Hop til indhold

Racernes udvikling - billedsammenligning dengang og nu


Gæst Buddha
 Share

Recommended Posts

Du må meget gerne scanne greyhound ind. (Være lige obs på at der er to typer. Løbs greyhound og udstillings greyhound, det er primært løbs greyhounden jeg er "ude efter")

Tænker desuden også det kunne være spændende at se: Flatcoated retriever, Siberian husky og afghansk mynde, så hvis du gider, må du meget gerne finde dem også:5up:

 

Greyhound. Hvad slags det lige er ved jeg ikke, det er den eneste der er i bogen :-)

Greyhound.jpg

 

 

Flatcoated retriever (med halen mellem benene)

Flatcoated.jpg

 

 

Siberian husky... Syntes det er lidt en sjov udgave af den, minder mest om en hvid schæfer

Siberian husky.jpg

 

 

Afghansk mynde (den var svær at få med i de farver :lol:)

Afghansk mynde1.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 136
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Gæst sunrise
Greyhound. Hvad slags det lige er ved jeg ikke, det er den eneste der er i bogen :-)

[ATTACH=CONFIG]82742[/ATTACH]

 

 

Flatcoated retriever (med halen mellem benene)

[ATTACH=CONFIG]82743[/ATTACH]

 

 

Siberian husky... Syntes det er lidt en sjov udgave af den, minder mest om en hvid schæfer

[ATTACH=CONFIG]82744[/ATTACH]

 

 

Afghansk mynde (den var svær at få med i de farver :lol:)

[ATTACH=CONFIG]82745[/ATTACH]

 

De nutidige hunde

 

Greyhound

Greyhound_Kiowa_Sweet_Trey-big.jpg

 

Siberian husky

images.jpg

 

Flatcoated retriever

1330527789~ENG_SH_CH_Vbos_the_Kentuckian.jpg

 

 

Afghansk mynde

afghanhound.jpeg

 

 

 

Synes virkelig, at det er skræmmende så lang afghanerens pels, efterhånden er avlet til at blive. Det er jo milevidt fra den oprindelige type:shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

rigtig spændende tråd! Jeg er stor fan af de fleste racer som de så ud for 50 år siden og synes nok udviklingen på mange områder har været skæv..

 

Jeg synes jo baldnt andet det er ret tankevækkende at en racestandard der er bestemt i 30 erne og vedhæftet et billede at idealet indenfor den race, kan tolkes SÅ skævt for nogen racers vedkommende, over tid.

 

generelt kan man jo se af billederne her i denne tråd at at langhårede hunde alle har fået mere pels og racer med markante træk som rynker i ansigtet eller skrånende ryglinje, har fået forstærket disse træk gennem årene.

Lidt ligesom lidt vil have mere og pludselig er racen rimelig langt fra den standard der egentlig blev lavet for den og stadig gælder..

 

Som modstykke er det sjovt at se i blandingstråden hvordan blandingshunde sjældent bærer præg af overtypning.. Som om den genetiske variantion automatisk skaber en mere "naturligt" bygget hund. Tag Kaia som eksempel.( håber det er ok) Hun er en blanding af en meget fladsnudet race og en lidt fladsnudet og en pelsbunke med lang ryg og korte ben..Og Kaia er helt harmonisk at se på, ingen overdrevne træk.

 

Får måske hug for dette, men det er ikke for at sige noget om at blandinger er bedre, det siger bare noget om hvordan vi har fået overtypet nogen af vores racer gennem tiden, ved at avle på specifikke træk og rimelig lav genetisk variantion. Man ser jo det samme indenfor hesteracer.. jeg har travhest og ved gud de er overtypet på bevægelse og indavlet i rimelig høj grad, så man kan altid kende en travhest, de ligner nærmest alle sammen hinanden, hehe

Link til indlæg
Del på andre sites

Siberian-husky-siberian-huskies-18776393-448-336.jpg

 

Hvis man ser på denne her husky, synes jeg at den har en "schæfer bygning" helt vildt meget... (Men den ser så også vildt "kuet ud")

 

Jeg synes begge racer har en tendens til at have en eller anden "drengethed" over sig.. Jeg synes selv de mest feminine både schæfere og huskies ser lidt maskuline ud... Selvfølgelig er der tydelige forskelle på de to racers udseende, men deres "form" synes jeg faktisk at den største forskel er at huskies har mindre øre...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst sunrise

Det link en lagde herind i starten af tråden, til den lille film på youtube, med de forskellige billeder, var rigtig godt:5up:

Jeg vidste godt at man havde voldavlet nogle racer, til at have f.eks. en meget tyk eller lang pels og boxere og ligende til at være mere fladsnudede osv. Men blev negativt overrasket over at det er gået så meget den gale vej, for op til flere racer. F.eks. kan de spaniels i filmen, jo slet ikke gøre det, de er skabt til (at jagte) med den virkelig store enorme pels de har fået nu om dage.

Så er det jo menneskets behov for at have noget pænt at kigge på, mere end det er hundens behov for at kunne bevæge sig naturligt og jage og det at kunne holde sig selv ren, der avles efter.

Link til indlæg
Del på andre sites

De nutidige hunde

 

Greyhound

[ATTACH=CONFIG]82749[/ATTACH]

 

Siberian husky

[ATTACH=CONFIG]82750[/ATTACH]

 

Flatcoated retriever

[ATTACH=CONFIG]82751[/ATTACH]

 

 

Afghansk mynde

[ATTACH=CONFIG]82752[/ATTACH]

 

 

 

Synes virkelig, at det er skræmmende så lang afghanerens pels, efterhånden er avlet til at blive. Det er jo milevidt fra den oprindelige type:shock:

 

Det er det. Det er jo helt vildt med den pels.

 

Vi har haft kig på flatteren et stykke tid og har set dem på nogle udstillinger. Fra siden kan det ikke ses, men forfra han man se at deres bagpoter ved nogle begynder at pege ud til siden, selvom jeg ellers stadig syntes det er en flot hund med en flot bygning, der heldigvis ikke er blevet avlet med lige så vild pels som den irske setter.

 

Snakkede også på et tidspunkt med en opdrætter af irsk setter. De havde en hund med et temperament og en kropsbygning vi var helt vilde med. Hun fortalte så at de faktisk var på jagt efter en hanhund til netop den tæve, men at de havde svært ved at finde hvad de ønskede, fordi de ikke ønskede nervøst/overstresset sind og gigant lang pels, men desværre så dommerne ikke for meget på sindet og bedømte altid for lang pels lige på det tidspunkt, så de fandt ikke hvad de søgte der.

Link til indlæg
Del på andre sites

Afghansk mynde

[ATTACH=CONFIG]82752[/ATTACH]

 

 

 

Synes virkelig, at det er skræmmende så lang afghanerens pels, efterhånden er avlet til at blive. Det er jo milevidt fra den oprindelige type:shock:

 

Afghaneren i den gamle bog er da osse en unghund, sådan ser en afghaner med unghundepels stadig ud.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er det. Det er jo helt vildt med den pels.

 

Vi har haft kig på flatteren et stykke tid og har set dem på nogle udstillinger. Fra siden kan det ikke ses, men forfra han man se at deres bagpoter ved nogle begynder at pege ud til siden, selvom jeg ellers stadig syntes det er en flot hund med en flot bygning, der heldigvis ikke er blevet avlet med lige så vild pels som den irske setter.

 

Kan du hjælpe mig med at forstå hvad det har med pelsens længde at gøre?

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan du hjælpe mig med at forstå hvad det har med pelsens længde at gøre?

 

:lol: Skulle nok have lavet quote.

 

Det var ment til det citerede indlæg med afghanerens pels :blink:

 

Med flatter kom jeg bare til at tænke på fordi den blev taget op. Det var nemlig en race jeg godt kunne forestille mig som min næste hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Afghaneren i den gamle bog er da osse en unghund, sådan ser en afghaner med unghundepels stadig ud.

 

Det gør de, men de har stadig fået en hel del længere pels end oprindeligt. Som så mange andre racer også har.

Jeg syntes for eksempel også den amerikanske cocker har fået en helt vanvittig pelspragt med tiden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er også noget andet jeg slet ikke fatter og som forvirre mig når jeg tænker på det. Altså engang for længe lægen siden ,var der vel ikke racer ? Engang var der vel bare ulven ?? De blev jo så mere og mere tamme gennem tiden og hjalp til dels menneskene, men hvordan kom man så fra EN ulv til i dag over 150 forskellige racehunde ?? Det fatter jeg ganske enkelt ikke. Skal man ikke gå ud fra at alle hunde, både cocker spaniel, puddel, bulldog, ja alle hunde engang har lignet ulven ?

 

Ikke at jeg ved meget om det, men har de alle været ulve ...? ikke rigtigt... engang i tidernes morgen, da ulve (eller vildhunde - nogle teorier siger jo, at vores hunde slet ikke stammer fra ulven, men fra en art af vildhund) og mennesker begyndte at leve sammen, der er der også begyndt en form for "avlsarbejde"... Mennesker er lidt sære og kan godt lide ting der er "specielle" ... så de har valgt hunde/ ulve til, som ikke ville have klaret sig godt i naturen. Fx fejlfarver eller genetiske "mutanter" i form af meget store hunde eller meget små... Dem har man så arbejdet videre med i avlen - enten bevidst eller ubevidst i starten...

Vil tro, at det bevidste avlsarbejde er startet relativt hurtigt, eftersom hunden jo har været brugsdyr næsten fra dag 1. Der er dog nok ikke avlet efter udseende til at starte med, men nærmere efter brugsegenskaber... Tror først ønsket om en standardisering af udseende er kommet langt senere....

 

Mange af de mange racer vi har idag, har jo aldrig været "ulve", men er fremavlet på et langt senere tidspunkt af andre hunde, som allerede da har ligget meget langt fra ulven, både i sind og udseende....

Link til indlæg
Del på andre sites

:lol: Skulle nok have lavet quote.

 

Det var ment til det citerede indlæg med afghanerens pels :blink:

 

Med flatter kom jeg bare til at tænke på fordi den blev taget op. Det var nemlig en race jeg godt kunne forestille mig som min næste hund.

 

Jo men det var jeg godt med på, jeg forstår bare ikke hvad pelslængden har at gøre med at bagpoterne peger ud til siden?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jo men det var jeg godt med på, jeg forstår bare ikke hvad pelslængden har at gøre med at bagpoterne peger ud til siden?

 

Nej så er du ikke med på den :lol: Jeg mener netop ikke at det har noget med hinanden at gøre. Vi har også snakket flade snuder og vinklede bagben i tråden, men derfor hænger det jo ikke sammen med pelslængde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej så er du ikke med på den :lol: Jeg mener netop ikke at det har noget med hinanden at gøre. Vi har også snakket flade snuder og vinklede bagben i tråden, men derfor hænger det jo ikke sammen med pelslængde.

 

Nej så er jeg ikke med, det har du helt ret i ;-)

 

Nå, men så kan det være du bare vil fortælle mig hvad det er med de poter der får dem til at pege til siden?

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har haft kig på flatteren et stykke tid og har set dem på nogle udstillinger. Fra siden kan det ikke ses, men forfra han man se at deres bagpoter ved nogle begynder at pege ud til siden, selvom jeg ellers stadig syntes det er en flot hund med en flot bygning, der heldigvis ikke er blevet avlet med lige så vild pels som den irske setter.

Nu lever alle hunde der er tilmeldt en udstilling jo ikke lige godt op til standarten, men en korrekt flat må ikke franske på sine ben, så det bliver der ihvertfald ikke avlet hen mod.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen det aner jeg ikke, det var bare en observation jeg gjorde :blink:

 

Jamen så er det jo en fejl, det lyder som om du har set nogle unge hunde der evt. har være kohasede.

 

Du kan ikke ud fra hundene på en udstilling vurdere hvor avlen er på vej hen, med mindre du har et rimeligt kendskab til racen, dens eksteriør og dens nedskrevne standard. På alle udstillinger vil der være hunde af forskellig kvalitet i forskellige stadier af livet, du er måske dumpet ind midt i unghundeklassen hvor der har stået en del afkom fra et kuld der har havt nogle vækstrelaterede udfordringer, man ved det jo ikke :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst sunrise
Afghaneren i den gamle bog er da osse en unghund, sådan ser en afghaner med unghundepels stadig ud.

Ved godt at de ikke er født med den lange pels:blink:

 

Afghanerens pels var oprindeligt ikke så lang, som den efterhånden er blevet her i den vestlige verden.

 

Tillod mig lige at kopiere dette fra wiki. om den afghanske mynde. (Man skal ikke tro på alt hvad man læser på wiki, men dette tør jeg dog godt stole på)

 

"De hunde vi ser her i vesten ligner i al deres pragt ikke de oprindelige hunde særligt meget, hverken anatomisk eller eksteriørmæssigt. Hvis man ønsker sig en hund af mere oprindelig type, bør man kikke på en af de to varianter vi kender som bakhmull og khalag tazi."

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...