Hop til indhold

Ok med menneske-shampoo til hund?


Gæst LadyDay
 Share

Recommended Posts

Gæst LadyDay
Enig, det synes jeg også er fjollet. Der er forskel på om hunden er ren og frisk og så at den dufter af parfume. Jeg vil heller ikke have hundeshampoo med parfume eller andet gøgl i, der har jeg det ligesom med foder. At jeg vælger at hælde sådan noget på mig selv, selvom det ikke er direkte sundt, det er mit aktive valg. Men de vælger ikke, det gør jeg for dem - så de skal ikke have unødigt crap, der kan være dårligt for dem.

 

Der findes mange fjollede ting i denne verden! Jeg blev helt perpleks da jeg første gang fandt ud af at der generelt er parfume i mascara. Hvorfor? Jeg har aldrig oplevet problemer med ildelugtende øjenvipper! Og jeg ved ikke hvad det er med hund der dufter af parfume, men det giver mig altså helt kvalme! (Nu er det så heller ikke verdens bedste parfume de fylder i! Og min hud bliver generet at for store mængder parfume, så jeg er nok lidt ekstra biased.)

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 107
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Gæst Joey-Salome
Der findes mange fjollede ting i denne verden! Jeg blev helt perpleks da jeg første gang fandt ud af at der generelt er parfume i mascara. Hvorfor? Jeg har aldrig oplevet problemer med ildelugtende øjenvipper! Og jeg ved ikke hvad det er med hund der dufter af parfume, men det giver mig altså helt kvalme! (Nu er det så heller ikke verdens bedste parfume de fylder i! Og min hud bliver generet at for store mængder parfume, så jeg er nok lidt ekstra biased.)

 

Det er virkelig også pløk. Man ser det for sig - to guys i et omklædningsrum: "Hvasså, dude, hvad skete der med dig og hende baben fra i lørdags?" - "Aj, jeg måtte bare droppe hende. Hendes øjenvipper lugtede seriøst for nederen!" - "Ah ja, det kender man. Hader når det sker." :shock::vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Joey-Salome
Der er da intet nærigt over ikke at bruge hundeshampoo, eller det behøver der ikke være.

 

Jeg er sikker på du ved, at hunde er forskellige og har forskellige behov, ligesom pels, så synes ærlig talt det er en lidt snerpet holdning du har, når det tydeligvis fungerer for nogle hunde og deres pels.

 

Selv bruger jeg også hundeshampoo, når Mikkel en sjælden gang imellem trænger til et bad, men var det en nødsituation, så kunne jeg godt finde på at bruge menneskeshampoo til ham. Men jeg er også så fræk at jeg kan finde på at give ham menneskemad, ordne hans klør med menneskeprodukter og børste ham med alt muligt, fordi han elsker at blive børstet.

 

Men der findes jo også hundeshampoo til mange forskellige behov og pelstyper ...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Joey-Salome
True.. Jeg synes bare det er en underlig påstand at komme med, at det er p.g.a. nærighed, at nogle vælger at vaske deres hund i menneskeshampoo ;-)

 

Jeg skal beklage, hvis nogen opfattede det jeg har skrevet som en påstand - det var en fejl fra min side. Jeg mente det som et spørgsmål. Hvorfor bruge det, når nu mennesker og hundes hud-ph er forskellig, hvis det ikke har noget med prisen at gøre? Jeg skal ikke afvise, at det da kan være, der på magisk vis findes en supermarkedsshampoo til mennesker, som bare har vist sig helt genial og overgående enhver special-hundeshampoo til en bestemt type hund, men det ville da bare være overraskende. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Joey-Salome
Det var ikke til det du skrev, men til Louise :-)

 

Jeg vil ikke begynde at gå ind i en diskussion med ph-værdier osv. (det er jeg ikke klog nok til :mrgreen:) Og jeg tror faktisk aldrig jeg har vasket Mikkel i menneskeshampoo, så har ingen erfaringer i den retning.

 

Jowjow, nu erklærede jeg mig jo enig med Louise, så altså ... beklagelsen var nok på sin plads. Og i øvrigt er jeg sikker på, at Louise slet ikke mener det på en dårlig måde, men mest af alt undrer sig ligesom jeg. Netop fordi der da kan være svært at få øje på en fornuftig grund til det, hvis ikke det skulle være for at spare penge. Altså hvis det er det man gør altid, selvfølgelig ikke hvis man står i en nødsituation med en møgbeskidt hund og kun alm. shampoo indenfor rækkevidde, at man gør det i en snæver vending en enkelt gang er jo noget andet.

