Hop til indhold

Recommended Posts

Nå, vi har været nede ved svigerne og spise som vi er hver søndag.

Svigerfar råber ad aslan (læg dig) imens der er en 3 årig pige der hviner og en baby der skriger agtig.

Aslan lagde sig ikke første gang svigerfar siger læg dig, så anden gang råber han "læg dig".......

Senere da børnefamilien er taget hjem, kommer Aslan over til svigerfar (i forventing om at blive kløet). Nanna (legetanten) begynder at flytte lidt på sig, og fanger aslans opmærksomhed, igen siger svigerfar "læg dig" hvilket aslan ikke gør, hans opmærksomhed er alle andre steder (ville jeg jo mene) og svigefar hæver stemmen/siger det med meget dyb stemme (ifølge mig med en snert af skinger irritation)

Jeg føler mig uretfærdigbehandlet på aslans vegne (han er jo KUN 22 uger). Så det ene tager det andet og så er jeg ellers igang med at fortælle at hvis han skal råbe af min hund kan den blive hjemme næste søndag. Hvortil han siger det er en god ide (hvilket det faktisk også er, men af andre årsager).

Til dette skal det siges vi har lært aslan "Aslan......dæk" og er først begyndt at sætte "læg dig" på i onsdags (istedet for dæk).

Nu kommer 10.000 doller spørgsmålet..........

Er jeg total pyller mor og forventer for lidt ad aslan?

Burde han lægge sig?

Han lægger sig fint herhjemme (mm der kommer lyde ude fra haven :roll:)

Hvor meget skal jeg forvente af en hvalp på 22 uger?

Jeg er lidt i vilde, for egentlig har jeg bare lyst til at blive baby og så bare blive hjemme sammen med min vovse.

Mens den fornuftige i mig siger "lad hunden blive hjemme, og tag derned og så lade det være sådanne"

Link til indlæg
Del på andre sites

• Svar 57
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Jeg vil hvis jeg var dig og du har et godt forhold til din svigerfar, tage en snak med ham, forklar ham hvordan i opdrager jeres hund og hvorfor i gør det som i gør. Men husk du må ikke tage den snak så længe du er vred og såret. Det er vigtig at du er rolig og fattet og kan agumentere for dit syn på hundeopdragelse.

Hvis du mener at det kommer du ingen vegne med så send kæresten hen og fortæl ham det. Det er hans far, så mon ikke han ved hvordan den skal takles.

Jeg ville hellere ikke finde mig i at nogen råbte efter min hund.

Sikke da en dum aften.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst ThomasTBO

Jeg må desværre melde pas overfor dine to hovedspørgsmål (kunne ellers godt have brugt de $10.000 :mrgreen:) , til gengæld vil jeg godt lige komme med mit bud på det med at få hunden 'irettesat' af udenforstående.

Som Jane siger, er det vigtigt i første omgang at slippe af med enhver form for irritation fra jeres side, så I helt sagligt og nøgternt kan få en snak med 'svigerne'.

Det er JERES hund, JER der vælger linien for, hvad kan kan/skal, JER der sørger for at disse regler bliver efterlevet af ham. Har 'svigerne' et problem med, hvordan I regulerer Aslans adfærd, så kan de pænt gøre jer opmærksomme på, at 'det og det er generende', og så må I vurdere om det er noget I kan og vil gøre noget ved. Viser det sig, at I ikke kan blive enige om, hvad der er ret og hvad der er forkert, så må 'sviger' enten vælge at acceptere jeres måde at gøre tingene på, eller I må lade Aslan blive hjemme.

Synes de så, at I skal lade Aslan blive hjemme, ja så er det bare synd for dem selv, at de lader sig gå glip af hans selskab :-P

Link til indlæg
Del på andre sites

Øv, stakkels Aslan... :cry:

Jeg er selv pyllermor, så jeg ville have reageret ligesom dig. :-) Det er sgu ikke ok, at andre råber kommandoer af min hund. Det gør jeg ikke engang selv, og det er jo fordi, at jeg ikke mener, at det er den rette måde at opdrage ham på. Og det bestemmer JEG, for det er MIN hund.

Jeg kan ikke tilføje noget fornuftigt til det, de andre allerede har skrevet, for det lyder som gode råd.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stinnemus

Jeg vil heller ikke svare på dine spørgsmål (jason har i den alder været kold i rumpen mht om han sad hjemme i stuen eller på en travl banegård med toget gungrende forbi, men nu i den alder han har nu er han begyndt at blive distraheret af fx hunde eller børn der kommer forbi:roll:)

Jeg sagde til alle i familien da jeg fik jason at INGEN, absolut INGEN skulle anvende andre metoder end dem jeg brugte - MIN HUND, MINE REGLER og det er IKKE til diskussion (jo, altså vil de ikke have hund i sofaen skal han ikke være der e.l:blink: ). De skal ikke hæve stemmen overfor ham for det forstår han ikke (kun tonefaldet), men et blidt, bestemt ahah får ham til at holde op med det samme for det er i et roligt tonefald den kommando er indlært. (ovenstående er selvf. sagt i et roligt tonefald - jeg er ret så konfliktsky og er sikker på at jeg i nogle tilfælde næsten har undskyldt at jeg krævede det af dem:rolleyes:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Du kan selvfølgelig IKKE forvente, at Aslan skal parrerer odrer fra 1) en "fremmet", 2) i det hurlum-hej og 3) en odrer Aslan ikke kender. Lad ham nu lige blive voksen og glæde dig over de ting, han rent faktisk kan allerede.

Jeg synes ærlig talt, at du skal lade Aslan blive hjemme indtil svigerfatter evt begriber, at Aslan ikke er hans hund, hvorfor han ikke skal kommanderer rundt med den og for at Aslan ikke skal ende med at blive forvirret i bøtten over irritation over, at han ikke adlyder en kommando han ikke kender.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nå, vi har været nede ved svigerne og spise som vi er hver søndag.

Svigerfar råber ad aslan (læg dig) imens der er en 3 årig pige der hviner og en baby der skriger agtig.

Aslan lagde sig ikke første gang svigerfar siger læg dig, så anden gang råber han "læg dig".......

Senere da børnefamilien er taget hjem, kommer Aslan over til svigerfar (i forventing om at blive kløet). Nanna (legetanten) begynder at flytte lidt på sig, og fanger aslans opmærksomhed, igen siger svigerfar "læg dig" hvilket aslan ikke gør, hans opmærksomhed er alle andre steder (ville jeg jo mene) og svigefar hæver stemmen/siger det med meget dyb stemme (ifølge mig med en snert af skinger irritation)

Jeg føler mig uretfærdigbehandlet på aslans vegne (han er jo KUN 22 uger). Så det ene tager det andet og så er jeg ellers igang med at fortælle at hvis han skal råbe af min hund kan den blive hjemme næste søndag. Hvortil han siger det er en god ide (hvilket det faktisk også er, men af andre årsager).

Til dette skal det siges vi har lært aslan "Aslan......dæk" og er først begyndt at sætte "læg dig" på i onsdags (istedet for dæk).

Nu kommer 10.000 doller spørgsmålet..........

Er jeg total pyller mor og forventer for lidt ad aslan?

Burde han lægge sig?

Han lægger sig fint herhjemme (mm der kommer lyde ude fra haven :roll:)

Hvor meget skal jeg forvente af en hvalp på 22 uger?

Jeg er lidt i vilde, for egentlig har jeg bare lyst til at blive baby og så bare blive hjemme sammen med min vovse.

Mens den fornuftige i mig siger "lad hunden blive hjemme, og tag derned og så lade det være sådanne"

Du kan ikke forvente, meget af en hvalp i den alder.

Men han bør til gengæld kunne regne med, at du stiller op for ham og irettesæter svigerfar!

Andre skal vel ikke opdrage på din hund?

Det var ikke gået hos mig :-)

Lad ham blive hjemme næste gang for fredens skyld...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg havde ikke fundet mig i svigers behandling af vores hund.

Der er to personer som skal "irettesætte" det er Lene og jeg.

Min mor have en idé om at hun skulle drille lexus med at tage hans slagterben fra ham, hvilket resulterede i en kontant afregning fra lexus,

DYB..MEGET DYB knurren og 4-5 hurtige klap med kæberne mod mors hånd, dog uden at røre min mor.

