Hop til indhold

Rottweileren


bernerazuro
 Share

Recommended Posts

Selvom jeg jo egentlig er til langhårshunde, så har jeg altså en lidt blød plet for rottweileren :oops: Og kunne godt overveje en sådan en dag.

 

Mit umiddelbare indtryk er, at vi har at gøre med en psykisk robust hund (og fysisk). Den er kærlig, samarbejdsvillig, hvis motiveret (for man er jo egentlig selvstændig), lidt fjollet. Kan godt lide at nusse (det kunne den, jeg har kendt bedst, i hvert fald - og sagde man SIT, så lagde den det døve øre til, men et blidt siiiit fik den til at sætte rumpen i gulvet :lun:). Den kan være skarp over for andre hunde, men ikke aggressiv (med undtagelse af, nok en del, hanner ift. hanner). Den har vagtgenet (siger vov, når der kommer nogen), men forsvarsgenet er mere so-so? Altså, den nøjes med at sige vov og gør sjældent mere.

 

Men særlig meget VED jeg i bund og grund ikke om den... Så hvis nogen kunne beskrive den nærmere, ville jeg blive meeeget glad :engel:

 

Og hvad med sygdomme? Der er HD og AD, og så nævner Royal Canin problemer med hjertemislyd? Anything else?

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu ved jeg ikke hvor Charles har det fra (hvad race) men han forsvarer/ passer meget på Agnes. Nye hunde skal ikke være vilde omkring hende f.eks. (så knurrer han) og første gang Agnes skulle møde den ene (lidt fjollede) greyhound, gik Charles imellem dem og bare stod der, for at passe på hende.

Mener der er noget med forøget risiko for knoglekræft hos kastrerede hanner? Men er ikke helt inde i detaljerne omkring det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu ved jeg ikke hvor Charles har det fra (hvad race) men han forsvarer/ passer meget på Agnes. Nye hunde skal ikke være vilde omkring hende f.eks. (så knurrer han) og første gang Agnes skulle møde den ene (lidt fjollede) greyhound, gik Charles imellem dem og bare stod der, for at passe på hende.

Mener der er noget med forøget risiko for knoglekræft hos kastrerede hanner? Men er ikke helt inde i detaljerne omkring det.

 

Ok, det skal jeg i hvert fald have in mente, da vores familie er ret børnerig. Men knoglekræft hos kastrerede hanner? Det lyder spøjst, det må da også gælde de intakte?

 

Hvad er det Charles er, udover rottweiler?

Link til indlæg
Del på andre sites

Ridgeback. Nej, det var specifikt hos de kastrerede? Noget med enten manglen af hormoner, eller måske fordi de vokser anderledes når de kastreres? Det kan være det kun var hos tidligt kastrerede? Som sagt, kan jeg ikke huske det, men du kan evt forsøge dig med lidt engelsk googlen, det ved jeg du er god til :mrgreen:

 

Det lyder meget rigtigt, hvis det skulle være ved tidligt kastrerede - har hørt flere gange, at det kan give problemer ift. væksten flere gange hos alle racer.

 

Men min google-søgning fortæller mig så, at det er tæverne, problemet opstår ved :lol:

Rottweilers and Cancer | My Rottweiler

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså, Charles er jo stadig verdens nemmeste hund! Det er slet ikke voldsomt, men det ligger bestemt i ham at passe på de små... han er jo 100% ligeglad med hvad der sker med Sally:lol:, men passede også godt på Woody ude i den store verden :lun:

 

Haha, stakkels Sally, sådan at tilsidesætte sin lady, hvad er Charles dog for én :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 months later...

Ved godt det er en lidt gammel tråd, men har først set den nu...:genert:

 

Jeg har kun én rotte at tale ud fra, ham fik vi, da han var knap et år. Og ham beskriver du egentlig i det store hele meget godt.. Han er et nussehoved, en kærlig fætter fuld af spøjse indfald.. Han elsker alle mennesker (der først er kommet indenfor, eller som vi møder ude på neutral grund) For kender han dem ikke, og de nærmer sig vores hegn, så skal de dø:shock: hunde der går forbi skal ligeledes dø. Men er vi ude og gå, og vi passere en hund der har det på samme måde, ja så er han fløjtenes ligeglad.

 

Så ja han vogter bestemt vores matrikel, og jeg er ganske sikker på at han ikke vil tøve med at forsvare, hvis det blev aktuelt - han har også en tendens til at prioritere det svageste led højest( f.eks børn)

 

Han har ingen problemer med andre hunde, hverken hanner eller hunner, han er meget positiv over for dem, han forstår et skrid, hvis han er kommet for tæt på en der ikke deler hans interesse for andre hunde. Han er også med alderen blevet bedre til at sige fra over for hunde der er efter ham, for der har været nogen hanner der har ment de skulle tryne ham, og det kunne de sagtens da han var helt ung, men ikke længere. Men med hensyn til deres omgang med andre hunde, så tror jeg det ligger meget i hvad de er opdraget til/ har været vant til :hmm:Rex har været med i hundeskov fra vi fik ham.

 

Synes det er en meget opmærksom hund, som er let at træne. Samtidig er det en meget selvstændig hund, som ikke virker til at være til at slå ud af særlig meget. Jeg synes ikke selvstændigheden påvirker trænbarheden. Eller jo, men kun at det skal være nogle interessante øvelser, for at det skal fange interessen.