Link til indlæg
Del på andre sites

True.. Jeg synes bare det er en underlig påstand at komme med, at det er p.g.a. nærighed, at nogle vælger at vaske deres hund i menneskeshampoo ;-)

 

Jeg kan helt sikkert ikke beskyldes for at være nærrig mht hundene - mine bruger maroccan rose fra body shop, fordi den ikke er testet på dyr og fordi den dufter herligt og fordi de får fin pels / hud af den.

 

Jeg har målt ph på shampoo'er og den er ens i menneske og hundeshampoo, så den forklaring er ikke nok til at anskaffe sig sær-shampoo til hundene. Den ene meget fornemme jeg har til hunde, er fyldt med sære ting og stinker ganske afskyeligt - så jeg stemmer på menneskeshampoo.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Joey-Salome
Jeg kan helt sikkert ikke beskyldes for at være nærrig mht hundene - mine bruger maroccan rose fra body shop, fordi den ikke er testet på dyr og fordi den dufter herligt og fordi de får fin pels / hud af den.

 

Jeg har målt ph på shampoo'er og den er ens i menneske og hundeshampoo, så den forklaring er ikke nok til at anskaffe sig sær-shampoo til hundene. Den ene meget fornemme jeg har til hunde, er fyldt med sære ting og stinker ganske afskyeligt - så jeg stemmer på menneskeshampoo.

 

Hmmmm? Har lige tjekket ph'en på min shampoo og på hundenes. Mine er ikke ens.

Der er vist forskel på de forskellige slags individuelt - der findes i hvert fald menneskeshampoo med mange forskellige ph-værdier ved jeg, og det kan jeg forestille mig så også er tilfældet med hundeshampoo.

Men fedt - et eksempel på en specielt udvalgt menneskeshampoo, som du bruger, fordi du oplever gode/bedre resultater med den til hundene. Så giver det da klart mening at bruge den :-).

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmmmm? Har lige tjekket ph'en på min shampoo og på hundenes. Mine er ikke ens.

Der er vist forskel på de forskellige slags individuelt - der findes i hvert fald menneskeshampoo med mange forskellige ph-værdier ved jeg, og det kan jeg forestille mig så også er tilfældet med hundeshampoo.

Men fedt - et eksempel på en specielt udvalgt menneskeshampoo, som du bruger, fordi du oplever gode/bedre resultater med den til hundene. Så giver det da klart mening at bruge den :-).

Hvad er ph-værdien på din/hundens shampoo? og hvilket mærke er det?

 

Jeg har 12 forskellige menneskeshampoer i skabet (lige fra en billig fra Lidl over tresemme - nivea og til marrocan rose) alle har samme ph værdi...Og så har jeg 18 forskellige hundeshampoer.. den eneste der skiller sig ud i ph værdi er den medicinske fra dyrlægen jeg fik til hesten da naboens hund havde bidt den i benet...Alle de andre har samme ph værdi som vores shampoer...

Og nej det er ikke pga økonomi jeg bruger menneskeshampo..Med opdrætterrabat samt momsnummer er hundeshampoen langt billigere pr liter end menneskeshampoen er...

Og nu vi er i gang med at forarges så vasker jeg hunde en gang om ugen...3 liter ren shampo hver eneste gang!

 

Edit: så tjekkede jeg lige sæbespånerne..de har en ph værdi på 9-9.5 (brugsopløsning)

Redigeret af kennel-lowchen
  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes altså, at det er dejligt, når mine hunde dufter af roser...:lun: - unaturligt måske... men en løwchen ville aldrig have fungeret i vildmarken alligevel med den pels - så kan man jo ligeså godt gå all the way..!!

 

Selvfølgelig er der meget parfume, der er fuldstændigt overflødigt, men i min næse dufter "naturen" altså ikke altid lige godt..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst LadyDay
Jeg synes altså, at det er dejligt, når mine hunde dufter af roser...:lun: - unaturligt måske... men en løwchen ville aldrig have fungeret i vildmarken alligevel med den pels - så kan man jo ligeså godt gå all the way..!!

 

Selvfølgelig er der meget parfume, der er fuldstændigt overflødigt, men i min næse dufter "naturen" altså ikke altid lige godt..

