 

Nååå, så er jeg med... troede at du mente den grå linie var en look-a-like ;-)

Men vi er helt enige, jeg bryder mig heller ikke om de nævnte racer, ej heller tjekkoslovakisk ulvehund - den er spooky... har mødt den irl :shock: aldrig om jeg skal have sådan en dyr... :shock:

 

men jeg er også skudt i de grå (godt nok er mine sorte ;-)) det er bare hunden for mig :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen

de hvide schæfere er pragtfulde hunde men der stilles desværre ikke de samme krav til dem med brugsprøver som de andre 2 modeller men temp er der ikke den store forskel udover som black gsd skriver at de er mindre skarpe end deres fætre de alm og grå modeller

derudover kræver de megen motion og aktivering alligevel

 

deres standard er dog heller ikke den samme den hvide er noget større omkring 70-72 cm er ikke ualmindeligt for hanner af den hvide samt deres kropsbygning er flottere end de andre da de ikke har den skrå hældning i krydset som desværre de andre har

Link til indlæg
Del på andre sites

De grå er klar altid... og der skal meget til for at køre dem "døde"... Højavls kan også være aktive, men slet ikke på samme plan - i hvert fald ikke efter min erfaring, har både haft højavl og har nu grå linie...

 

Men hvis du kommer til hundedag i Tivoli på lørdag, så er der rig mulighed for at hilse på schæfere, vi kommer i stort tal... jeg kommer med Kimba, Caisar bliver nok hjemme, medmindre manden også tager med (gider ikke tage alene afsted med dem begge)

 

Hm, det kunne da være en god idé :hmm:

 

Er det Tivoli-Tivoli? Altså den i København? Dumt spørgsmål måske, men kunne ikke finde noget om det på Tivolis hjemmeside :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...