Hop til indhold

Hvor mange kan man være bekendt at være skrevet op hos?.


Ascha
 Share

Recommended Posts

Jeg er begyndt at kigge mig lidt om efter hvalp og det har faktisk vist sig at der er ventelister (det troede jeg ikke var tilfældet hos flatten) især på tæver. Det har været noget af et dilemma for mig, da jeg jo ikke ved hvor længe Thailo kan holde endnu. Nogle dage tænker jeg uger, andre dage tænker jeg måneder. Jeg har da også været lidt oppe at slås med min samvittighed over, om man i det hele taget bør tænke på hvalp allerede. Det har jeg dog fundet ud af at man bliver nødt til, især hvis man ikke har lyst til at gå flere år uden hund.

 

Jeg troede jeg var blevet skrevet op til hvalp hos en kennel (på en slags "hvilende" venteliste) for flere år siden, men vi har vist misforstået hinanden, så der er udsigterne ikke ret gode for at der kan blive en hvalp til mig før måske sommeren næste år,... måske endda senere. Kontaktede derefter en anden kennel der kunne være interessant og udsigten er ikke anderledes, med mindre jeg vil have hanhund (den er så oppe at vende lidt nu).

 

Jeg kan ikke holde tanken ud, at jeg måske skal stå uden hund i 1½ år, for så er jeg ikke sikker på at jeg kan undgå at blive lokket af alt muligt andet end en flatter. Jeg kender mig selv godt nok til at vide, at jeg ikke kan holde stand hvis jeg læser om en lille stakkels hund der skal have nyt hjem og jeg har bare sådan brug for at starte med en hvalp der opfører sig normalt, så det hele ikke bliver op ad bakke som det var med Thailo (ja, det ved jeg godt at der ikke kan gives garanti for, men jeg ønsker mig noget problemfrit denne gang).

 

Nu er det så jeg vil høre med jer, om I synes man kan være bekendt at kontakte en 3. opdrætter (har før kigget på denne kennel). Jeg er ikke blevet skrevet op hos opdrætter nr. 2, men overvejer også det. Er det for langt ude?. Jeg skal lige skynde mig at sige at der er meget lille forskel i tankerne bag opdræt/ sundhed osv. mellem ihvertfald 2 af disse kennelerer, alt efter mit kendskab, så hvornår er ved at overskygge hvorfra i mit lille hoved.

 

Hvad siger I? og hvis der er opdrættere der læser med, hvordan ville I have det hvis en hvalpekøber var skrevet op 3 steder?.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad siger I? og hvis der er opdrættere der læser med, hvordan ville I have det hvis en hvalpekøber var skrevet op 3 steder?.

 

Det ville ikke interessere mig ret meget. Men jeg benytter mig heller ikke af venteliste, jeg kan jo ikke på forhånd vide noget om de hvalpe der kommer i et kuld. Jeg noterer ikke folk som potentielle hvalpekunder før de har været i mit hjem nogle gange og har vedgivet at de er interesserede i en hvalp fra et konkret kuld.

Når jeg får henvendelser fortæller jeg om mine planer, foreslår at folk besøger mig og hundene og opfordrer til osse at besøge andre opdrættere. Jeg gør opmærksom på at jeg får mentaltestet kuldet og at man derfor ikke ved hvilken hvalp man får før hvalpene er 7½ uge. De opkald jeg får hvor jeg kan høre at indkøbet af hvalp prioriteres ift. en allerede besluttet ferie, tager jeg ikke alvorlige og de får at vide at jeg synes de skal læse min hjemmeside igennem, vurdere om de mener jeg arbejder i overensstemmelse med deres tankegang og så kan de følge med på siden og se hvornår næste kuld planlægges. De kan så kontakte mig til den tid hvis de stadig er interesserede.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er helt normalt at købere kontakter flere opdrættere.. Jeg har endda flere gange været ude for at folk er skrevet op og så har købt en anden løve når deres drømmekuld er kommet.. Det er fint nok for mig, dog ville jeg ønske at folk så skrev tilbage når de ikke længere vil stå på venteliste. Men det er der godt nok aldrig nogen der gør :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan heller ikke se nogen problemer i at være skrevet op flere steder. Der er jo mange faktorer der spiller ind, når man skal købe hvalp, og flere hundeindivider der kan virke interessante som forældre.