 

Jeg synes nu heller ikke der er noget galt overhovedet i at nyde duften! Det er jo en smagssag. Personligt ville jeg være lidt bekymret for allergi ved jævnlig brug af parfumeret shampoo til dyr (specielt mindre dyr) og børn. Nok fordi jeg selv kommer til at klø over det hele hvis mit tøj bliver vasket i parfumeret vaskepulver eller jeg på anden måde udsætter et større areal af min hud for parfume, så jeg er nok lidt sippet (og aldeles hyklerisk fordi jeg samtidig udsætter min egen krop for sødemidler, farvestoffer og anden kemi og iøvrigt gladeligt bruger "ren" parfume når jeg skal være ekstra lækker).

Men ærligt talt så ved jeg ikke noget om hvorvidt hunde har tendens til at udvikle parfume-allergi.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vasker også tit og ingen har problemer med hverken hud eller pels, får faktisk ros af de rigtige udstillere (både over hvidheden, skinnende-heden og blødheden)

 

Tjah, egentlig er det vel os (blandt andre) der rent faktisk har hunde der vaskes ofte og hvor pelsens kvalitet er afgørende, der i denne tråd skriver at vi er glade for at bruge vores egen shampoo til hundene. Jeg tror ikke at nogle af os ville vælge en shampoo som ikke gav os det bedst mulige resultat, det ville alligevel være et underligt sted at sætte sit kompromis, når man samtidig invistere i dyre domme i gode hunde og betaler en formue for at udstille dem ;-)

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Joey-Salome
Hvad er ph-værdien på din/hundens shampoo? og hvilket mærke er det?

 

Jeg har 12 forskellige menneskeshampoer i skabet (lige fra en billig fra Lidl over tresemme - nivea og til marrocan rose) alle har samme ph værdi...Og så har jeg 18 forskellige hundeshampoer.. den eneste der skiller sig ud i ph værdi er den medicinske fra dyrlægen jeg fik til hesten da naboens hund havde bidt den i benet...Alle de andre har samme ph værdi som vores shampoer...

Og nej det er ikke pga økonomi jeg bruger menneskeshampo..Med opdrætterrabat samt momsnummer er hundeshampoen langt billigere pr liter end menneskeshampoen er...

Og nu vi er i gang med at forarges så vasker jeg hunde en gang om ugen...3 liter ren shampo hver eneste gang!

 

Edit: så tjekkede jeg lige sæbespånerne..de har en ph værdi på 9-9.5 (brugsopløsning)

 

Jeg har to - en fra Virbac og en, som hedder Neutrale fra Dechra. De har en ph-værdi på ca. 7. Min egen shampoo har en lavere ph-værdi, den er 5,5.

 

Nå, men anyway - vi har jo konkluderet, at til nogle hunde fungerer menneskeshampoo fint på trods af, at man skulle tro, der var mere forskel. Og så er det jo bare fjong, at det ikke betyder så meget, med mindre ens hund har allergi. Så må man bare håbe, at det ikke øger risikoen for at hunden udvikler allergi eller andre gener senere hen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har to - en fra Virbac og en, som hedder Neutrale fra Dechra. De har en ph-værdi på ca. 7. Min egen shampoo har en lavere ph-værdi, den er 5,5.

 

Nå, men anyway - vi har jo konkluderet, at til nogle hunde fungerer menneskeshampoo fint på trods af, at man skulle tro, der var mere forskel. Og så er det jo bare fjong, at det ikke betyder så meget, med mindre ens hund har allergi. Så må man bare håbe, at det ikke øger risikoen for at hunden udvikler allergi eller andre gener senere hen.

Den virbac du har er den hvid med et blåt låg som den ligesom står på? Sådan en har jeg..og der er ph værdien 5.7? men det er nok ikke den samme så
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Louise86
True.. Jeg synes bare det er en underlig påstand at komme med, at det er p.g.a. nærighed, at nogle vælger at vaske deres hund i menneskeshampoo ;-)

 

Dårlig formulering. Jeg synes bare, det virker sært. Jeg er nok meget firkantet. Babysæbe til babier, hundesæbe til hunde og voksenshampoo til voksne. Bum.

 

Jeg er heldigvis begavet med en hund, der når han lugter meget kraftigt af sig selv, dufter som røgen fra egeflis. Sådan en let sødlig, krydret duft ligesom når vi fyrer i brændeovnen. Jeg EEEEEEEELSKER den duft og bliver helt trist i dagene efter han har været i bad med sæbe, fordi han dufter helt forkert.

Han dufter aldrig af klam hund, eneste gang var da han havde blærebetændelse.

 

Det bedste er at vågne om natten i det kulsorte værelse, men kunne dufte egeflis-pelsen. Så ved jeg uden at mærke efter, at han ligger og putter helt op af mig. Det er bare lykken.

