Hop til indhold

Modegoldens, dullehunde og farvesnobberi


Kaya & Mette
 Share

Recommended Posts

Jeg synes du skal gå all in! Jeg ejer ALT i pink Hurtta Lifeguard, pyntet med pink navneskilt.

 

Min målsætning har så været at dulle Bella så meget op, at nabolagets ældre mennesker med skødehunde, snart må indse at Bella faktisk ER en prinsesse, og ikke 36 kg ond schæfer der spiser små hunde til morgenmad:lol:

 

Du kan med garanti ikke stoppe sådan nogle gimperier, men kun kvæle dem i lyserødt hundegrej:-)

 

smil smil - enig bella er en dejlig prinsesse som freja leger godt med .

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 132
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Tillykke med det fine sundheds tjek.Vi fåogå ote sørgsmål - er Freja ren retriver med stamtavle ??Hvortil vi svarrer hun kan ikke læse -men er lige som vi ønsker :hjerte:

Jeg syntes ikke man skal gå så højt op i farver - bare man elsker sin hund

Link til indlæg
Del på andre sites

Personligt ville jeg osse vælge jagtmodellen (uanset farve -men rent udseendesmæssigt synes jeg nu osse en golden er pænest når den er GOLDEN og ikke hvid:-)),

En meget lys golden er smuk, fordi man endnu tydeligere kan se de mørke øjne - og den sorte tud. Det er sikkert også derfor, at farven er fremelsket.

 

Jeg ved ikke, hvordan de forskellige egenskaber er knyttet sammen....om jagtdueligheden udvandes i takt med, at farven bliver lysere. Men VED nogen egentlig det? Er der rent genetisk belæg for at mene det?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Spilop
(null)

 

Jeg tror ikke jagtegenskaber udvandes med farven, men ved at avle på skønhed istedet for brugsegenskaber. Jeg har mødt to hvide Golden ( og jeg har mødt mange) som jeg ville tage med på jagt. Den ene var af rene jagtlinjer, den anden ren udstilling. Jagtligt har de meget få brugbare engenskaber tilbage

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror da, at KWD har ret i, af brugsegenskaber og drive på praktisk jagt er noget nedarvet. Ligesom farver er.

Derfor vil en aktiv markprøvemand eller kvinde ikke købe hvalpe fra udstillingsmodellerne ,men kun fra linier, der er kendte i deres kredse.

Det er da ikke så underligt.En races brugsegenskaber bliver jo ikke nødvendigvis forbedret til racens formål, ved at forældredyrene kan deres flotteste udstillingtrav, har lært at stile sig korrekt og så har en yppig pels, som nok slet ikke fandtes i racen for 100 år siden. Og så behøver disse udstillingstyper jo ikke være dårligere som familiehunde, nok måske ofte lettere at få harmoniske. Netop fordi de ikke er avlet til at skulle kunne arbejde en hel dag.

Da borderen blev superpopulær købte en del yngre mennesker her i området disse hvalpe.De blev hurtigt mindstet i antal, da hundene ikke kunne klare en dag i lejligheden og 10 min . leg på græsset foran lejligheden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror ikke jagtegenskaber udvandes med farven, men ved at avle på skønhed istedet for brugsegenskaber. Jeg har mødt to hvide Golden ( og jeg har mødt mange) som jeg ville tage med på jagt. Den ene var af rene jagtlinjer, den anden ren udstilling. Jagtligt har de meget få brugbare engenskaber tilbage

Hvis det ikke har noget med farven at gøre, så har det nok næppe heller noget med skønheden at gøre, medmindre man tror, at dum & smuk hører uløseligt sammen? Hvis nogle egenskaber (fx jagtinstinkt) forsvinder, så må det jo være, fordi der avles på hunde, der mangler disse egenskaber?

 

Men det kunne være rart, hvis nogen med viden om genetik kom på banen og fortalte lidt om, hvorledes generne spiller sammen.

Link til indlæg
Del på andre sites

En meget lys golden er smuk, fordi man endnu tydeligere kan se de mørke øjne - og den sorte tud. Det er sikkert også derfor, at farven er fremelsket.

