Hop til indhold

Ok med menneske-shampoo til hund?


Gæst LadyDay
 Share

Recommended Posts

Gæst Isabell_

Det undrer mig i øvrigt ret meget, at I her i tråden har hundeshampooer og menneskeshampooer med samme ph-værdi. Det giver virkelig dårlig mening, at man fra producenternes side ikke har forsøgt at imødekomme det svagt basiske miljø i hundeshampooen og det sure i menneskeshampooen. :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 107
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Gæst Joey-Salome
Det undrer mig i øvrigt ret meget, at I her i tråden har hundeshampooer og menneskeshampooer med samme ph-værdi. Det giver virkelig dårlig mening, at man fra producenternes side ikke har forsøgt at imødekomme det svagt basiske miljø i hundeshampooen og det sure i menneskeshampooen. :hmm:

 

Ja, det undrede også mig. Men så igen, kemi er kompliceret - og der er jo mange andre ting end ph-værdi, som spiller ind. Sammensætningen af hundeshampoo skulle jo også gerne tage hensyn til, at det er pels, som skal vaskes. Pels er jo altså anderledes end hår - vi har jo ikke underuld på hovedet, vores hårstrå er mere ens, hvor hunden har dækhår og underuld (altså bortset fra de racer, som ikke har underuld). Jeg forestiller mig da, at der i udviklingen og sammensætningen af god hundeshampoo bliver taget hensyn til andet og mere end hundehudens ph-værdi (selvom jeg absolut helst vil have shampoo, som følger hundens huds). Så jeg tror, det er meget svært for sådan nogle som os i virkeligheden at gøre os kloge på forskellen - andet end hvad vi så lige fornemmer ved at anvende shampooen. Der kan være masser af forskelle i indholdsstoffer og deres virkning på pels vs. hår, som vi ikke lige har styr på.

Så uanset, at nogle har succes med menneskeshampoo, så holder jeg mig altså til hundeshampoo af god og mild kvalitet - også fordi man altså ikke kan vide, om allergi eller andet kan udvikle sig efter flere år. Livrem og seler og alt det der.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Joey-Salome
trala la du må gerne bade freja på søndag ..

 

Jeg ser det for mig - den mobile hundebader! Så kunne man køre rundt i landet i en bil udstyret med alskens hundeshampoo, vaskebørster og -svampe, ekstra-suge-håndklæder, bade-formildelsesgodbidder og hvad ved jeg :mrgreen:.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Joey-Salome
Minkolie shampoo :hmm: Er det kun mig som umiddelbart ikke tænker sådan vildt og synderligt godt om den tanke? Hvordan fremstilles minkolie?

 

Inden I nu bliver helt hyssede, så bruges minkolie altså stort set til alle læderprodukter til at gøre dem smidige. Ligesom det også bruges i meget kosmetik og i mange kropsplejeprodukter, fordi minkolie udmærker sig ved at være rig på fedtsyrer, som er meget lig dem, der findes naturligt i menneskers hud. Og samtidig bliver den ikke nemt harsk sådan som div. vegetabilske pendanter gør.

Minkolie udvindes i forbindelse med slagtning af mink til pelsindustrien. Olien findes i huden og skal fjernes fra denne, hvis pelsen skal bruges til pelsværk. Så der er såmænd ikke noget specielt forfærdeligt ved det, det er bare en del af processen med at præparere pelsen til brug.

Og nu skal dette ikke være en diskussion for og imod pels - men bruger man læderprodukter som f.eks. bælter, sko og tasker, så har man højst sandsynligt dermed også brugt minkolie. Og dyrene, der bruges til læder har det ofte pænt meget dårligere end minkene har, på trods af hysteriet omkring minkfarme. Og ja, der bruges minkolie også selvom det er kalvelæder eller hvad end. Så tag det roligt - der er intet mere forfærdeligt ved fremstilling af minkolie end ved så meget andet i forbindelse med slagtning af dyr til læder, mad etc.

