Hop til indhold

Hmmmmm

Recommended Posts

Måske der er en eller flere herinde der kan hjælpe mig :-D

I mine øjne findes der kun en kennelklub og det er DKK - http://www.dansk-kennel-klub.dk/1

Jeg har jo så erfaret at der også findes DRU - http://www.dru.dk/ - Det har jeg (næsten) vænnet mig til ;-)

Så troede jeg jo det var det.

Men så sørme om der ikke også pludselig poppede en frem der hedder DDKC - http://www.ddkc.eu/ddkc.htm

Så var jeg jo sikker på det var det............... Men nej nu har jeg så lige fundet ud af, at der er en mere, nemlig: Danske Hundeejeres Landsforening - http://www.dhl-hund.dk/index.htm

:shock:

Er der nogle her der kender noget til dem?

Og hvis det nu er, så giv mig endelig chokket - Er der flere?

Der er så flere :shock:

Dansk Racehunde Club - http://www.drcdan.dk/

Den Danske Hundeforening - http://www.den-danske-hundeforening.dk/

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeps, der er i hvert fald én mere: http://www.den-danske-hundeforening.dk/

Hmmmmm - En mere :shock:

Men de opdrættere der står i andre end DKK - hvordan tjekker de hvad det er for hunde de parre med?? Hundenes generelle sundhed osv?

Ved brugsracerne (jeg har mødt både Schæfere og Rottweilere på kennellisterne) hvordan ser de hvilke prøver der er på de enkelte hunde osv?

De har jo ikke hundeweb de kan alliere sig med - eller har de?

Link til indlæg
Del på andre sites

nu ved jeg meeeeeeeget lidt om stamtavler og avl osv. men så vidt jeg har hørt, så er det netop en af svaghederne ved de "nyere" klubber, at der ikke er nogen form for ordentlige værktøjer (og i flere tilfælde vist heller ikke regler / forbehold for avl) ...

så hvordan skal en sådan stamtavle kunne give en køber nogen form for tryghed eller garanti?

Link til indlæg
Del på andre sites

nu ved jeg meeeeeeeget lidt om stamtavler og avl osv. men så vidt jeg har hørt, så er det netop en af svaghederne ved de "nyere" klubber, at der ikke er nogen form for ordentlige værktøjer (og i flere tilfælde vist heller ikke regler / forbehold for avl) ...

så hvordan skal en sådan stamtavle kunne give en køber nogen form for tryghed eller garanti?

Jeg er da selv "lidt" inde i stambogsræset og jeg er jo også en udpræget "stambogssnob".

Jeg kan derfor slet ikke forestille mig hvordan opdrættere der er tilknyttet andet end DKK kan være seriøse.

Men det kunne jo være der var nogle herinde der var/er inde i bare én af disse kennelklubber som kunne oplyse mig om hvordan de arbejder, selektere osv.

Vi kan jo håbe på der kommer en forbi tråden der kan oplyse os :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er da selv "lidt" inde i stambogsræset og jeg er jo også en udpræget "stambogssnob".

Jeg kan derfor slet ikke forestille mig hvordan opdrættere der er tilknyttet andet end DKK kan være seriøse.

Men det kunne jo være der var nogle herinde der var/er inde i bare én af disse kennelklubber som kunne oplyse mig om hvordan de arbejder, selektere osv.

Vi kan jo håbe på der kommer en forbi tråden der kan oplyse os :blink:

Nu har jeg jo en blanding, så egentlig burde jeg jo være ligeglad :blink: men selvom man er smaskforelsket i sin egen bastard, så behøver man jo ikke at have mistet fornuften .... og jeg synes absolut at DKK gør et fantastisk arbejde, og at hvis man søger en bestemt race, så er det vigtigt at sikre sig at det rent faktisk er den race man får fingrene i! plus at stambogen jo er et fantastisk redskab mht sygdomme osv...

Karla endte her på baggrund af et kompromis. Manden ville have en labrador, jeg ville have en D/S Gårdhund eller evt. en Cavalier... Karla er et mix af Gårdhund, lab og cocker...

På trods af at hun er en blanding læste jeg meget grundigt op på racerne inden jeg valgte hvilken blanding vi hev ind i vores lille familie.... Jeg ønskede mig en aktiv lille hund jeg kunne bruge til agility og jeg var også opmærksom på det skulle være nogle racer vi kunne håndtere - man ved jo ikke hvem hun vil slægte på! Umiddelbart ser det ud til at hun er mestendels gårdhund...

nå, det var en længere pladderroman, måske skulle jeg bare gå i seng :roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har hørt at det ofte er folk, der er blevet smidt ud af DKK eller som ikke har rent mel i posen mht avl, der bliver medlemmer af de mindre foreninger som DDH osv.

Jeg går også kun ind for DKK.

Mine øre har også hørt det med, at det er "udsmidte" opdrættere fra DKK :-D Men det betyder jo ikke det er sådan.

Men det kan jo være der er nogen der har andre begrundelser :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Der vil vi gerne være med så, vi mangler jo en stamtavle for at være ægte:mrgreen:

Så kan vi jo bare lege at den stamtvle er en karla blanding :blink:

Orv hvore er jeg snu :mrgreen:

Det lader til at I uden at være specielt heldige endda kan få lavet stambøger, der gør at Aslan og Karla er i familie...det kunne da være rigtig super hyggeligt :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Og så har jeg også lidt en mistanke om, at mange "uerfarne" hvalpekøbere tænker, jamen hunden har stamtavle, så må det være en god opdrætter :(

Tror virkeligt mange får en ret usund hund hjem, fra opdrættere der mere eller mindre er hundehandlere eller bare avler løs for profit :evil:

Link til indlæg
Del på andre sites

Og så har jeg også lidt en mistanke om, at mange "uerfarne" hvalpekøbere tænker, jamen hunden har stamtavle, så må det være en god opdrætter :(

Tror virkeligt mange får en ret usund hund hjem, fra opdrættere der mere eller mindre er hundehandlere eller bare avler løs for profit :evil:

Ja - hvis man er uerfaren, så er et hvilket som helst stykke papir sikkert ganske udemærket, samt den opdrætter de køber ved må jo syntes det er rigtig godt, ellers var de der vel ikke :hmm:

Nu har jeg læst noget om deres stambogsføringsregler og så vidt jeg husker hedder det ved dem alle, at: Hunde over 45 cm. skal være HD fotograferet.

Nogle af dem skriver at hunde under 45 cm. først må få første kuld efter 15 mdr. alderen og hunde over 45 cm. ved 18 mdr. alderen.

Så er der nogle enkelte der har lidt med farve pga. døvhed/blind hunde.

Ved nogle skal hvalpene (hele kuldet) være stambogsførte ved 12 ugers alderen og andre skriver mellem 3-6 mdr. alderen.

Jeg må indrømme jeg ikke syntes dette virker seriøst, men det kan jo sagtens virke alligevel :???:

Desuden kunne jeg rigtig godt tænke mig at få at vide hvor opdrætterne trækker sundhedsoplysninger på de hunde de anvender i avlen - også tilbage i linjen - ikke kun de to hunde der parres!!

Link til indlæg
Del på andre sites

ja og de ligner jo også hinanden så meget at de praktisk talt kunne være kuldsøskende :lol:

Ja, der er skam ingen problemer der...hverken mht farve eller størrelse ha ha ha...

Min mand foreslog senere i dag, at alle vi HF´ere fik lavet tavle, så alle vovserne kom i slægt med hinanden og siden kunne vi holde HF-skuer og udstillinger. De ny HF-hunde måtte så blive de nye hvalpe på tavlen. Det kunne blive SÅ fint !!! :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites