Hop til indhold

Racernes udvikling - billedsammenligning dengang og nu


Gæst Buddha
 Share

Recommended Posts

  • Svar 136
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Sikke dog en smuk og harmonisk hund, kæft han er lækker!!

Jeg er vild med at forparten ikke er så overbygget som man ser i dag, at baglårene er brede og muskuløse, at hunden står rigtigt og ikke overstillet og så er det fjæs jo bare slet ike til at stå for, jeg er VILD med ham :lun:

 

Ja, samme her. Det ville absolut ikke have gjort mig det mindste om de havde beholdt den sådan.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, samme her. Det ville absolut ikke have gjort mig det mindste om de havde beholdt den sådan.

 

Nej slet ikke... men den amerikanske minder nu stadig meget om, dog noget for elegant til min smag men trods alt ;-)

 

Sådan er det generelle billede jo når man sammenligner amerikansk med europæisk, amerikanerene vil have højstillede, elegante hunde. De (syd)europæiske er tungere, grovere men ofte med en mere korrekt front.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej slet ikke... men den amerikanske minder nu stadig meget om, dog noget for elegant til min smag men trods alt ;-)

 

Jeg er tosset med den amerikanske ... måske skulle man begynde at undersøge om der er nogle danske eller svenske kenneler der benytter sig af amerikanske linier :hmm:De kan sgu da ikke alle være lige tossede med rynker og hængeøjne ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

I slutningen af 1800-tallet, opdager Clara og Ernest Killburn-Scott så disse hunde, og importerer den første samojede til UK, hvalpen Sabarka, som han køber af samojedefolket og den er primært brun, med hvide pletter. Hvad historien så ikke fortæller, er hvorfor hundene kaldtes hvide hunde som avler hvide, når nu nogle af dem var brune :mrgreen:

 

ernest_kilburn_scott_and_sabarka.jpg

 

 

Senere køber han af en anden rejsende, tæven Whitey Petchora, også fra samojede-folket. Hun er cremefarvet, gætter på at gammeldags billeder bare har en dårlig hvidbalance, for her ser hun da noget farvet ud:

 

416502.jpg

 

Sidst, men ikke mindst, køber han en snehvid samojedehund (også fra Sibirien) som hedder Musti.

Jeg er ikke helt sikker på om det er den på dette billede:

ernest_kilburn_scott_and_jacko.jpg

 

 

Disse 3 hunde sammen med bl.a. 8 hunde fra en senere polar ekspedition (Scott familien køber dem efter de kommer hjem) bliver faktisk grundlaget for den samojede vi har i dag, The Scotts laver et kæmpestort avlsarbejde og har på et tidspunkt omkring 50 samojeder.

 

Han køber også den meget berømte samojede, Antartic Buck, som var lead dog på en anden stor ekspedition. Antartic Buck bliver så populær, at han flere år er i en slags zoologisk have, hvor folk strømmer til for at se ham. Killburn Scott køber ham så derfra:

 

4490_215839560098_598725098_7017700_4364070_n.jpg

 

 

Scott-familien er den første til at udstille samojeden på en udstilling i UK og det var der stor opmærksomhed på, da hunden - som altså var en race som ingen havde set før - fik 2. pladsen. Det er også dem som stifter Samojede klubben og er med til at lave den første standard på racen (England 1909).

 

Senere tager Ernest så til USA, mens hans kone Clara bliver i UK og arbejder videre med hendes avlsprogram. Der står nogle steder, at det faktisk er hende som gør størstedelen af arbejdet, men det lyder nu som om de startede det sammen.

 

scott_and_her_samoyeds.jpg

 

 

The Scotts avlede primært efter den hvide hund, men den dag i dag kan man finde sorte hår i sine samojeder, og det er et levn fra fortiden, ligesom farvevarianten bisquit. Der kan ske problemer med arvemassen hvis man kun avler helt hvide hunde, så det bliver ikke gjort.

 

Nogle af Killburn Scotts hunde:

4490_215839695098_598725098_7017727_7637302_n.jpg

 

 

Farvevarianter godkendt den dag i dag:

 

Biscuit

Hvid

Cremefarvet

Hvid/bisquit

 

Ret biscuit farvet samojede i nutiden hvis i ikke kender typen (og snak så lige om overtypning..... engelsk champion så vidt jeg kan se):

1185.jpg

 

 

 

Det var sådan nogenlunde det. Der er også noget historie i at racen bliver indført i USA, men det er stadig England som startede det europæiske avlsprogram.

 

 

 

Og så lige...... en fan har beskrevet samojeden:

 

With their endearing "Sammy smile," physical elegance, sparkling white coat, medium size, and enthusiastic, eager-to-please personalities, the Samoyed can easily be mistaken for simply an "outwardly beautiful" dog. But that assumption passes over the ruggedness, intelligence, challenge and God-given gifts these dogs present to their owners today.

 

:hjerte:

 

 

Redigeret af Buddha
Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, man kappede både ører og hale. Det gør man stadig i USA, som det ses på billedet af den nutidige amerikanske type jeg har lagt op.

Jeg kan også bedst lide den 'gamle'/amerikanske model.

 

Hehe havde slet ikke opdaget halen - eller manglende hale.

 

omrasen_helfigur.jpg

 

Den er også 'stillet' så man får den skrå ryg - men forskellen på denne boxer og de stakkels schæfere er, at hvis man stillede benene i lige vinkel på kroppen, ville ryggen også blive lige. Og se på boxerens bagben - de er velformede, muskuløse og lige op og ned. Schæferen har jo nærmest frø-bagben.

 

Siger ikke at den ikke er avlet ... som den nu engang er avlet, siger blot at det på nogle af billederne ser mere udtalt ud, end det er i virkeligheden, fordi de opstiller hunden på en bestemt måde.

 

Der har været et par debatter om det emne, og jeg kan huske en postede link til en hund som var udstillings opstillet, på samme side kunne man så se den i nogle andre mere almindelige postitioner, og der så det ikke nær så ... udtalt ud.

 

Men jeg synes nu heller ikke det er rart at se på. Mødte en den anden dag, den gik virkelig ikke pænt.

Link til indlæg
Del på andre sites

For leden mødte jeg en meget irreterende og bedre vidende mand på min gåtur som lige ville hører hvilken Kennel Teitur kom fra. Teitur kommer jo ikke fra nogen kennel. Hvortil manden siger " så ved du jo ikke om det er en springer eller en cocker du har, for det er samme hund, men i gamle dage skillede man de små fra kuldet og kaldet dem cocker og de større kaldte man springer og siden er det blevet til hver sin race " han var en klovn at høre på og jeg tror ikke hans historie holder vand, men kan alligevel blive i tvivl, er der nogen der ved hvordan man delte cocker og springer op i hver sin race ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er også noget andet jeg slet ikke fatter og som forvirre mig når jeg tænker på det. Altså engang for længe lægen siden ,var der vel ikke racer ? Engang var der vel bare ulven ?? De blev jo så mere og mere tamme gennem tiden og hjalp til dels menneskene, men hvordan kom man så fra EN ulv til i dag over 150 forskellige racehunde ?? Det fatter jeg ganske enkelt ikke. Skal man ikke gå ud fra at alle hunde, både cocker spaniel, puddel, bulldog, ja alle hunde engang har lignet ulven ?

Link til indlæg
Del på andre sites

For leden mødte jeg en meget irreterende og bedre vidende mand på min gåtur som lige ville hører hvilken Kennel Teitur kom fra. Teitur kommer jo ikke fra nogen kennel. Hvortil manden siger " så ved du jo ikke om det er en springer eller en cocker du har, for det er samme hund, men i gamle dage skillede man de små fra kuldet og kaldet dem cocker og de større kaldte man springer og siden er det blevet til hver sin race " han var en klovn at høre på og jeg tror ikke hans historie holder vand, men kan alligevel blive i tvivl, er der nogen der ved hvordan man delte cocker og springer op i hver sin race ?

 

Uden at vide noget, så siger en hurtig googling at det passer...

