Hop til indhold

Racernes udvikling - billedsammenligning dengang og nu


Gæst Buddha
 Share

Recommended Posts

  • Svar 136
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Boxerens forfader, bullenbeisseren, tidligt 1800-tal, tror jeg

3bullenbeisers.jpg

 

 

 

1891 - betydeligt længere snuder og færre ansigtsrynker end i dag (der er stadig typer som denne i sydeuropa og USA)

image004.jpg

 

 

1951:

bangaway1951.jpg

 

 

Jeg kan godt lide de ældre typer, med længere snuder. De virker sundere, synes jeg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Marie Svane
Det er skægt at se, nogle har ligesom fået længere stænger og andre har fået kortere.

 

Skide fed tråd Buddha!! :5up: Sjov at se alle racernes udviklinger!

 

- Vil give dig karma, men kan ikke finde ud af det (så længe er det siden jeg har gjort noget aktivt på hunde-forum :oops:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes det er gået helt helt galt for schæferen, de fleste som man ser i dag, kravler jo nærmeste af sted og har frøben så det ser fuldkommen tosset ud. Deres bagben svingere meget ind og ud når de " går" jeg synes det er helt tosset.

 

Fandt lige det her billede på goggle, og det kan man i mine øjne, simpelthen næsten ikke være bekendt over for hunden og det er mig en gåde at den bliver anset for at være et godt eksemplar af en schæfer Zamp vom Thermodos / Div schæfer / Bilder / Media - Kennel JoLiZi - oppdrett av Schäferhund (schäfer/schæfer)

Link til indlæg
Del på andre sites

image004.jpg

 

 

1951:

bangaway1951.jpg

 

 

Jeg kan godt lide de ældre typer, med længere snuder. De virker sundere, synes jeg.

 

Kan rigtigt godt lide den 50'er type. Det andet billede, kuperede man boxerens ører i gamle dage?

 

Jeg synes det er gået helt helt galt for schæferen, de fleste som man ser i dag, kravler jo nærmeste af sted og har frøben så det ser fuldkommen tosset ud. Deres bagben svingere meget ind og ud når de " går" jeg synes det er helt tosset.

 

Fandt lige det her billede på goggle, og det kan man i mine øjne, simpelthen næsten ikke være bekendt over for hunden og det er mig en gåde at den bliver anset for at være et godt eksemplar af en schæfer Zamp vom Thermodos / Div schæfer / Bilder / Media - Kennel JoLiZi - oppdrett av Schäferhund (schäfer/schæfer)

 

Nu er det ikke for at sætte gang i en debat om schæferen igen, men vil lige sige, at de ofte stiller hunden på en bestemt måde for at tage de stå-billeder, og dermed får dem til at se endnu mere skæve i ryglinien, end de reelt er..

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes det er gået helt helt galt for schæferen, de fleste som man ser i dag, kravler jo nærmeste af sted og har frøben så det ser fuldkommen tosset ud. Deres bagben svingere meget ind og ud når de " går" jeg synes det er helt tosset.

 

Fandt lige det her billede på goggle, og det kan man i mine øjne, simpelthen næsten ikke være bekendt over for hunden og det er mig en gåde at den bliver anset for at være et godt eksemplar af en schæfer Zamp vom Thermodos / Div schæfer / Bilder / Media - Kennel JoLiZi - oppdrett av Schäferhund (schäfer/schæfer)

 

 

Nej, det har du fuldstændigt ret i. Man ser desværre tit schæferhunde, hvor bagpartiet næsten slæber hen ad jorden. Jeg kan heller ikke forstå, at folk går i selvsving over diverse blandingshunde eller designer hunde, når man inden for tavleavl, både legalt og moralsk kan få sig selv til, at fremavle hunde der næsten kravler afsted. Fy for den, siger jeg bare og stakkels hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg syntes det er sjovt at tænke på at racestandarderne engang i sin tid blev lavet... fordi nogle folk havde kæmpet for racen, kæmpet for at finde lige præcis de egenskaber og det udseende der gjorde hunden unik og de derfor ønskede at bevare racen netop sådan.

Nogle af dem ville nok hive et par hårstrå ud hvis de havde set udviklingen :lol:

 

Kan rigtigt godt lide den 50'er type. Det andet billede, kuperede man boxerens ører i gamle dage?

 

 

 

Nu er det ikke for at sætte gang i en debat om schæferen igen, men vil lige sige, at de ofte stiller hunden på en bestemt måde for at tage de stå-billeder, og dermed får dem til at se endnu mere skæve i ryglinien, end de reelt er..

 

Det gør de ja... og den lod jeg mig også "overtale" af til start at det nok var grunden... indtil jeg så dem komme kravlende på træningspladsen og til konkurrencer. Det er ikke forsvarligt. Kan desuden heller ikke forstå man ikke bare sætter hundene naturligt til udstilling.

På de billeder jeg har lagt ind ligner det også at den cairn der er til sidst har mere "vinkling" i benene end den første, men det skyldes måske måden den er stillet på... alligevel syntes jeg den første er meget mere lige i bagbenene end de cairn man ser i dag.. de skal nærmest gerne have en tendens til at skubbe brystet frem og holde bagbenene bagud... jeg kan ikke forstå det skal være nødvendigt at stille en hund sådan for at se det smukke i dem, så er det jo netop tendensen til at avle efter det opstår... også ved rottweileren gør de det.