 

Der er jo intet fordækt ved det, lige nu har du en ældre hund, og ved ikke hvor længe du kan beholde ham. Det er jo fuldt forståeligt, at du ikke kan overskue en fremtid på plus minus 1 år uden hund og har brug for flere valgmuligheder i forhold til at få det til at passe ind tidsmæssigt.

Hvis jeg var dig, ville jeg være helt ærlig overfor opdrætteren. Jeg kan ikke forestille mig at nogen vil rynke på næsen over det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej. Min familie og jeg er starter med at lede efter hvalp sådan lidt baglæns. Vi har undersøgt forskellige opdrættere (Golden Retriever) og besøgt et par stykker. De vi har besøgt har alle et kuld her til sommer. Vi har så lagt vores sommerferie efter hvornår kuldet er klar. Hos den ene er det glippet, ment på den måde at tæven "snød" med den forventede løbetid. Vi står dog stadig skrevet op hos hende (vi vil helst have fra hende) og har så den aftale, at får vi hvalpen andet steds fra, så får hun det hurtigst muligt at vide.

 

Vi vil så være skrevet op hos 4 forskellige. Alle får at vide at det er sådan det er. I vores tilfælde vil vi gerne have at det er opdrætteren der udvælger hvalpen til os, da vi vil blive førstegangshundeejere. Vi kan så ikke lige pt. vide hvorfra vores hvalp kommer.

 

Det kan godt være nogle er for/imod at anskaffe sig hvalp i forbindelse med sommerferie, men er det ikke det bedste for alle parter. Ellers har de fleste blot en weekend til at lære hinanden at kende. Det syntes jeg er for lidt og synd for den kommende hvalp.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror at det Hopsa mener er, at hun ikke tager hvalpekøbere seriøst der siger: "Jeg har ferie her, så enhver hvalp der ankommer på dette tidspunkt er den rette for mig"... for jo, du har helt ret i, at det bedste er en god lang ferie til at træne renlighed og alene hjemme... :-D

 

Den måde I har gjort det på, er jo optimal... at I fandt ud af hvornår den hvalp I ville have var klar, og så lagde ferien i den forbindelse og ikke den anden vej rundt...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror at det Hopsa mener er, at hun ikke tager hvalpekøbere seriøst der siger: "Jeg har ferie her, så enhver hvalp der ankommer på dette tidspunkt er den rette for mig"... for jo, du har helt ret i, at det bedste er en god lang ferie til at træne renlighed og alene hjemme... :-D

 

Den måde I har gjort det på, er jo optimal... at I fandt ud af hvornår den hvalp I ville have var klar, og så lagde ferien i den forbindelse og ikke den anden vej rundt...

 

Jeg stod i problemstillingen med ferie sidste år. Problemet var, at vi skulle afgive ferieønsker allerede i januar. På det tidspunkt gik vi og ventede på, at tæven gik i løbetid. Jeg prøvede at regne mig frem - udfra hvornår opdrætter regnede med at løbetiden ville starte - hvornår hvalpen skulle hjem og bad så om ferie på det tidspunkt.

 

Men som det ofte går for planer, så trak tæven sin løbetid og til sidst døde min hvalp desværre. Jeg havde så haft et andet kuld i tankerne, som Maggie så er fra. Men da jeg rent faktisk vidste, hvornår hun kom hjem, kunne jeg ikke rykke min ferie, da det var lige i højsæsonen. Jeg havde derfor kun ca. 2 uger til at træne alene-hjemme.

Link til indlæg
Del på andre sites

Interessant tråd jeg vil følge, tæt :-D

 

 

Jeg har selv en hund der så småt kommer op i alderen og lige nu kan leve 2-3-4 år mere, men som også har en alder og fx. en slidgigt der kan sætte en stopper for det hele længe før da og jeg er netop i syv sind!

 

For hvornår er det "i rette tid" at jeg kontakter en opdrætter når jeg ikke aner pt. om jeg har Misja i 1 år eller 4 år endnu!? Og vil det se for underligt ud at jeg ikke kun søger på 1 race, men måske 2 forskellige racer, uh, jeg aner det ikke og kan som du ts, heller ikke sidde alene uden hund i 1 år eller mere og vil denne gang planlægge og vælge ud fra mine kriterier om race, stamtavle, sundhed, mentalitet osv :cry:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil sige at hvis man gør opmærksom på at man leder efter "den perfekte hvalp" og ikke bare "en tæve fra det kuld" så synes jeg at man kan tillade sig at være skrevet op.. ja... Alle steder...

 

Da vi ledte efter Dexter var det "match" der var vigtigst, og så havde vi en hel masse andre krav som også skulle opfyldes... men i bund og grund synes jeg bare man skal være ærlig overfor opdrætteren, så de ved at man altså leder efter en hund der passer i personlighed også, og ikke "bare" generne man går efter!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror at det Hopsa mener er, at hun ikke tager hvalpekøbere seriøst der siger: "Jeg har ferie her, så enhver hvalp der ankommer på dette tidspunkt er den rette for mig"... for jo, du har helt ret i, at det bedste er en god lang ferie til at træne renlighed og alene hjemme... :-D

 

Du har helt ret, det er det Hopsa mener ;-)

 

Da jeg havde hvalpe sidste gang, der fik jeg en opringning fra en dame. Hej vi har planlagt at få hvalp denne sommer, har du evt. et kuld hvalpe der er klar den og den dato?

Nej, jeg har hvalpe NU og har EN tæve i den fødedygtige alder, så om 4 måneder har jeg ingen hvalpe. Har du overvejet at finde en opdrætter der har den type hunde du interesserer dig for, har en avlsetik du er enig i og i øvrigt er et menneske du føler dig tryg ved og så måske ikke være så opsat på at hvalpen lander i dit hjem en bestemt uge?

 

Det havde damen ikke overvejet og mente heller ikke det var relevant.... så hun blev ønsket held og lykke med projektet og jeg gik videre med det jeg var igang med ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er jo ingen ballade i at du kontakter en 3. opdrætter og hører om de planlægger kuld, hvem forældrene skal være og hører om hvornår de planlægger kuld. Sådan gør jeg selv. Nogle har skrevet på hjemmesider at de planlægger, men endnu ikke lagt detaljer ud om farhund, det vil jeg jo gerne vide før jeg siger at jeg vil skrives op. Så jeg har skrevet til en del, men blot forhørt mig, ikke bedt om at komme på venteliste.

 

Voodoos opdrætter fandt jeg kort før tæven gik i løb og farhunden blev vist ret sent annonceret, men hun skrev det i mail til mig (og andre), og det viste sig også at mange gerne ville have hvalp fra det sæt, jeg var nok heldig at jeg overhovedet fik en/at jeg skrev tidligt nok.

Link til indlæg
Del på andre sites

Da jeg blev skrevet op, spurgte jeg faktisk min første opdrætter, om det var ok, at jeg sagde "Ja, jeg vil gerne på hvalpeliste", selvom jeg stadig agtede at besøge en anden opdrætter (og jeg nærmest var sikret en hvalp).

 

Det var intet problem, det var ganske normalt sagde hun. Og i bund og grund, så kan de jo heller ikke fornægte én det eller andet - for de kan ændre deres planer om hanhund, tæven kan gå tom, hvalpene kan være dødfødte m.m.m.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for jeres svar, det var rart at høre at en del spiller på flere heste, når de skriver sig op, og at opdrættere er vant til det. I øjeblikket er jeg kun skrevet op et sted men har en mail liggende klar til afsending til opdrætter nr. 2 og tror faktisk jeg vil nøjes med at være skrevet op de to steder.

 

Jeg er lige kommet hjem fra arbejde og åbnede en mail fra min dyrlæge der fortæller at Thailo har hjerte-/lungeorm, så måske er det årsagen til at han virker lidt slatten visse dage og muligvis kan holde længere end jeg render rundt og tror i øjeblikket. Og så løser tingene sig måske helt af sig selv. Jeg vil dog skrive mig bag øret at jeg skal huske at give besked til den anden opdrætter når jeg endelig har en hvalp som bliver min. Det fortalte den første opdrætter jeg kontaktede også lidt om, samt at det kunne gøre ventelisterne lidt kortere :klap:og jeg kan godt sætte mig ind i at det må være irriterende at man ikke ved hvad man har af potentielle hjem.

 

Tak for jeres input, allesammen. :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 3 months later...

jeg kan ikke se det skulle være et problem at være skrevet op hos flere opdrættere - bare du husker at melde fra når du HAR fået din hvalp. jeg har en gammel hund på 12 år og går da og tænker på om hans efterfølger skal være en mindre race - hvedefarvet skotte - eller om det igen bliver en airdale ......

Redigeret af anne-lise hansen
stavefejl
Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...