 

Nårh ja en lille tilføjelse han savler en del, og der hænger altid et eller andet mums lækkert i de mundvige:lol: som af uransalige årsager altid ender på vi menneskers tøj:fornaermet:

 

Jeg vil nok foretrække at få min rotte fra hvalp næste gang, jeg synes vi måske er gået glip af noget "knytte bånd" nowet ved først at have fået ham som knap 1-årig, netop fordi han jo er ret selvstændig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ridgeback. Nej, det var specifikt hos de kastrerede? Noget med enten manglen af hormoner, eller måske fordi de vokser anderledes når de kastreres? Det kan være det kun var hos tidligt kastrerede? Som sagt, kan jeg ikke huske det, men du kan evt forsøge dig med lidt engelsk googlen, det ved jeg du er god til :mrgreen:

 

Jeg har for nylig læst en artikle om det. Og Det er tidligt kastrerede hunde . DEr var ikke nævnt noget med racer, det vår generelt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Uhh - jeg læser med stor ivrighed med i denne tråd.... Jeg har vel kendt 4 rottweilere i mit liv - og kun den ene har været "utilregnelig" - men når jeg kigger tilbage på det idag, var det sikkert fordi hun både havde ondt, og var blevet "misforstået"... (Det er mange år siden - hvor opdragelse af hunde bedst foregik med hård hånd) :(

 

Ham jeg har mest erfaring med, var Tarzan - en genbrugshund, som jeg var heldig at overtage for nogle år siden... :lun:

Han var det største nussehovede - der brummede lystigt når han blev nusset - hvilket bestemt ikke skal forveksles med at knurre. (Selvom det umiddelbart kan være svært at høre forskel!)

Han var vokset op et sted hvor der kom mange mennesker - så han sagde vov hvis der kom nogen, men det var også dét. Han var mørkeræd når vi gik tur om aftenen, og så elskede han andre hunde... Når vi var hjemme hos mine forældre, sammen med min brors hund, som er en mini-golden-retriever-blanding, var der ingen tvivl om at det var den lille der bestemte - han blottede lige tandsættet (Elvis-style) og SÅ var der ro på Tarzan-drengen! :sjov:

 

Mht. sygdomme, så fik han spondylose, og jeg fik ham aflivet efter kun 3 år sammen - men der er ingen tvivl om, at en rottweiler også er blandt dem der er med i overvejelserne når der skal ny hund i huset igen! :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er en skøøøøøøøn race.. HVIS man er kompetent til den..

 

Selv er jeg ejer af to af slagens..

Wictor overtog jeg da han var 3år gammel, han er nu 7år

Og Fadia har jeg haft siden hun var hvalp, hun er nu 3år

De er som nat og dag i aktivitet niveauet, da Fadia kommer fra gode brugslinjer og Wictor har en del udstillingslinjer i sig også..

 

Rotten er som race en utrolig aktiv race, som har et stort behov for at blive stimuleret og aktiveret mentalt, for at de ikke skal kede røven ud af bukserne så at sige..

Ligeledes er det en vogtende race, og man skal tage med i sine betragtninger at de har stor tendens til at være eget køns aggressive, dette gælder både hanner og tæver...

Og så der blir nævnt så brummer de en del af nydelse OG i leg, så man skal vænne sine omgivelser til at de IKKE er ved at dræbe hunden de leger med, sådan siger de blot *G*

 

Af sygdomme er der rigtig meget HD og AD i dem, så det er vigtigt at kigge stamtavlerne grundigt igennem, og samtidig har undersøgelser gennem årene vist at miljø og fodring har meget at sige i den sammenhæng..

Så mens en rotte vokser til, altså de 2 første år, er det vigtigt at lade dem være til den slanke/tynde side, så de ikke vokser i stykker og belaster knoglerne unødvendigt.. Ligeledes anbefales det at man ikke belaster dem med for hård omgang med trapper, samt spring/hop.. Men det er jo ret gennemgående ved alle store racer..

 

Rotten kan være en fantastisk familiehund, men den kan også være et helvedes monster..

Det hele kommer an på opdragelse, træning og ikke mindst at man respekterer det man har mellem hænderne..

Man kan gøre meget i hvordan man præger hunden, men man er også nødt til at se realiteterne i øjnene..

Det er en vogter race, og den er meget skarp i både sind og intelligens..

 

En sidste ting man bestemt bør have i sine overvejelser, er om man er villig til at skulle have sin hund i mundkurv og 2M line, for virkeligheden er desværre sådan, at vi indenfor et halvt eller helt år er i MEGET stor risiko for at ende på forbudslisten..

Dette er meldt ud fra tre forskellige kilder med foden indenfor regeringen..

*SUK*

Link til indlæg
Del på andre sites

Åh ha , en af mine veninder , der bor lidt langt fra mig har haft 2 stk en af hver køn. Tæven fra hvalp og hannen fra måske 5-6 år. Han havde boet flere år på et internat ved Warshawa og stået i et lille aflukke , temmelig alene og uden adspredelse i flere år. Ingen polske ville adopteredre ham.

Da hun fik godkendelse til adoption af Rottek, så rejste hun derned for at hente han i lufthavnen og noget gik galt- hun tog hjem uden ham, og måtte en tur med fly igen, hvor alt lykkedes. Han var på ca 25 kg og totalt uden muskler og helt uden form. Da hun begyndte genoptræning af hans krop, så slæbte han så meget på benene at han sled trædepuderne til blods og måtte indbindes. Og han sit sine bedste år her i DK med omsorg og oplevelwr. Og kom da til at ligne en hanhund.

Jeg glemmer aldrig Rottek,..

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...