Lexus' handling havde den ønskede effekt, og vi tog så lige en snak med mor om hvordan vi holder hund her i huset. Siden har der ikke været gentagelser eller optræk til episoder, og de to er utrolig glade for hinanden

Som de andre også siger tag en snak med svigerfar!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg havde ikke fundet mig i svigers behandling af vores hund.

Min mor have en idé om at hun skulle drille lexus med at tage hans slagterben fra ham, hvilket resulterede i en kontant afregning fra lexus,

DYB..MEGET DYB knurren og 4-5 hurtige klap med kæberne mod mors hånd, dog uden at røre min mor.

Lexus' handling havde den ønskede effekt, og vi tog så lige en snak med mor om hvordan vi holder hund her i huset. Siden har der ikke været gentagelser eller optræk til episoder, og de to er utrolig glade for hinanden

Som de andre også siger tag en snak med svigerfar!

Godt din mor var til at nå!

Det er også som om, nogle nemt kan glemme at der inde i en hvalp af stor race gemmer sig en LILLE hvalp.

Man kan komme til at tro at hvalpen er voksen fordi den er af skrummelstørrelse og det er synd!

Svigerfar ville næppe have herset med en hund af cairn terrierstørrelse :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis du mener at det kommer du ingen vegne med så send kæresten hen og fortæl ham det. Det er hans far, så mon ikke han ved hvordan den skal takles.

:evil: Det skal vi så heller ikke ind på :evil:

Da vi var i sommer hus første gang med aslan, havde han et uheld indenfor, hvortil svigerfar råbte UUUUUUUUD :evil: (det har han gjort med sine egne to hunde åbenbart)

Igen blev jeg tosse, og sagde at hvis han råbte af hans børnebørn (hasn anden søn) så måtte han også råbe af aslan!

Selvfølgelig holdte kæresten med sin far....indtil vi kom hjem :evil:

Link til indlæg
Del på andre sites

Som Jane siger, er det vigtigt i første omgang at slippe af med enhver form for irritation fra jeres side, så I helt sagligt og nøgternt kan få en snak med 'svigerne'.

Det er JERES hund, JER der vælger linien for, hvad kan kan/skal, JER der sørger for at disse regler bliver efterlevet af ham. Har 'svigerne' et problem med, hvordan I regulerer Aslans adfærd, så kan de pænt gøre jer opmærksomme på, at 'det og det er generende', og så må I vurdere om det er noget I kan og vil gøre noget ved. Viser det sig, at I ikke kan blive enige om, hvad der er ret og hvad der er forkert, så må 'sviger' enten vælge at acceptere jeres måde at gøre tingene på, eller I må lade Aslan blive hjemme.

Synes de så, at I skal lade Aslan blive hjemme, ja så er det bare synd for dem selv, at de lader sig gå glip af hans selskab :-P

Irritationen er ikke nem at komme af med.

Jeg har mange fejl, den største er mit bæren nag hvilket jeg arbejder på).

Vi har haft vendt, at det er OS der opdrager og ikke sviger!

Måske han skal mindes om det igen?

Det må jeg jo prøve (og så minde kæresten om det samme)

Det værste er, at svigermor er jo total forgabt i Aslan, og så skal det gå ud over hende (hmm måske hun sætter svigerfar på plads?)

Link til indlæg
Del på andre sites

sådan en opførsel ville jeg hellere ikke acceptere, jeg mener ikke at det er nødvendigt at råbe en kommando uanset hvad, lær ham (svigerfar) at få øjenkontakt med aslan før han giver en kommando :-) så går det helt sikkert nemme næste gang.

det ufatelige er jo at manden selv har to hunde....han burde da vide at har man ikke kontakte med hunden...sker der ikke det helt store (det har jeg lært herinde :blink: )

Link til indlæg
Del på andre sites

Øv, stakkels Aslan... :cry:

Jeg er selv pyllermor, så jeg ville have reageret ligesom dig. :-) Det er sgu ikke ok, at andre råber kommandoer af min hund. Det gør jeg ikke engang selv, og det er jo fordi, at jeg ikke mener, at det er den rette måde at opdrage ham på. Og det bestemmer JEG, for det er MIN hund.