Personligt syntes jeg det er så meget pænere når en hund står naturligt med benene.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu føler jeg mig lidt flov over mit henkastede start indlæg, så nu får i det igen med historie:

 

 

Oprindeligt mener man at Samojede-folket stammer fra Asien, men som der kom flere og flere mennesker i det land, tog de deres rensdyr, deres hunde og drog afsted mod Sibirien og Nordrusland. Samoyede betyder "living off themselves". Der var primært 2 grupper, the Nentsy og the Entsy.

 

samoyed_people.jpg

 

 

Dette menes at være Samojedernes oprindelige flag:

148556_10150341131065099_598725098_15627279_829513_n.jpg

 

 

Samojederne var meget isolerede fra resten af verdenen, og der blev derfor ikke parret andre racer ind i samojedehundene (som kaldtes Bjelkier - "hvide (hunde) som avler hvide") og racen menes at være 1 af 4 oprindelige hunde som i tidernes morgen stammer fra ulvene. (Dette mener jeg så er lavet om til 25 oprindelige racer, her kan ses uddybende information om dette + vilde forklaringer om hvordan de har fundet ud af det, jeg har ikke selv læst det hele: Genetics and Molecular Biology - Comparative analysis of morphological and behavioral characters in the domestic dog and their importance in the reconstruction of phylogenetic relationships in canids)

 

Hundene var meget værdsatte af samojede-folket og blev brugt både til jagt, hyrdning, slædetræk og vogtning. De stolede så meget på dem, at de lod dem vogte deres børn, rensdyr og ejendele alene, mens menneskene tog ud på jagt. De sov sammen med dem, da hundene gav god varme på kolde nætter.

 

4490_215840885098_598725098_7017853_6054890_n.jpg

4490_215839860098_598725098_7017758_3761722_n.jpg

 

Samojede folket eksisterer stadig den dag i dag, dog findes der under 50.000 mennesker. De bor stadig i Sibirien men har en hård tid med at værne om deres oprindelige livsstil.

 

 

 

 

I tiden mellem 1890 og 1917 kommer samojedehunden så til Europa, taget medaf opdagelsesrejsende.

 

Hunden var som den er i dag - smuk, glad og imødekommende.

 

 

early_samoyed.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

Nordmanden Fridtjof Nansen siges at føre samojedehunden ind i den civiliserede verden. Han har flere forsøg med at nå til Nordpolen, med samojedehunden som slædehund. Det lykkes ham aldrig, men i 1895 når han tættere på end nogen andre har gjort, og bliver kendt i hele verdenen. Hunden her på billederne hedder Nansen

nansen2.jpg

nansensheaddog.jpg4490_215839680098_598725098_7017724_3623719_n.jpg

 

 

Amundsen når Sydpolen i 1911 og det er samojedehunde han bruger som lead dogs :-D

 

 

Amudsen i år 1919 med sine samojeder:

 

Grundet is stod denne tur stille 1 år, og i den tid, avlede Amudsen et kuld ombord på hans skib.

4490_215839620098_598725098_7017712_8173416_n.jpg

 

 

Det var kun en lille del af historien, men nu skal jeg i byen, mere kommer senere :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan rigtigt godt lide den 50'er type. Det andet billede, kuperede man boxerens ører i gamle dage?

 

Ja, man kappede både ører og hale. Det gør man stadig i USA, som det ses på billedet af den nutidige amerikanske type jeg har lagt op.

Jeg kan også bedst lide den 'gamle'/amerikanske model.

 

Nu er det ikke for at sætte gang i en debat om schæferen igen, men vil lige sige, at de ofte stiller hunden på en bestemt måde for at tage de stå-billeder, og dermed får dem til at se endnu mere skæve i ryglinien, end de reelt er..

 

Det er desværre ikke det der er galt, omend den skrå ryg sikkert er fremavlet for at 'forstærke' den effekt som det har når en hund står på den måde.

 

Man kan se forskellen på bl.a. den boxer jeg postede længere oppe, som bliver stillet på samme måde - jeg poster den lige igen:

 

omrasen_helfigur.jpg

 

Den er også 'stillet' så man får den skrå ryg - men forskellen på denne boxer og de stakkels schæfere er, at hvis man stillede benene i lige vinkel på kroppen, ville ryggen også blive lige. Og se på boxerens bagben - de er velformede, muskuløse og lige op og ned. Schæferen har jo nærmest frø-bagben.

Link til indlæg
Del på andre sites

1951:

bangaway1951.jpg

 

 

Jeg kan godt lide de ældre typer, med længere snuder. De virker sundere, synes jeg.

 

Sikke dog en smuk og harmonisk hund, kæft han er lækker!!

Jeg er vild med at forparten ikke er så overbygget som man ser i dag, at baglårene er brede og muskuløse, at hunden står rigtigt og ikke overstillet og så er det fjæs jo bare slet ike til at stå for, jeg er VILD med ham :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...