Link til indlæg
Del på andre sites

Inden I nu bliver helt hyssede, så bruges minkolie altså stort set til alle læderprodukter til at gøre dem smidige. Ligesom det også bruges i meget kosmetik og i mange kropsplejeprodukter, fordi minkolie udmærker sig ved at være rig på fedtsyrer, som er meget lig dem, der findes naturligt i menneskers hud. Og samtidig bliver den ikke nemt harsk sådan som div. vegetabilske pendanter gør.

Minkolie udvindes i forbindelse med slagtning af mink til pelsindustrien. Olien findes i huden og skal fjernes fra denne, hvis pelsen skal bruges til pelsværk. Så der er såmænd ikke noget specielt forfærdeligt ved det, det er bare en del af processen med at præparere pelsen til brug.

Og nu skal dette ikke være en diskussion for og imod pels - men bruger man læderprodukter som f.eks. bælter, sko og tasker, så har man højst sandsynligt dermed også brugt minkolie. Og dyrene, der bruges til læder har det ofte pænt meget dårligere end minkene har, på trods af hysteriet omkring minkfarme. Og ja, der bruges minkolie også selvom det er kalvelæder eller hvad end. Så tag det roligt - der er intet mere forfærdeligt ved fremstilling af minkolie end ved så meget andet i forbindelse med slagtning af dyr til læder, mad etc.

Kommer så også virkelig bag på mig at du ikke opponerer mod slagtning af mink :shock:

Du har da ellers en mening om alt mulig andet dyremishandling

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Nu bliver minken vel ikke slagtet for olien, men for pelsen? Hvilket gør olien til et biprodukt i produktionen?!

 

Men jeg ville aldrig bruge menneskeshampoo på en hund. Jeg gjorde det én gang med min tidligere hund, og det resulterede i at han kløede sig som bare pokker! Det kostede en bunke penge i ultra-plejende shampoo. Så siden har jeg faktisk brugt en med minkolie. Ikke fordi Bella kommer i bad med mindre hun har rullet sig:mrgreen:

 

Til nøds kunne jeg overtales til at bruge en babyshampoo, men ville følge det op med en hundeshampoi hurtigst muligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu går jeg jo nemlig lige præcis ikke rundt og vælter mig i lædervarer ;-) Har dog et bælte og en taske som jeg tror er læder, men begge er købt i genbrugsbutikker.

 

Og så bruger jeg selv helst øko produkter eller lignende mildt shampoo og egentlig burde det vel også være at foretrække til mine hunde, deres lugter nemlig parfumeret. Men er lidt bange for at deres pels bliver umulig, de er jo ret langhårede og med store mængder underuld.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har som tidligere skrevet målt Ph i nogle shampooer (tror det var Gryn der gav mig ideen) og den målte stemmer på ingen måde overens med det der står på flaskerne, blot til info.

 

Til gengæld har jeg købt helt vildt allergivenlig baby-solfaktor-creme på apoteket, og det gav det vildeste udslet på alle hundene :roll: så der må være noget i, som lige præcis hunde, ikke kan tåle (eller måske pelshunde, for dem med hårløse havde anbefalet mig solfaktorcreme)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Joey-Salome
Kommer så også virkelig bag på mig at du ikke opponerer mod slagtning af mink :shock:

Du har da ellers en mening om alt mulig andet dyremishandling

 

Ok, det var så ikke meningen, vi skulle off topic, jeg skrev netop det her ikke skulle være en diskussion om for og imod pels - jeg gad bare ikke se den der hyssede måde at lave gætværk om minkoliefremstilling, som om det var den værste gyser, hvilket er noget pjat, hvis man ser på fakta. Men suk. Du vil gerne stikke til mig og insinuere hykleri her? Jaja, så bider jeg på. :roll:

Altså ... Nu er minkolien jo altså et biprodukt ved slagtning, ikke grunden til at man slagter dem. Og da der bruges minkolie til alle læderprodukter og sådan, så er det jo altså en temmelig stor ting, der ikke bare sådan er til at undgå.

Og jeg er ikke som sådan imod slagtning af mink, jeg er imod hvis de ikke har ordentlige forhold, mens de lever - og imod slagtning, hvor dyrene ikke håndteres ordentligt og hensynsfuldt. Problemet er, at dyr, som opdrættes til mad, pels m.v. meget ofte har rigtig dårlige forhold - noget jeg så er totalt meget imod, ked af og vred over.

Hvilket så gør at jeg køber økologisk og støtter dyrevelfærdsorganisationer, som arbejder for at bedre deres forhold etc. Det er megafrustrerende, at pels- og fødevareindustrien er så stor, at det ikke står til at ændre sådan lige. Det sucks, at det går så langsomt, at der sker så lidt, og at man som forbruger ikke altid kan vælge fra.

I en perfekt verden, der var der skam ikke nogle dyr, der skulle lide nød eller have dårlige leveforhold. Den verden vil jeg hellere leve i.

Men nej - jeg er ikke hysterisk veganer, der aldrig køber et par lædersko. Derfor kan jeg skam godt have en holdning til dyrevelfærd alligevel - og arbejde for at verden kommer hen imod den.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Joey-Salome
Nu går jeg jo nemlig lige præcis ikke rundt og vælter mig i lædervarer ;-) Har dog et bælte og en taske som jeg tror er læder, men begge er købt i genbrugsbutikker.

 

Og så bruger jeg selv helst øko produkter eller lignende mildt shampoo og egentlig burde det vel også være at foretrække til mine hunde, deres lugter nemlig parfumeret. Men er lidt bange for at deres pels bliver umulig, de er jo ret langhårede og med store mængder underuld.

 

Men du kan ikke regne med, om skindet fra de øko-køer, du køber og spiser, ikke alligevel laves til lædervarer, som behandles med minkolie. F.eks. Bare lige hvis vi skal snakke hellighed, hvilket jeg synes er lidt fjollet.

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg gad bare ikke se den der hyssede måde at lave gætværk om minkoliefremstilling, som om det var den værste gyser, hvilket er noget pjat, hvis man ser på fakta. Men suk.

 

Wtf?

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg er ikke som sådan imod slagtning af mink, jeg er imod hvis de ikke har ordentlige forhold, mens de lever

 

Jeg er så ked af at afsløre, der findes ganske simpelt ikke minkskind, der er produceret under ordentlige forhold, lovkravene til mink sikrer IKKE ordentlige forhold, jagt på vilde mink er undermineret af buropdræt. Så alt mink er noget lort :engel: og jeg er fuldstændigt hellig, ejer ikke læder, min sofa er plastik, min sko er klamme plastiksko, der giver sure tæer, men samvittigheden på skind-fronten er ren som sne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg skal være ærlig og sige, at jeg synes det virker mærkeligt og lidt nærigt, at give sin hund bad i menneskeshampoo.

 

Jeg kan altså godt liiiiiiige overskue de der 29-39 kroner eller hvad vi nu giver, for en lille bitte flaske shampoo til Taiki, som han så er 4-5 måneder om at tømme. Og han får altså bad i sæbe hver 3.-4. uge, fordi han ofte leger i mudder og det er begrænset, hvor meget af skidtet man får af i vandbad (så klør han sig osv., så er nødt til at hive sæben frem engang imellem). Så man må sige, at shampooen er drøj i brug.

 

 

For mig er det egentlig ret logisk: Mit hår har en anden funktion end min hunds pels. Vores hud har ikke samme pH-værdi. Min hund har ikke behov for silikone til at lukke spaltede spidser, parfume til at dufte af blomster, parabener til at sikre lang holdbarhedstid.

 

Han får heller ikke menneskemad, han bliver ikke klippet med en alm. neglesaks, han har også sin egne børste...

