Hop til indhold

Agility - dirigering


Gæst Buddha
 Share

Recommended Posts

Gæst Buddha

Engang engang tager jeg mig sammen og melder Voodoo til AG, ved godt vi skal vente 10 år, men indtil da, gad jeg godt selv prøve at gå i gang med især den del at hunden farer i den retning man nu engang ønsker, samt over/udenom/i gennem og hvad man ellers kan finde på.

 

Kender i en hjemmeside eller nogle videoer hvor jeg kan se hvordan det trænes, og hvilke håndtegn man har brug for?

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 59
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Håndtegn bruger jeg ikke... Det er hele min krop der dirrigerer kræet... Men jeg kan anbefale Gregg Derrets Forundation Training dvd... Til dirrigeringsarbejde... Ellers kan du også finde et par gamle videoer af Spilops, hvor hun laver forskellig handling med hundehvalp uden forhindringer....

 

Forkryds med hundehvalp

[video=youtube_share;yPuUD1V9Ehs]

 

Bagkryds med hundehvalp

[video=youtube_share;GYQ95uzcrLk]

 

Her er Berit der træner for og bagkryds omkring springstøtter - det kan måske også hjælpe dig

[video=youtube_share;B1EcS3hFixQ]

 

Og her er Johna der træner fremad til target og forkryds omkring en skotøjsæske på mit kontor i vinters ca. 1 minut inde i videoen... leger lidt med Karla først ;-)

[video=youtube_share;JqDSOYBDQmE]

Link til indlæg
Del på andre sites

Basisøvelser der er smarte at kunne:

- fremadsendelse

- sit og bliv og kalde hunden hjem på begge sider af dig - hvor den fortsætter forbi (kast legetøj fremad når hunden er kommet forbi dig)

- at hunden kan arbejde på begge sider af dig og ikke kun på plads siden

 

Kan også anbefale bogen "Agility right from the start" super fin og letlæselig fagbog. Ved ikke om den kan lånes på biblioteket, men ellers kan det anbefales at købe den i england - der er mange penge at spare... og ellers prøv at kontakte Spitz, tror hun har sit eksemplar til salg...

 

Agility Right From The Start

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha
På youtube er der rigtig mange gode videoer om hvordan man med sin unge hund kan få et rigtig godt fundament for hundens karriere som agilityhund.

 

Jeg har godt kigget på youtube, men synes ikke rigtigt jeg kunne finde rundt i hvad jeg skulle søge på, men nu prøver vi dem Amocca postede - det kommer vi vist også til at bruge noget tid på :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det her er da nogenlunde ok, er det ikke? Altså hvad jeg gør. PS, og jeg er med på at vi øver videre og jeg skal have mere afstand til genstanden mens jeg sender dem omkring, men det er kun 3. gang vi øver. Tjek Voodoo, skulle liiige til at bakke den ene gang, det er ligesom det eneste han kan :mrgreen:

 

Fremad, øver man det ved at have pladen tæt på først og så skal hunden røre, og så længere og længere afstand?

 

 

[video=youtube_share;XLaD3n1rYf4]

 

 

Har ikke hørt den med lyd på, vil jeg heller ikke foreslå jer andre, det larmer sikkert bare.

Redigeret af Buddha
Link til indlæg
Del på andre sites

Du vender dig forkert i et par af dine kryds. Du skal altid bruge armen tættest på hunden til at dirrigere med, dvs. når du krydser, så skifter du jo arm (fordi han kommer om på den anden side)... Forestil dig, at du holder fast i hans knurhår og så skifter du knurhårene over i den anden hånd... altsammen uden at ødelægge hans "flow" ... giver det her overhovedet mening på skrift?

 

Prøv at se videoen igen.

Kryds 1 - forkert

Kryds 2 - korrekt

 

kan du se forskellen på den måde du vender din krop? og den hånd du serverer godbidden fra?

 

Jeg ville dog belønne ham netop når han kommer omkring og du vender. Så han bliver bekønnet for det at du vender foran ham og ikke for "hjemløbet"....

Link til indlæg
Del på andre sites

Du vender dig forkert i et par af dine kryds. Du skal altid bruge armen tættest på hunden til at dirrigere med, dvs. når du krydser, så skifter du jo arm (fordi han kommer om på den anden side)... Forestil dig, at du holder fast i hans knurhår og så skifter du knurhårene over i den anden hånd... altsammen uden at ødelægge hans "flow" ... giver det her overhovedet mening på skrift?

 

Prøv at se videoen igen.

Kryds 1 - forkert

Kryds 2 - korrekt

 

kan du se forskellen på den måde du vender din krop? og den hånd du serverer godbidden fra?

 

Jeg ville dog belønne ham netop når han kommer omkring og du vender. Så han bliver bekønnet for det at du vender foran ham og ikke for "hjemløbet"....

 

Ja det giver super god mening, det kan jeg godt se - tusind tak :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er virkelig en arm spasser, men prøver ihærdigt, det går nok bedre i Voodoos tempo - du får det fine klip hvor jeg sparker hunden :lol::oops:

 

Synes dog Motor er dygtig, men jeg giver ligesom efter for at han stirrer på den forkerte hånd.

 

[video=youtube_share;Ad_Q1W60_SI]

Link til indlæg
Del på andre sites

Motor er dygtig :klap: men du har ret, du kegler lidt med hvilken arm du bruger af og til :lol: men du får nu også udført et oar rigtige fine forkryds af og til.... Hvis du har problemer med at få ham ud, så beløn ude i yderpositionen også et par gange.... Men de sidtse par kryds ser det nu ud til at motor har fanget pointen :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Motor er dygtig :klap: men du har ret, du kegler lidt med hvilken arm du bruger af og til :lol: men du får nu også udført et oar rigtige fine forkryds af og til.... Hvis du har problemer med at få ham ud, så beløn ude i yderpositionen også et par gange.... Men de sidtse par kryds ser det nu ud til at motor har fanget pointen :5up:

 

Ninjamor har givet mig hug for det samme, jeg gør det altid, giver godbid fra hånden længst væk fra hunden, det er dumt når man øver lineføring... øvelse gør mester. En dag.

 

 

Yderposition, er det lige før hunden er rundt om tingen?

Link til indlæg
Del på andre sites

Yes nemlig, så han bliver belænnet for at være længst væk fra dig - at søge derud.... Efterhånden som i får styr på det kan du så sende ham ud længere og længere væk fra... Karla er så vild med at blive sendt ud og rundt om ting, at jeg kanbruge det som belønning i lydighedsøvelser... :lol: så hvis han kan lide at løbe, så skal han nok hurtigt lære at det er sjovt...

Link til indlæg
Del på andre sites

Yes nemlig, så han bliver belænnet for at være længst væk fra dig - at søge derud.... Efterhånden som i får styr på det kan du så sende ham ud længere og længere væk fra... Karla er så vild med at blive sendt ud og rundt om ting, at jeg kanbruge det som belønning i lydighedsøvelser... :lol: så hvis han kan lide at løbe, så skal han nok hurtigt lære at det er sjovt...

 

Du er genial - tak! Ih det er fedt, det er ligesom at have sin helt egen træner :banan:

Link til indlæg
Del på andre sites

Prøv at gå tilbage til videoerne i mit første indlæg og se Berit der træner med Ninja... Det skal gerne være dit mål ;-) at du ksn blive stående sådan der i midten af dine 2 "forhindringer"

 

Ja... det må vi lige arbejde lidt på - jeg fik mest ud af at se din med Johna, for Berit og hund er ligesom helt viiiildt hurtige :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stinnemus

Amocca: Jeg så videoerne i går aftes og må give buddha ret i at din video med Johna var vildt god til at forklare.

 

At jeg så kejter rundt i hvordan jeg skal vende og hvad hånd jeg skal guide med osv lader vi være med at nævne så højt.... Tossen fangede den nemlig super hurtigt og syntes det var evigt morsomt

Link til indlæg
Del på andre sites

Hehe, så moralen er, at instruktionsvideoer skal optages indenfor på meget lidt plads, så hunden kun kan løbe i slowmotion :lol:

 

Præcis. Vi glæder os til det næste Johna skal lære!

Link til indlæg
Del på andre sites

Men det skal vi da se :banan:

 

:lol: jamen det får du da lov til så...

 

Der burde kun stå 2 pinde, men jeg havde trænet slalom med Karla før, og var for doven til at flytte de resterende pinde ;-) Værd at vide om slalom. Hunden skal altid ind med venstre skulder mod første pind, ligegyldigt hvor den kommer fra. Johna har prøvet det et par gange før på videoen tror jeg... hun er vist 8 måneder. Start i snor og stil dig blot afventende foran pindene. På et eller andet tidspunkt begynder kræet at kede sig og vandrer frem imellem dem! Så belønner du omkring 2. pind - hvis du forstår hvad jeg mener?

 

Langsomt sætter du mere og mere afstand på og gør indgangen mere og mere spids - hunden skal søge indgangen selv - du skal ikke manipulere eller lokke den... eller prøve at animere den til det som jeg snyder og gør et par gange i videoen ;-)

 

[video=youtube_share;cKc8tWIWcEQ]

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...