Hop til indhold

Forsøg - hold afstand, TAK


Gæst LKollerup
 Share

Recommended Posts

Gæst DogByHeart

Fantastisk ide TS (ved ikke om i bruger det herinde, men der menes tråd-starter)

 

Jeg har lige gået og grublet de samme tanker nede i 'min' hundeskov.

Jeg overvejer at købe 5 -10 røde/gule/grønnne eller whatever billige sikkerthedsveste, og hænge dem på et skilt hvor der opfordres til at tage en sådan på, hvis man kommer i hundeskoven med en asocial/agressiv eller neurotisk hund. -Skal nok ikke bruge de ord på skiltet.. :slem:

 

For det kan da ikke passe, at alle vi som kommer i hundeskoven fordi vores hunde er sociale og kontaktsøgende (og velopdraget naturligvis), skal tvinges til at sætte snor på vores hunde, hver gang en anden hund + ejer nærmer sig.. som jo typisk også sætter sin hund i snor.

-Det kunne jo være en uvenlig hund synes folk at tænke, og sikrer sig ved at koble deres hund.

 

Det er jo kommet dertil, hvor alle kobler deres hunde, når de ser andre hunde...

Og jeg indrømmer gerne at jeg ikke kobler mine, de bliver kaldt på plads.

Jeg beder hellere den anden hundeejer om at træde til side, så jeg kan komme forbi med mine hunde, uden at skulle sætte dem i snor.

-Altså hvis svaret på mit spørgen/råben: Må de godt hilse? er et nej.

 

For jeg gider altså ikke skulle tvinges til teste mine hundes gå-på-plads evner MAX, fordi folk fylder hele stien med ders hund i snor.

DE må altså tage hensyn, ikke mig. Det ER jo en hundeskov.(!)

Kan komme med et friskt eksempel hvor vi møder en mand og hans hund.

Svaret på om de måtte hilse var negativt, den kunne ikke lide andre hanner.

Alligevel gik han videre imod os på stien, med hunden på ydersiden, i dens snor.. :stupid:

 

Med de veste kan man løse meget for os, som ejer hunde der gerne må hilse.

Dem som jeg gerne vil have tager en vest på, skal selvfølgelig have deres mulighed for at slippe deres hunde fri i en hundeskov, men jeg syntes det er ved at blive for almindeligt, at det er os med sociale hunde der skal lide under 'de andres' krav.

 

Heldigvis er 'min' hundeskov stor og ikke så kendt.

Mange gange kan man gå turen ,tager ca en time, uden at møde andre selv midt på eftermiddagen.

Alligevel er problemet aktuelt.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 353
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Nu kommer jeg aldrig i hundeskove, men til det nedenstående citerede

 

Det er jo kommet dertil, hvor alle kobler deres hunde, når de ser andre hunde...

 

hvor ville det dog være dejligt hvis det var en sandhed... men ak, det bliver det vist aldrig... Folk lever i deres egen lille "min hund er flink - ergo er alle hunde flinke" bobbel... og har ingen forståelse for, at ikke alle hunde har lyst til at have deres 35 kg legesyge lalleglade kræ hen i hovedet...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DogByHeart

@Amocca, Sådan er det nu i den hundeskov jeg kommer i. Mindst 8/10 kobler deres hunde.

 

Jeg har også fuld forståelse for, hvis i ikke gider andres lalleglade kræ, men hvorfor så opsøge en hundeskov, hvor man må færdes med sin hund løs?

Dog mener jeg ikke man skal lade sin overglade hund, kører glæden af på andres hunde og så bare se passivt til, det skal naturligvis stoppes.

 

Men hundeskoven ER for løse hunde, ikke for reserverede hunde der ikke gider andres kræ. :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

For jeg gider altså ikke skulle tvinges til teste mine hundes gå-på-plads evner MAX, fordi folk fylder hele stien med ders hund i snor.

DE må altså tage hensyn, ikke mig. Det ER jo en hundeskov.(!)

Kan komme med et friskt eksempel hvor vi møder en mand og hans hund.

Svaret på om de måtte hilse var negativt, den kunne ikke lide andre hanner.

Alligevel gik han videre imod os på stien, med hunden på ydersiden, i dens snor.. :stupid:

 

Præcis!!!!. Jeg sætter nu altid snor på min hund hvis jeg skal forbi andre hunde der bliver taget i snor (for at signalere tydeligt at jeg har forstået at min hund ikke skal hilse), men som regel kan de ikke finde ud af at korte deres egen line ind og har jeg først taget min hund i snor vil JEG sgu ikke have at de skal tæt på hinanden. Fatter simpelthen ikke den slags mennesker der ikke vil have at hundene skal hilse men alligevel lader dem snuse til min hund, når de går forbi. :damn:

 

Lidt generelt: Om den gule sløjfe vil hjælpe?. Jeg tror det næppe, for folk ser kun deres egen næsetip. Ikke engang folk der kommer med flere hunde (hvor en eller flere er i snor, fordi de ikke må hilse) kan fatte at deres løse hund(e) ikke skal hilse på andres hunde (der pga. deres hund i snor) også har fået snor på. De regner åbenbart med at vi andre har lært vores hunde at de kun må hilse på dem uden snor (og glemt det selv). Det sker rigtigt tit at jeg møder ejere der har én hund der er sur (og derfor i snor) men samtidig en anden løs hund som de lader gå hen til min, der er kommet i snor pga. at jeg har spottet en hund i line. Jamen for helvede da,...:stupid: Det er sgutte nemt at tage hensyn til andre uden at få noget negativt ud af det selv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes ideen bag forslaget er udmærket, men kan altså ikke se hvordan det skulle fungere i virkeligheden.

 

Sammenligningen med rød sløjfe i hestens hale holder ikke. Hos hesten betyder det EN ting - at hesten måske vil sparke. Ikke at rytteren måske bliver nervøs ved at andre kommer tæt på, eller at hesten måske vil bukke rytteren af, eller at hesten mister koncentrationen. Det betyder KUN at hesten kan finde på at sparke. Der er ingen plads til misfortolkninger.

 

Hos hunde kan der være 100 forskellige grunde til at de ikke skal hilse. Og det kan være at de må hilse på nogen, men ikke andre hunde de møder på vejen. Skal man tage "det gule" af og på? Eller skal Frk. A respektere "det gule", blot for at se hunden få lov til at hilse på Hr. B's hund? Og så stadig tage "det gule" alvorligt?

 

Og jeg kan virkelig godt følge Dogfather's argument. Det kan ret hurtigt blive opfattet som om at gult er lig med aggression, selvom det i virkeligheden er fordi man er midt i en trænings-session at man ikke vil forstyrres.

 

Der er allerede rigtig mange fordomme omkring forskellige hunderacer. For at vende tilbage til sammenligningen med hestene, så er det slet ikke tilfældet der - ser man en rød sløjfe i hestens hale, så holder man bare behørig afstand og spekulerer altså ikke over om det er noget der ligger til racen (og ofte indenfor moderne ridesport kan man ikke umiddelbart vide hvad race det er medmindre den er brændemærket) - mens tendensen er at hos hunde, så har mange allerede nogle fordomme, som de så kan få bekræftet, eller også kan de få nogle nye.

 

Og det er trist, når det i virkeligheden er hos ejeren, at problemet ligger.

Link til indlæg
Del på andre sites

Er så glad for at være flyttet fra byen, hvor det stort set var dagligdag, at løse hunde kom farende i hovedet på mine.

Men de gule sløjfer skulle vel være ment som advarselstegn til hundeejere? De ville alligevel næppe hjælpe på alle de løse hunde, der kommer farende op i hovederne på folks hunde.

 

Men selvfølgelig har du ret i, at det må være frygteligt at have en hund, der ikke kan med sine artsfæller.

 

Vi har et trist eksempel, hvor vi bor. Det er en for os alle at se velopdragen og sød genbrugslabrador, der aldrig trækker i snoren eller råber op, og med en kærlig ejer, der omhyggeligt samler efterladenskaber op. En gevinst for lokalsamfundet ville vi mennesker sige. Men hundene på vores tre små veje bliver som rasende vilddyr blot ved synet af den stakkels hanhund. Hvad det skyldes, kan jeg simpelthen ikke forklare. Heldigvis er den aldrig i fare for at få øretæver, for alle hunde luftes i snor i nabolaget (vedtægt i grundejerforeningen).

 

Dog synes jeg det er fint der kommer fokus på det og det bliver spredt via FB, hvor der er mulighed for at rigtig mange kan læse det og det rammer mange forskellige mennesker.

Jeg ville langt hellere have spredt budskabet om, hvor fornøjeligt det er at lære sin hund en masse tricks og lege - inkl. lidt pli og gode manerer. Altså at lægge vægt på alle de sjove ting, man kan foretage sig med sin hund i stedet for altid overvejende at fokusere på det, som vi vel alle frygter: at der skal tilstøde vores elskede hund noget.

 

Men det er måske den skræk, der gør, at der fokuseres så meget på problemerne ved at have hund i stedet for på glæderne. :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Selvom jeg ikke helt tror, at det vil fungere i praksis, så synes jeg alligevel, at I skal have et skulderklap for initiativet :5up: Ideen bag det er jo helt vildt god og jeg håber da virkelig, at det kan fungere... Men det kræver jo, at ejerne forstår hvorfor det er at nogle mennesker ikke ønsker, at deres hund skal hilse på andres hunde.. Jeg ved godt, at der kan være tusinde grunde til det, men der er jo nogle gengangere. Fx. at hunden er bange for andre hunde eller at ejeren/hunden bare ikke ønsker at snakke med andre hunde.. Eller at hunden kan være syg...

 

Måske er det sådan nogle ting I skal komme ind på i stedet for? For som andre er inde på, kan et gult mærke være bedøvende ligegyldigt, hvis respekten ikke er der..

Hvordan man så lige skal nå de hundeejere, der ikke kommer i klubberne eller på diverse fora og lignende - dét har jeg ikke gennemskuet endnu :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ikke indviklet - bare pænt irriterende ;-)

Så må fornøjelsen ved at have hund ikke være så stor, som den burde være. Synd for begge parter.

 

Men om indviklet eller irriterende er det rette ord ved jeg ikke. Blot ved jeg, at det var anderledes afslappet .... engang. Måske er en del af grunden, at der i dag er alt for mange, der måske ikke burde have anskaffet sig en hund? Måske at hunden er blevet et symbol på, hvor dygtige vi allesammen er til hunde? Jeg ved det ikke.

 

Men jeg synes, at der fokuseres alt, alt for meget på problemerne og alt, alt for lidt på det dejlige ved at have hund. Lidt ligesom tv-aviserne og deres læggen vægt på alverdens ulykker. Og selvfølgelig findes de da, ulykkerne, men der snakkes for sjældent om det gode, der såmænd også sker rundt omkring. Der kommer til at mangle en balanceret udgave af virkeligheden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DogByHeart
Selvom jeg ikke helt tror, at det vil fungere i praksis, så synes jeg alligevel, at I skal have et skulderklap for initiativet :5up:

 

DET synes jeg osse de skal! :cool:

Ang. det med at sprede budskabet til andre, udenfor klubber og div. forum, så tror jeg på at mund-til-mund og folks nysgerrighed over det gule, helt af sig selv vil sprede budskabet. :x:

 

Ellers helt generelt til tråden: Det behøver ikke blive kompliceret overhovedet.

Årsagen og folks grublen over denne, bør være ligegyldig. Gult = Hund vil/må/kan ikke hilse. ;-)

 

Personligt, i min hundeskov, ville de 8/10 som kobler, alene ved synet af andre, måske blive reduceret til 2/10. (Pga gult)

Og visheden der kommer, allerede ved synet af gult eller ej, vil også skabe tryghed.

Man kender den anden hund og ejers ønske om kontakt eller det modsatte. Endda længe før man kan råbe den efterhånden obligatoriske: Må de hilse?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Iben B
Så må fornøjelsen ved at have hund ikke være så stor, som den burde være. Synd for begge parter.

 

Ja, meget!