Jeg kan ikke tilføje noget fornuftigt til det, de andre allerede har skrevet, for det lyder som gode råd.

Jeg vil heller ikke svare på dine spørgsmål (jason har i den alder været kold i rumpen mht om han sad hjemme i stuen eller på en travl banegård med toget gungrende forbi, men nu i den alder han har nu er han begyndt at blive distraheret af fx hunde eller børn der kommer forbi:roll:)

Jeg sagde til alle i familien da jeg fik jason at INGEN, absolut INGEN skulle anvende andre metoder end dem jeg brugte - MIN HUND, MINE REGLER og det er IKKE til diskussion (jo, altså vil de ikke have hund i sofaen skal han ikke være der e.l:blink: ). De skal ikke hæve stemmen overfor ham for det forstår han ikke (kun tonefaldet), men et blidt, bestemt ahah får ham til at holde op med det samme for det er i et roligt tonefald den kommando er indlært. (ovenstående er selvf. sagt i et roligt tonefald - jeg er ret så konfliktsky og er sikker på at jeg i nogle tilfælde næsten har undskyldt at jeg krævede det af dem:rolleyes:)

Denne situation er så lidt æv, for det er ikke KUN min hund (selv om når det gælder ansvar osv føles det sådanne)

Jeg kan heller ikke se hvorfor man skal råbe, normalt bruger jeg et gangske normalt nej, og det virker...

et ganske normalt "læg dig" med tegn på (da vi jo træner læg dig, bruger jeg tegnet som vi i tidernes morgen startede ud med, en hånd ned på jorden med godbidder)

Selfølgelig er der situationer hvor der ikke er nogen hjemme i aslans hoved, og sådan er det. Men stille og roligt er fint for os to :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Du kan selvfølgelig IKKE forvente, at Aslan skal parrerer odrer fra 1) en "fremmet", 2) i det hurlum-hej og 3) en odrer Aslan ikke kender. Lad ham nu lige blive voksen og glæde dig over de ting, han rent faktisk kan allerede.

Jeg synes ærlig talt, at du skal lade Aslan blive hjemme indtil svigerfatter evt begriber, at Aslan ikke er hans hund, hvorfor han ikke skal kommanderer rundt med den og for at Aslan ikke skal ende med at blive forvirret i bøtten over irritation over, at han ikke adlyder en kommando han ikke kender.

Men nogen gang tror jeg at jeg forventer for lidt.....eller sådan kan det føles når man snakker med andre hundeejere (nu ved jeg så heldigvis hvordan aslan reagere når jeg kræver for meget, så der bliver jeg stoppet af ham)

Tror også at det ender med at han bliver hjemme næste gang, min stolthed kan jo ikke tage ham med.

Desuden er Tante nanna og aslansleg ved at blive for vild, og der er ikke nogen af dem der har godt af det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er så den øverste jeg nok skal have en lang snak med kæresten om, og så må det virkelig være hans job, nede ved hans forældre, at sørge for at dte bliver sådanne!

Din mor var ikke vandt til hunde?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er også som om, nogle nemt kan glemme at der inde i en hvalp af stor race gemmer sig en LILLE hvalp.

Man kan komme til at tro at hvalpen er voksen fordi den er af skrummelstørrelse og det er synd!

Svigerfar ville næppe have herset med en hund af cairn terrierstørrelse :hmm:

Og PRÆCIS den øverste linie jeg sad og tænkte i morges!

Han er jo højere end svigers to labber. Dog ville jeg mene at han (i mine øjne ) ligner en hvalp helt vildt meget :lun:

Må jo lige spørge næste gang om han ville herse med en lille vovse.

Det der snart er værst er, at når jeg pointere at jeg kender min hund bedst, kigger han dumt på mig.

Som om han ved bedre :roll: Pffff jeg har 14 ugers erfaring med min hund, han har kun 2 dage (hvor vi ikke har været der)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er enig med de øvrige, ingen andre end du og din kæreste skal opdrage eller irettesætte :mad: jeres hund - jeres hund - jeres regler:!:

Men er I på besøg et sted, og han er til gene - i værternes øjne ;-) - er det jeres opgave at afholde ham fra at være til gene, fx. tage ham i snor, lægge ham i bilen.

Jeg kan ikke huske, om I har bil :genert: men hvis I har, kunne det ikke være en løsning på jeres søndags-problem :neutral: at I har Aslan med, han kommer ind og hilser på svigermor, leger med Tante og så kommer i bilen og slapper af, mens I spiser så kan han komme ud igen senere og hilse/lege mere.

På den måde får Aslan også mulighed for at slappe af ind i mellem - dette forslag forudsætter naturligvis at han er glad og tryg ved at ligge i bilen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tjah, nu lyder det jo som om at svigerfar ikke er såå begejstret for Aslan, og det må man jo respektere, når man medbringer sin hund udenfor sit eget hjem.

Jeg synes det lyder som om du ikke levede helt op til dit ansvar som hundeejer ved at du ikke holdt øje med din hundehvalp og holdt den væk fra dem der ikke bryder sig om den.

Svigerfar skal ikke opdrage på din hund. MEN hvem skal så gøre det, når du intet gør ?

Jeg synes jo at du skulle ha' været lidt mere oppe på mærkerne selv, og sørget for at holde Aslan henne ved dig selv (eller i hvert fald væk fra svigerfar), når du allerede tidligt på aftenen kunne se og høre, at sviger bare synes at den der hund skulle lægge sig hvis den kom i nærheden af ham.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er enig med de øvrige, ingen andre end du og din kæreste skal opdrage eller irettesætte :mad: jeres hund - jeres hund - jeres regler:!:

Men er I på besøg et sted, og han er til gene - i værternes øjne ;-) - er det jeres opgave at afholde ham fra at være til gene, fx. tage ham i snor, lægge ham i bilen.

Jeg kan ikke huske, om I har bil :genert: men hvis I har, kunne det ikke være en løsning på jeres søndags-problem :neutral: at I har Aslan med, han kommer ind og hilser på svigermor, leger med Tante og så kommer i bilen og slapper af, mens I spiser så kan han komme ud igen senere og hilse/lege mere.

På den måde får Aslan også mulighed for at slappe af ind i mellem - dette forslag forudsætter naturligvis at han er glad og tryg ved at ligge i bilen.

Tror vi skal have øvet det med bilen, lyder som en god ide :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså er sviger-dutten ikke bare en af den slags, der vil have at en hund i hans nærhed bare skal lystre el pronto og NU ??? Det lyder jo ikke som om, han ikke kan li´ Aslan, men nærmere til at han vil prøve ham og virker det ikke efter hensigten (han bruger jo en forkert kommando) ja så bliver han irritabel og galper op.

Jeg synes stadig, at du skal lade Aslan blive hjemme næste søndag og når Sviger-halløjsaen så spørger, hvor Aslan er, så forklarer du ham stille og roligt, at Aslan ikke er med af de og de grunde.

Samtidig får du lejlighed til at få kærsten til at begribe, at det ikke hjælper noget, at I er enige hjemme, men ikke ude ved hans forældre. Når I skal til at afsted, siger du pænt på gensyn til Aslan og når kærsten så spørger, hvorfor Aslan ikke skal med, så forklarer du den søde kærsten, at Aslan kommer med igen, når jeres indbyrdes aftaler omkring hunden OGSÅ gælder, når I besøger hans forældre.

Ja, det er måske hampert overfor sviger-fyren og kærsten, men af og til må man altså lige op og markerer sig og i dette tilfælde kan du da gøre det uden de store sværdslag, men på en ganske stille facon...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes stadig, at du skal lade Aslan blive hjemme næste søndag og når Sviger-halløjsaen så spørger, hvor Aslan er, så forklarer du ham stille og roligt, at Aslan ikke er med af de og de grunde.

Jeg tror også at det er det vi gør til at starte med.

Og så må Aslan lige lærer den med bilen, da den jo egentlig kan være ret nyttig i mange tilfælde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja det skader absolut ikke, at en hund kan være alene i bilen. Jeg synes bare ikke, du skal bruge det som en nødløsning eller en måde at undgå en konflikt på. Svigerfatter og kærsten må og skal forstå at der er regler og aftaler. Ikke for deres egen skyld, men for, at Aslan ikke ender med at blive total forvirret...

• Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites