Hop til indhold

Modegoldens, dullehunde og farvesnobberi


Kaya & Mette
 Share

Recommended Posts

Jo, det synes jeg faktisk det har :lol:

Sputnik var bare et eksempel, så hvis du ser bort fra Sputnik og ser på eksemplet, så har det ret meget at gøre med om man kan se egenskaber hos hunde der ikke er testet.

Hvis en labrador hellere vil ligge i sofaen end ud at gå en tur, behøver jeg ikke en test for at have en formodning om at den ikke er den fedeste jagthund.

Hvis en golden henter den bold jeg kaster i luntetempo behøver jeg ikke en test for at synes at det var sgu da en fesen retriever.

Hvis en spaniel rynker på næsen af et brombærkrat behøver jeg ingen test for at vide at den vil komme til kort i såten.

Hunde viser os jo deres adfærd hver dag, og jeg mener sandelig ikke man behøver en officielt opsat test for at danne sig en mening om de drifter og egenskaber der ligger hos dem.

I konklusion: jo jeg mener godt man kan udtale sig om manglende drift/egenskaber hos 'utestede' hunde :)

 

Så løfter man da bare hundebassen igennem - det gjorde min stedfar med vores gamle jagt-gadekryds, hun nægtede pure at forcere brombær, så hun kom på armen :hjerte:

 

- og nu hvor jeg er igang med ham den blødsødne jæger, så fik hun også min stedfars jakke på på en andejagt engang fordi den lille frue frøs :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 132
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Work with me, here! Hvis hunden har været på varmt vildt i to sæsoner er vi nok ude over om den har vist sig brugbar som jagthund eller ej ;-)

Fair pointe. :lol:

 

Dina, hvilken slags genetisk målbarhed søger du, hvis ikke at man skal kunne bruge selekteret avlsmateriale i form af egenskaber, drift, apporteringslyst og alt det andet retrieveren er excellent til for at vurdere om hunde eller linjer er udvandede i udstillingsvarianten?

 

Jeg læser dit skrevne som at du efterspørger en form for genetisk undersøgelse af jagtretrieveren kontra udstillingsmodellen, hvor man har fundet ud af at den ene model indeholder en genetisk faktor, som den anden ikke gør (hypotetisk sat op ihvertfald). Men jeg er ikke sikker på at jeg tolker dit skrevne rigtigt?

 

Hvis jeg skal forholde mig til emnet, så er jeg meget enig med de der ytrer at udstillingsmodellen hos både golden og labben jo altså ER dårligere til det, de egentlig skulle være gode til. Nemlig være fantastiske jagtpartnere og apportører. Dermed ikke sagt at de er dårligere hunde eller mindre søde hunde, det er de ganske sikkert ikke. Men dårligere til at være retrievere, ja.

 

My point exactly... Bare bedre formuleret. :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Iben B
Ja, hvis man absolut har så travlt med at kalde den "dårligere" i det hele taget. Hvilket man åbenbart har. Selvom den ikke skal bruges til jagt, så det er jo egentlig en GOD ting, at den ikke er jagtekspert. Men har et sind og et indre og ydre, der passer til det, den så skal. Det er jo en optimal hund, lissom.

Ellers havde man jo nok også fået sig en anden slags, hvis man havde bare en my af hjerne.

Men næh, den skal alligevel måles op mod hunde, som lever et helt andet liv og har en helt anden funktion, længere er vi ikke kommet. Og så skal den peges fingre af, kaldes øgenavne og vendes øjne af, hvilket var derfor TS startede tråden, fordi hun faktisk blev ked af det over sådan noget.

 

Som jeg OGSÅ har skrevet, mener jeg det er helt utilstedeligt at nedgøre tilfældige fremmede hunde man møder på sin gåtur, bare fordi de er af en model eller farve man ikke bryder sig om.

Jeg kan ikke se hvorfor det er så galt at vurdere om en hund er god eller dårlig til det den skal. Skal man rent faktisk bruge en jagthund, så nytter det jo ikke noget at den er dårlig til jagt. Skal man bruge en familiehund, nytter jo ikke at den er dårlig til små børn. Osv. Får man en hund der er lige som man havde drømt om, jamen så perfekt! :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

En udstillings-golden eller lab er jo for hylan en meget bedre FAMILIEHUND, rolig og sød og meget nemmere at have med at gøre og trives i et familieliv. Så til det er den sgu da en bedre hund end jagttypen, og det er da GODT, at der er fremavlet denne type, når nu de fleste mennesker jo mere lever familielivet end jagtlivet. Så mange rigtige jægere og samlere er der gånnok heller ikke lige det her overforbrugs-rigland, så jeg synes altså, at den der højhest-agtige jagt-prestige om at "deres er bedre hunde" er en smule fjollet. Uanset hvad de så oprindeligt var brugt til. Det hedder jo bare udvikling.

 

Wow der er godt nok lige nogle ting her jeg skal have oversat....

 

Hvorfor er en hund uden brugsegenskaber en bedre familiehund?

Hvorfor trives en hund med brugsegenskaber dårligere i et familieliv og er den i øvrigt ikke lisså 'sød' som en hund uden egenskaber?

Hvorfor er det GODT at tage en jagthund og lave den om til en 'familiehund'?

Ville det måske være bedre om de familier der ønsker en nem hund, blot valgte en race fra kategorien selskabshund?

Og så siger du udvikling - at udvikle, er det at forbedre eller udvande?

 

Præcis samme grund til at jeg for længe siden droppede alt om at diskutere med selvudnævnte ekspert-i-alt-og-eneste-der-ved-noget-DKW. Man bliver altid bare kaldt en idiot, som lukker vrøvl og nonsens ud, når man er uenig med ham. Må jeg anbefale hundeforums ignore-funktion i den forbindelse. ;-)

 

Er jeg osse ramt af den funktion eller har du overset mine spørgsmål ved et tilfælde?

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Som jeg OGSÅ har skrevet, mener jeg det er helt utilstedeligt at nedgøre tilfældige fremmede hunde man møder på sin gåtur, bare fordi de er af en model eller farve man ikke bryder sig om.

Jeg kan ikke se hvorfor det er så galt at vurdere om en hund er god eller dårlig til det den skal. Skal man rent faktisk bruge en jagthund, så nytter det jo ikke noget at den er dårlig til jagt. Skal man bruge en familiehund, nytter jo ikke at den er dårlig til små børn. Osv. Får man en hund der er lige som man havde drømt om, jamen så perfekt! :5up:

 

Og skal man bruge en hund der gør det godt på udstilling nytter det ikke med et dårligt eksteriør ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Iben B
Så løfter man da bare hundebassen igennem - det gjorde min stedfar med vores gamle jagt-gadekryds, hun nægtede pure at forcere brombær, så hun kom på armen :hjerte:

 

Hvis nu hele pointen er at spanielbasse skal støde fasaner ud af brombærrene, som jægerfar så står klar til at skyde, så bliver det altså lidt svært, det der ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Spilop
Jeg er muligvis underlig. Men hvorfor skal ejeren drilles? Er det virkelig sjovt? Synes han også, det er sjovt? Når den er en dygtig jagthund, så er det da en noget træg og kedsommelig attitude I lægger for dagen at stå og evindeligt pege fingre og komme med stikpiller pga. dens farve. Dårlig stil, synes jeg.

Gør I også sådan, hvis I ser en jæger herhjemme, som er sort? Bare fordi det ikke ses så ofte?

Ja, jeg er nok underlig og humorforladt, men jeg kan simpelthen ikke se det sjove eller positive i at være med til at holde lortefordomme i live og lave negativt ladet fingerpegning af andres hunde. Uanset om man pakker det ind i noget med at "det er jo bare for sjov". Mmmmm. Enhver joke indeholder lidt sandhed, og når I gør det, så viser I, at I på en eller anden måde ringeagter den hund pga. dens farve - den bliver aldrig helt god nok. Det er ren racisme, sorry to say.

 

Ja det er sjovt. Lige som jeg hedder adfærdtanten når vi træner sammen, og hvis du mødt mig ville du vide at det er der ikke en gran af sandhed i :slem: Så i bunde og grund er vi bare en flok jagtgolden ejere der godt kan lide at træne sammen og så mobbe hinanden en del

 

D. 28-29 skal min lidt klorinbleget golden på markprøve og skue (har vundet et gavekort til det) mon så ikke det er vores tur til at blive mobbet lidt.

 

Jeg har min golden pga. dens jagtegenskaber, og kunne ikke forstille mig at købe hunde efter andet end den brugsegensskaber. Jeg har masser af udstillingsmodellerne til træning og enetimer herude, de er ikke dårligere hunde, men bare ikke en hund for mig. Jeg prøver gerne at hjælpe ejerne med de apporterings eller andre problemer de har, ligegyldig hvilken farve deres hund har og kunne aldrig drømme at kommentere på en fremmeds valg af hund.

 

Så farvesnob nej, jeg ved bare hvad jeg helt vil have

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Iben B
Men har et sind og et indre og ydre, der passer til det, den så skal. Det er jo en optimal hund, lissom.

Ellers havde man jo nok også fået sig en anden slags, hvis man havde bare en my af hjerne.

 

Tjo, det kan du sige. Men faktum er jo at rigtig mange mennesker anskaffer sig f.eks. jagt- og hyrdehunde, som ikke skal bruges til at være andet end familiehunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Spilop
Så løfter man da bare hundebassen igennem - det gjorde min stedfar med vores gamle jagt-gadekryds, hun nægtede pure at forcere brombær, så hun kom på armen :hjerte:

 

- og nu hvor jeg er igang med ham den blødsødne jæger, så fik hun også min stedfars jakke på på en andejagt engang fordi den lille frue frøs :lun:

 

Min spaniel har nu også fået min jakke på andejagt, men en lungebetændelse til følge, men jeg tog den ikke med på jagt hvis den ikke gik i brombær, de mister ligesom lidt deres funktion

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Spilop

DSC_9674_resize.JPG

Min fætter gylden ben (som også bliver mobbet lidt af venner og bekendte for at være lidt bleg) skal på skue, hvordan tror I det kommer til at gå:hmm:Ja eftersom han er købt for hans fortrinelige jagtegenskaber, så nok ikke så godt, men sjovt bliver det, og der går helt sikkert lidt farvesnobberi i udstillingsfolket

 

Fællesbilled.jpg

Som I kan se, blegeste golden på prøven, men hva fanden, bare blegest står først. Og mobbet bliver jeg også

DSC_9659_resize.JPG

Link til indlæg
Del på andre sites

Det eneste du konsekvent hænger dig i, er at man ikke har et kort over generne i en hund.... Det kan som sådan være en sandhed.... og dog. For vi har jo tavlerne og de stambogsførte resultater... Lidt gransken og kompilering så kan vi sidde med afkomststatistik i hænderne. Altså har vi jo rent fakisk et, ome nd primitivt, kort over hvordan de her hunde hænger sammen.

Dét er så åbenbart ikke godt nok for dig, selvom det har virket i hundreder af år, og så bliver det sgu lidt svært at diskutere forskellen mellem avlslinjer med dig. I alle fald hvis du vil have et kromosomkort vedhæftet indlæggene.

Jeg prøver lige....lidt tålmodig er man vel altid:

 

Dennis - det er FINT for mig, at man studerer liner og resultater. FINT. For hvad satan skal man da ellers gøre?

 

Men når du hævder, at man ved, HVORFOR en hund er en god brugshund, så er du ude i noget snavs. Forstår du slet ikke forskellen mellem at vide, "AT noget fungerer" og "HVORFOR noget fungerer"?

 

Og når nogen siger, at brune labrador retrievere eller hvide golden retrievere er dårlige til jagtbrug, så kan det - som jeg indledningsvis skrev - for min skyld sagtens være sandt. Men det gør stadig ikke, at vi ved HVORFOR.

Link til indlæg
Del på andre sites

[ATTACH=CONFIG]81872[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]81873[/ATTACH]

Min fætter gylden ben (som også bliver mobbet lidt af venner og bekendte for at være lidt bleg) skal på skue, hvordan tror I det kommer til at gå:hmm:Ja eftersom han er købt for hans fortrinelige jagtegenskaber, så nok ikke så godt, men sjovt bliver det, og der går helt sikkert lidt farvesnobberi i udstillingsfolket

 

På et skue kan det aldrig gå helt galt, det er jo meningen folk skal have en god dag og måske lige frem få lyst at komme igen ;-):mrgreen:

Dejligt fjæs han har din basse - rent eksteriørmæssigt ville jeg nok foretrække en mere lige ryglinje og en bedre tilbagelagt skulder, men det er sagt uden at vide det mindste om racen, blot ud fra hvad jeg generelt ser som en fordel :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg prøver lige....lidt tålmodig er man vel altid:

 

Dennis - det er FINT for mig, at man studerer liner og resultater. FINT. For hvad satan skal man da ellers gøre?

 

Men når du hævder, at man ved, HVORFOR en hund er en god brugshund, så er du ude i noget snavs. Forstår du slet ikke forskellen mellem at vide, "AT noget fungerer" og "HVORFOR noget fungerer"?

 

Og når nogen siger, at brune labrador retrievere eller hvide golden retrievere er dårlige til jagtbrug, så kan det - som jeg indledningsvis skrev - for min skyld sagtens være sandt. Men det gør stadig ikke, at vi ved HVORFOR.

 

Dina. Først: Tak for tålmodigheden, jeg vil dog tilføje at jeg i vel nogenlunde lige så høj grad udviser tålmodighed.

 

Jeg får hver gang lidt en fornemmelse af at vi arbejder ud fra hver vores side af. Du vil smaddergerne have teorien, hér kromosomer på kortform.

Jeg har en praktisk indgangsvinkel til dét her.

 

Inden dét så bliver brugt imod mig: Jeg har rent faktisk lært lidt om genetik og avl. Også efter gymnasietiden. Men også hér med en praktisk vinkel på tingene, i kraft af at tingene jo også skal kunne bruges/produceres/afsættes i virkeligheden. Det er fint at man ved noget om gener osv. Men slutproduktet bliver til syvende og sidst selekteret fra eller til baseret på de praktiske, fysiske egenskaber. Ikke på hvad generne eller papirerne fortæller os.

 

Det giver sig jo også udslag i genetikdebatten hér. DU mener "hvorfor" har noget med hvordan hunden rent genetisk er sat sammen at gøre...

 

Jovist... på sin vis kan jeg følge tankegangen, men det er så hér jeg siger at det sådan set er fuldstændig ligegyldigt, for i praksis har "hvorfor" altså noget at gøre med om kræet rent faktisk gør hvad den skal, og hvordan den så endelig gør det.

 

OM hunden er en god jagthund, kan vi kun svare ja eller nej til. Ved spørgsmålet HVORFOR er vi nødt til at fortælle hvordan kræet løser opgaven. Ikke hvordan dens kromosomer sidder skruet sammen.

 

Kom ned på et praktisk anvendeligt niveau, er min eneste bøn. For vi er ikke uenige i at den slags rent genetisk ikke er kortlagt, andet end i avlsmæssige praktisk anvendelige sammenhænge, men det kan man altså bare ikke diskutere udfra.

Link til indlæg
Del på andre sites

hmm, ligenu er opdelingen rimelig til at finde ud af i goldens... Hvis du ser en rød (som ikke må være rød men mørk gylden) så er det mest sandsynligt en hund af jagtlinjer og ser du en hvid eller meget lys golden er den mest sandsynligt af udstillingslinjer.. Godt så, det er da sådan set til at finde du af.

Men hvad så nu, hvor rigtig mange hellere vil have den gyldne golden end den hvide, som alle ville have for 10 år siden hvor den ikke var så almindelig?

 

Dy mig om ikke vi ganske snart ser flere gyldne goldens i udstillingsringen og hos familien danmark..Det er nu hovedesageligt som familiehund en goldens sælges hos de fleste opdrættere.

Og SÅ bliver det da svært at se forskel!!

 

Kort sagt, sådan noget med farver er utroligt meget et modefænomen og det kan simpelthen ikke betale sig at tage sig af folks latterlige kommentarer ud i det blå om ens hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Bare for at tvære i jeres genetik diskution...

 

Mine drenge er ud af stort set samme linjer.

Cody's far og Chabal's mor er kuldsøskende..

Chabal's far og Cody's morfar er kuldbrødre

 

Cody gad ikke apportere en dummy før han var 8-9 mdr..

 

Lille Chabal henter alt.. Dummy'er, kaniner, duer, døde gråspurve, død muldvarp endda..

I onsdags apporterede han en råge. Noget de fleste hunde lige skal ha mod til..

Han slæbte også en halv optøet fasankok ind i stuen

Rigtig flot af en 13 ugers synes jeg

 

Han vil rigtig gerne bære på alt...

 

Og de har stort set samme gen-pulje

Link til indlæg
Del på andre sites

Nogle gange undrer det mig, hvordan weimeraner og vizla har undgået at blive modehunde, de er om nogle dekorative og ville passe godt ind i sådan nogle designhjem, alligevel har jeg kun mødt de to racer hos 'ordentlige' mennesker.

 

Måske fordi de alligevel har den der aura af udpræget jagthund over sig? Desuden er en weimaraner vil også lidt modehund udenlands?

Link til indlæg
Del på andre sites

Dina, hvilken slags genetisk målbarhed søger du, hvis ikke at man skal kunne bruge selekteret avlsmateriale i form af egenskaber, drift, apporteringslyst og alt det andet retrieveren er excellent til for at vurdere om hunde eller linjer er udvandede i udstillingsvarianten?

Jeg søger ingen genetisk målbarhed, eftersom jeg er klar over, at en sådan ikke eksisterer.

 

Jeg læser dit skrevne som at du efterspørger en form for genetisk undersøgelse af jagtretrieveren kontra udstillingsmodellen, hvor man har fundet ud af at den ene model indeholder en genetisk faktor, som den anden ikke gør (hypotetisk sat op ihvertfald). Men jeg er ikke sikker på at jeg tolker dit skrevne rigtigt?

Nej, det er ikke rigtigt. Jeg efterspørger ingen form for genetisk undersøgelse, eftersom en sådan p.t. er umulig at lave.

 

Jeg erkender blot, at vi er ude i noget med arv og dermed gener. Jeg kan heller ikke fortælle dig, hvordan du skal finde "ægtefæller" til dine hunde (det klarer du sikkert også udmærket selv), ligesom jeg ikke kan fortælle, hvordan en jæger skal udse sig en god jagthund. Men du kan tage en hvilken som helst sund og rask hund og give mig to minutter med den i ruinen for første gang, og jeg kan med garanti fortælle dig, om det bliver en middelmådig redningshund eller en top-ditto. Og det uanset om hunden er 6 måneder eller 2 år. For der ved jeg, hvad jeg skal kigge efter.

 

Men igen - jeg ved ikke, HVORFOR hunden vil blive god. Jeg kan kun afgøre, AT den vil blive god.

 

Hvis jeg skal forholde mig til emnet, så er jeg meget enig med de der ytrer at udstillingsmodellen hos både golden og labben jo altså ER dårligere til det, de egentlig skulle være gode til. Nemlig være fantastiske jagtpartnere og apportører. Dermed ikke sagt at de er dårligere hunde eller mindre søde hunde, det er de ganske sikkert ikke. Men dårligere til at være retrievere, ja.

Jeg har ingen mulighed for at have en mening om hverken jagtversionen eller udstillingsversionen. Det skal man nok have en praktisk erfaring som jæger for at kunne udtale sig om. De retrievere, jeg har trænet sammen med, var alle gode til apportering, spor og eftersøgning. Om det var godt nok i jægerøjne, har jeg ingen anelse om. Om de var af jagtlinier eller udstillingslinier skal jeg lade være usagt, eftersom jeg aldrig har spurgt ejerne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Dina. Først: Tak for tålmodigheden, jeg vil dog tilføje at jeg i vel nogenlunde lige så høj grad udviser tålmodighed.

Jeps, du er også tålmodig. Jeg vender tilbage, når jeg har drillet Sofus. Lige nu er det nemlig ham, der driller mig og synes, at jeg er tilpas kedelig. Hvilke gener, der lige er i spil her, ved jeg ikke, men jeg adlyder dem. Der er bare ikke andet at gøre. :slem:

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Men de kommer af forskellige æg og sædceller, så kombinationerne er forskellige. :slem:

 

Ja..Men stadig samme gener og aner.

 

Men Cody's kuldbror har ligeledes apporteret alt siden han flyttede fra kennelen..

Fik sin brugsprøve inden Cody overhoved så idéen i, at bære rundt på en dummy. Fik sin 1. pr. på markprøve, inden jeg overhovedet fik overtalt Cody til at ta en fugl i munden..

 

Selvfølgelig har motivation og viden en stor del at sige. Jeg ved da meget mere om at få lidt prøvehund i den nye, også derfor han allerede er præsenteret for stort set alt vildt.

Skal lige ha fundet lidt ænder i hvalpestørrelse.. Gråanden er lidt stor til ham endnu :lun:

Men Cody gik på hvalpehold i DRK siden 12 ugers alderen, hvor vi trænede apportering. Sagde ham ikke en skid :fornaermet:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja..Men stadig samme gener og aner.

 

Men Cody's kuldbror har ligeledes apporteret alt siden han flyttede fra kennelen..

Fik sin brugsprøve inden Cody overhoved så idéen i, at bære rundt på en dummy. Fik sin 1. pr. på markprøve, inden jeg overhovedet fik overtalt Cody til at ta en fugl i munden..

 

Selvfølgelig har motivation og viden en stor del at sige. Jeg ved da meget mere om at få lidt prøvehund i den nye, også derfor han allerede er præsenteret for stort set alt vildt.

Skal lige ha fundet lidt ænder i hvalpestørrelse.. Gråanden er lidt stor til ham endnu :lun:

Men Cody gik på hvalpehold i DRK siden 12 ugers alderen, hvor vi trænede apportering. Sagde ham ikke en skid :fornaermet:

 

Den forskel vil du kunne finde i hunde fra samme kuld indimellem (ihvertfald når der er tale om ren udavl) og det er jo netop fordi den enkelte hunds sammensætning af gener ikke er identisk med andres. Og så spiller det absolut osse en stor rolle hvor den enkelte hund lander, om det er et sted uden erfaring fra tidligere hunde eller om det er et sted hvor man lige fra starten har fokus på de ting man ved bliver betydelige senere. Hvordan din første hund havde fungeret eller udviklet sig hos en erfaren hundefører er jo ikke til at vide :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg får hver gang lidt en fornemmelse af at vi arbejder ud fra hver vores side af. Du vil smaddergerne have teorien, hér kromosomer på kortform.

Jeg har en praktisk indgangsvinkel til dét her.

 

Det er jeg da helt med på, for som jeg hele tiden har prøvet at sige, så ER en praktisk indgangsvinkel indtil videre den eneste vinkel, man kan have. Og jeg er også tilpas ligeglad med, "hvorfor" de enkelte racer er så forskellige, blot erkender jeg, at der er et svar på det, også selvom vi endnu ikke kender det. Men jeg finder det da spændende, for sikke megen tid og anstrengelse man en dag kan spare sig, måske ved en enkelt blodprøve, der viser, om de ønskede muligheder (gener) rent faktisk forefindes i en bestemt hund eller ej.

 

OM hunden er en god jagthund, kan vi kun svare ja eller nej til. Ved spørgsmålet HVORFOR er vi nødt til at fortælle hvordan kræet løser opgaven. Ikke hvordan dens kromosomer sidder skruet sammen.

Det er nok noget rent sprogligt, det her. Når jeg taler om HVORFOR, så taler jeg faktisk om noget fysisk i hunden.....om gener, der giver mulighed for enten det ene eller det andet. Mangler der noget (et gen eller en genkombination), så kan det være årsagen til, at noget aldrig vil kunne fungere. Jeg tror fx, at min airedale altid vil mangle noget, som en border collie besidder, og uanset hvor indædt jeg ville træne ham i at hyrde nogle sagesløse får, så ville borderen stå på sidelinien og fnise. Til gengæld vil min hund kunne nakke en ræv hurtigere end en border collie ville kunne. Og de to ting tror jeg ligger i deres gener. DERFOR er det spændende at tænke sig, at man en dag vil vide mere om disse ting.

 

Og lige tilsidst - jeg ER nede på et praktisk plan. Jeg KAN sgutte andet. Det kan faktisk ingen af os.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nogle gange undrer det mig, hvordan weimeraner og vizla har undgået at blive modehunde, de er om nogle dekorative og ville passe godt ind i sådan nogle designhjem, alligevel har jeg kun mødt de to racer hos 'ordentlige' mennesker.

 

herovre er Weimeranere bestemt modehunde, og jeg har endnu til gode at møde en med hjerne/der er opdraget ordentligt/bliver brugt til det den er beregnet til

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...