Hop til indhold

Hunden har tisset på min seng...


Gæst lykkenielsen
 Share

Recommended Posts

Gæst lykkenielsen

Hejsa alle sammen.

 

Jeg håber lidt at i har et godt råd til mig, da jeg står inde med et potentielt problem.

 

Jeg er selv den lykkelige ejer af en snot forkælet 12 årig Border Collie, som må så godt som det hele (bl.a. ligger han og putter i sengen med mig om natten)

min søster har for nogle måneder siden købt en hundehvalp som må være omkring de 4-5 måneder nu hun er så godt som renlig og da hun kan se at min hund bruger min seng meget vil hun også være med og det går fint.

De har nu været hos os et par dage og forleden dag opdagede jeg en stor våd tisseplet på min seng (som jeg ved min hund ikke har lavet) så ud med top madrassen som så er blevet vasket med rodalon (og ikke er kommet på igen endnu) desværre fangede jeg ikke hunden i det og min søster mente at det var nok bare et uheld.

Så i dag stod jeg inde på mit værelse da hun hoppede op på min seng, snuste og satte sig til at tisse oven på min dyne mens hun kiggede på mig. (hvilket gør det klart at så meget uheld er der nok ikke i det) Der blev selvfølgelig brugt meget store ord og hun blev hevet ned af sengen og uden for (døren til haven har hele tiden stået åben) Hun forstod nu godt at den var gal men er der nogen der har en idé til hvorfor hun pludselig føler en trang til at tisse på min seng? er det for at markere den da den lugter af både min egen hund og jeg?

Det er ikke en mulighed at lukke døren til værelset da min egen hund bruger det meget og det gamle kræ ville blive ulykkelig men jeg vil rigtig gerne forhindre at sådan en ting kommer til at ske igen.

 

mvh

Lykke

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes, at det er synd, at det er en selvfølge, at der bliver talt med store bogstaver og at hvalpen bliver smidt ud.. Hvalpe er ligesom små børn, der endnu ikke har lært at kontrollere hvornår de tisser og hvornår de ikke tisser.. Man er nødt til at skabe en bevidsthed for hunden omkring hvor man tisser og ikke tisser.. Når hvalpen sætter sig ned, mens du kigger på det og tisser, er det ikke ensbetydende med, at den gør det for at markere noget som helst - den aner simpelthen bare ikke, at det er forkert! Og hunde bliver ikke hurtigere renlige af, at man skælder dem ud.. Det gør dem bare usikre overfor ejeren, for hvalpen opfatter det selvfølgelig som noget helt naturligt at tisse og den forstår selvfølgelig ikke hvorfor den skal skældes ud for det..

 

Tag den hellere med ud rigtig tit og sørg for at rose den rigtig godt, når den tisser udenfor. Hvis den har et uheld indendørs, så ignorer det og tør op.. På et tidspunkt vil hunden lære, at det er rart at tisse udenfor, for der får man opmærksomhed og ros og hvis man tisser indendøre, sker der ikke en skid... Så det er jo slet ikke så rart som at tisse ude...

 

Held og lykke...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst lykkenielsen

Grunden til at jeg spurgte om det kunne være en markering er at hun ikke tisser i deres egen seng eller mine forældres (hun færdes i begge) så jeg ved ikke lige hvorfor det skal gå ud over min seng to gange i træk.

Hun kommer skam rigtig meget ud og når hun er hjemme hos os er der næsten altid åbent til haven konstant og så snart hun tisser eller laver bliver hun rost.

 

Jeg har altid lært at man godt må bruge store ord, så længe man har fanget hunden på fersk gerning. Det var kun derfor jeg brugte dem da jeg fangede hende i det. Der var ingen 'konsekvens' første gang.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvalpen er jo slet ikke kønsmoden, så det har intet med markering at gøre.

 

Grunden til den har haft 2 uheld i din seng er nok, at den kan dufte din hund, og der er trygt og rart - og blødt at tisse. Og at det er en lille baby som ikke er helt renlig endnu - og endnu ikke har kontrol over sin lille blære.

 

Glem alt om at skælde ud, smide rundt med hvalpen og tale med store bokstaver... Ikke kunne ifbm dette - men i det hele taget.

Link til indlæg
Del på andre sites

En hvalp på 4-5 mdr. har kontrol over dens blære og jeg havde nok heller ikke ignoreret det. Når det er sagt skal man selvfølgelig lige tænke over hvorfor den gør det, inden man taler med store bogstaver,.. men et "nej" for at korrigere adfærden havde den altså også fået hjemme hos mig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hov, glemte lige at give mine bud på en evt. forklaring, for hundens duftverden er jo noget skjult for mennesket. Måske synes hun bare at dynen lugter meget af dig og din hund og ønsker at være med i foretagendet. Måske er det fordi hun er usikker og forsøger at få dit hjem til at lugte mere af hende,... hvem ved. Og derfor skal man være forsigtig med at skælde for meget ud, for det kan gøre problemet værre. Jeg ville roligt fortælle at den adfærd ikke var iorden og holde hende ude fra dit soveværelse.

Link til indlæg
Del på andre sites

En hvalp på 4-5 mdr. har kontrol over dens blære og jeg havde nok heller ikke ignoreret det. Når det er sagt skal man selvfølgelig lige tænke over hvorfor den gør det, inden man taler med store bogstaver,.. men et "nej" for at korrigere adfærden havde den altså også fået hjemme hos mig.

Jeg er enig her. Min hund har én enkelt gang hoppet op og tisset midt i vores dobbeltseng, hun var vel 6-7 måneder på det tidspunkt og i den alder er det bestemt ikke noget jeg ignorerer.

Jeg ved ikke hvad "talen med store bogstaver" dækker over, men jeg synes bestemt det er ok at der bliver sat en venlig men bestemt grænse, så hunden på ingen måder er i tvivl om, at den adfærd ikke tolereres.

Link til indlæg
Del på andre sites

Misja gjorde det samme da hun var omkring den alder, første gang opdagede jeg det først da vi skulle i seng (ævæv :lol:) 2. gang var jeg i soveværelset og kunne møfle hende ned med et kontant "nej" fra min side - hun var helt og aldeles renlig på det tidspunkt.

 

Jeg lagde så bare mit store tørrestativ op på sengen hver gang hun kunne være alene derinde, så hun ikke kunne hoppe op i sengen og evt. gøre tisseriet til en vane.

 

Hvorfor hun lige synes det var skønt at tisse der ved jeg ikke og var sådan set også lidt lige glad, jeg gjorde bare så hun ikke kunne forsætte og efter et par måneder lod jeg vær med at lægge noget der op og hun tissede aldrig i sengen igen og hun er nu 9½ år og har fri adgang til alle rum og steder i hjemmet.

 

Jeg forstår godt at du helst vil have fri adgang derind til så din gamle hund kan gøre som den plejer, men som jeg ser det må du endten sige at for en tid kan de ikke komme derind når din søsters hund er der, eller i må konstant have styr på hvor din søsters hund er så i kan lære hende på vanlige god måde, at hun ikke må komme i din seng.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst lykkenielsen

det jeg har ment med at tale med store bogstaver er et højt FY/FØJ/NEJ, altså en tydelig markering med at dette er ikke okay for hende at gøre. Det er ikke fordi jeg har råbt og skreget som en gal.

 

Jeg er 99% sikker på at hun ikke har gjort det fordi hun føler sig utryg i hjemmet da hun tit bliver passet her og elsker at være her, det er hendes andet hjem og her er der flere mennesker + en anden hund som hun er dybt forgabt i.

 

Derfor kan din teori med at hun bare gerne vil være med godt være en mulighed, men nogen idé til hvordan jeg kan forhindre at hun gør det igen?

Link til indlæg
Del på andre sites

Derfor kan din teori med at hun bare gerne vil være med godt være en mulighed, men nogen idé til hvordan jeg kan forhindre at hun gør det igen?

 

Hmm næeh, ikke andet end at man måske kunne strø lidt tørfoder ud ovenpå dynen, da hunde sjældent markerer hvor de spiser. Jeg ville nu nok forsøge at vænne hende til at soveværelset er et kedeligt sted, så hun ikke opsøger det mere end højst nødvendigt.

 

Men noget andet der kan få hunde til at gøre de underligste ting er, hvis de er opkørte. Så hvis hun bliver lidt for "glad" når hun er på besøg, kan du forsøge at dæmpe hende lidt ved at lave fodersøg eller lidt problemløsningsopgaver.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Blomsterpigen

Det hjælper slet ingenting at skælde din hvalp ud, for det er uheld og det har Percy også gjort ved mig..

 

Og ligesom med børn sker der også uheld der, dem skælder man da heller ikke ud når de er igang med renligheden..

 

Nej ros den når den tisser udenfor :-) Så tilsidst så finder den ud af hvor den skal tisse henne :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stella

Nu har den jo kun gjort det en gang, og det kan lige så godt være et uheld.

 

Jeg ville have gjort det at jeg havde sagt et hurtig NEJ og så løftet hvalpen hurtig ud på græsset og rost den for at tisse færdig derude.

 

Det gjorde jeg en del da min hund var hvalp. Da han var omkring 4-6 måneder kunne han nemlig godt "finde på " at sætte sig på bløde steder at tisse, så som egen kurv, gulvtæppe eller puder. Opdagede jeg det, sagde jeg NEJ og løftede ham mens han tissede og løb ud og satte ham på græsset, ventede på at han tissede færdig og roste rigtig meget.

 

Så slå kold vand i blodet, hun har kun gjort det en gang, måske gør hun det aldrig igen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...