Hop til indhold

Modegoldens, dullehunde og farvesnobberi


Kaya & Mette
 Share

Recommended Posts

Jeg har en næsten hvid golden. Helt ærligt tænkte jeg ikke nærmere over farven da jeg skulle købe golden, jeg skulle bare have den rigtige hvalp.

For nyligt mødte vi en dame da vi var ude og gå i skoven, hun rynkede på næsen og udbrød: "Den er godt nok hvid!! hmpf". Andre gange er jeg blevet beskyldt for at være lidt for moderne med min moderigtige golden. Hun er sågar blevet adresseret som en dullehund?? Andre har nærmest hentydet, at med den farve, må hun da også være plaget af både HD og AD og hvad der ellers findes af skavanker. Herinde har jeg læst at lyse goldens er dovne og tunge, og groft sagt ikke egner sig til andet en sofahygge. Jeg har også hørt om goldenopdrættere som har svært ved at komme af med deres lyse hvalpe, fordi hvalpekøberne ikke vil have "den slags som alle de andre har", og derfor ønsker en mørk "jagt golden" (ironisk nok) :vedikke:

 

Nå, men her står jeg altså med min unghund, som efter sigende både skulle være invalid, grim og doven. I tirsdags var jeg til unghundeundersøgelse med hende, og jeg var ved at pisse i bukserne af skræk, fordi jeg var bange for at jeg skulle have alle fordommene bekræftet. Det blev heldigvis gjort til skamme! Dyrlægen roste hende til skyerne, og sagde at hun var sund og rask.

 

Nu er det så at jeg bliver godt gammeldags irriteret! Fordi jeg lytter til alt det pis som folk har travlt med at fortælle mig om min hund, uden at vide andet om hende end hun er hvid. Og fordi jeg har brugt tid på at bekymre mig om det, i stedet for at nyde min fantastisk dejlige, sunde og sjove unghund.

 

Nå - det var lige lidt påskegalde fra mig.

 

Hilsen Mette og hendes dullehund

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 132
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Situationen med golden er jo, at racen stort set er delt i to.

 

Udstillingsmodellen er med årene avlet tungere, mere pelsrig og lysere, mens brugsmodellen stadig er en let hund og som regel mere gylden.

 

Bare se forskellen:

 

[ATTACH=CONFIG]81818[/ATTACH]

 

[ATTACH=CONFIG]81819[/ATTACH]

 

Ja det ved jeg. Kender skønne eksemplarer af begge slags. Det der gør mig træt, er at den lyse/store udgave, for tiden bliver negativt stemplet som usund og generelt den ringeste af de 2. Og det synes jeg jo, forståeligt nok, er ærgerligt.

Redigeret af Kaya & Mette
rod
Link til indlæg
Del på andre sites

Ja det ved jeg. Kender skønne eksemplarer af begge slags. Det der gør mig træt, er at den lyse/store udgave, for tiden bliver negativt stemplet som den usund og generelt den ringeste af de 2. Og det synes jeg jo, forståeligt nok, er ærgerligt.

 

Det kommer jo an på hvad man vil bruge den til.

Hvis man er efter en hund til jagt, markprøver eller agility, vil man jo gå efter den mørke og hvis interessen er udstilling går man efter den lyse.

 

Der har været snak i krogene om at opdele racen, da der er så stor forskel på de to linjer efterhånden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kommer jo an på hvad man vil bruge den til.

Hvis man er efter en hund til jagt, markprøver eller agility, vil man jo gå efter den mørke og hvis interessen er udstilling går man efter den lyse.

 

Der har været snak i krogene om at opdele racen, da der er så stor forskel på de to linjer efterhånden.

 

Det ved du, og det ved jeg, og det ved sikkert alle brugere på hf - men næppe alle dem som er ude at købe den første familiehund. Mit beef er med fordommene om den lyde golden.

 

Har umiddelbart ikke nogen holdning til om racen skal opdeles. I sidste ende kan det vel være det samme, hvis bare man er klar over at der er en forskel.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror det findes inden for rigtig mange racer...