 

Jeg ved ikke, hvordan de forskellige egenskaber er knyttet sammen....om jagtdueligheden udvandes i takt med, at farven bliver lysere. Men VED nogen egentlig det? Er der rent genetisk belæg for at mene det?

 

Om egenskaberne udvandes genetisk, bare fordi pelsen bliver lysere?

 

Det kan alle vel blive enige om nok er lidt noget sludder. MEN. Og sådan et ér der jo: Det er et produkt af udstilling. Og héri ligger kernen i problemet jo reelt, for de er ikke avlet efter de egenskaber en retriever jo reelt bør indeholde, ligesom deres eksteriør sådan set også er en forhindring i sig selv, hvis man ønsker en hund der rent faktisk kan holde til arbejdet.

 

Er det en dårligere hund? Nej.

 

Men det ér en dårligere retriever. Har man svært ved at acceptere dén udtalelse, så vil jeg endnu engang opfordre folk til selv at tage ud at se hundene arbejde igennem et par år, og få syn for sagen.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Om egenskaberne udvandes genetisk, bare fordi pelsen bliver lysere?

 

Det kan alle vel blive enige om nok er lidt noget sludder.

Ja, det håber jeg da også, men..... :slem:

 

Naturligvis kan et ændret eksteriør i sig selv være en hæmsko, det siger vel også sig selv. Men når man med fynd og klem hævder, at fx en lys golden er ringere til jagt, så må man også have belæg for at mene det. At man ikke lige kan påvise den tilsyneladende ringere brugskvalitet ud fra genetiske betragtninger, er én ting. Men hvor mange lyse golden retrievere har man egentlig testet i jagtsituationer? Vel at mærke hunde, som er ejet af erfarne jægere, således at man ikke lige så vel kunne skyde skylden på en ny og uerfaren jæger, der selv endnu er af ringere brugskvalitet, end vedkommende bliver med tiden og erfaringen.

Min viden om genetik ligger tilbage i min gymnasietid engang i kridttiden, og jeg ved, at der er sket meget siden da, så hvis nogen har viden om genernes samspil mht udvanding af instinkter, så hører jeg meget gerne efter. :ivrig:

 

Det er et produkt af udstilling. Og héri ligger kernen i problemet jo reelt, for de er ikke avlet efter de egenskaber en retriever jo reelt bør indeholde,

Deri ligger megen sandhed - og megen fjolleri. For hver gang man opstiller en "eviggyldig regel", så må den kunne testes og hver gang give samme resultat. Så hvis der simpelthen ALDRIG kommer et passende antal "fejlfarver" med på jagt hos erfarne jægere, så KAN udsagnet sgutte testes. Så er det blot en påstand.

 

Derfor kan den pricipielt godt være sand - men man ved det bare ikke med sikkerhed. Der er tale om TRO, ikke VIDEN. Jeg håber, at du forstår, hvad jeg mener......

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg siger bare: Fuck folk og deres fordomme..

 

Nu har jeg ikke lige en pølse-panter, men en brun bjørn, der konstant sover vintersøvn :mrgreen:

 

Han er lige en hund for mig..

Han kan til tider være rigtig tung at danse med.. Han ved godt, hvad jeg vil ha ham til, men hvis man nu kan slippe :drille:

Hans jagtinstinkter fejler absolut ikke og han elsker at apportere vildt..

 

Når vi kommer til kanvas-dummy'er:fornaermet:, så slår udstillingshunden sgi igennem.. Det gider han altså ikke i et hæsblæsende tempo

Der er han et gammelt lokomotiv. Han kommer frem og tilbage, men det går dæleme ikke i en susende fart

 

Men sådan er det..

Ikke fordi at han er avlet kun på udstillinglinjer uden talenter.

Oldemor har 3 x 1.pr. i åben klasse, morfar har dog kun 1.pr i begynder og DJ udvidet apporteringsprøve, mor er kun familehund..

Den anden side er fra canada og usa. Deres prøver har jeg ikke lige styr på.

 

Men nu lå min interesse i at få en stille og rolig famile-hund, som jeg kunne ta med på udstilling for sjov..

"Desværre" viste det sig at her lå guldet åbenbart begravet og han er i dag indehaver af 3 championtitler. Den dansk/nordiske ligger stadig og venter, fordi jeg aldrig har været skide seriøs med træningen, fordi man ikke lige havde de forestillinger om at han en dag kunne blive champion og har sløset meget f.eks. lydighed og vildt-træningen..

 

Nu må jeg så bare kæmpe lidt hårdere for resultaterne.. Eller skulle man sige kæmpe lidt hårdere for at få bamsen til at høre efter :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Dina...

 

At der ikke er nogen klorin-goldens, eller kaffebordslabber der endnu har bevist deres værd som jagt- og markprøvehunde, skyldes så absolut ikke manglen på folk der prøver.

 

 

Om der er tale om en uerfaren hundefører eller ej spiller ingen rolle for dét her. Snarere tværtimod, men det er en meget brugt, og meget dårlig "undskyldning". Man kommer til at lægge noget mere arbejde i det som hundefører, for at få noget fornuftigt ud af de hunde, når vi snakker dét racerne (labber og goldens) egentlig er skabt til. Og man vil som hovedregel skulle bruge mere tid på det, end hvis man havde valgt noget andet.

Hvis man så endelig når så vidt at det egentlig begynder at gå godt, så er hunden imidlertid så gammel at det er for sent rigtigt at få glæde af det.

 

 

 

Og ja. Man burde have belæg for at mene det. Og det har man også.

Link til indlæg
Del på andre sites

Åh, gud.. Det må jeg har til næste markprøve..

 

Brun udstillingslab, lyshåret kvinde med babser og så det grej, der..

+ Cody's total ignorering af mine signaler, så er fordommene sgu da hjemme i hus:klap:

 

Siger du lige til hvor og hvornår, så kommer jeg med gø-monsteret og hepper på jer.

Link til indlæg
Del på andre sites

En meget lys golden er smuk, fordi man endnu tydeligere kan se de mørke øjne - og den sorte tud. Det er sikkert også derfor, at farven er fremelsket.

 

Jeg ved ikke, hvordan de forskellige egenskaber er knyttet sammen....om jagtdueligheden udvandes i takt med, at farven bliver lysere. Men VED nogen egentlig det? Er der rent genetisk belæg for at mene det?

 

Men det er jo ikke kun farven, der bliver lysere. Hunden bliver også lavet større, og så ryger noget af farten og letheden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Og ja. Man burde have belæg for at mene det. Og det har man også.

Nu hører jeg jo til dem, der mener, at der stort set altid er en grund til alting, og hvorvidt generne spiller sammen med pelsfarve eller pelstykkelse eller helt andre ting, aner jeg ikke. Men det kunne være interessant at vide fra fagfolk (genetikere, biologer eller andre), om man har fundet en sådan sammenhæng. Ligesom man har fundet sammenhæng mellem nogle gener og bestemte arvelige sygdomme.

 

For vi KAN vel nok blive enige om, at såfremt man avler på driftstærke (eller hvad de nu kaldes) individer, så FÅR man driftstærkt afkom. Og vice versa eller....?

Link til indlæg
Del på andre sites

For vi KAN vel nok blive enige om, at såfremt man avler på driftstærke (eller hvad de nu kaldes) individer, så FÅR man driftstærkt afkom. Og vice versa eller....?

Det kan vi da sikkert blive enige om, men nu har det ikke ret meget med drift at gøre, når vi snakker labber og goldens.

 

Og om pleaser"genet", og den lette dresserbarhed, den bløde mund, og evnen til at håndtere repetitioner i træningen og brugen hænger på farven og pelsen, eller ej, er ligegyldigt.

Det hvad det derimod under alle omstændigheder hører sammen med, er hvad man selekterer i avl.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Spilop

Falkirk's - FT / Jagtgoldens - Falkirk's Bad Boy Boogie Galleri

 

Denne hund er fin hvid og vi driller ejeren ofte og voldsomt med det. (Der er simpelthen ikke pisset nok på den) Dens brødre og søskende er flotte gyldne og ligner alle dem vi plejer at træne og gå på prøver med. Han er en fin jagthund selvom han er flot hvid, så det har ikke noget med farven, men avlen at gøre

 

DKWiechert: Du har en fin og kontant måde at udtrykke dig på, me like

Link til indlæg
Del på andre sites

Det hvad det derimod under alle omstændigheder hører sammen med, er hvad man selekterer i avl.

Og det, man selekterer hos fx en retriever, er dens jagtegenskaber, som man selv med egne øjne har fået bekræftet på måske utallige jagter/fra præmier, går jeg så ud fra. Man aner ikke, HVORFOR hunden er god, man ved blot, AT den er det.

 

Så langt, så godt.

 

Men det betyder jo også, at de hunde, man IKKE tester for de ønskede jagtegenskaber, i realiteten snildt kan besidde dem. Lidt tankevækkende, synes du ikke? :cool:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Joey-Salome
Åh, gud.. Det må jeg har til næste markprøve..

 

Brun udstillingslab, lyshåret kvinde med babser og så det grej, der..

+ Cody's total ignorering af mine signaler, så er fordommene sgu da hjemme i hus:klap:

 

Siger du lige til hvor og hvornår, så kommer jeg med gø-monsteret og hepper på jer.

 

Hahaha, jeg elsker jer, hvor er I skønne :kys:. Må jeg så ikke godt komme med min lille, morfar-magelige-slowtempo minigolden-tosseblanding Charlie og heppe med? Han er jo godt nok lidt for mørk i pelsen, og jeg nægter altså at bade ham i polyblonde, men så kan folk jo grine af hans korte ben og hans horribelt langhårede hale - for slet ikke at tale om hans jo helt forkerte forkærlighed for hyrdning fremfor jagt. :mrgreen:

 

 

En udstillings-golden eller lab er jo for hylan en meget bedre FAMILIEHUND, rolig og sød og meget nemmere at have med at gøre og trives i et familieliv. Så til det er den sgu da en bedre hund end jagttypen, og det er da GODT, at der er fremavlet denne type, når nu de fleste mennesker jo mere lever familielivet end jagtlivet. Så mange rigtige jægere og samlere er der gånnok heller ikke lige det her overforbrugs-rigland, så jeg synes altså, at den der højhest-agtige jagt-prestige om at "deres er bedre hunde" er en smule fjollet. Uanset hvad de så oprindeligt var brugt til. Det hedder jo bare udvikling.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Joey-Salome
Men det er jo ikke kun farven, der bliver lysere. Hunden bliver også lavet større, og så ryger noget af farten og letheden.

 

Jaaaaah - så er der mere at kramme og nusse og varme sig ved. :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Og det, man selekterer hos fx en retriever, er dens jagtegenskaber, som man selv med egne øjne har fået bekræftet på måske utallige jagter/fra præmier, går jeg så ud fra. Man aner ikke, HVORFOR hunden er god, man ved blot, AT den er det.

 

Så langt, så godt.

 

Men det betyder jo også, at de hunde, man IKKE tester for de ønskede jagtegenskaber, i realiteten snildt kan besidde dem. Lidt tankevækkende, synes du ikke? :cool:

 

Det er noget sludder dét der Dina.

 

 

Man ved præcist hvorfor hunden er god. Det er ganske målbare ting, så nej. På ingen måde tankevækkende.

 

 

Falkirks Boogie ville jeg så ikke engang kalde pæn ren hvid. Men temmelig lys, ja.

Link til indlæg
Del på andre sites

En udstillings-golden eller lab er jo for hylan en meget bedre FAMILIEHUND, rolig og sød og meget nemmere at have med at gøre og trives i et familieliv.

Det der er ganske enkelt noget vrøvl. Du får ikke en nemmere hund at have med at gøre, end en lab elelr golden af jagtlinjer. Det skal de være.

Det er netop retrievernes egenskaber i kraft af deres arbejde, der har gjort den så populære til alt muligt andet end apportører. Herunder i dén grad som familiehunde, som alt andet lige er størstedelen af en jagthunds opgave.

 

Hvis ikke man får afprøvet de egenskaber der skaber en god apportør, og iøvrigt også værdisætter de egenskaber højt i avlen, så giver man køb på dét der essentielt er dét man egentlig gerne vil have som klappekagehundekøber.

 

 

Så til det er den sgu da en bedre hund end jagttypen, og det er da GODT, at der er fremavlet denne type, når nu de fleste mennesker jo mere lever familielivet end jagtlivet. Så mange rigtige jægere og samlere er der gånnok heller ikke lige det her overforbrugs-rigland, så jeg synes altså, at den der højhest-agtige jagt-prestige om at "deres er bedre hunde" er en smule fjollet. Uanset hvad de så oprindeligt var brugt til. Det hedder jo bare udvikling.

Hvis så udviklingen var gået mod hunde der rent faktisk var nemmere at have med at gøre, som fungerede bedre på andet end jagt, og som stadig var utroligt let dresserbare, meget pleasende, bløde i munden og i sindet osv, så var det sikkert et udmærket argument. Det er så bare ikke tilfældet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Joey-Salome
Falkirk's - FT / Jagtgoldens - Falkirk's Bad Boy Boogie Galleri

 

Denne hund er fin hvid og vi driller ejeren ofte og voldsomt med det. (Der er simpelthen ikke pisset nok på den) Dens brødre og søskende er flotte gyldne og ligner alle dem vi plejer at træne og gå på prøver med. Han er en fin jagthund selvom han er flot hvid, så det har ikke noget med farven, men avlen at gøre

 

DKWiechert: Du har en fin og kontant måde at udtrykke dig på, me like

 

Jeg er muligvis underlig. Men hvorfor skal ejeren drilles? Er det virkelig sjovt? Synes han også, det er sjovt? Når den er en dygtig jagthund, så er det da en noget træg og kedsommelig attitude I lægger for dagen at stå og evindeligt pege fingre og komme med stikpiller pga. dens farve. Dårlig stil, synes jeg.

Gør I også sådan, hvis I ser en jæger herhjemme, som er sort? Bare fordi det ikke ses så ofte?

Ja, jeg er nok underlig og humorforladt, men jeg kan simpelthen ikke se det sjove eller positive i at være med til at holde lortefordomme i live og lave negativt ladet fingerpegning af andres hunde. Uanset om man pakker det ind i noget med at "det er jo bare for sjov". Mmmmm. Enhver joke indeholder lidt sandhed, og når I gør det, så viser I, at I på en eller anden måde ringeagter den hund pga. dens farve - den bliver aldrig helt god nok. Det er ren racisme, sorry to say.

Link til indlæg
Del på andre sites

Man ved præcist hvorfor hunden er god. Det er ganske målbare ting, så nej. På ingen måde tankevækkende.

Hvis vi for et øjeblik kunne afholde os fra at karakterisere hinandens meninger som nonsens, så vil jeg faktisk gerne vide, hvordan du kan afgøre, om en hund er god? Eftersom du ikke ved meget om genetik (går jeg kækt ud fra), så må din bedømmelse vel nødvendigvis bygge på hundens resultater af den ene eller den anden slags?

 

For hvad skulle ellers overbevise dig om, at hunden er god?

Link til indlæg
Del på andre sites

En udstillings-golden eller lab er jo for hylan en meget bedre FAMILIEHUND, rolig og sød og meget nemmere at have med at gøre og trives i et familieliv. Så til det er den sgu da en bedre hund end jagttypen, og det er da GODT, at der er fremavlet denne type, når nu de fleste mennesker jo mere lever familielivet end jagtlivet. Så mange rigtige jægere og samlere er der gånnok heller ikke lige det her overforbrugs-rigland, så jeg synes altså, at den der højhest-agtige jagt-prestige om at "deres er bedre hunde" er en smule fjollet. Uanset hvad de så oprindeligt var brugt til. Det hedder jo bare udvikling.

 

Wow der er godt nok lige nogle ting her jeg skal have oversat....

 

Hvorfor er en hund uden brugsegenskaber en bedre familiehund?

Hvorfor trives en hund med brugsegenskaber dårligere i et familieliv og er den i øvrigt ikke lisså 'sød' som en hund uden egenskaber?

Hvorfor er det GODT at tage en jagthund og lave den om til en 'familiehund'?

Ville det måske være bedre om de familier der ønsker en nem hund, blot valgte en race fra kategorien selskabshund?

Og så siger du udvikling - at udvikle, er det at forbedre eller udvande?

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...