Hop til indhold

Ulve vil hellere fiske end....


Gæst Priceman
 Share

Recommended Posts

Gæst snevinter
Jeg tror det er naturens balance.

 

 

 

 

Det er egentligt utroligt så fin balancen er. Ulve hjælper også med at opretholde en sund bestand af de byttedyr der findes i området. Eksempelvis:

 

But the return of wolves into the system certainly has had an impact on elk numbers. In many cases, wolves are able to pull down injured, diseased or old elk far more effectively than any other predator in the park. In one documented case caught on film by a professional wildlife photographer, two wolves ran into a herd of elk, testing the prey for a vulnerable individual. At first, the film shows the wolves running randomly through the herd, when all of a sudden, they focus on one cow elk. As they zero in on this elk, close observation reveals that one of its hind legs is crippled. The wolves ignore all other elk as they weed this one cow out of the herd, and take it down. Examination of the remains by wolf experts including Dr. David Mech, the world's foremost wolf expert, revealed that the cow elk was indeed a weaker animal because she had a debilitating injury, arthritis in the hock joint. This was an injury that was not apparent to the human eye until after the wolves had selected it.

http://www.yellowstonepark.com/MoreToKnow/ShowNewsDetails.aspx?newsid=151

 

Det var skrevet andet sted, at uden blandt andet ulven ville dådyr (og andre byttedyr) ikke have udviklet sig til hvad de er i dag.

 

Om vinteren (hvis vinteren er hård) bukker svage og gamle (og meget unge) byttedyr ofte under, eller kan ikke flygte hurtigt nok, og der bliver således ryddet op. Kun de bedste overlever og giver gener videre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snevinter
For dem af os der ikke mener at hunden og ulven ikke er sååå forskellige for så vidt fordøjelses angår så er der en ny undersøgelse der er værd at tage med i sine overvéjelser når vi fodrer.

 

 

 

http://www.biomedcentral.com/1472-6785/8/14/abstract

 

 

Så der er ikke noget at gøre .. Ud med snøren og fang en laks ,ørred eller to til din hund.

 

Det handler jo egentligt 'bare' om - hvad har den mindste omkostning? - med hensyn til energi, risiko, osv. Her er laksen nemmere end det store byttedyr, netop på denne tid af året. Der er mindre risiko i jagten. Der bruges mindre energi. osv.

 

David Mech, mener jeg, har også oplevet at ulve i et andet område, på samme tid af året, har spist mange æbler. Igen, sikkert fordi det er nemt.

 

I andre områder, var det mindre byttedyr (f.eks. bæveren), det gik ud over.

 

Så egentligt kommer det vel an på, hvad der er lettest tilgængeligt i de forskellige områder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror selv på, at hvis man pudser og nusser og pakker ens hunde, børn sig selv, whatever ind i vat, så er man langt mere modtagelig for sygdomme og skavanker, end hvis man ikke gør, fordi imunforsvaret simpelthen ikke "lærer" at bekæmpe alt muligt skidt.

 

Sådan tror jeg også det er.

 

Så engang et program med en parasitolog som var kommet frem til at allergi kunne skyldes at immunforsvaret overreagerede (med allergiske reaktioner), fordi det ikke blev aktiveret ofte nok.

 

Det vil jeg huske når jeg får hvalp næste gang. Så er der ingen ormekur til ham/ hende før en test fortæller at der er et problem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det handler jo egentligt 'bare' om - hvad har den mindste omkostning? - med hensyn til energi, risiko, osv. Her er laksen nemmere end det store byttedyr, netop på denne tid af året. Der er mindre risiko i jagten. Der bruges mindre energi. osv.

 

David Mech, mener jeg, har også oplevet at ulve i et andet område, på samme tid af året, har spist mange æbler. Igen, sikkert fordi det er nemt.

 

I andre områder, var det mindre byttedyr (f.eks. bæveren), det gik ud over.

 

Så egentligt kommer det vel an på, hvad der er lettest tilgængeligt i de forskellige områder.

 

Det er jo set overlevelse handler om, at udnytte recurserne bedst med mindst mulig energitab. Et glimrende eksempel på dette er bjørnen der æder sig smællerfed, ved at æde stort set alt med en puls eller ser spiseligt ud, for så at kravle ned i et lille hul i jorden for at dase sig igennem vinteren, fordi det er næsten umuligt for en bjørn at holde sig gående om vinteren grundet recurse mangler (læs: dyrene er væk og planterne er gået i hi)...

 

For at springe over i en helt anden voldgade, så bruger en økogris mere energi på velligeholdelse end en traditionel gris, så de begge belaster naturen ligemeget, når man ikke tager andre forbehold der spiller ind...

 

Det er egentligt utroligt så fin balancen er. Ulve hjælper også med at opretholde en sund bestand af de byttedyr der findes i området. Eksempelvis:

 

http://www.yellowstonepark.com/MoreToKnow/ShowNewsDetails.aspx?newsid=151

 

Det var skrevet andet sted, at uden blandt andet ulven ville dådyr (og andre byttedyr) ikke have udviklet sig til hvad de er i dag.

 

Om vinteren (hvis vinteren er hård) bukker svage og gamle (og meget unge) byttedyr ofte under, eller kan ikke flygte hurtigt nok, og der bliver således ryddet op. Kun de bedste overlever og giver gener videre.

 

Det er jo sådan geparden har udviklet sig til verdens hurtigste pattedyr, og dyrene udvikler sig heletiden til at blive bedre til at finde eller jage føde, det er logisk tankegang fra moder natur: "Survival of the fittest"

 

Sådan tror jeg også det er.

 

Så engang et program med en parasitolog som var kommet frem til at allergi kunne skyldes at immunforsvaret overreagerede (med allergiske reaktioner), fordi det ikke blev aktiveret ofte nok.

 

Det vil jeg huske når jeg får hvalp næste gang. Så er der ingen ormekur til ham/ hende før en test fortæller at der er et problem.

 

Det er idag ikke lovligt at give heste ormekur der ud af, dyret skal have orm for at kunne modtage medecin, dog bruger mange heste ejere idag stadigt ormekur som det var en del af foderet til dyret.

Og der skal så lidt til at fjerne ricikoen for orm hos heste, man skal blodt fjerne lort fra mark og holde møget nede i boksen, men det er åbenbart svært for folk at tage en trillebør med på den daglige hegnstjektur:rolleyes:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...