 

Men om indviklet eller irriterende er det rette ord ved jeg ikke. Blot ved jeg, at det var anderledes afslappet .... engang. Måske er en del af grunden, at der i dag er alt for mange, der måske ikke burde have anskaffet sig en hund? Måske at hunden er blevet et symbol på, hvor dygtige vi allesammen er til hunde? Jeg ved det ikke.

 

Alt var bedre i gamle dage ;-)

Spøg til side - jeg er ikke sikker på at alt var bedre i gamle dage. Jeg tror bare at internettet gør en forskel for at f.eks. du (som stadig bor i et problemfrit område, ikke?) bliver opmærksom på at det ikke er sådan alle steder?

 

Jeg læste Lise Nørgaards bog 'En hund i huset' som vist er fra engang i 1980'erne. Hun har et afsnit hvor hun beskriver hvor ulykkeligt det er at unge mennesker får store hunde som de ikke har viden eller ressourcer til at tage sig ordentligt af, og at det ender med problemhunde. Jeg smilede lidt skævt, ikke fordi der er noget godt ved det, men fordi beskrivelsen lige så godt kunne være skrevet i dag, bare med nogle andre racer som modehundene. Som om det var anderledes engang ved jeg ikke - dog synes jeg jeg ser en sammenhæng mellem udbredelsen af hundeskovene og 'hundeskovskulturen'.

 

Men jeg synes, at der fokuseres alt, alt for meget på problemerne og alt, alt for lidt på det dejlige ved at have hund. Lidt ligesom tv-aviserne og deres læggen vægt på alverdens ulykker. Og selvfølgelig findes de da, ulykkerne, men der snakkes for sjældent om det gode, der såmænd også sker rundt omkring. Der kommer til at mangle en balanceret udgave af virkeligheden.

 

Mja, både og ... jeg synes f.eks. at dette forum er fyldt med hyggelige historier, gode træningstråde og billeder fra dejlige gåture. De mere seriøse debatter har jo i sagens natur en tendens til at omhandle problemerne. Men jeg synes bestemt også der er plads til det positive - i hvert fald herinde :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror bare at internettet gør en forskel for at f.eks. du (som stadig bor i et problemfrit område, ikke?) bliver opmærksom på at det ikke er sådan alle steder?

Som de fleste andre kommer jeg andre steder end lige i min egen baghave, og også jeg møder hundeejere, hvor jeg korser mig. Men jeg bliver (endnu da) ikke så skræmt, at jeg ikke stadig kan bruge mine øjne og afgøre, hvorvidt en anden hund er farlig for min hund eller ej.

 

Som om det var anderledes engang ved jeg ikke - dog synes jeg jeg ser en sammenhæng mellem udbredelsen af hundeskovene og 'hundeskovskulturen'.

Jeg kan bestemt se/mærke/høre en forskel på forholdet til hunde i dag i sammenligning med for små 25 år siden. Det virker, som om der er langt flere hunde i dag, og da der altid har været mennesker, der ikke burde have anskaffet sig hunde, er der jo så også kommet endnu flere af dén kategori, såfremt min opfattelse af det øgede antal hunde er korrekt. Disse hundeejere giver anledning til problemer ved at lade deres hunde fare i hovedet på alt og alle (eller decideret overfalder sagesløse hunde), og dette skræmmer andre og i øvrigt ganske fornuftige hundeejere, så deres hunde ikke får lejlighed til at opleve en afslappet tur enten på stranden eller i hundeskovene, simpelthen af frygt for at møde problemhundene.

 

Meget ærgerligt.

 

Hvad du mener med det understregede, ved jeg ikke, men du har måske blot valgt at sætte ordet hundeskovskulturen i citationstegn, eftersom du aldrig befinder dig disse steder? Men det er rent gætværk fra min side. ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes det virker fjollet. Jeg har ikke tænkt mig at rende rundt med bestemte farver på min hund. Det er for det første noget nær umuligt at få den slags information ud til alle hundeejere. Ved heste, kan jeg forstå det, i samles til stævner og sådan noget, hvor det er muligt at fastsætte regler for kommunikation. Men ude i den virkelige verden hvor hundeejere ikke nødvendigvis er medlem af noget, synes jeg det er en fjollet ting at sætte igang. Først er det gule bånd, så kommer der blå bånd for særligt aggressive hunde, så kommer de røde bånd for tæver i løbetid, grønne for hunde der altid gerne må hilse og til sidst skal man gå rundt og huske 117 farver og hvad de står for. Spørg dog! "Må de hilse?" Det er en kort sætning, der kan svares lynhurtigt og det er da en smule mere socialt end bare at kaste et blik på hinandens hunde og gå videre.

