Gæst butler Skrevet September 6, 2008 Rapporter Share Skrevet September 6, 2008 hey med jer alle sammen. er nyt medlem af siden her, og vil starte med at sige, at det er et superfedt site. lyder som om der er mange hundeejere, som ved hvad de snakker om og kan komme med gode råd til en totaal uerfaren gut som mig:-D. jeg har som ovennævnt, ingen erfaring, med hunde. har en far som er allergisk, så hund og kat var ikke en mulighed da jeg var barn:(. jeg har altid drømt om både at få hund og kat. (katten har jeg fået). min kone er vokset op i en familie med schæferhunde og hundetræning og konkurrecer hver weekend, gennem hele hendes barndom, så hun har nogen erfaing. vi har lige købt os et lille dobbelthus,på 90 m2. og en lille tilhørende have, så nu er muligheden kommet, for at få en firbenet ven . mit spørgsmål er så følgende. hvilke hundrace passer så til mig. vi er et par på henholdsvis 24 og konen 21 og vi har en lille pige, som lige er blevet 6 måneder. jeg dyrker en del sport, og vi er generelt meget aktive, så ønsker en hund, som kan klare nogle gode gåture, og en tur i skoven, løbeture osv. samtidig skal den også kunne ligge og slappe af en eftermiddag foran flimerkassen med familien. den skal kunne gå sammen med katten og være god til børn. størrelsen skal max være som en lab. skal helst være korthåret, da jeg ikke kan se mig selv som den store pelsplejer. så skal den bare være en dejlig familiehund og en ven for livet:-). håber i kan komme med nogle god bud. hilsen den uerfarne men meget interesserede. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Amocca Besvaret September 6, 2008 Rapporter Share Besvaret September 6, 2008 Jeg tænker dansk svensk gårdhund men det er måske fordi jeg selv er totalt forelsket i den race.... min egen er mestendels gårdhund men med at mix af cockerspaniel og labrador smidt ind faren ved en blanding er, at man ikke ved hvad man får... så køber man sig en blanding skal man sikre sig man kunne tænke sig at arbejde med alle de forskellige racer der er mixet i, da man jo ikke ved hvilken side hunden vil falde ud til.... mange af de ting du har som "krav": god med børn, kunne slappe af, kunne med katten er ting du selv gør den til... ingen hunde er pr natur gode til børn eller andre dyr - nogle racer er selvfølgelig bedre end andre, fx er rottehunde/pinchere nok ikke oplagte sammen med små gnavere der går løs Jeg har en bekendt som har haft kat og gårdhund sammen, katten var der først og den lille hvalp voksede op sammen med den, det gik fint... Jeg tænker også at en mellempudel kunne være et godt bud. Fin størrelse, glad og meget samarbejdsvillig hund, der er avlet til jagt oprindeligt, så aktiv og energisk... Der er selvflgelig noget pelspleje ved en sådan størrelse, men man behøver jo ikke at klippe dem i udstillingsklip og dermed skulle vedligeholde det.... og så er der jo den store fordel ved dem, at de ikke fælder! :5up: Men der er masser af langt mere hundekyndige / racekyndige mennesker end jeg herinde, så du får sikkert nogle meget bedre svar fra nogle af dem Jeg stemmer for dansk svensk gårdhund eller en mellempudel, da de begge er mellemstørrelse (og dermed nemmere at have med) glade og aktive hund... de skal begge have en god mængde motion, men kan sagtens lære at slappe af så længe den bliver aktiveret ordentligt... Mht pelspleje, skal du være opmærksom på at korthårede / glathårede hunde fælder praktisk talt hele året rundt! Så det skal man tage med hvis man vælger en sådan hund.... ønsker man ikke fældning er pudel som sagt et godt bud, eller nogle af de små terriere der skal trimmes Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst butler Besvaret September 6, 2008 Rapporter Share Besvaret September 6, 2008 Jeg tænker dansk svensk gårdhund men det er måske fordi jeg selv er totalt forelsket i den race.... min egen er mestendels gårdhund men med at mix af cockerspaniel og labrador smidt ind faren ved en blanding er, at man ikke ved hvad man får... så køber man sig en blanding skal man sikre sig man kunne tænke sig at arbejde med alle de forskellige racer der er mixet i, da man jo ikke ved hvilken side hunden vil falde ud til.... mange af de ting du har som "krav": god med børn, kunne slappe af, kunne med katten er ting du selv gør den til... ingen hunde er pr natur gode til børn eller andre dyr - nogle racer er selvfølgelig bedre end andre, fx er rottehunde/pinchere nok ikke oplagte sammen med små gnavere der går løs Jeg har en bekendt som har haft kat og gårdhund sammen, katten var der først og den lille hvalp voksede op sammen med den, det gik fint... Men der er masser af langt mere hundekyndige / racekyndige mennesker end jeg herinde, så du får sikkert nogle meget bedre svar fra nogle af dem Jeg stemmer for dansk svensk gårdhund, da det er en lille (og dermed nemmere at have med) glad og aktiv hund... den skal have en god mængde motion, men kan sagtens lære at slappe af så længe den bliver aktiveret ordentligt... oki. sjovt nok er det også en jeg har kigget på. havde en tante der havde sådan en. en rigtig cirkus hund var den. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Larsen' Besvaret September 6, 2008 Rapporter Share Besvaret September 6, 2008 Man kan sige der er mange hunde som passer til de kriterier du stiller op (: ' det hele kommer stort set an på hvordan man træner dem, og hvad de oplever i deres hvalpetid (katte, børn, andre dyr osv) Jeg har selv ikke hund endnu, men har alligevel set og været sammen med mange utrolige dejlige hunde igennem min barndom, og en af dem var en islandsk fårehund, som jeg synes passer godt på alt det du nævner, måske udover pelsplejen, hvor den dog kræver lidt. Sådan en hund vil i hvert fald helt klart blive en ven for livet(: også har jeg gode erfaringer med, at hvis de bare bliver aktiveret på den rette måde, vil de sagtens kunne tage en aften foran flimmerkassen også. (dette gælder sikkert mange hunde, vil jeg gætte på ) Men det var i hvert fald bare et bud (: du skal nok få masser af gode råd herinde, af nogen som har erfaring. og forresten, Velkommen til Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
ridiger Besvaret September 6, 2008 Rapporter Share Besvaret September 6, 2008 Jeg vil nok anbefale at du går på biblioteket og låner Politikens hundeleksikon. Der kan du så finde nogle racer som du gerne vil læse mere om. Du kunne evt. bagefter kontakte Dansk kennel klub, som så kan henvise dig til nogle kendler som har disse racer. Jeg syntes at det er svært at skulle rådgive hvilke hunde race en person skal købe, da man har en tildens til at anbefale lige den race som man selv har. Ang. en Dansk/Svensk gårdhund skal du også have i baghoved at det er en race som godt kan gø meget. Men du kan læse mere om racen på dette link. http://www.dansk-svensk-gaardhund.dk/ Og velkommen til Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst butler Besvaret September 6, 2008 Rapporter Share Besvaret September 6, 2008 mange tak. oki. tror jeg víl kigge efter den bog i næste uge. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Freudika Besvaret September 6, 2008 Rapporter Share Besvaret September 6, 2008 mange tak. oki. tror jeg víl kigge efter den bog i næste uge. Når du så alligevel er på biblioteket - så tag Lone Grevas "Hvalpen" med også Desuden har Dansk Kennelklub lavet en ok-fin DVD: "Skal du have hund" - Den kan du se her: http://www.dansk-kennel-klub.dk/999 Den er lidt overfladisk - men den giver dig måske nogle tanker du ikke har haft selv Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Ninjamor Besvaret September 6, 2008 Rapporter Share Besvaret September 6, 2008 mange af de ting du har som "krav": god med børn, kunne slappe af, kunne med katten er ting du selv gør den til... ingen hunde er pr natur gode til børn eller andre dyr - Nemlig Mht pelspleje, skal du være opmærksom på at korthårede / glathårede hunde fælder praktisk talt hele året rundt! Det kan jeg ikke genkende! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Ninjamor Besvaret September 6, 2008 Rapporter Share Besvaret September 6, 2008 Velkommen herind. De kriterier du opstiller vil mange hunde kunne opfylde, blandt andet schäfer, labrador, golden retriever, storpudel (god til allergifar). Jeg har altid haft katte og hunde samtidig og der har kun været kortvarige problemer, når jeg har haft skulle indlemme en voksen omplaceringshund, som havde en "historie" med katte, i familien. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Tanten Besvaret September 6, 2008 Rapporter Share Besvaret September 6, 2008 Så vil jeg komme med min sædvanlige smører :blink: Når du har udset dig nogle racer, så tag ud på udstillinger rundt omkring og se på dem, mærk på dem og snak med de mennesker der har dem omkring benene hver dag Rigtig god fornøjelse og velkommen herinde Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Birgitta Besvaret September 6, 2008 Rapporter Share Besvaret September 6, 2008 Nåh, I disse Nettider behøver du såmænd ikke engang rende på biblioteket for at få oplysninger om de forskellige racer. På denne side: http://www.hundeleksikon.dk/index.html ---er alle de mest almindelige racer beskrevet -temmelig skematisk, men for hver race er der også link til racens specialklub eller til andre anvendelige sider. ---Og når du har besluttet dig til en eller to racer, så kan du også på DKK's hjemmeside finde opdrættere og DERES hjemmesider. Og DE har som regel en masse oplysninger om og billeder af deres racer. Og links til andre interessante sider. Dansk Kennelklub har også en DVD om køb af hund. Du kan enten bestille den og få den sendt hjem for ialt bare 49 kr. --Eller du kan se videoen gratis på DKK's hjemmeside: http://www.dansk-kennel-klub.dk/392 --De racer, som de andre har nævnt er alle rigtig velejnede til jer. Hvis jeg skulle vælge en af dem frem for andre, så ville jeg vælge pudlen. Fordi du nævner din fars allergi. ---Jeg går ud fra, at du stadig har kontakt med din far.. Så du vil lettere kunne besøge ham, --og han vil lettere kunne besøge jer hvis I har en hund der er allergi-venlig. Pudlen fælder ikke. Og måske kan din far bedre tåle sådan en i de perioder hvor I vil være sammen. I tager i hvert fald ikke hundehår med når I besøger ham. Men pudlen kræver en del pelspleje, for pelsen vokser hele tiden, så hunden skal klippes og de døde hår skal fjernes. --Jeg har forsøgt at finde billeder af pudler, der ikke ser alt for opstyltede ud, ---som de jo unægtelig gør når de skal på udstilling..: http://worldvirginia.dk/gode_venner.html --En anden allergivenlig race i mellemstørrelsen er Irish Softcoated Wheaten Terrier, som ikke har underuld. Det er osse en glad og livlig race med en ustyrlig lækker blød pels. Men den kræver osse pelspleje. --Og der KAN være et problem med jeres kat.. Det er dog ikke sikkert, selv om der er tale om en terrier. Sandsynligvis lærer de at omgås på en god måde fordi I har katten først. http://www.wheaten.dk/ ---Eller I kunne vælge en af de hårløse hunde, der findes i størrelser fra helt små og op til 60 cm.. De ser rigtig underlige ud, men de er lækre at røre ved, og de er slet ikke de sarte væsener, som man skulle tro. Og pelsplejen er da minimal.. http://www.xolohunden.dk/10626804 Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst butler Besvaret September 6, 2008 Rapporter Share Besvaret September 6, 2008 så slem er min fars allergi dog ikke, at jeg ikke kan besøge ham. end til videre, synes jeg om både ideen om en dansk svensk gårdhund og hen labrador har jeg også læst lidt om. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Amocca Besvaret September 6, 2008 Rapporter Share Besvaret September 6, 2008 Nemlig Det kan jeg ikke genkende! måske er jeg bare uheldig så Karla efterlader fine små sorte hår praktisk talt alle steder Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Ninjamor Besvaret September 6, 2008 Rapporter Share Besvaret September 6, 2008 så slem er min fars allergi dog ikke, at jeg ikke kan besøge ham.end til videre, synes jeg om både ideen om en dansk svensk gårdhund og hen labrador har jeg også læst lidt om. Noget af det vigtigste i valg af hund er, hvor meget "du og jeg tid" man vil give den dagligt. Det er jo ikke nok at man lever et aktivt liv med gode gåture Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst gadekryds Besvaret September 6, 2008 Rapporter Share Besvaret September 6, 2008 hej med velkommen til jeg har ikke et bud på hvilken race du skal vælge da det ikke er noget jeg går op i jeg ville gerne have et kryds af rotweilwer og saingtbernhart og det fik jeg det jeg vil sige med det er bare falder i for en hund uden stamtavle så lad være med at lukke øjnene for dem held og lykke vi glæder os til at høre hvad i har valgt og ikke mindst billeder vi er vilde med billeder her inde Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst butler Besvaret September 6, 2008 Rapporter Share Besvaret September 6, 2008 Noget af det vigtigste i valg af hund er, hvor meget "du og jeg tid" man vil give den dagligt. Det er jo ikke nok at man lever et aktivt liv med gode gåture nej jeg ved godt, at gåture ikke er nok. nævnte kun mit daglige aktivitetsniveau for at understrege at jeg kan tage mig tiden til det, da vi i forvejen bruger meget tid udendørs og aktivt. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
bellas mor Besvaret September 6, 2008 Rapporter Share Besvaret September 6, 2008 Ja selvfølgelig syntes vi alle godt om vore hunde ellers havde vi dem nok ikke. jeg har selv haft en større hund i 12½ år inden jeg fik denne,men jeg kan anbefale en Cavalier king charles min er en Cavalier bl. men en rigtig selskabshund/børnevenlig lærenem,glad for udfordringer og gåture, nu vil nogle nok skrive de kan ha hjertefejl, JA, man skal selvfølgelig se sig for, det råd jeg fik var lidt bl. og jeg har ikke fortrudt.[ATTACH][ATTACH]2419[/ATTACH][/ATTACH] Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Aslan Besvaret September 6, 2008 Rapporter Share Besvaret September 6, 2008 måske er jeg bare uheldig så Karla efterlader fine små sorte hår praktisk talt alle steder Jeg mener at have høøøøøøøøøørt.......... At hvalpe fælder over længere tid fordi de skifer deres hvalpepels ud??? Hvis vi ikke støvsuger ihvertifalde hver 3 dag, bliver vi angrebet af fnullermænd der har spist for mange hundehår :mrgreen::mrgreen: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst gadekryds Besvaret September 6, 2008 Rapporter Share Besvaret September 6, 2008 Jeg mener at have høøøøøøøøøørt.......... At hvalpe fælder over længere tid fordi de skifer deres hvalpepels ud??? Hvis vi ikke støvsuger ihvertifalde hver 3 dag, bliver vi angrebet af fnullermænd der har spist for mange hundehår :mrgreen::mrgreen: der vil altid være hundehår når der er hund men to gange om året er det særlig slemt og hvis vejeret ikke kan finde ud af det i længere tid så kan tysons pels det heller ikke Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Aslan Besvaret September 6, 2008 Rapporter Share Besvaret September 6, 2008 Personligt syntes jeg det er hyggeligt med hundehår. Men jeg er altså også vildt underlig og vildt doven. En gang om dagen bliver aslan hevet udenfor for at blive redt, hvilket han heldigvis syntes er dejligt. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst gadekryds Besvaret September 6, 2008 Rapporter Share Besvaret September 6, 2008 Personligt syntes jeg det er hyggeligt med hundehår.Men jeg er altså også vildt underlig og vildt doven. En gang om dagen bliver aslan hevet udenfor for at blive redt, hvilket han heldigvis syntes er dejligt. tyson elsker det også bare ikke ved rumpen så sætter han sig ned og nægter at rejse sig et tip om foråret hvoe fuglene bygger rede lader jeg pelsen flyve når vi så går ind går de helt amok www.123hjemmeside.dk/tyson3 Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst ThomasTBO Besvaret September 6, 2008 Rapporter Share Besvaret September 6, 2008 Jeg vil ikke være lyseslukker, men må dog lige indskyde, at det ofte anbefales at vente med at få hund, til husets børn har nået en vis alder (nogle mener 5-6 år, andre helt op til 8-10 år). Meget tit hører