 

Jeg har fået at vide at min hund da MÅTTE være en blanding, for den race fandtes jo ikke i brun!

 

Det er klart at du kan ikke komme uden om at du har en "udstillingsmodel", sådan er det jo bare... Det er klart at de har andre egenskaber, end hvad brugshundene har.. Sådan er det igen indenfor de fleste racer, også indenfor min race ser man forskellen.. Og du vil altid høre dem som har den ene "model" synes at den er bedre end den anden model; Det er jo netop derfor de har taget deres valg som de nu engang har!

 

At de skulle være mere syge osv. det er jo noget som handler om linierne, ikke om farven, så det er jo noget bras at fyrer af... Igen handler temperament osv. også om linier, så det er jo kun "generelt" man kan tale om den slags... Der findes jo mange lyse goldens som er lige så aktive som de mørke.. Men når folk begår sig indenfor racen på et "seriøst plan", så er det jo klart at de lærer at kender linierne fra hinanden, ved f.eks. farvenuancer, hovedeform, kropsform osv... Og så vil man altid få den slags kommentar om at "Den er sørme lys" (Det er den jo)...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror det findes inden for rigtig mange racer...

 

Jeg har fået at vide at min hund da MÅTTE være en blanding, for den race fandtes jo ikke i brun!

 

Det er klart at du kan ikke komme uden om at du har en "udstillingsmodel", sådan er det jo bare... Det er klart at de har andre egenskaber, end hvad brugshundene har.. Sådan er det igen indenfor de fleste racer, også indenfor min race ser man forskellen.. Og du vil altid høre dem som har den ene "model" synes at den er bedre end den anden model; Det er jo netop derfor de har taget deres valg som de nu engang har!

 

At de skulle være mere syge osv. det er jo noget som handler om linierne, ikke om farven, så det er jo noget bras at fyrer af... Igen handler temperament osv. også om linier, så det er jo kun "generelt" man kan tale om den slags... Der findes jo mange lyse goldens som er lige så aktive som de mørke.. Men når folk begår sig indenfor racen på et "seriøst plan", så er det jo klart at de lærer at kender linierne fra hinanden, ved f.eks. farvenuancer, hovedeform, kropsform osv... Og så vil man altid få den slags kommentar om at "Den er sørme lys" (Det er den jo)...

 

Ja hun ER meget lys, men det var også mere det der lå bag kommentaren, at hun skulle være en dårligere hund af den grund. Jeg har også oplevet det omkring andre racer. Hørte for nyligt en jæger kimse voldsomt af brune labbere med dårlige hofter og manglende will to please. Synes fandme bare at det er lidt øv at generalisere på den måde, lige meget hvilke linier man foretrækker-

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja hun ER meget lys, men det var også mere det der lå bag kommentaren, at hun skulle være en dårligere hund af den grund. Jeg har også oplevet det omkring andre racer. Hørte for nyligt en jæger kimse voldsomt af brune labbere med dårlige hofter og manglende will to please. Synes fandme bare at det er lidt øv at generalisere på den måde, lige meget hvilke linier man foretrækker-

 

Men det er jo bare dem der er tåbelige... Det er jo lidt racistisk på en eller anden måde, at dømme en hund udfra farven :lol: Det handler jo om linierne bag hunden og ikke farven... I nogle tilfælde kan det jo sagtens være rigtigt... Men man bør ikke generalisere!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg hører det samme om den brune lab. Jeg trækker bare på skuldrene og går videre. Jo tak jeg har fundet ud af at det med dovenheden passer helt fint

 

Så er det jo bare fedt, at man kan overraske på andre punkter.

 

Lad folk mene hvad de synes.. Du kan ikke gøre noget ved det alligevel. Om den er mere usund end de gyldne skal jeg ikke kunne sige.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes du skal gå all in! Jeg ejer ALT i pink Hurtta Lifeguard, pyntet med pink navneskilt.