 

 

Jeg ville aldrig bade et barn i voksen-shampoo, hvorfor skulle jeg så gøre det med min hund. Så ender han bare med at blive allergiker - ligesom jeg. :roll:

det behøver ikke være nærighed, jeg vasker, med dyrlægens velsignelse min kat i menneske shampoo( allergimærket), det er svært at få shampoo til hund og kat som er uden parfyme og andre mærkelige ting, faktisk bruger jeg neutral opvaskemiddel på fedthale, ok min dyrlæge er så også vandt til at have allergi i familien.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst LadyDay
Jeg er så ked af at afsløre, der findes ganske simpelt ikke minkskind, der er produceret under ordentlige forhold, lovkravene til mink sikrer IKKE ordentlige forhold, jagt på vilde mink er undermineret af buropdræt. Så alt mink er noget lort :engel: og jeg er fuldstændigt hellig, ejer ikke læder, min sofa er plastik, min sko er klamme plastiksko, der giver sure tæer, men samvittigheden på skind-fronten er ren som sne.

 

Jeg kan ikke lade være med lige at kommentere her, idet jeg gerne selv ville kunne sige at jeg havde ren samvittighed overfor resten af verden, men at jeg har måttet indse at vi alle er hyklere...

Er du klar over hvad plastik er? Plastik er lavet af olie og er ikke et naturligt produkt der bare sådan kan indgå i naturens kredsløb. Plastik er et kæmpe problem for miljøet, idet man ikke kan komme af med det på en måde der ikke forurener. Produktionen af plastik forurener også. Dvs. at ved at købe et par sko af læder medvirker du til at nogle køer ikke har et ret fedt liv... Ved at købe et par sko i plastik (eller andet syntetisk) medvirker du til at hele naturen inkl. alle dyr, lider. Jeg vil umiddelbart påstå at et naturprodukt som læder, er langt at foretrække! Plastikindustrien har langt større konsekvenser for naturen og dyrene end skind og pels industrien. Dermed ikke sagt at det ikke er rædselsfuldt at dyrene lever under dårlige forhold! Det er det! Og det er helt klart det der skal opponeres imod! Men min anbefaling vil være at købe tøj lavet af hamp, hør og bomuld istedet... Men så kommer næste problem.... Dyrkning af planter, altså marker... Har en enorm, skadelig virkning på naturen. Det er skyld i enorm skovfældning og udryddelse af en masse dyrearter fordi deres naurlige levesteder forsvinder. For ikke at tale om den sprøjtning mod insekter, svampe og ukrudt der er nødvendig for at holde produktionen på et niveau der er højt nok til at holde verdensbefolkningen påklædt!

Det er immervæk ikke spor nemt at undgå dårlig samvittighed på naturens vejne!

 

Jeg blev i øvrigt utroligt glad af at læse Joey-Salomes indlæg i nr. 90. Det er nemlig ikke det at dyr aflives der er synd for dem... Det er nu engang en del af naturens orden at dyr og mennesker dør og det er ikke synd for dem. Faktisk synes jeg det er fremgang at skyde eller gasse dyr frem for at slå dem i hovedet med en kølle eller kaste en spyd efter dem som sjældent rammer præcist nok til at de dør med det samme. Et dødt dyr er ikke ked af at være dødt! Det væsentlige er at vi arbejder frem mod at sikre dyrene et godt og værdigt liv, hvor de trives og at deres død bliver smertefri og fri for unødig stress.

At vi ikke er der endnu kan vi alle kun være enige om! Så det er der vi må arbejde hen imod! Når vi er nået derhen hvor alle landbrugsdyr har det godt, kan vi alle gå med noget så naturligt som lædertasker og minkpelse, som vi har brugt hele menneskehedens historie og ikke skader naturen ved at bruge, med god samvittighed skulle jeg mene :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg står ved at jeg er hyklerisk; at jeg forurener og er et svin, får mig dog aldrig til nogensinde at være på nogen måde ok med mink, hverken opdræt eller aflivning, muligvis fordi jeg har brugt lidt tid på at besøge sådan et sted og har indset, at anden beklædning er præcis lige så fin og garanteret forurenende, men ikke indbegrebet af ondskab, som mink er for mig .Og så vil jeg sige dig lidt imod, jeg vil være vildt ked af at dø, jeg vil være ekstremt ked af at være død, og jeg tror faktisk helre jeg vil rammes af noget hårdt i hovedet, end jeg vil inhalere en gas og kvæles, men sådan er vi så forskellige.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Joey-Salome
Wtf?

 

Ja, der blev sagt, at det var "ikke lækker og eller hyggelig læsning" med sådan en her smiley: :evil:. Og så at så ville man nok ikke vide mere.

 

Det opfattede jeg som lidt fjollet og hysset, og som at siger man sådan, så lyder det værre end det er ved at man slet ikke har sagt noget, og så fortalte jeg, hvordan det foregår uden at gå i detaljer. Og at det ikke er værre, overhovedet, end så meget andet slagtning og udvinding af naturprodukter.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, der blev sagt, at det var "ikke lækker og eller hyggelig læsning" med sådan en her smiley: :evil:. Og så at så ville man nok ikke vide mere.

 

Det opfattede jeg som lidt fjollet og hysset, og som at siger man sådan, så lyder det værre end det er ved at man slet ikke har sagt noget, og så fortalte jeg, hvordan det foregår uden at gå i detaljer. Og at det ikke er værre, overhovedet, end så meget andet slagtning og udvinding af naturprodukter.

 

så er det vel også ok at samle hunde i killing stations, og gasse dem? :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Joey-Salome
Jeg kan ikke lade være med lige at kommentere her, idet jeg gerne selv ville kunne sige at jeg havde ren samvittighed overfor resten af verden, men at jeg har måttet indse at vi alle er hyklere...

Er du klar over hvad plastik er? Plastik er lavet af olie og er ikke et naturligt produkt der bare sådan kan indgå i naturens kredsløb. Plastik er et kæmpe problem for miljøet, idet man ikke kan komme af med det på en måde der ikke forurener. Produktionen af plastik forurener også. Dvs. at ved at købe et par sko af læder medvirker du til at nogle køer ikke har et ret fedt liv... Ved at købe et par sko i plastik (eller andet syntetisk) medvirker du til at hele naturen inkl. alle dyr, lider. Jeg vil umiddelbart påstå at et naturprodukt som læder, er langt at foretrække! Plastikindustrien har langt større konsekvenser for naturen og dyrene end skind og pels industrien. Dermed ikke sagt at det ikke er rædselsfuldt at dyrene lever under dårlige forhold! Det er det! Og det er helt klart det der skal opponeres imod! Men min anbefaling vil være at købe tøj lavet af hamp, hør og bomuld istedet... Men så kommer næste problem.... Dyrkning af planter, altså marker... Har en enorm, skadelig virkning på naturen. Det er skyld i enorm skovfældning og udryddelse af en masse dyrearter fordi deres naurlige levesteder forsvinder. For ikke at tale om den sprøjtning mod insekter, svampe og ukrudt der er nødvendig for at holde produktionen på et niveau der er højt nok til at holde verdensbefolkningen påklædt!

Det er immervæk ikke spor nemt at undgå dårlig samvittighed på naturens vejne!

 

Jeg blev i øvrigt utroligt glad af at læse Joey-Salomes indlæg i nr. 90. Det er nemlig ikke det at dyr aflives der er synd for dem... Det er nu engang en del af naturens orden at dyr og mennesker dør og det er ikke synd for dem. Faktisk synes jeg det er fremgang at skyde eller gasse dyr frem for at slå dem i hovedet med en kølle eller kaste en spyd efter dem som sjældent rammer præcist nok til at de dør med det samme. Et dødt dyr er ikke ked af at være dødt! Det væsentlige er at vi arbejder frem mod at sikre dyrene et godt og værdigt liv, hvor de trives og at deres død bliver smertefri og fri for unødig stress.

At vi ikke er der endnu kan vi alle kun være enige om! Så det er der vi må arbejde hen imod! Når vi er nået derhen hvor alle landbrugsdyr har det godt, kan vi alle gå med noget så naturligt som lædertasker og minkpelse, som vi har brugt hele menneskehedens historie og ikke skader naturen ved at bruge, med god samvittighed skulle jeg mene :mrgreen:

 

Præcis hvorfor jeg ikke syntes, denne tråd skulle udvikle sig til en diskussion om for og imod pelsværk og dyrevelfærd og blabla. Det er så kompliceret og stor en diskussion med så mange aspekter af hvert eneste argument, at der ikke er en let løsning på den. Det nytter ikke at sige "buhu, jeg har ingen læderting" og så tro, at så er man bare god.

Bomuld er i øvrigt også noget lort, det forurener MEGET mere at fremstille bomuld end det gør at fremstille kunststof. Og sådan kan vi blive ved.

Og jeg ved godt, at ingen mink har det megagodt. Men skandinavisk mink har det langt bedre end kinesisk mink. Og tremmekalve, burhøns, forsøgsdyr (som ofte er kæledyr som hunde og kaniner) - de grupper har det MEGET værre end mink, hvorfor jeg synes hele minkhysteriet og pelshaderne er lidt ... starter lidt det forkerte sted. Iha, det er så synd for de mink - men det er det åbenbart ikke for alle mulige andre dyr??? Det forstår jeg ikke.

Plus alt det, såkaldte "dyrevenner" har ødelagt ved at slippe mink fra farme løs i naturen, så hele økosystemer bryder sammen og minkene alligevel dør af sult. Dyrplageri, I think so. Verden er ikke perfekt, den er faktisk fucked up, og der er meget, meget, meget, der kun kan ændres over længere tid med små skridt. Men der er nu også meget, som er mere komplekst end som så, mere unødvendigt end godt er og blablabla.

Anyway. Som sagt, en alt for stor og kompliceret diskussion til at den egner sig her. Så jeg gider ikke fortsætte den yderligere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Joey-Salome
så er det vel også ok at samle hunde i killing stations, og gasse dem? :vedikke:

 

Det der, det er en ren, ondsindet provokation, som INGEN STEDER hører hjemme. Og som overhovedet ikke er relevant i forhold til hvad jeg har skrevet - nemlig at jeg ikke ønsker, at nogen dyr har det dårligt, såmænd heller ikke mink. Jeg har intet sted skrevet, at jeg synes, det er ok hvordan mink har det på farme.

Jeg fatter ikke, at du kan finde på at skrive sådan noget. Hvad vil du opnå i denne diskussion med det? Ikke noget positivt, i hvert fald. Og heller ikke noget konstruktivt. Men du vil gerne såre mig og hænge mig ud som en hykler og en idiot, det må være det eneste, du prøver at opnå her. Well, sorry, den køber jeg ikke, for det er jeg ikke. Jeg synes, det siger noget rigtig, rigtig grimt om dig, at du kan finde på at sige sådan der. Fy for helvede.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst LadyDay
så er det vel også ok at samle hunde i killing stations, og gasse dem? :vedikke:

 

Joey-Salome har da slet ikke sagt noget om at det var ok at gøre noget ubehageligt mod dyr? Det eneste hun sagde var at minkolie bliver udvundet af minkskind efter at minken er aflivet. Ikke ved at der kommer nogen og træder på mink-unger med stillethæle eller hvad man ellers kunne forestille sig ved at læse det indlæg hun citerer ovenfor om "ikke lækker eller hyggelig læsning".

Jeg synes ikke det er fair mod hende, som tydeligvis har et af de største dyrehjerter på denne jord, at tage hendes aldeles fornuftige kommentar og forsøge at få det til at se ud som om hun er et ondt menneske der synes det er sjovt at slå hundehvalpe ihjel!

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...