Hop til indhold

At begå sig som tilskuer på en udstilling ??


Recommended Posts

Jeg er noget forvirret over det med udstillinger. Jeg har ingen idé om hvordan det foregår, og vil meget gerne have en god og lang beskrivelse :genert:

 

Jeg tænker at min kæreste og jeg kommer som tilskuer en af dagene til udstillingen i Alborg her den 26-27-28. maj. Men hvad skal vi gøre og tænke på for at det bliver en god oplevelse for os. Vi kommer fordi vi gerne vil se nogle forskellige racer, og vi vil da også meget gerne høre lidt om dem, som kunne være interessandte for os at arbejde videre med i vores jagt på drømmehunden :hmm:

 

Hvordan foregår sådan en udstilling, hvad er dagsordenen? Hvordan for vi det ud af det som vi gerne vil, uden at forstyre/genere folk som er igang med et seriøst arbejde?

 

I må også meget gerne fortælle om de ting som foregår udenfor ringen :-D

 

Jeg tænker at jo mere i fortæller om sådan et arrangemet jo bedre. Der er helt sikkert væsentlige ting som jeg ikke har spurgt ind til :confused: Men det er jo fordi jeg ikke aner en bjælde om hvad det går ud på. Jeg er sikkert ikke den eneste som gerne vil vide noget/mere om udstillinger, så kom endelig med en masse info. Også gerne links og billeder :blink:

 

Håber på snart at blive klogere, synes ofte at man bliver anbefalet at tage på udstillinger, når man ikke helt ved hvilken race som passer ind hos en. Men jeg har samtidig lidt den fordom at udstillinger er for en lukket kreds af mennesker :confused: Afkræft venligst denne fordom hvis den ikke har noget hold i virkeligheden :-D

 

Jeg ser frem til en masse respons, som der helt sikkert er andre end mig som vil få glæde af i fremtiden :-D

 

God dag til jer alle

Link til indlæg
Del på andre sites

Folk på udstillinger vil som regel rigtig gerne fortælle om deres hunde og deres race - det er bare at gå hen og spørge.

 

Dog kan udstillere være ret så stressede når de står og skal på. Så hvis du får et kort og bryskt svar, er det ikke ensbetydende med at de ikke vil fortælle - de vil bare ikke fortælle lige nu. Man kan altid komme igen senere.

Det er ikke en afvisning, og ikke noget man behøver at tage til sig. Lunten er bare ikke så lang når man er nervøs og på vej i ringen :)

 

Hundene er jo deres hobby, så derfor elsker de at fortælle om dem!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Iben B

Jeg har været som tilskuer på udstilling et par gange. Hvis det har været med racekig for øje er jeg bare gået direkte op til nogen som ikke så ud som om de stod og gjorde sig klar til at gå i ringen og begyndt at spørge: "Hej, sikke nogle fine hunde, hvordan og hvorledes, osv osv." Man mærker jo ret hurtigt om folk er i humør til at sludre.

 

Jeg møsser ikke på hundene med mindre jeg får lov.

 

Og så lærte jeg en ting til udstilling i Malmö. Jeg havde lige købt mig en pose brændte mandler og tog opstilling ved malamutringen for at kigge på fine hunde. Uheldigvis var der en malamut som blev så interesseret i mig og mine mandler at den slet ikke kunne koncentrere sig om opgaven for hånden. Den løb i ringen med hovedet drejet bagud altimens den sendte lange blikke efter mig og mine brændte mandler. FLOVT! :oops:

Note til selv (og andre): ikke stå og gnaske i noget lækkert ved ringside når hundene skal til at gå på. :damn:

Link til indlæg
Del på andre sites

Der plejer at komme et punkt, de hedder yderligere info på hundeweb, ved den udstillingen, man skal på. Punktet er der inde, men linket er vist ikke det rigtige lige nu :hmm:

 

Anyways, så kan man her se i hvilken ring, de racer man vil se, stiller op i - og om de er første race i ringen eller kommer på senere.

 

Udstillingerne i DKK starter vist altid kl. 9:00, hvor de første racer bliver bedømt i ringen.

 

Typisk er der også rally-prøver, lydighedsprøver m.m. i forbindelse med udstillingerne.

 

Udstillingsfolket er jo vidt forskellige. Der er fra den mest afslappede person, der bare tage det som en oplevelse, til den "stilede", der står og shiner hunden op uden for ringen og virkelig går op i, at det foregår "ordentligt". Så det bliver noget med at "snuse til stemningen", for at finde ud af, hvem man kan snakke med, mens bedømmelserne er i gang. Og man skal ikke tage en afvisning negativt, for det kan være, at vedkommende står og er usikker selv eller skal til og ind i ringen.

 

Når bedømmelserne er slut, så er det ikke ringen, der stresser, men så slår mange teltpælene op og tager hjem. Nogle få bliver og shopper i standende eller vil se/skal deltage i konkurrencerne i store ring (hvor der kæmpes imellem racerne om "bedst i gruppe" og "bedst i show")

 

Det bedste er nok at komme tidligt og finde nogle mennesker, der har voksne tæver - for de er de sidste, der skal i ringen. Det starter med baby'er og hvalpe (begge køn), herefter alle hanklasserne og slutteligt tæveklasserne.

 

Og ja, udstillinger kan virke lidt "lukket", men det er ikke fordi folk ikke vil snakke - de har bare ikke alle sammen lige god tid/overskud til det :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu håber jeg ikke, at det gør noget, at jeg bruger tråden til lidt offtopic, men... Kan næsten regne ud, at man vinder "bedst i gruppe" ved at slå alle de andre hunde i den givne gruppe - er lidt skarp :blink: Men hvad er bedst i show så?? :genert:

 

vinder af ALLE hundene på dagen :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg plejer også bare at gå op til folk at spørge!

 

F.eks. opdagede jeg sidste gang jeg var til udstilling at alle yorkshire terrierne havde en bestemt sløjfe i håret, og det undrede mig helt vildt, de lignede alle små kloner af hinanden :vedikke: Helt samme sløjfe... Så jeg måtte jo finde en der ikke så travl ud og spørge HVORFOR! Det er åbenbart rent tilfældigt, men også noget at gøre med hvilken slags sløjfe der ser pænest ud i ringen og i lyset i den hal de udstilles eller sådan noget!

 

De fleste vil altid gerne snakke og jeg er aldrig blevet afvist.. Og heller ikke fået sure svar, men det er en god idé at finde nogle som ikke ser heeeelt vildt stresset og travle ud... Men jeg har nu også nogengange når man ser en der stresser og er travl og man så ser deres smukke hund og siger "Uhh hvor ER den smuk" at så forsvinder der da lige et sekund lidt stress fra deres ansigt :lun:

 

Jeg ville aldrig rører ved en af hundene uden at spørge først, f.eks. så jeg en beaded collie blive udstillet tror jeg det var, og dens pels var bare SÅ smuk at jeg måtte rører, og der spurgte jeg om jeg måtte mærke dens pels!:lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

God tråd!

 

Jeg overvejer også at tage til udstilling, der i slutningen af maj, og/eller i slutningen af august (i Århus).

 

Men hvor finder man informationer om det praktiske? Jeg tænker på sådan noget som adresser.. Til den i august står der nemlig bare "Århusområdet", men det er jo et vidt begreb :genert:

 

 

Det er uden tvivl fordi lokationen endnu ikke er fastlagt.... Der vil komme til at stå en adresse når de har fundet et sted at holde det....

Link til indlæg
Del på andre sites

God tråd!

 

Jeg overvejer også at tage til udstilling, der i slutningen af maj, og/eller i slutningen af august (i Århus).

 

Men hvor finder man informationer om det praktiske? Jeg tænker på sådan noget som adresser.. Til den i august står der nemlig bare "Århusområdet", men det er jo et vidt begreb :genert:

 

Det står her: http://www.dkk-kreds6.dk/dokumenter/National%20udstilling_2011.pdf

 

Kredsens hjemmeside. Lidt dumt af DKK, at de ikke skriver adressen i kalenderen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ah, okay.. Jeg troede det var mere eller mindre et bestemt sted hver gang :genert:

 

 

Det gør det også ofte, men det kan jo være pladsen man plejer at bruge er blevet lagt om til noget andet / fået nye ejere / ikke vil have udstillingen længere... så nogle gange bliver man nødt til at finde et nyt sted....

Link til indlæg
Del på andre sites

Og hvordan bliver man så det? :-D Får man point på sådan en udstilling, så det er den med flest point? :lol:

 

hilsen spørge-jørgen :oops:

 

Scrol ned til side 32 og 33 i denne pdf - der finder du hele systemet ;-)

 

Der var en der skrev noget om at DKKs udstillinger altid starter kl 9.

Det gør de kun på dobbeltudstillingerne fordi der skal alle racer dømmes samme dag. Normalt starter vi kl. 10.00

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Og hvordan bliver man så det? :-D Får man point på sådan en udstilling, så det er den med flest point? :lol:

 

hilsen spørge-jørgen :oops:

 

Det er vist bare den der skinner mest, så at sige :P haha..

 

jeg er jo ikke selv udstiller, har blot været med et par gange. Det er en ret spændende verden!

Link til indlæg
Del på andre sites

Bedst i race bliver man, hvis man bliver bedst i gruppe og vinder over den bedste i alle de andre grupper :-)

 

Scrol ned til side 32 og 33 i denne pdf - der finder du hele systemet ;-)

 

Der var en der skrev noget om at DKKs udstillinger altid starter kl 9.

Det gør de kun på dobbeltudstillingerne fordi der skal alle racer dømmes samme dag. Normalt starter vi kl. 10.00

 

Jeg skrev heldigvis også kun "vist" - var nemlig lidt i tvivl. Pokker tage, at man ikke udstiller for tiden, man bliver helt usikker på de ting. Tak for rettelsen :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Bedst i race bliver man, hvis man bliver bedst i gruppe og vinder over den bedste i alle de andre grupper :-)

 

 

 

Jeg skrev heldigvis også kun "vist" - var nemlig lidt i tvivl. Pokker tage, at man ikke udstiller for tiden, man bliver helt usikker på de ting. Tak for rettelsen :-)

Nej..bedst i racen bliver den hund som er :hmm: bedst i racen..Alle BIR (bedst i racen hunde) går videre til BIG (bedst i gruppen konkurrencen) og BIG1 går videre til BIS (Best in show konkurrencen)..

BIR foregår i de små ringe, mens BIG og BIS foregår i store ring

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej..bedst i racen bliver den hund som er :hmm: bedst i racen..Alle BIR (bedst i racen hunde) går videre til BIG (bedst i gruppen konkurrencen) og BIG1 går videre til BIS (Best in show konkurrencen)..

BIR foregår i de små ringe, mens BIG og BIS foregår i store ring

 

Gad vide om berneren kalder klasserne for grupper?

For så ta'r vi da lige det med ;-)

 

Først skal du vinde din klasse (junior, mellem, åben, champion, veteran) siden skal du vinde kønnet og SÅ kan du vinde racen :slem:

 

Grupperne er dem som de forskellige racer er inddelt i (1 til 10) og her mødes alle BIR-hunde fra samme gruppe og dyster om at blive BIG.

 

Det nemmeste er at møde op på en udstilling, købe et katalog og kigge på racer hele dagen, og så slutte af med at sætte sig og følge konkurrencerne i store ring.

Efter sådan en dag burde der være en lille smule mere styr på det ;-)

 

Til trådstarter - hvis du på forhånd har en ide om hvilke racer du har interesse i at se nærmere på, så husk at se efter hvilken dag de stilles.

Udstillingen i Ålborg er en national udstilling, den kører over tre dage og du vil derfor ikke kunne se samtlige racer den samme dag.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gad vide om berneren kalder klasserne for grupper?

For så ta'r vi da lige det med ;-)

 

Først skal du vinde din klasse (junior, mellem, åben, champion, veteran) siden skal du vinde kønnet og SÅ kan du vinde racen :slem:

 

Grupperne er dem som de forskellige racer er inddelt i (1 til 10) og her mødes alle BIR-hunde fra samme gruppe og dyster om at blive BIG.

 

Det nemmeste er at møde op på en udstilling, købe et katalog og kigge på racer hele dagen, og så slutte af med at sætte sig og følge konkurrencerne i store ring.

Efter sådan en dag burde der være en lille smule mere styr på det ;-)

 

Til trådstarter - hvis du på forhånd har en ide om hvilke racer du har interesse i at se nærmere på, så husk at se efter hvilken dag de stilles.

Udstillingen i Ålborg er en national udstilling, den kører over tre dage og du vil derfor ikke kunne se samtlige racer den samme dag.

SÅ er jeg med :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

BIR - Best in Ring

BIS - Best in Show

BIG - Best in Group

 

Hvad betyder så BIM?

 

BIR er bedst i racen og BIM er bedst i modsat køn.

 

Man vælger den bedste han og den bedste tæve, den af dem der vinder er BIR og den anden vil derfor være den bedste i den modsatte køn.

På engelsk hedder det BOB (best of breed) og BOS (best opposite sex)

Link til indlæg
Del på andre sites

BIR er bedst i racen og BIM er bedst i modsat køn.

 

Man vælger den bedste han og den bedste tæve, den af dem der vinder er BIR og den anden vil derfor være den bedste i den modsatte køn.

På engelsk hedder det BOB (best of breed) og BOS (best opposite sex)

 

Jeg har også set BTK og BHK - hvad er det?

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...