 

Min målsætning har så været at dulle Bella så meget op, at nabolagets ældre mennesker med skødehunde, snart må indse at Bella faktisk ER en prinsesse, og ikke 36 kg ond schæfer der spiser små hunde til morgenmad:lol:

 

Du kan med garanti ikke stoppe sådan nogle gimperier, men kun kvæle dem i lyserødt hundegrej:-)

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes du skal gå all in! Jeg ejer ALT i pink Hurtta Lifeguard, pyntet med pink navneskilt.

 

Min målsætning har så været at dulle Bella så meget op, at nabolagets ældre mennesker med skødehunde, snart må indse at Bella faktisk ER en prinsesse, og ikke 36 kg ond schæfer der spiser små hunde til morgenmad:lol:

 

Du kan med garanti ikke stoppe sådan nogle gimperier, men kun kvæle dem i lyserødt hundegrej:-)

 

 

Jamen jeg ville jo ikke have en dullehund :hmm: På den anden side, skal der være dullehund, så lad der være dullehund! Jeg går all in! Kan man få matchende mennesketøj?

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er fordomme om ALLE racer, jeg har papilloner, jeg klipper dem (ergo må de være blandinger eller hvalpe) og går på jagt med den ene (det kan man bare overhovedet ikke), til lydighed med den anden (det er selskabshunde ikke særligt gode til), går tit på cafe med alle (jeg må jo være en dulle), sådan er det bare, pyt og videre :mrgreen:

 

Tillykke med sundhedstjekket, det ville jeg da glæde mig helt vildt over :klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja hun ER meget lys, men det var også mere det der lå bag kommentaren, at hun skulle være en dårligere hund af den grund. Jeg har også oplevet det omkring andre racer. Hørte for nyligt en jæger kimse voldsomt af brune labbere med dårlige hofter og manglende will to please. Synes fandme bare at det er lidt øv at generalisere på den måde, lige meget hvilke linier man foretrækker-

 

Nægter kategorisk at tro på at der er nogen som helst der syntes at det er en dårligere hund, bare fordi det er en klorin-golden.

 

 

Til alt det andet, som jeg ikke lige har citeret:

En jagtgolden er ikke pr. definition mørkere i farven. BAre fordi den er mørk, betyder det dermed ikke at det har noget som helst med jagt eller markprøver at gøre.

Noget man heller ikke kommer udenom er at de helt lyse goldens altså ér et produkt af udstillinger. Noget der egentlig slet ikke burde give mening, eftersom det jo altså hedder "golden retriever". Ikke "white retriever". Hvorom alting ér, så får man mere end almindeligt svært at finde en sådan lys golden, der beviseligt indeholder dét der jo i reglen burde ligge lige til højrebenet for enhver golden. Og læg nu lige mærke til at jeg skrev "der beviseligt indeholder".

 

Nu nævner du selv brune labber, og som sådan gør det samme sig gældende for dem.

 

 

 

 

Om det er "øv" at generalisere på dén måde? Tja.... Hvis du syntes det, så vil jeg da opfordre dig til at bevæge dig ud og kigge på jagt- og markprøverne igennem et par år, og læg mærke til hundene og navnene, og drag dine egne konklusioner.

 

 

 

 

Snak om at opdele racen? Njaha... Jovist er der forskel på linjerne. Stor forskel. Det samme for labberne. Og hvad så? Hvis man ville gøre noget gavnligt for racerne, så kunne man gøre som i England, og sørge for at brugshundeklassen rent faktisk er for de hunde der arbejder og går på prøverne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nægter kategorisk at tro på at der er nogen som helst der syntes at det er en dårligere hund, bare fordi det er en klorin-golden.

 

 

Til alt det andet, som jeg ikke lige har citeret:

En jagtgolden er ikke pr. definition mørkere i farven. BAre fordi den er mørk, betyder det dermed ikke at det har noget som helst med jagt eller markprøver at gøre.

Noget man heller ikke kommer udenom er at de helt lyse goldens altså ér et produkt af udstillinger. Noget der egentlig slet ikke burde give mening, eftersom det jo altså hedder "golden retriever". Ikke "white retriever". Hvorom alting ér, så får man mere end almindeligt svært at finde en sådan lys golden, der beviseligt indeholder dét der jo i reglen burde ligge lige til højrebenet for enhver golden. Og læg nu lige mærke til at jeg skrev "der beviseligt indeholder".

 

Nu nævner du selv brune labber, og som sådan gør det samme sig gældende for dem.

 

 

 

 

Om det er "øv" at generalisere på dén måde? Tja.... Hvis du syntes det, så vil jeg da opfordre dig til at bevæge dig ud og kigge på jagt- og markprøverne igennem et par år, og læg mærke til hundene og navnene, og drag dine egne konklusioner.

 

 

 

 

Snak om at opdele racen? Njaha... Jovist er der forskel på linjerne. Stor forskel. Det samme for labberne. Og hvad så? Hvis man ville gøre noget gavnligt for racerne, så kunne man gøre som i England, og sørge for at brugshundeklassen rent faktisk er for de hunde der arbejder og går på prøverne.

 

 

Jeg nægter kategorisk at gå ind i en diskussion omkring jagthunde med dig, fordi det ville være spild af tid :lol:

 

Som sagt kan jeg godt kende forskel på de 2 forskellige linier, og selvfølgelig er det en smagssag hvilken man foretrækker. Mit sure opstød bunder i, at der rent faktisk findes folk, som har givet udtryk for at min golden skulle være af ringere kvalitet, udelukkende pga. farven (selvom du nægter at tro på det :-D).

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Iben B

Som sagt kan jeg godt kende forskel på de 2 forskellige linier, og selvfølgelig er det en smagssag hvilken man foretrækker. Mit sure opstød bunder i, at der rent faktisk findes folk, som har givet udtryk for at min golden skulle være af ringere kvalitet, udelukkende pga. farven

 

Jamen ... hvis man nu vil have en god arbejdshund, så ER der jo ret overvejende sandsynlighed for at den lyse er af ringere kvalitet. Den kan sagtens være en god og sød og sund hund, men som jagthund er den jo ringere. Er det så galt at konstatere? (Jeg er enig i, at man ikke behøver at udbasunere det til alle de 'klorin-golden'-ejere man møder på sin vej.)

 

Jeg kan forresten et andet ord: pølsepanter! Øgenavn for overvægtig sort udstillingslab ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Er det ikke bare de almindelige fordomme du møder, som følger med udstillingslinjer?

 

Jeg tror at det er en generel fordom, folk har omkring udstillingslinjer, netop fordi det er et problem ved flere udstillingshunde, at de bliver overtypede og der bliver fremmet bestemte farver, fordi det er de ting, der er populære i udstillingsringen.

Der står faktisk lidt om det i dkk's nyeste udgave af 'hunden'.

Det er tilfældet ved nogle racers udstillingslinjer. Personligt får jeg ondt i maven når jeg ser en overtypet udstillingsschæfer. men derfor siger jeg det alligevel ikke til ejeren.

 

Men det usundhed følger jo ikke med alle udstillingslinjer. Så det er en generaliserende fordom folk har og den bliver du desværre udsat for.

 

Nogle mennesker bliver også utroligt forarget over mine hundes klipning og de står ikke tilbage for at fortælle mig det!

Jeg tror det rører mine hunde en papand, hvordan de er klippet, bare de har et sjovt hundeliv. Men jeg bliver alligevel såret når en dame siger: 'fy for helvede' eller 'hvad har du dog gjort ved hunden?!'. Dette er nok specielt, fordi der jo virkelig ligger nogle overvejelser bag mit valg og det er ikke bare noget pjat jeg har fundet på..

Tror bare vi hundeejere skal være mere tykhudede, når vi bliver ramt på vores ømme punkter (vores hunde..)..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Joey-Salome

Du har bare en megadejlig hund, som er smuk og sød og sund og supergod. :kys:

 

Og folk ER bare nogle ufølsomme idioter alt for ofte, som klemmer lort af, fordi de er nederen. Jeg forstår godt, du bliver ked af det - det rammer, når nogen siger noget negativt personligt møntet på et væsen, man elsker overalt på jorden.

