Hop til indhold

Modegoldens, dullehunde og farvesnobberi


Kaya & Mette
 Share

Recommended Posts

Gæst Michelle w
Netop fordi jeg ikke er jæger, foretrækker jeg at bruge udtrykket jagtinstinkt fremfor jagtegenskaber. Brugte jeg det sidste, ville jeg komme ud på dybt vand, hvis nogen efterfølgende fandt på at spørge mig om, hvad det så var for jagtegenskaber, jeg lige tænkte på.

 

Og man skal nok være lidt varsom med at bedømme en race alt for indgående blot ved at observere den på en lydighedsplads. Her spiller hundeføreren en meget stor rolle, og en uerfaren/dårlig hundefører kan forstyrre billedet noget så grusomt. :slem:

 

Jamen jagtinstinktet er jo noget HELT andet -en retriever skal altså ikke have en hulens masse jagtinstinkt. Jagtinstinktet er jo det der får hunden til at finde og jage et bytte. DET er altså noget skidt for en retriever, hvorimod JAGTEGENSKABERNE som f.eks. en blød mund, evnen til at tænde/slukke når den skal, trænbarhed osv er ganske vigtige egenskaber at besidde.

Så at tale om jagtinstinktet i avlen af goldens, er lidt ved siden af.

 

Ang at observere på træningspladsen så JA, det er naturligvis ikke det same som at se dem på jagt eller til markprøve (hvor jeg altså osse har set enkelte, og hvor hundefører trods alt osse har noget at sige). Og self kan man ikke på hundeweb slå egenskaber som vildthåndtering og den slags op.

Men jeg kan da se når min træningskammerat har bøvl med en retriever der nægter at tage apportbukken i munden eller som tygger den helt i stykker. Jeg kan osse se om hunden er interesseret i fører, eller hellere vil gøre hvad der passer den (osse selvom fører måske kunne have båret sig bedre ad).

 

føreren har bestemt noget at sige -og derfor nævnte jeg osse at jeg ikke har set helt vildt mange jagtgoldens. For det gør jo en forskel om man baserer sin vurdering på at have set 100 hunde arbejde og derudfra laver en generalisering, eller om generaliseringen er baseret på kun 1 af hver slags man har set arbejde.

 

Men jeg kunne da håbe DKW vender tilbage -han må efterhånden have set en god stak -i hvert fald har han da siddet mange timer på markprøver. Så mon ikke han har lyst til at fortælle detaljer om de forskelle han har set.

 

MIN oplevelse (igen, primært baseret på hvad jeg har set på træningspladsen) er at jagtmodellen er hurtigere ikke bare fysisk men i den grad osse mentalt. De fanger bare tingene lidt hurtigere, måske fordi de er mere "arbejdsmindede" og mere fokuserede på føreren.

Umiddelbart synes jeg osse at de udstillingsmodeller jeg har set, er lidt skarpere end de jagtmodeller jeg har set -det KAN self være ren tilfældighed, og vil osse lige tilføje at med undtagelse at et par stykker, har det været hanner jeg har set (både kastrater og intakte). Der har ikke været tale om udfald eller decideret agressiv adfærd eller noget. Bare lidt pusten sig op og den slags.

 

Og den slags dur self ikke for en jagthund, der skal kunne arbejde sammen med andre. Samtidig belønnes det i udstillingsringen når hanhundene er rigtig "macho" -naturligvis ikke agressive, men er den lidt på stikkerne, gør det jo ikke noget;-)

Jeg ved self ikke om det er grunden til "problemet" men det er bare lige en tanke hefra.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 132
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Jamen jagtinstinktet er jo noget HELT andet -en retriever skal altså ikke have en hulens masse jagtinstinkt. Jagtinstinktet er jo det der får hunden til at finde og jage et bytte. DET er altså noget skidt for en retriever, hvorimod JAGTEGENSKABERNE som f.eks. en blød mund, evnen til at tænde/slukke når den skal, trænbarhed osv er ganske vigtige egenskaber at besidde.

Så at tale om jagtinstinktet i avlen af goldens, er lidt ved siden af.

 

Ang at observere på træningspladsen så JA, det er naturligvis ikke det same som at se dem på jagt eller til markprøve (hvor jeg altså osse har set enkelte, og hvor hundefører trods alt osse har noget at sige). Og self kan man ikke på hundeweb slå egenskaber som vildthåndtering og den slags op.

Men jeg kan da se når min træningskammerat har bøvl med en retriever der nægter at tage apportbukken i munden eller som tygger den helt i stykker. Jeg kan osse se om hunden er interesseret i fører, eller hellere vil gøre hvad der passer den (osse selvom fører måske kunne have båret sig bedre ad).

 

føreren har bestemt noget at sige -og derfor nævnte jeg osse at jeg ikke har set helt vildt mange jagtgoldens. For det gør jo en forskel om man baserer sin vurdering på at have set 100 hunde arbejde og derudfra laver en generalisering, eller om generaliseringen er baseret på kun 1 af hver slags man har set arbejde.

 

Men jeg kunne da håbe DKW vender tilbage -han må efterhånden have set en god stak -i hvert fald har han da siddet mange timer på markprøver. Så mon ikke han har lyst til at fortælle detaljer om de forskelle han har set.

 

MIN oplevelse (igen, primært baseret på hvad jeg har set på træningspladsen) er at jagtmodellen er hurtigere ikke bare fysisk men i den grad osse mentalt. De fanger bare tingene lidt hurtigere, måske fordi de er mere "arbejdsmindede" og mere fokuserede på føreren.

Umiddelbart synes jeg osse at de udstillingsmodeller jeg har set, er lidt skarpere end de jagtmodeller jeg har set -det KAN self være ren tilfældighed, og vil osse lige tilføje at med undtagelse at et par stykker, har det været hanner jeg har set (både kastrater og intakte). Der har ikke været tale om udfald eller decideret agressiv adfærd eller noget. Bare lidt pusten sig op og den slags.

 

Og den slags dur self ikke for en jagthund, der skal kunne arbejde sammen med andre. Samtidig belønnes det i udstillingsringen når hanhundene er rigtig "macho" -naturligvis ikke agressive, men er den lidt på stikkerne, gør det jo ikke noget;-)

Jeg ved self ikke om det er grunden til "problemet" men det er bare lige en tanke hefra.

 

Jeg kan genkende Oskar i meget af det sidste du skriver. Han kan være en macho, når det tager ham, puster sig op, men har aldrig værett aggrevsiv. Som yngre var der ikke meget pleaser i ham, det er dog blevet bedre med alderen, men stadig har han sit stædige sind. Før Oskar blev kastereret, var træning en plage og da var han virkelig macho. Han havde en ting i hovedet og det var tæver. Har så siden hørt, at udstillingsmodellerne har støre tildens til at være over sexfikseret.

 

He he jeg kan også genkende Oskar i det med at han ikke er så hurtig, hverken fysisk eller mentalt. Jeg tror helt sikker det hænger sammen med, at Oskar har været meget selvstændig i forhold til hvad man normalt oplever med retriever og han ikke er en pleaser. Oskar gør kun noget, når det er til hans egen fordel. Jeg har så fundet ud af, at træne, så Oskar har følt at det har været til hans fordel og i dag kan jeg sige, at jeg har en lydig hund og som også kan lide at træne. Men det er alle øvelser, hvor det foregår tæt ved føreren og han har et godt indkald.

 

Ingen skal være i tvivl om, at jeg elsker min store dejlige bamse og nu hvor han nærmer sig de 7 år, har han udviklet sig til en dejlig og nem hund, men vejen hertil har været lang og til tider besværlig. I dag syntes jeg selvfølgelig, at det har været det hele værd. Men næste gang, så går jeg efter en type som Victor. Jeg troede dengang, at jeg fik Oskar at alle Goldens var trænbare, havde blød mund, gerne ville apportere, ja kort sagt alle goldens egenskaber. Desvære har det ikke været tilfældet med Oskar. Han kunne ligeså godt have været en hel anden race. Så selvom jeg er glad for min udstillingsmodel af en kloringolden, så er jeg af den mening, at det er synd, at de gode egenskaber avles væk til fordel for ekstiøret. Det må være muligt at forene både egenskaber og ekstiør bedre end man desvære serr i dag.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen jagtinstinktet er jo noget HELT andet -en retriever skal altså ikke have en hulens masse jagtinstinkt. Jagtinstinktet er jo det der får hunden til at finde og jage et bytte. DET er altså noget skidt for en retriever, hvorimod JAGTEGENSKABERNE som f.eks. en blød mund, evnen til at tænde/slukke når den skal, trænbarhed osv er ganske vigtige egenskaber at besidde.

Så at tale om jagtinstinktet i avlen af goldens, er lidt ved siden af.