 

Så det er vel nemt nok for mig at sige, at jeg synes parfume til hunde er noget værre noget; når jeg nu har en hund, der dufter fantastisk dejligt helt naturligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Joey-Salome
Dårlig formulering. Jeg synes bare, det virker sært. Jeg er nok meget firkantet. Babysæbe til babier, hundesæbe til hunde og voksenshampoo til voksne. Bum.

 

Jeg er heldigvis begavet med en hund, der når han lugter meget kraftigt af sig selv, dufter som røgen fra egeflis. Sådan en let sødlig, krydret duft ligesom når vi fyrer i brændeovnen. Jeg EEEEEEEELSKER den duft og bliver helt trist i dagene efter han har været i bad med sæbe, fordi han dufter helt forkert.

Han dufter aldrig af klam hund, eneste gang var da han havde blærebetændelse.

 

Det bedste er at vågne om natten i det kulsorte værelse, men kunne dufte egeflis-pelsen. Så ved jeg uden at mærke efter, at han ligger og putter helt op af mig. Det er bare lykken.

 

Så det er vel nemt nok for mig at sige, at jeg synes parfume til hunde er noget værre noget; når jeg nu har en hund, der dufter fantastisk dejligt helt naturligt.

 

Hæ ... enig. Charlie og Buster dufter også SÅ godt, når de dufter af sig selv. Jeg kan ligge med hele snøvsen begravet i pels og snuuuuuuuse. Jeg kan ikke beskrive deres duft, det er bare sådan ... liv og skovluft og varme og kærlighed. :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Joey-Salome
Den virbac du har er den hvid med et blåt låg som den ligesom står på? Sådan en har jeg..og der er ph værdien 5.7? men det er nok ikke den samme så

 

Nåeh, det er nok den til fjernelse af dårlig lugt, du har, så. Nej, det er ikke den. Det er en til tør hud og skæl og sådan, fordi Buster havde ret tør hud, da han kom her, jeg fik at vide den også var god til langhårsracer, og det synes jeg også, den er. Den anden jeg har er jeg faktisk ikke så glad for, den lugter sådan lidt underligt. Før jeg opdagede, at der var parfume i, der brugte jeg KWs minkolie-shampoo, som var supergod til Charlie. Men jeg gik bort fra den pga. parfumen. Anyway, der er jo mange andre ting end ph-værdi, som spiller ind. F.eks. hensyn til Busters lidt tørre hud (som ikke er tør mere, nu får han jo også olietilskud og bedre mad og sådan).

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chocolate Labrador

Uden at være den lille kemiker men når shampoo blandes op i/med vand - som det jo uundgåeligt gør udlignet evt ph difference sig så ikke til vandets ph????

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan høre der ikke er noget trivielt svar.

Min tanke var også at han nok ville overleve en vask med menneskeshampoo, men at jeg helst ville være på den sikre side. Især eftersom det ikke er min hund. Og så skal jeg jo nok få shampooen brugt med tiden. Worst case scenario så må i alle sammen sende jeres beskidte kræ herud og få dem vasket så jeg kan bruge den op inden udløbsdatoen (hvis den har sådan en) :mrgreen:

 

trala la du må gerne bade freja på søndag ..

Link til indlæg
Del på andre sites

Mine hunde er også altid blevet vasket i menneske shampoo. De bliver kun vasket når de har rulle sig i noget klamt og den eneste shampoo der kan tage den lugt er en speciel lugt fjerner hunde shampoo som var både dyr og stank af kokos bagefter. Puha. Så det endte med at jeg brugte min egen shampoo til hundene. Til gengæld er min shampoo også god mod miljøet og kroppen så derfor tør jeg godt bruge den til min hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Isabell_

Nu blev jeg altså liiiidt nysgerrig, så jeg har været ude i badet og hente både min og hvalpens shampoo :hmm:Jeg bruger selv Redken All Soft, der har en ph-værdi liggende mellem 4,5 og 5,5. Det passer glimrende med menneskers lidt sure ph-værdi på hud og hår. Hundens hud og pels derimod har en svagt basisk ph-værdi på omkring 7,5 og min hvalpeshampoo har en ph-værdi, der passer hertil på 6,5-7,5.

 

Jeg kunne aldrig selv drømme om at vaske min vovse i Redken. Det er for mig helt fint, at andre har ok erfaring med det, men jeg kan alligevel ikke lade være med at undre mig over, at man ikke benytter sig af et produkt, der passer til hunden og dens ph-værdi.

 

Nedenfor et link om ph-værdi og shampooer :blink:

pH værdi

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...