man forældre udtale, at "h*n er jo for lille til at forstå, at man ikke gør sådan og sådan" i forhold til en hund. Jo mindre barnet forstår, desto større er forældrenes ansvar for at være opmærksomme, omsorgsfulde og 'styrende' i forholdet mellem barn og hund. Hunde har krav på at blive behandlet med respekt. Mange finder sig i talrige overskridelser... det er så typisk disse hunde man kalder 'gode til børn', men bare fordi de til en vis grænse finder sig i både det ene og det andet, betyder det ikke, at de ikke har grænser, det betyder heller ikke at de nyder det, selvom de måske ikke ligefrem æder barnet. Hvornår man er parat til at få hund, afhænger i praksis af, hvornår børn og forældre - i kombination - er i stand til at sørge for at hunden behandles ordentligt. Mens børnene er helt små kender de naturligvis INTET til omgang med hunde, det betyder at ansvaret er 100% forældrenes. Efterhånden som børnene bliver ældre, vil de (forudsat rammerne i hjemmet har været gunstige) få større og større forståelse og empati for, hvad der er i orden og hvad der ikke er. Lad mig lige, for god ordens skyld, tilføje, at jeg er ekstremt stor tilhænger af, at børn vokser op med hunde. Der er så meget godt at lære og opleve for begge parter, at jeg næsten finder det uvurderligt, MEN det er også et gigantisk ansvar på forældrene, specielt i barnets første år. Det kræver tid, overskud og tålmodighed at guide hund og barn ind på den helt rette bølgelængde, så de begge vil komme til at trives... og det skal ikke være nogen hemmelighed, at alt for mange desværre ikke magter opgaven. Om du/I er parate, skal jeg ikke gøre mig til dommer over. Jeg kan kun bede jer om, at veje grundigt for og imod, inden i kaster jer ud projekt hund. Held og lykke, uanset hvad I beslutter jer for. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
sonja77 Besvaret September 6, 2008 Rapporter Share Besvaret September 6, 2008 Nåh, I disse Nettider behøver du såmænd ikke engang rende på biblioteket for at få oplysninger om de forskellige racer. På denne side: http://www.hundeleksikon.dk/index.html'>http://www.hundeleksikon.dk/index.html ---er alle de mest almindelige racer beskrevet -temmelig skematisk, men for hver race er der også link til racens specialklub eller til andre anvendelige sider. Birgitta giver dig nogle rigtig gode råd - men lige med hensyn til ovenstående hjemmeside vil jeg dog stadig anbefale Politikens hundeleksikon frem for den. Jeg synes nemlig, at http://www.hundeleksikon.dk generelt rammer meget forbi i beskrivelsen af racernes aktivitetsniveau. F.eks. skriver den om aktivitetskravet hos pomeraniere (min Tyson er en pomeranierblanding): "ca. 40 min daglig motion og aktivering, evt. indendørs aktivering." Tyson får minimum 1 1/2 timers udendørs aktivitet om dagen og oven i det forskellige typer indendørs aktivering. Hvis han kun fik i alt 40 minutter, skulle han nok finde en måde at aktivere sig selv på - men ikke én, som jeg ville være glad for. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst butler Besvaret September 7, 2008 Rapporter Share Besvaret September 7, 2008 mange tak for de fine råd. har nu kigget en del på hundeleksikon.dk, selv om jeg kan forstå at det ikke er præcist omkring motionsbehov osv. jeg synes stadig godt om en labrador retreiver. tænker bare på om det er en for stor hund, til et dobbelthus på 90 m2. selvfølgelig kan det lade sig gøre, men vil hunden trive bedre med mere plads? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst T_Martinsen Besvaret September 7, 2008 Rapporter Share Besvaret September 7, 2008 jeg synes stadig godt om en labrador retreiver. tænker bare på om det er en for stor hund, til et dobbelthus på 90 m2. selvfølgelig kan det lade sig gøre, men vil hunden trive bedre med mere plads? Det kommer jo lidt an på, hvor meget tid, man vil/kan bruge på sin hund. Jeg bor på 50m2 med en golden retriever, og han trives fint, men vi er også meget ude for at opleve, træne og motionere. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts