Hop til indhold

Foxterrier, Dansk-svensk gårdhund eller J/P-Russel terrier


Gæst Tirssøn
 Share

Recommended Posts

Gæst Tirssøn

Hej hundefolk :-D

 

Jeg vil have mig en lille hund og har kigget en smule på nettet samt læst i den del hundebøger, men kan ikke rigtigt blive klog på hvad jeg skal vælge.

 

De racer jeg bedst kunne tænke mig alt taget i betragtning er følgende:

- Foxterrier

- Dansk svensk gårdhund

- Jack Russell terrier

- Parson Russell terrier

 

Disse er jeg fuldstændig tosset med og jeg har valgt dem udfra deres egenskaber

- aktive/energiske

- intelligente

- lærenemme

- nysgerrige

- frygtløse

- og små men selvsikre

 

Det jeg har brug for er, at få et bedre overblik, altså at få defineret de temperament- og egenskabsmæssige forskelle på de fire racer.

 

Desuden vil jeg gerne høre jeres råd i forhold til hvad jeg skal vælge.

Det gør ikke noget, at det er en blanding af to eller flere af disse racer, da jeg netop holder af dem alle.

 

Lidt om mig selv

-Jeg kan ikke gå forbi en hund af denne type uden, at jeg lige må hen og hilse på den.

-Jeg har opdraget mine forældres hund Buster (halvt Dansk-svenske gårdhund, halvt foxterrier) og lært ham mange tricks. Mine forældre har altid haft terrier.

-Jeg bruger meget tid udendørs og elsker at lege med hunde

-Jeg dyrker meget motion, blandt andet løb

-Jeg arbejder hjemme. Skriver og læser meget (er altså også stillesiddende, men dog hjemme)

-Jeg vil næppe stille op til konkurrencer med min hund

-Jeg rejser meget og vil gerne kunne have ham med overalt.

 

Til sidstnævnte udsagn er der lige et tillægsspørgsmål i forhold til hundens faste rammer.

Kan man vende en hund til, at tage frem og tilbage mellem Sverige, Norge og Danmark flere gange månedligt? - Og hvornår er det i givet fald hensigtsmæssigt at påbegynde træningen til dette?

 

Håber der der nogle kloge hundefolk, der kan og vil hjælpe.

 

Venlig hilsen Tirssøn :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

for at tage en hund med til Sverige skal den have rabies vaccination og pas. En måned efter den er rabies vaccineret tages der blodpr¢ve, hvis imuntallet er h¢jt nok, går der yderligere 6 mdr f¢r den frit kan rejse mellem DK og Sverige. Hvis tallet mod forventning ikke er h¢jt nok må man starte forfra.

Pas incl. rabies vaccine/blodpr¢ve etc koster ca kr 1500,- (det var ihvertfald prisen da mine hunde + katte fik det lavet for et par år tilbage).

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst ThomasTBO

Tjah... lidt spredte erfaringer fra mine 4½ år på dyreinternat. Bemærk at jeg her taler om racerne GENERELT i forhold til hinanden, ikke om individer, der, selvsagt, har hver deres egne præg.

 

Masser af temperament ved samtlige, taler tit med 'store bogstaver' overfor andre hunde - Stort set ingen forskel her, dog er D/S måske en anelse mindre 'larmende' end de andre og de to Parson'er mere. Oplever D/S og parson'er som yderst sociale overfor mennesker, hvor foxen godt kan være lidt mere reserveret. Synes tit D/S'er er rene cirkushunde, både hvad angår lære-villighed og -evne, dette har jeg ikke i samme grad oplevet med de andre.

 

Det var næppe til megen hjælp, men måske en lille brik i et stort puslespil, som andre herinde forhåbentlig vil være med til at lægge, så du kan pejle dig ind på den rette hund for dig. Held og lykke! :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har gået til træning med en hel del Parson Russell og Jack Russell terriere, og jeg synes, at man skal tænke sig om en ekstra gang, inden man vælger de racer - de er EKSTREMT krævende, meget svære at træne og kræver virkelig intensiv aktivering. Det lyder som om, at du tænker dig godt om, så prøv at møde nogle af dem live, inden du beslutter dig. Selvom terriere generelt har ry for at være selvstændige og egenrådige, så er der stor forskel på, hvor udtrykt det er.

 

Med hensyn til rejser skal du være opmærksom på, at hvis du får brug for at tage hunden med på en flyrejse, så må den ikke veje mere end 8 kg. :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har en Foxterrier-blanding og han er meget social, ligefrem humoristisk anlagt :-)

Men som der også bliver nævnt så kræver de rigtigt meget aktivering og gåture hvor de kan gøre det de elsker: grave snublefælder!!

Herr Flick er også meget fremme i skoene, men ikke noget der ikke kan kontrolleres også han er nem at omgåes :blink:

 

 

Her er lige et billede af ham:

Link til indlæg
Del på andre sites

Mange tak for de gode råd. Kom endelig med flere. :-D

 

Jeg har hørt, at hvis man vælger en blandingshund, skal man være opmærksom på at 80% af generne fra farmand går igen i den lille ny. (Kan det have sin rigtighed?)

 

Så lige nu er jeg nok mest til en hund med en Russell Terrier som mor og en D/S gårdhund som far. Der er ikke noget der haster her, så jeg venter bare til den rette hund er der. Men har ikke fastlagt mig på noget endnu.

 

Hvad er forskellen typisk på Parson og Jack? (Udover det kroppems og benenes længde)

Link til indlæg
Del på andre sites

Mange tak for de gode råd. Kom endelig med flere. :-D

 

Jeg har hørt, at hvis man vælger en blandingshund, skal man være opmærksom på at 80% af generne fra farmand går igen i den lille ny. (Kan det have sin rigtighed?)

 

Så lige nu er jeg nok mest til en hund med en Russell Terrier som mor og en D/S gårdhund som far. Der er ikke noget der haster her, så jeg venter bare til den rette hund er der. Men har ikke fastlagt mig på noget endnu.

 

Hvad er forskellen typisk på Parson og Jack? (Udover det kroppems og benenes længde)

 

Nu er jeg ikke professor, men det strider imod alt hvad jeg har lært i gymnasiet, da jeg havde biologi.

 

Man har 46 kromosomer, hvor de er delt op i par. Det vil sige at der findes 23 typer og så har du 2 af hver type. Man giver 23 af sine kromosomer videre til sit barn, det vil sige at kvinden giver 23 og manden giver 23. Så har man et barn med 46 kromosomer.

 

Kromosomerne består så af flere gener, som koder for forskellige ting, heriblandt eksempelvis blå eller brune øjne.

 

Nogle gener viger så for andre gener og endnu andre arbejder sammen.

 

Blå øjne viger eksempelvis for brune øjne, så hvis man får et gen, som koder for brune øjne og et der koder for blå øjne, så får man brune øjne. Blå øjne får man så, hvis man får 2 gener, som koder for blå øjne = ingen gener, som koder for brune øjne.

Så selvom det er hannen, der giver genet for de blå øjne, så får afkommet stadig brune øjne, hvis hunnen giver dette gen videre.

 

Håber at det er til at forstå, hiver lige en tegning fra en anden bruger herind, den er rimeligt let og overskuelig at forstå det ud fra. Det er så for to forældredyr, som både bærer genet der koder for brune øjne (A) og genet der koder for blå øjne (a) - deres afkom vil jo så "se sådan" ud:

 

[media]http://www.hunde-forum.dk/attachments/hanhunde-listen/2506d1220898975t-rottweiler-han-soges-til-avl-hd.jpg[/media]

 

Henholdsvis en fordeling hvor:

 

25% vil få blå øjne

25% vil få brune øjne

50% vil få brune øjne, men stadig gemme genet for blå øjne, som de kan give videre til deres afkom, ligesom deres forældre.

 

Det var lidt forenklet grundforståelse for avl :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 month later...
Gæst foxingdane

Hej Tirssøn.

 

Du lyder som en der sætter pris på en hund som kan give dig udfordringer og ikke bare en selskabshund !!

 

Det er en LIVSNYDER af største kaliber!!! Den vil ikke gå glip af noget.

Derfor besidder den ikke en schæfers udmygende sind med hensyn til træning - hvis ikke det er spændende og hvis vi hele tiden skal lave det samme så jeg keder mig - så kan jeg da finde på noget spændende selv!!!

MEN.....den kan sagtens lære både lydighed og agility men det kræver en dygtig og spændende leder der kan fastholde hundens opmærksomhed.

 

 

Som opdrætter af Glathåret Fox Terrier kan jeg kun anbefale denne skønne udadvendte glad familiehund som elsker det aktive liv du kan tilbyde.

 

Jack og Parson er nok lidt mere aktive men alt er relativt.

DS er ikke en terrier men stammer fra pinsher familien den er derfor også meget anderledes end foxén i sin udforming. Foxén kendetegnes ved sit lange smalle hoved med sine øre højtansat i kip - der giver det årvånge og frække udseende. Den er kort i ryggen og halen er højtansat, dette samtidig med at den går "højt på tæer" i modsætning til DS som træder mere ned på poten, giver et flot selvsikkert udtryk. Forskellen i temperament kan give sig udtryk i at hvis der er noget nyt vil en fox undersøge det hvorimod DS vil være mere afventende. DS kan måske være mere gemytlig da den ikke bestrider jagtgenet som FOXén - men jeg har dog ikke noget problem med nogle af mine i forhold til møde med andre hunde.

 

Besøg vores hjemmeside og lær mere om den glathåret Fox Terrier.

Foxingdanekennel

 

Når du er aktiv er foxén aktiv når du falder til ro falder den til ro - hvis den er velstimuleret.

Det er en herlig udadvendt hund som elsker alle mennesker!!

 

Med Venlig Hilsen

 

Inge Rasmussen

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst BongoJungle

Jeg har en Jack Russell.

 

Og jeg vil ikke anbefale P/J Russell, med mindre det er til folk der har stor erfaring og viden om hvad racen indebære.

 

Det er en hund der hurtig kan give problemer hvis den hånteres forkert eller med forkert viden og tilgang.

 

Super aktiv hunde der er svære at træne, hvor hjerne gymnastik er lige så vigtig som fysisk aktivitet.

 

Du kan evt tage på nogle udstillinger og kikke på racerne og evt aftale besøg, for at opleve racerne i levende live.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mange tak for de gode råd. Kom endelig med flere. :-D

 

Jeg har hørt, at hvis man vælger en blandingshund, skal man være opmærksom på at 80% af generne fra farmand går igen i den lille ny. (Kan det have sin rigtighed?)

 

Så lige nu er jeg nok mest til en hund med en Russell Terrier som mor og en D/S gårdhund som far. Der er ikke noget der haster her, så jeg venter bare til den rette hund er der. Men har ikke fastlagt mig på noget endnu.

 

Hvad er forskellen typisk på Parson og Jack? (Udover det kroppems og benenes længde)

 

Det kan jeg ihverfald skrive under på ikke har sin rigtigthed.... Min Karla har en mor der ren d/s gårdhund og en far der er cocker / lab.

 

Hun er en sort gårdhund.... der er ingen jagt i hende som sådan, er absolut ikke glad for vand, synes apport er under hendes værdighed.... men tilgengæld er der en hel masse pincher (grave / ruske ting ihjel).... Hun er meget samarbejdsvillig og elsker at lære (dette kan dog komme fra alle 3 racer) og ret vagtsom....

 

Så hun har absolut sin mors sind og temperament, og egentlig også udseende, kun farven ser ud til at komme fra far....

Link til indlæg
Del på andre sites

Hejsa :vinken:

Du skal da vælge en Dansk svensk gårdhund:engel:, det er bare en rigtig

 

dejlig hund, den slås ikke den strejfer ikke, men man skal bruge tid på sin gårdhund, den skal ud og bruge sin fine næse det er en livlig og aktiv

 

hund, som også elsker at ligge i arm.:sove:

En gårdhund er ikke som nogen tror, en terrie men en pinscher, som har et rigtigt godt sind:5up:. jeg har en lille gårdhund på 4mdr og jeg er bare så glad for ham, han blev lynhurtig renlig, to gange om at lære at gå i snor, en gang om ikke at tigge, at sitte et par gange, jeg slap ham løs da vi havde haft ham en uge, ingen problem ser hele tiden hvor jeg går, det eneste vi har problemer med er at han spiser alt på sin vej, lige fra :megaked::badr:kattehøm til ølkapsler, det er heldigvis ved at blive bedre. Som du kan se syntes jeg at det er en skøn hund, :hjerte: hilsen annie

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg selv en DS så jeg syntes at jeg lige vil komme med et indput.

Som flere har skrevet er racen meget lærnem, hvilket er et plus, Du skal dog være opmærksom på at hvis hunden er begyndt at grave i feks et musehul og du kalder på den er det ikke sikkert at den komme med det samme. Den vil givet have hørt dig og den vil komme på et tidspunkt. Der er det at racens selvstændighed kommer op. Du skal huske på at racen blev brugt som rotte/muse hund og løb frit rundt på gården.Derudover er racen meget mundtligt/snakker.

 

Du kan evt læse mere om racen her.

 

http://www.dansk-svensk-gaardhund.dk/

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 7 months later...
Gæst CilleSofie

Hej,

Jeg har købt en rigtig dejlig hund. ½ DSG og ½ Praszky Krysarik. Det er en lille han hund, og han er SÅ lækker!! Han bliver mellem 4-7 kilo, og kommer primært til at ave sin mors rolige, kærlige og nysgerrige sind (Dette vides da ejer før har fået kuld med præcis samme blanding). Min hvalp er klar til at blive afhentet fra næste uge af faktisk. Jeg skal ned og hente ham her på fredag d.26. ÅÅÅH HVOR JEG GLÆDER MIG!! :D

Nåh, men til sagen.. Uden at skulle lave for meget reklame eller noget, så ved jeg at sælger har én hvalp tilbage fra kuldet hvorfra jeg har købt min hvalp. Det er en lille hel sort hvalp med hvide spider og lidt hvidt på brystet. (Se det vedhæftede billede fra han var 5 uger) Du kan få nummeret eller mail adressen til sælger hvis du har lyst til at høre lidt mere om ham? Han er SMADDER dejligt :D Sælger er rigtig sød (privat opdræt) og hundende har helt klart fået den bedste start hos hende.

(Jeg kender slet ikke sælger personligt, så det her har intet med reklame at gøre! Vil bare gerne hjælpe dig på vej. Hehe)

Hvis det ikke havde interresse, undskylder jeg selvfølgelig forstyrrelsen :)

Mvh. Cæcilie Sofie

 

(Min hund er ham med de typiske Praszky aftegninger. Bare så du kan se ham. Hehe)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej,

Jeg har købt en rigtig dejlig hund. ½ DSG og ½ Praszky Krysarik. Det er en lille han hund, og han er SÅ lækker!! Han bliver mellem 4-7 kilo, og kommer primært til at ave sin mors rolige, kærlige og nysgerrige sind (Dette vides da ejer før har fået kuld med præcis samme blanding). Min hvalp er klar til at blive afhentet fra næste uge af faktisk. Jeg skal ned og hente ham her på fredag d.26. ÅÅÅH HVOR JEG GLÆDER MIG!! :D

Nåh, men til sagen.. Uden at skulle lave for meget reklame eller noget, så ved jeg at sælger har én hvalp tilbage fra kuldet hvorfra jeg har købt min hvalp. Det er en lille hel sort hvalp med hvide spider og lidt hvidt på brystet. (Se det vedhæftede billede fra han var 5 uger) Du kan få nummeret eller mail adressen til sælger hvis du har lyst til at høre lidt mere om ham? Han er SMADDER dejligt :D Sælger er rigtig sød (privat opdræt) og hundende har helt klart fået den bedste start hos hende.

(Jeg kender slet ikke sælger personligt, så det her har intet med reklame at gøre! Vil bare gerne hjælpe dig på vej. Hehe)

Hvis det ikke havde interresse, undskylder jeg selvfølgelig forstyrrelsen :)

Mvh. Cæcilie Sofie

 

(Min hund er ham med de typiske Praszky aftegninger. Bare så du kan se ham. Hehe)

 

Du svarer på en gammel tråd tilbage fra sidste efterår, så trådstarter har nok fundet sig en hund nu ;-)

 

Og så lige det markerede... Du kan ikke vide med sikkerhed at de vil arve mors sind, ligemeget hvor mange kuld af samme slags man har lavet, selv hvalpe i samme kuld kan falde helt forskelligt ud. Nogle efter far, nogle efter mor, nogle som en blanding af begge dele ... det er det "spændende" ved blandingshunde ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst CilleSofie
Du svarer på en gammel tråd tilbage fra sidste efterår, så trådstarter har nok fundet sig en hund nu ;-)

 

Og så lige det markerede... Du kan ikke vide med sikkerhed at de vil arve mors sind, ligemeget hvor mange kuld af samme slags man har lavet, selv hvalpe i samme kuld kan falde helt forskelligt ud. Nogle efter far, nogle efter mor, nogle som en blanding af begge dele ... det er det "spændende" ved blandingshunde ;-)

 

 

Aaah okey, godmorgen Cæcilie!!! (Hvis en har nogle briller i overskud, tager jeg glædeligt imod her!!) Hahah.. :rolleyes:

Ja okey, det lyder jo ret logisk. Det var bare sælger der fortalte mig at alle tidligere hvalpe havde arvet morens sind. Så har man vel som førstegangs hundeejer tendens til at stole blindt på alle de gode ting man får bildt sig ind. Hehe

Link til indlæg
Del på andre sites

Du kan ikke vide med sikkerhed at de vil arve mors sind, ;-)
Ikke med sikkerhed, men hvis hvalpene kun går sammen med Mor så er sandsynligheden for at deres sind kommer til at ligne deres Mors meget stor.. Især hvis opdrætter ikke er opmærksom på at "kode" hvalpene om ift det som Mor er bange for/ikke kan lide. Men det er jo så ikke genetisk arveligt, men mere miljø arveligt. Hvis man kan sige sådan :-D
Link til indlæg
Del på andre sites

Ikke med sikkerhed, men hvis hvalpene kun går sammen med Mor så er sandsynligheden for at deres sind kommer til at ligne deres Mors meget stor.. Især hvis opdrætter ikke er opmærksom på at "kode" hvalpene om ift det som Mor er bange for/ikke kan lide. Men det er jo så ikke genetisk arveligt, men mere miljø arveligt. Hvis man kan sige sådan :-D

 

det har du selvfølgelig ret i :5up: jeg synes måske bare, det var at tage munden fuld, som blandings-hvalpe-avler, at love at hundene får gårdhunde sind, når far er en anden race ;-) Jeg aner ikke hvilket sind prazky'er har i forhold til, de er vel også en form for pincher går jeg ud fra? de 2 jeg har mødt har været nogle jappende små bæster, men måske er de bare misforståede, a la chihuahua'en, grundet deres størrelse?

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...