Hop til indhold

Hyrde-teknik


Ida_Asta
 Share

Recommended Posts

Jeg sidder og kigger tilbage i forskellige border collie stamtavler, og endte hos en amerikansk kennel, som også har aussies... der var en masse billeder af hyrdende aussier, som bider sig fast i hovedet på køer. Det ser nok voldsommere ud på billede end det er, men er det sådan de flytter dyrene?

Link til indlæg
Del på andre sites

Kiggede lige og jeg giver dig ret i at det ser voldsomt ud, men jeg mener at kunne huske da jeg for år siden læste om de små heelere at det forgår lyn-hurtigt, som markerings bid og med masser af lyd på. Altså at der ikke bides fast (så skades kvæget jo også og det er penge tabt for landmanden) men markeres kraftigt men men hurtigt uden nogen lider skade på hud og væv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Egentlig mærkeligt at de sætter dem på kvæg da den jo hedder shepherd altså fårehyrde, men måske det er som konkurrence el.lig.

 

 

Sad lige og googlede og faldt over ASC of America og der står bla. :

"Grip

The Australian Shepherd will only use grip to move reluctant or challenging stock. The ideal Australian Shepherd naturally grips at both the head and heel, coming in low and hard on the heels to move cattle, or going to the head and gripping the nose or poll to turn an animal back to the herd. "

Link: http://www.asca.org/aboutaussies/workingdescription

 

Så det høre nok med, i vrkeligheden...

Link til indlæg
Del på andre sites

Det har lidt at gøre med om det er genstridige køer den arbejder med, hvis der står en stor tyr og gør udfald, ja så skal den gå ind med et markeringsbid, for at få tyren til at fatte, at det er den der bestemmer.

Har prøvet at hyrde køer herhjemme, og der har det altså ikke været nødvendigt for Bubben at bide , har også prøvet at Bubben satte en tyr tilbage på marken, da den kom galoperende imod mig på stien,( Bubben gik løs og hvalpen i snor) og WOW et instinkt - bed ikke men fik på få sekunder stoppet den og bakket den 5 meter tilbage ind på marken, hvorefter han vendte rundt og spænede videre ned til vandløbet som intet var hændt - DER var jeg meget glad for at have en får og kvæg hund ;O)

/Carina, Bubben og Lille Diesel

Link til indlæg
Del på andre sites

ja, det ser ret vildt ud.. Kan huske på et hyrde kursus jeg var tilskuer til engang at en aussie først blev kastet gennem luften af sur ko og sekundet efter den var landet på poterne sad i køens mule! DEN vej moster!

 

Mig bekendt bruges aussies også til kører..

 

Men bordere kan også nappe i fårene.. Så et eller andet program engang hvor de på en ø udenfor new zeeland (tror jeg det var) havde nogle særlige får som levede af tang på stranden og disse får søgte ikke samme i flok ved en trussel, så de bordere de brugte der til at hyrde var nogengang nødt til at være mere kontante:)

 

Mysla har også sine instinkter i behold, er hestene for vilde ricikerer de meget nemt et nap!

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for forklaringerne... Jeg kan også sagtens forstille mig at kvæg er lidt mere genstridige end får måske er, så der skal bruges skrappere metoder til at flytte dem...

 

 

On a different note; hvis man hyrder kvæg med sine bordere, kan de så godt omstille sig, hvis de skal hyrde får, så de ikke er så voldsomme ved fårene?

Link til indlæg
Del på andre sites

Ved kun med personlig erfaring med Aussier, at min er langt mere rolig og helt nede på jorden ved Køer - og hurtigere ved får - men vil ikke betegne den som voldsommere på fårene, bare at den vælger/har brug for en anden hyrdeteknik når det gælder får.

 

Han kan godt skifte mellem de to måder at hyrde på?

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...