Som tidligere nævnt, så er jeg altså ikke jæger, så jeg hverken kan eller vil gå ind i en diskussion om, hvorvidt en blød mund har noget med det ene eller det andet at gøre. I øvrigt ville jeg tro, at jagtegenskaberne skal være forskellige afhængig af racen, eftersom man jo både har stående og stødende og hvad ved jeg-jagthunde. Men jagtinstinktet må vel danne grund for, at disse egenskaber overhovedet kommer op til overfladen, så jeg holder mig til dette begreb, uanset hvor lidt eller hvor meget du mener, at det er ved siden af.

 

Jeg gik kun ind i debatten, fordi jeg synes, at det er spændende at tænke på, at alle disse ting bunder i noget helt fysisk som gener. Det er da til at tage og føle på - altså når man en dag hitter ud af sammenhængen mellem dem. :cool:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hundens passion og den måde , de agerer på ved jagt, må jo være nedarvet. Da f.eks hunde, der tager stand gør dette fra hvalpe af, uanset om de bor hos en jæger.Min græske af ukendt afstamning , dog ligner moderen en Vizhla, gjorde det straks hun så en fugl i baghaven. Fra 3 mdr´s alderen var hun helt frosset i stillingen med halen stift bagud . Det ville en spaniel jo ikke i den alder, den ville nok tonse fremad.

Og græske Snoopy ville smide sig i dæk ved syn af fugl.Det ville mine spaniel hellerikke. Så vil han snige sig med sænket krop ind på fuglen , inden han sætter i fart.

Tingene er arvede. Selvfølgelig kan en dygtig hundefører lave en god jagthund ud af en middelmådig genetisk hund, men klart at en passioneret jæger vælger sin hvalp fra forældredyr, der har bevist de kunne noget.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 3 weeks later...

Hejsa:-D jeg ved det ikke er nemt at lukke de negative kommentarer ude, men du kender din hund og du har gjort det rigtige ved at vælge efter hvad der passer dig, og kun dig... Det i sig selv gør, at det er super gjort af dig, og hvad andre tænker og siger, skal du bare lade sive ud af hovedet igen, og gå videre og ikke høre på dem! Det er dem der ikke har nok at tage sig til i hverdagen, end at rakke andre folk ned, det er dem der har et problem... Og hvis jeg møder nogle der kritiserer mine goldens(har en af hver farve) så siger jeg, at smag og behag er forskellig og jeg elsker mine hunde og jeg jo ikke kritiserer dem fordi de måske har en stor næse... Eller en anden kommentar jeg siger ved sådanne sammenstød... Jaaa det er sørme et godt vejr idag(det gør, at de ikke forventer sådan et svar og bliver helt forvirret og paffe og tier helt stille og så er jeg den der er gået med et stort smil på læben:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har 1 hvid Golden nu - og på trods af at jeg har 4 andre mørke Goldens "bag mig" så er hende den hvide dulle den mest arbejdsivrige jeg nogensinde har haft. Jeg har haft svært ved at tilfredsstille hendes behov en gang imellem. Hun er den klogeste og stærkeste - og har været den sundeste til dato af dem alle sammen. Hun er nu 7 år gammel og det eneste der nogen sinde har været med hende har været en klo der måtte opereres væk fordi hun sad fast og nærmest flåede dem af. Det er hende som finder på at skubbe stolen hen under en høj karm for at nå op til kattemaden fx. Hun er fantastisk god til agility, tricks, lydighed (selvom hun finder det meget kedeligt) og nu også rally-lydighed.

Selvom jeg er fuldstændig enig i, at en Golden er gylden - så er hun smuk og hun er helt fantastisk. Og min mands øjesten :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 month later...

Jeg har selv en "mørk" golden og valgte ham fordi jeg ville have en arbejdshund med power.

 

Jeg har også kaldt den lyse golden "doven" og lidt sløv i det. Selvfølgelig kommer det an på linjer og der findes også lyse jagt-golden. Jeg synes den lyse golden er mere tung i det, foretrækker skridt eller trav, og lettere bliver træt og står af. Men det er udelukkende min erfaring, og der findes selvfølgelig eksemplar som vil modbevise mig, ligesom der findes mørke golden som er dovne og lade.

 

Ang. sygdom så tror jeg ikke de lyse er mere syge end de mørke. Har selv en mørk med anmærkninger på albuerne.

 

Jeg synes der er tydelig forskel på den lyse og mørke golden, både i bygning og i arbejdssituationer. Det betyder ikke at jeg synes den mørke er bedre af den grund. Det kommer jo helt an på hvad man skal bruge hunden til :) Og jeg vil aldrig kritisere andres valg af hund :) og kan lige tilføje at der jo altså ikke er meget golden udseende over mit stankelben af en hund - til gengæld er han lækker alligevel :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...