Hop til indhold

god laboradoropdrætter som bruger jagtlinier?


Rams
 Share

Recommended Posts

Og nej, jeg skal ikke til at have en laborador:-p

 

Men har en kollega, der gerne vil have en laborador mere. De var skrevet op til en et sted, men tæven gik tom.

 

Manden er seriøs med jagt og vil bruge hunden til dette. De vil dog også gerne at den kan bruges lidt til udstilling.

Og min kollega vil bare gerne have en med et kanont temperament!

 

Så hunden skal nok være af jagtlinier eller af kombineret jagt- og udstillingslinjer. Nogle forslag?

Link til indlæg
Del på andre sites

Og nej, jeg skal ikke til at have en laborador:-p

 

Men har en kollega, der gerne vil have en laborador mere. De var skrevet op til en et sted, men tæven gik tom.

 

Ville det være en ide at spørge den opdrætter om vedkommende kunne anbefale en kollega med samme type hunde?

Alternativt kigge på de kenneler som denne opdrætter har sine linjer fra. Evt. osse kigge hos hanhundeejeren og se om samme hanhund har parret andre tæver eller planlægger at gøre det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kender desværre ikke særlig meget til labradorkenneler af jagtlinjer. Og dog..

 

Hvad med Brownhunt: Labrador holds polposition !

 

og jægerslund: Kennel Jgerslund

 

De bruger ihvertfald deres hunde til jagt, hos Jægerslund. Og jeg har mødt Ronja, der er deres avlstæve. Og Brownhunt er også begyndt at hælde mere over i jagtlinjerne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Brownhunt er så i alle fald ikke noget der trækker i noget som helst i min ende, af flere årsager.

 

 

 

Uanset: Hvad vil han "Mest"? Vil han ha' en hund der du'r til jagt og markprøver for den sags skyld, eller vil han udstillingerne? Hvor langt vil han kunne nå, og hvor?

Dét der med "dual" kan han imo glemme alt om. Han kan være heldig at stå med en hund der du'r, og som heller ikke ser helt tosset ud, men hvis det er jagten han "vil", så er det ikke dét man skal gå efter.

 

 

Der er kennel lærkereden, som lige falder mig ind. Det er, indrømmet, så ikke just jordens kønneste labber, sådan på et helt generelt plan. Men de du'r.

 

Alternativt er der en indenfor RJK jeg kender til, men der er ikke kuld med "frie" hvalpe lige i øjeblikket. Slanke labber, men nok til den meget bløde side, Med tryk på meget, ifølge dét jeg har fået at vide fra anden side. Hvis man kan håndtere det, så er det fint, hvis ikke, så er det ikke dér man skal kigge.

 

Og hvis det ér, så har jeg et heælt andet forslag også. Dén kan vi så tage over pb, afhængig af hvad svarene på dét her så ér.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg sagde jo også at BH bare var på vej i den retning:-D

 

Og Jægerslund er ihvertfald hunde brugt på jagt, for hende kender jeg:-D

 

dem ville jeg også pege på, men nok mest BH :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er hovedsageligt jagt de vil have hunden til. Men de ville gerne at den kan have udseende til en udstillingsring, uden at den er helt ovre i den tunge udstillingstype..

 

De har en ældre hund af udstillingslinjer og en yngre af kombineret jagt- og udstillingslinjer. Dog mest af jagtlinjer.

Hun er kræsen med temperamentet. Derfor er hun svær at stille tilfreds og har brug for at få udvidet horisonten ift hvilke muligheder der er.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er så mange lab-opdrættere og jeg vil da anbefale dem, hvis ikke de finder noget herinde fra via dig, at se på hvad opdrætter selv bruger deres hunde til.

 

En hel del er jo aktive jægere, altså ikke kun "til markprøver" og så begynde at skrive muligheder ned. Dem der venter hvalpe i år, har mor/far kombi der både er sunde og bruges aktivt til jagt, har et udseene man kan lide osv. og så begynde at ringe rundt og så krydse af efterhånden som man får snakket og tænkt, om der kan blive et godt match.

Link til indlæg
Del på andre sites

Skulle jeg have en labrador til jagt, så valgte jeg en F1, og fra denne kennel:

 

Kennel Holten - Velkommen

 

De har bare nogle super hunde, går op i sundhed, jagtegenskaber, og har nogle rigtig gode blodlinier i deres avl :-D

 

Hvor registrerer de deres hvalpe?

Jeg kan finde et kuld gravhunde og et kuld retrivere fra 1988 på hundeweb, men ud fra deres hjemmeside at dømme er de ganske produktive ud i hvalpe.

Link til indlæg
Del på andre sites

En hel del er jo aktive jægere, altså ikke kun "til markprøver"

Jeg ville jo så vende den om, og skrive "til jagt" i gåseøjne i stedet.

 

AF den simple årsag at "jagt" ikke er målbart. Og at "super jagthund", i dén grad er og kan være både misvisende og direkte falsk varebetegnelse på én og samme tid.

 

Ikke dermed sagt at jeg ikke ville købe hund fra en opdrætter der aldrig havde sat fod på prøverne, men dét kræver temmelig meget mere forarbejde, hvis det er dén vej man vælger at gå.

Link til indlæg
Del på andre sites

Okay.. Har fået lidt mere at vide af hende.

De ønsker ikke en af formel 1-linjer.

De vil gerne have at forældrende er sweisshunde, da manden træner dette med hundene også.

 

Hvis det skal være schweiss, vil jeg da anbefale Sostacks Velkommen til mit Websted.

De går meget op i schweiss. Hvis de ikke selv har hvalpe på vej, kan Pia helt sikkert guide din kollega i den rigtige retning efter et kuld.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det her kan eventuelt være noget:

 

Forside

 

Kender mange hunde derfra som klarer sig rigtig godt - både på jagt, til markprøver og til schweizz.

 

Jeg syntes så ikke ligefrem det er imponerende resultater. Har lige siddet og gransket tavlerne og resultaterne, dvs. de officielle resultater. Dem fra c-prøverne kan jeg jo af gode grunde ikke se. Fordi jeg faktisk ikke mener at have hverken set eller hørt om hunde derfra før. Så blev man jo nysgerrig.

 

Hvordan deres hunde er til schweiss-arbejdet skal jeg lade være usagt, for det aner jeg ikke.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg syntes så ikke ligefrem det er imponerende resultater. Har lige siddet og gransket tavlerne og resultaterne, dvs. de officielle resultater. Dem fra c-prøverne kan jeg jo af gode grunde ikke se. Fordi jeg faktisk ikke mener at have hverken set eller hørt om hunde derfra før. Så blev man jo nysgerrig.

 

Hvordan deres hunde er til schweiss-arbejdet skal jeg lade være usagt, for det aner jeg ikke.

 

Jeg har set 3 schweisshunde derfra - nu er min viden begrænset, men jeg synes de gør det rigtig godt og de har mange søg og nedlæggelser bag sig.

Grunden til at der ikke er mange resultater hænger nok også sammen med, at rigtig mange af hundene er i politiet, hvor de jo ikke tager brugsprøver. opdrætter har desuden lavet flere hunde, der har deltaget i DM for narkohunde.

Jeg har været på jagt med flere derfra og jeg kan virkelig godt lide typerne. De arbejder fokuseret og koncentreret og er meget udholdende.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 month later...
  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...