 

Springing spaniels would lay the foundation of all modern day flushing spaniels. In a single litter of springer spaniels, the larger pups would become springer spaniels, the smaller pups would become cocker spaniels, and the medium-sized pups would become Sussex spaniels: Size alone was the only difference

spaniel_tree.gif

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er også noget andet jeg slet ikke fatter og som forvirre mig når jeg tænker på det. Altså engang for længe lægen siden ,var der vel ikke racer ? Engang var der vel bare ulven ?? De blev jo så mere og mere tamme gennem tiden og hjalp til dels menneskene, men hvordan kom man så fra EN ulv til i dag over 150 forskellige racehunde ?? Det fatter jeg ganske enkelt ikke. Skal man ikke gå ud fra at alle hunde, både cocker spaniel, puddel, bulldog, ja alle hunde engang har lignet ulven ?

 

Vi har nærmere 400 forskellige hunderacer.

 

Men hundene er jo ikke alene om at være delt i forskellige racer. Se på heste, katte, høns, svin og ja mennesket.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst sunrise
Har længe overvejet at jeg skulle have gjort det. Tænkte på det sidst der var sådan en tråd, men fik det aldrig gjort, men nu vil jeg give mig til at scanne billeder ind.

Har en bog/hæfte, jeg har fået af min bedstemor. Med billeder af forskellige racer i. Det er fra en fabrik/et mærke der producerede hundefoder back then og har udgivet en billedserie med forskellige racer, der blev så populær at de valgte at udgive den som bog.

Bogen er fra maj 1974. Ved nogle racer kan der ses markant forskel i forhold til nu, ved andre næsten ingen.

Hvis nogen har en bestemt race de gerne vil se, så sig til så scanner jeg siden ind hvis den er der :-)

 

Du må meget gerne scanne greyhound ind. (Være lige obs på at der er to typer. Løbs greyhound og udstillings greyhound, det er primært løbs greyhounden jeg er "ude efter")

Tænker desuden også det kunne være spændende at se: Flatcoated retriever, Siberian husky og afghansk mynde, så hvis du gider, må du meget gerne finde dem også:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hehe havde slet ikke opdaget halen - eller manglende hale.

 

Der er jo nogle der siger at det er derfor at boxere logrer med hele kroppen - fordi de traditionelt ikke havde nogen hale at gøre det med. Men jeg ved nu ikke om det er en skrøne - jeg synes jeg har set flere racer logre med hele kroppen ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er jo nogle der siger at det er derfor at boxere logrer med hele kroppen - fordi de traditionelt ikke havde nogen hale at gøre det med. Men jeg ved nu ikke om det er en skrøne - jeg synes jeg har set flere racer logre med hele kroppen ;-)

 

Og doberen gør det ikke, selvom den i samme omfang har manglet halen ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Og doberen gør det ikke, selvom den i samme omfang har manglet halen ;-)

 

Ja, jeg tror også det er en skrøne. Jeg tror snarere det bare skyldes at de bliver SÅ begejstrede at de bare ikke kan holde det i halen ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst The dogfather
Vi har nærmere 400 forskellige hunderacer.

 

Men hundene er jo ikke alene om at være delt i forskellige racer. Se på heste, katte, høns, svin og ja mennesket.

 

Som jo desværre i høj grad ofte er det samme...:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

For leden mødte jeg en meget irreterende og bedre vidende mand på min gåtur som lige ville hører hvilken Kennel Teitur kom fra. Teitur kommer jo ikke fra nogen kennel. Hvortil manden siger " så ved du jo ikke om det er en springer eller en cocker du har, for det er samme hund, men i gamle dage skillede man de små fra kuldet og kaldet dem cocker og de større kaldte man springer og siden er det blevet til hver sin race " han var en klovn at høre på og jeg tror ikke hans historie holder vand, men kan alligevel blive i tvivl, er der nogen der ved hvordan man delte cocker og springer op i hver sin race ?

 

Jo, den holder skam vand :blink: Man avlede så videre så de blev hver deres race og cockeren "jog fugle op" (kan ikke lige huske hvad det hedder), cocker-fugle, mens springeren var bedre til at apporterer end cockeren :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...