Hop til indhold

Træne med legetøj og slip. Hvalp

FrkSmilla
 Share

Recommended Posts

Jeg er i tvivl om nogle helt grundlæggende ting :oops: omkring træning og leg med legetøj og hvalp ((10 uger).

1) Hvordan får jeg hvalpen til at komme tilbage med træktovet eller bolden til mig, når jeg slipper/ kaster? (Har altid brugt godbid til smilla, men synes det forvirrer og ofte ender med at godbidden bliver det primære og interessen for legetøjet falder. Dog er Smilla dygtig til at 'apportere' for sin godbid...).

2) Hvordan får jeg hvalpen til at slippe træktovet/ bolden? Det er ud til mange agilityfolk bare åbner munden blidt på hunden. Men skal jeg så ikke smide legetøjet med det samme, når hun slipper som belønning? *

3) Dvs jeg kan ikke bruge legetøj som belønning før 'slip' er helt indlært?

Bolden synes jeg godt jeg kan få hende til at slippe hvis jeg sidder og 'dripler' med en tilsvarende bold ved siden af. (Det kniber så bare med at komme tilbage med bolden, deraf spg 1)

*(Jeg synes i øvrigt at hvis jeg holder legetøjet dødt ned mod jorden, så får det hende bare til at knurre og gå mere træk-amok fordi hun mærker den større modstand. Derfor jeg har delvist afskrevet det som løsning på spg 2).

Link til indlæg
Del på andre sites

Byt med noget der er bedre end legetøjet hver gang den kommer med det :)

Så vil den komme og aflevere alt :)

Jeg har ikke noget til min hund der er bedre end legetøj.

Så vi har trænet slip på passivitet. -det vil sige når jeg står stille og forholdet hænder mv. i ro skal hunden slippe det den har i munden.

til at starte med tager det lidt tid.

Så snart hunden gør tegn på at slippe bliver der rusket leget igen. Dvs hunden hurtig fanger at når jeg står stille så skal den skynde sig slippe for så bliver der leget med tingen igen :)

Det væreste man kan gøre er bare at tage tingene fra hunden - så vil den self ikke aflevere.

Så byt med noget - nogen hunde elsker godbidder så kan man jo bytte med det hver gang hunden kommer med noget i munden :)

Jeg under vurdere hvor vigtig det var da min var hvalp - det havde været noget nemmere da han vejede 10 kg frem for de 40 han vejer nu.

Men træningen har helt klart hjulpet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Byt med noget der er bedre end legetøjet hver gang den kommer med det :)

Så vil den komme og aflevere alt :)

Jeg har ikke noget til min hund der er bedre end legetøj.

Så vi har trænet slip på passivitet. -det vil sige når jeg står stille og forholdet hænder mv. i ro skal hunden slippe det den har i munden.

til at starte med tager det lidt tid.

Så snart hunden gør tegn på at slippe bliver der rusket leget igen. Dvs hunden hurtig fanger at når jeg står stille så skal den skynde sig slippe for så bliver der leget med tingen igen :)

Det væreste man kan gøre er bare at tage tingene fra hunden - så vil den self ikke aflevere.

Så byt med noget - nogen hunde elsker godbidder så kan man jo bytte med det hver gang hunden kommer med noget i munden :)

Jeg under vurdere hvor vigtig det var da min var hvalp - det havde været noget nemmere da han vejede 10 kg frem for de 40 han vejer nu.

Men træningen har helt klart hjulpet.

Jeg kan sagtens følge dig i, at det er farligt bare at tage legetøjet fra hende. Det gør jeg så heller ikke helt. Jeg fjerner ikke noget fra hende, tværtimod tilbyder hende det igen med det samme hun slipper når hun mærker mine fingre og jeg siger slip. (Når jeg tager legetøjet til aller sidst (og legen er slut) bytter jeg altid med godbid). Men jeg ved ikke, om det er en ok metode??

Som sagt synes jeg det er lidt farligt at bytte med godbid, for så bliver legetøjets værdi ikke længere så stor, så er det godbidden der tæller (men det er måske ok i indlæringen?) ... Bytte med endnu bedre legetøj? Det kunne jeg prøve...

Tak :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil så sige at min hund aldrig har fået noget andet legetøj når hun har fået taget sit legetøj. Og jeg har aldrig(7-9-13) haft problemer med en hund der ikke ville aflevere sit legetøj. Hun er stort set umulig at slippe af med når hun har sit legetøj fordi hun har lært at al leg med det legetøj foregår sammen med mig.

Ja, så det bedste råd jeg nok kan give er at du ALDRIG lader hunden have det sjovt med sig selv og legetøjet, hvis du vil bruge det til træning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil så sige at min hund aldrig har fået noget andet legetøj når hun har fået taget sit legetøj. Og jeg har aldrig(7-9-13) haft problemer med en hund der ikke ville aflevere sit legetøj. Hun er stort set umulig at slippe af med når hun har sit legetøj fordi hun har lært at al leg med det legetøj foregår sammen med mig.

Ja, så det bedste råd jeg nok kan give er at du ALDRIG lader hunden have det sjovt med sig selv og legetøjet, hvis du vil bruge det til træning.

Jeg plejer heller aldrig at have bold og trækketov liggende fremme til fri afbenyttelse. Heller ikke pivdyr. Kun bløde bamser.. Men lige nu ligger det hele fremme for at hvalpen kan lære at lege. Det er vel ok?

Hvordan får du hende til at slippe legetøjet? (indlæring af slipkommando)Jeg vil rigtig gerne anskaffe den bog du anbefaler, men har lige købt 2 andre dyre bøger i udlandet (ruff love af susan Garrett og when pigs fly). Så jeg må ikke købe nye før de er læst.:lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg taler ikke om at det bare ligger til fri afbenyttelse... Det er når du leger med den, så må den kun lege med det og kun med dig. Cassi ved fx at hendes reb kun er til at lege sammen med mig med.

Når jeg skulle lærer hende at slippe, så stoppede jeg med at trække i rebet. Jeg holdt stadig fast i det og når hun slap blev hun rost.

Jeg har desuden aldrig kun holdt mig til at ruske i rebet. Da hun holdt fast i det begyndte jeg at stryge hende langs siden, senere begyndte jeg at daske let til hende og på den måde legede jeg med hende, som når hun legede med sine søskende. Om det er årsagen til den store værdi der er i legen med rebet, det skal jeg så ikke kunne sige.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg taler ikke om at det bare ligger til fri afbenyttelse... Det er når du leger med den, så må den kun lege med det og kun med dig. Cassi ved fx at hendes reb kun er til at lege sammen med mig med.

Når jeg skulle lærer hende at slippe, så stoppede jeg med at trække i rebet. Jeg holdt stadig fast i det og når hun slap blev hun rost.

Jeg har desuden aldrig kun holdt mig til at ruske i rebet. Da hun holdt fast i det begyndte jeg at stryge hende langs siden, senere begyndte jeg at daske let til hende og på den måde legede jeg med hende, som når hun legede med sine søskende. Om det er årsagen til den store værdi der er i legen med rebet, det skal jeg så ikke kunne sige.

Ok, tak for svar. :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ok, tak for svar. :)

En bytter er altid godt. Leg med hende, når hun er sulten og byt så med en guf. Er hun uvillig til at slippe, kan det hjælpe at ae hende blidt med en finger under hagen.

Under alle omstændigheder så skal det hele nok komme - bare ikke på én gang.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ser ingen problem i at bytte legetøjet med en guffer hvis dette har stor værdi for hende.

Hvis hun får fat med tænderne så sluttes legen - øv bøv... så kan man lege igen efter 5 min.

Dvs du tager det fra hende hun allerhelst vil når hun "bider" nemlig at lege med dig med den ting - så skulle hun med tiden gerne forstå at holde tænderne af hænderne.

Jeg har to træningsbolde og to lege dummyer som kun bliver brugt til træning - hunden kommer altid med det fordi det er fantastisk at lege sammen med mig med det. Men slippe det vil man ikke for på et tidspunkt bliver de byttet med en guffer (på et tidspunkt skal de jo fjernes) - gufferen her har INGEN værdi i min hunds øjne i forhold til legetøjet.

Derfor øver jeg slip på pasivitet.

Dummyerne er han fantastisk til, for når jeg er træt at ruske/skubbe leg med hunden så får han boldene som belønning for at slippe. (vi bruger dummyerne løbetræningen, så derfor er det vigtig at han slipper promte - ellers bliver det for hårdt for trækkerne).

Men når vi så er færdig med boldene (enten på slip på pasitivitet eller bytte leg (to ens bolde)) så vil han ikke rigtig slippe dem - for han ved godt at på et eller andet tidspunkt så bliver de byttet for en godbid - og det er nederen!

Så nogen gange bytter jeg med en pind fra haven jeg har stoppet i lommen - for sådan en pind er fantastisk at lege med.

Og jeg kan sige at der er stor forskel på hvordan det går fremaf med slip træningen i forhold til hvad der bliver byttet/belønnet med for slippet.

Her har vi legetøj fremme i form af reb og bideringe (ikke ting der minder om træningslegetøjet) - dette må han hygge sig med lige som han gider - det samme med de pinde han finder i haven.

Og sådan et reb er til stor fornøjelse for selv en "voksen" schæferbasse - den kan virkelig kastes rundt i hele stuen - så helt slet ikke at give dem legetøj at hygge sig med de timer de skal underholde sig selv er ikke noget jeg vil praksiser.

Link til indlæg
Del på andre sites