Jeg bliver også skideked af det, når jeg møder de der fordomme om adopterede hunde fra udlandet - de er nok "ødelagte, umulige, syge, skravlede, vilde og utilregnelige" - og "tænk at jeg turde få sådan nogle". Og så anser SÅ mange mennesker hunde som mine som værende dårligere og mindre værd end "fine" hunde fra dansk opdræt. Og folk som mig ser de ned på med sådan en overbærende "jaja, du er jo ikke RIGTIG hundeejer, du er sådan en barmhjertig tante, som reddede nogle stakler. Det er da godt for dem, men den slags er ikke noget for os, som virkelig går op i hunde og træning og blablabla". Nånå, ammen tak da. Må jeg også lige få en hat af papir så jeg kan fejre den kommentar der, for nu er min dag da bare toppen.

 

Du skal bare (jeg ved, hvor svært det er) lukke ørerne for dem og deres spassede kommentarer eller i hvert fald glemme dem, så hurtigt du kan, for andet er de ikke værd - og glæde dig over, hvor dejlig en hund du har og hvor meget skønt, I har sammen. Det forstår de ikke, fordi de er nogle idioter. Synd for dem.

 

En ting er, at man har hver sine præferencer indenfor racer og hvordan man lever med sine hunde og hvad man kan lide og blabla - det er også helt fint, sådan skal det være. Og man kan da godt snakke om disse præferencer på et generelt plan eller udveksle tanker og more sig over forskelligheden og sådan. Men at stikke personligt og negativt - og uopfordret - til et andet menneskes hund, det er bare ikke ok. Øv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Michelle w
Ja det ved jeg. Kender skønne eksemplarer af begge slags. Det der gør mig træt, er at den lyse/store udgave, for tiden bliver negativt stemplet som usund og generelt den ringeste af de 2. Og det synes jeg jo, forståeligt nok, er ærgerligt.

 

Ringest til hvad? ville jeg da spørge hvis jeg mødte den påstand.

 

Personligt ville jeg osse vælge jagtmodellen (uanset farve -men rent udseendesmæssigt synes jeg nu osse en golden er pænest når den er GOLDEN og ikke hvid:-)), men det er jo ikke pga farven eller fordi udstillingsmodellen er grim dum og uduelig, men bare fordi JEG bedre kan lide en hund der fortsat er avlet med hensynstagen til brugsegenskaberne.

-det samme gør sig gældende hvis jeg skulle have labbe.

 

Jeg er self ikke golden-ejer men kender da en del goldens, både af den ene og den anden slags. Og endnu er jeg ikke stødt på de udsagn du kommer med. Ikke udover den evige "krig" mellem jagtfolket og udstillingsfolket om hvordan en rigtig golde/labbe skal se ud.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen ... hvis man nu vil have en god arbejdshund, så ER der jo ret overvejende sandsynlighed for at den lyse er af ringere kvalitet. Den kan sagtens være en god og sød og sund hund, men som jagthund er den jo ringere. Er det så galt at konstatere? (Jeg er enig i, at man ikke behøver at udbasunere det til alle de 'klorin-golden'-ejere man møder på sin vej.)

 

Jeg kan forresten et andet ord: pølsepanter! Øgenavn for overvægtig sort udstillingslab ;-)

Vi siger tak :blink:

Maggie er nemlig sort udstillingslab, dog ikke overvægtig.

 

Jeg elsker dog ordet pølsepanter.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi siger tak :blink:

Maggie er nemlig sort udstillingslab, dog ikke overvægtig.

 

Jeg elsker dog ordet pølsepanter.

 

hedder det så en pølsePUMA hvis den er gul og kæmpestor og doven, som Jack der ligger ved siden af mig i sofaen? Tror aldrig i mit liv jeg har oplevet en labrador med så lidt krudt i røven... Når Charles og Jill (som jo stort set ingen hofter har -sådan lidt groft sagt) fiser rundt som smuttede mandler ude i iskoven, så trasker Jack rundt lige bagved eller foran mig, i luntetrav, og helt uden entusiasme... har skisme lidt ondt af alt det sjov han går glip af!

Han skulle endda virkelig tage mod til sig for at hoppe i bækken, men var da vældig tilfreds da han endelig kom i :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...