Hop til indhold

Ulveklo


Petrine
 Share

Recommended Posts

Sidst jeg så en hund med ulveklo (på bagbenet! på forbenet er det vildtklo), var dengang de rutinemæssigt bare blev skåret af, så vent to sekunder med at halshugge mig.

 

Isa har på begge bagben, de ser fine ud - han skal indenfor 2 uger i narkose og have fjernet en fortand, skal / kan / må man fjerne vildtkloen samtidigt? Eller er det gammel overtro i kategorien kuperet-hale, at der sker noget ved at beholde ulvekloen? 'har den nogen funktion?

Link til indlæg
Del på andre sites

hvad skulle formålet være med at fjerne? kan de nemt komme til skade med dem? der er en hund i vores park, der har 3-4 stykker på hvert bagben, det ser helt gak ud.

 

Simba er Berner og der plejer man at rive skidtet af inden dyret er et døgn gammelt. Så blev det pludselig forbudt og oh ve oh klage nogle udstillingsdommere dømmer hunde ned, fordi den så har de her ulveklør. Der går selvfølgelig et tons historier om hunde der er kommet frygtelig til skad,e fordi de har haft ulveklør og har hængt i et eller andet, men det er vist typisk historier om nogle, der kender nogle, der har en fætter, hvis moster havde en hund, der fik flået benet op osv osv osv...den familie kender jeg så også, men det gør de tre dyrlæger jeg har haft fat i så ikke, så Simba har stadig ulveklør ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

så i virkeligheden betyder de ikke så meget andet end kosmetisk? ham vi kender er pyrenæer, han har virkelig flere klaser af ulvekløer hængende.

 

Nej det er rent kosmetisk. Det var et redskab for hunden, når den klatrede. I dag har de ingen funktion. Simbas er bare nogle løse puder, der knap hænger fast på benet. Til gengæld er det så meget fint, hvis Islandsk Fårehund har ulveklør og helst dobbelte på begge ben. De brugte dem jo, når de klatrede i fjeldene, så dér er det velset rent udstillingsmæssigt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min hund fik selv revet en af sine af... Hvordan ved jeg ikke, det var imens han var med i skoven, og han fik et lille sår, som helede hurtigt og fint op... Ingen opflænset ben eller noget :lol:

 

Jeg synes de ser tåbelig og ynkelige ud :lol: Jeg kan ikke se en grund til at fjerne dem, men jeg kan heller ikke se en grund til ikke at fjerne dem (F.eks. når de lige er blevet født)...

Link til indlæg
Del på andre sites

Min dyrlæge sagde at han gerne fjerner dem pga. risikoen for at hunden kan hænge fast og rive dem af hvis de ikke fjernes. Havde han været izzie og hvalpenes første dyrlæge besøg havde han bare lige hevet dem af med en tang :engel:

 

Synes de er mega belastende :oops: kløerne blir ikke slebet af sig selv, og det er mega ubehageligt for hende at få dem klippet. Jeg ville få dem fjernet når han alligevel skal i narkose :blink: :slem:

Link til indlæg
Del på andre sites

Min dyrlæge sagde at han gerne fjerner dem pga. risikoen for at hunden kan hænge fast og rive dem af hvis de ikke fjernes. Havde han været izzie og hvalpenes første dyrlæge besøg havde han bare lige hevet dem af med en tang :engel:

 

Synes de er mega belastende :oops: kløerne blir ikke slebet af sig selv, og det er mega ubehageligt for hende at få dem klippet. Jeg ville få dem fjernet når han alligevel skal i narkose :blink: :slem:

 

Jeg tror altså også, ulovligt eller ej, at jeg ville spørge min dyrlæge om den kunne fjernes, netop fordi den KAN altså hænge fast i ting (Rico hang f.eks. rigtig tit fast i tæpper med dem), og de har ingen rigtig følelse for det virker det som om... Altså de går bare videre og den der lille gummitå bliver faktisk ret lang før de begynder at "spralle med benet" fordi det sidder fast...

Link til indlæg
Del på andre sites

Her lige en advarsel, hvis det er udstillingshunde, der er født efter forbudet kom (Simba f.eks). En god dommer kan se om ulveklørene er fjernet. Husk at få dr. Dyr til at skrive en attest på, at der var en grund til at de er blevet fjernet og hvad grunden var. Nå ja og så er der delte meninger om ulveklør. Vi var på en dansk udstilling, hvor en udenlandsk dommer begyndte at se lidt skævt til Simbas ulveklør. Det ophidsede ringpersonale-damen i en grad, så hun råbte: Hunden har ulveklør, fordi vi ikke er dyremishandlere i Danmark.

Link til indlæg
Del på andre sites

Når jeg har googlet er det netop berner-halløj der dukker op og er lidt overrasket over lille, uskyldige Isa går rundt med sådan nogle, godt nok længe siden jeg har set ulveklør tit.

 

Der er risiko for en udstillingskarriere og de ser faktisk ret pæne ud, tænkte bare, når han alligevel skulle i narkose :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Når jeg har googlet er det netop berner-halløj der dukker op og er lidt overrasket over lille, uskyldige Isa går rundt med sådan nogle, godt nok længe siden jeg har set ulveklør tit.

 

Der er risiko for en udstillingskarriere og de ser faktisk ret pæne ud, tænkte bare, når han alligevel skulle i narkose :oops:

 

Ja ja det skal du da ikke poste en genert smiley for. Jeg var jo villig til at lægge min hund i narkose bare pga de ulveklør :skraek:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja ja det skal du da ikke poste en genert smiley for. Jeg var jo villig til at lægge min hund i narkose bare pga de ulveklør :skraek:

 

 

Det er jo nok fordi jeg ikke har hørt / set ulveklør, siden dengang de bare blev fjernet = dengang ingen kom til skade med dem. Du kan tro de ryger, hvis han får problemer, men de sidder meget pænt (dvs har ikke pillet, skal have manden til det, skal ikke risikere at blive bidt af den lille igen)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er jo nok fordi jeg ikke har hørt / set ulveklør, siden dengang de bare blev fjernet = dengang ingen kom til skade med dem. Du kan tro de ryger, hvis han får problemer, men de sidder meget pænt (dvs har ikke pillet, skal have manden til det, skal ikke risikere at blive bidt af den lille igen)

 

Hæ hæ hæ jamen der må da også være en grund til at man anskaffer sig en mand. Det her kunne passende være en af dem !

Link til indlæg
Del på andre sites

Sidst jeg så en hund med ulveklo (på bagbenet! på forbenet er det vildtklo), var dengang de rutinemæssigt bare blev skåret af, så vent to sekunder med at halshugge mig.

 

Isa har på begge bagben, de ser fine ud - han skal indenfor 2 uger i narkose og have fjernet en fortand, skal / kan / må man fjerne vildtkloen samtidigt? Eller er det gammel overtro i kategorien kuperet-hale, at der sker noget ved at beholde ulvekloen? 'har den nogen funktion?

 

 

Jeg er i tvivl, er det vildtkloen eller ulvekloen du vil have fjernet ? :hmm:

 

 

Hvis det er ulvekloen ville jeg nok også spørge pænt, om det er noget der kan lade sig gøre. Er det vildtkloen ville jeg ikke fjerne den.

 

Ninja bruger tit sine vildtkløer til at klatre med samt når hun ligger og gnaver ben.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville jo helst at man kunne få lov at fjerne vildtkloen/kløerne, men det er bestemt ulovligt og de fleste dyrlæger, vil på ingen måde fjerne dem. Først hvis der kommer problemer, fjerner de dem.

 

Ja, som udgangspunkt må dyrlægerne IKKE fjerne ulvekløerne - medmindre de er voldsomt generende for hunden. Dvs. at den jævnligt, kommer til skade med dem, at kloen vokser på så den generer (Buster har ulveklør og de skal holdes meget korte, da de er krogede i deres form og derfor nemt vokser ind i trædepuden). Derfor fik vi lov til at få fjernet ulvekløerne, men vi har droppet det igen, da vi mente det var for risikabelt. Man skal tænke på, at der ofte er en knogle i tåen, så det er ikke nødvendigvis en ukompliceret operation, da den resterende knogle kan blive inficeret. Men altså hvis de er voldsomt generende ville jeg da tale med dyrlægen om det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Trinus

Min Luffe har kun ulveklo på sit ene bagben - ingen af mine andre hunde har deres ulveklør, og de er mig bekendt ikke blevet fjernet...

Er nogle hunde født uden?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hov ja, det er ulvekløerne på bagbenene jeg har fået øje på, ingen af de andre har ulvekløer (alle har vildtkløer), der er ingen trædepude på ulvekloen, det er bare sådan en negledims der sidder der - men når nu det skal være, så tror jeg det er nogle meget yndige og diskrete ulvekløer Isa har.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hov ja, det er ulvekløerne på bagbenene jeg har fået øje på, ingen af de andre har ulvekløer (alle har vildtkløer), der er ingen trædepude på ulvekloen, det er bare sådan en negledims der sidder der - men når nu det skal være, så tror jeg det er nogle meget yndige og diskrete ulvekløer Isa har.

 

Så ville jeg lade dem være :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...