Hop til indhold

Border Collie til førstegangshundeejer?


Gæst doglover
 Share

Recommended Posts

Gæst doglover

Hej alle.

 

Jeg overvejer kraftigt at anskaffe mig en Border Collie, da jeg elsker at løbe og motionere.

Jeg går til hundetræf, hvor der er en masse Border Collier, som jeg selvfølgelig kigger på. De er nogle fantastiske hunde.

Jeg føler at en Border, ville være den rigtige hund for mig, men jeg ved ikke, om det ville blive for stor en mundfuld?

Jeg er førstegangshundeejer, og jeg ved ikke, hvor godt en Border passer til en, der ikke har haft hund før.

Jeg kender mange med hunde, jeg er 100 % hundemenneske, og jeg har studeret hunderacer (hvilken passer til mig?) i 2-3 år.

 

Råd, oplevelser og erfaringer?

 

På forhånd tak :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Det jeg er mest bekymret for er forholdet til andre hunde. Border collien er på listen over hunderacer der ikke får lov til at hilse på min hund, med mindre jeg kan se at den slapper fuldstændigt af. Personligt har jeg erfaring for at borderen ikke enes særlig godt med andre hunde fordi den generelt har en ret anstrengt måde at hilse på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har tværtimod den erfaring, at border collier er glimrende med andre hunde. Dog er det vigtigt at præge dem fra starten, da de kan have tendens til at være racistiske. Og så skal man være opmærksom på, at andre hunde kan reagere på deres meget stirrende blik.

 

Det er fint, at man gerne vil motionere med hunden og løbe, men det primære er absolut at man har lyst til at træne. Hvis ikke man har lyst til regelmæssig træning, skal man finde en anden, aktiv hunderace.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst doglover

Ascha: Tja, de bordere jeg har mødt, har ikke haft problemer med andre hunde, men det kan selvfølgelig være, at jeg bare har været heldig:hmm::-D

 

Siri: Jeg har da tænkt mig at gå til hundetræning, og jeg har tænkt mig at træne den i forskellige øvelser. Men jeg har nu ikke en kæmpe lyst til at gå til konkurrencer med den.:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ascha: Tja, de bordere jeg har mødt, har ikke haft problemer med andre hunde, men det kan selvfølgelig være, at jeg bare har været heldig:hmm::-D

 

Siri: Jeg har da tænkt mig at gå til hundetræning, og jeg har tænkt mig at træne den i forskellige øvelser. Men jeg har nu ikke en kæmpe lyst til at gå til konkurrencer med den.:blink:

 

En BC skal ha' løbende udfordringer, så når du skriver "træne den i forskellige øvelser" lyder det i mine ører lidt for vagt. Jeg vil mene at man som minimum bør gå regelmæssigt til LP eller/og agility, for at få stimuleret sin BC mentalt. Hvis man aldrig har trænet hund før, kan det være en udfordring med en BC.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst doglover

Det kan du da have ret i. Det var også bare det, jeg ville vide. Har nemlig hørt fra mange, at en Border er ret krævende. Så måtte lige spørge jer.

Har I nogle forslag til en anden race? Måske en der minder lidt om Borderen? Måske en blandingshund?

Kender I nogle gode opdrættere med fornuftige priser osv.?

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 month later...

nogle hunde blandes med border collie fx. har jeg set lab/border blandinger som er super dejlige nu du nævner blandinger.

 

Jeg har haft Border Collie og jeg savner ham rigtigt meget. Men hånden på hjertet det er en krævende race som vil kræve noget af dig alle 12 år ca. den lever og ens eget liv forandres, og kan man give den den træning det behøves?

 

Kik evt på en omplaceringshund det har de af og til på deres hjemmeside. Tror sagtens du kan underholde den, du skal bare være beredt på at spørge om hjælp i rette tid.

 

Held og lykke

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan du da have ret i. Det var også bare det, jeg ville vide. Har nemlig hørt fra mange, at en Border er ret krævende. Så måtte lige spørge jer.

Har I nogle forslag til en anden race? Måske en der minder lidt om Borderen? Måske en blandingshund?

Kender I nogle gode opdrættere med fornuftige priser osv.?

Hvad mener du, når du skriver "fornuftige priser"? Jeg tror bordere ligger omkring 10.000 (med papirer, osv)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det jeg er mest bekymret for er forholdet til andre hunde. Border collien er på listen over hunderacer der ikke får lov til at hilse på min hund, med mindre jeg kan se at den slapper fuldstændigt af. Personligt har jeg erfaring for at borderen ikke enes særlig godt med andre hunde fordi den generelt har en ret anstrengt måde at hilse på.

 

Sjovt så forskelligt det er. Border Collier og blandinger deraf er nogle af dem som min altid hilser på og leger med. Faktisk leger hun utrolig godt sammen med den race. De er alle så søde hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 5 months later...
Sjovt så forskelligt det er. Border Collier og blandinger deraf er nogle af dem som min altid hilser på og leger med. Faktisk leger hun utrolig godt sammen med den race. De er alle så søde hunde.

Mine erfaringer er også kun positive, så det er da super at høre, at jeg ikke er den eneste :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...