Jeg har ihvertfald ikke tænkt mig at gå og spekulere i farver når vi går tur.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst 1stkholm

idéen er rigtig god, der er kun et problem. I kommer ikke til at ramme en eneste af dem i BØR ramme.

 

Ofte så er det folk fra klubber ,og læsere af hundemagasiner, der er de mest kompetente og ansvarlige hundeejere, og disse har oftest kontrol over hunden. Alle dem budskabet bør ramme er alle de inkompetente idioter der tror at verdenen er lavet af lyserød candyfloss, og at deres hund bare er nød til at hilse på alt og alle.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Ideen er meget god - jeg kan bare ikke se hvordan man kan "træne" hunde ejerene til at i føre deres hunde div. farver bånd - tror jeg bliver svært.

Jeg tror ikke jeg selv ville huske på det - skal i forvejen i føre mine div. seler, halsbånd, snor - huske godbidder og hundeposer - så jeg har ikke brug for flere ting på min huske liste - det nemmeste for mig er enten at ændre rute eller simpel hen bare sige at vi ikke vil snakke og så gå videre

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst The dogfather

I kan jo lave en slags "vi går med grønt bånd" gruppe på facebook, for dem der godt må hilse(ja jeg ved godt jeg allerede har foreslået omvendt model to gange i tråden og er i gang med tredje)...

 

Så er der ikke noget at misforstå..."fedt...grønt bånd, den må hilse"...

 

så går der nemlig bare ikke helt så meget jødestjerne i den...:mrgreen:....

 

et gult "jeg må ikke hilses på" bånd, vil hurtigt blive opfattet positivt, mens et grønt "jeg vil gerne hilse" altid vil blive opfattet som positivt(som jeg ser det)

 

Med tiden vil det sikkert blive udbredt...men det er helt sikkert mindre russisk roulette, end at satse på at en uden gult bånd kender til det gule....

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg syntes idéen er fin. Ja, det virker en anelse fjollet, men kom det op i hundeklubber, hundeblade, facebook, nyheder og budskabet blev bragt vidt nok omkring. Så skulle jeg gladeligt smide en gul klud om halsen på Dumle bare i håb om at det havde en lille effekt.

 

Nu har vi ikke de store problemer med hunde i nærområdet mere, men det er fordi vi er blevet nogle små egosvin der ikke vil finde os i løse hunde når vi kommer gående med Dumle, så de bliver skræmt/råbt væk og det budskab forstår ejerne og sætter hundene i line næste gang de ser os. Jeg er så ærgelig over det skal være sådan, men jeg orker ikke længere at vente til hunden er henne og se om det går galt og en af hundene kommer til skade, for derefter at forsøge at snakke ejerne til fornuft og blive mødt af en løs hund igen næste gang.

 

Kunne dette budskab med en gul klud/sløjfe nu blive bredt vidt nok omkring, så er det ikke sikkert det vil virke nej, men det er jo ikke kun budskabet om en gul klud, det vil jo også være en debat om at udvise hensyn overfor andre der vil komme igang og den debat syntes jeg egentlig godt vi kunne bruge :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Iben B

Hvad du mener med det understregede, ved jeg ikke, men du har måske blot valgt at sætte ordet hundeskovskulturen i citationstegn, eftersom du aldrig befinder dig disse steder? Men det er rent gætværk fra min side. ;-)

 

Nej, jeg kommer ikke selv i hundeskove (længere), men ud fra hvad jeg kan forstå på debatterne herinde er kulturen den samme som dengang jeg frekventerede dem: det er OK at man ikke kan kalde sin hund til sig, der spørges ikke altid før der hilses, hund i snor er 'dårlig tone'. Og hvis man har en hund der ikke gider andre skal man nok helst bare hold sig væk, for man kan ikke forvente at få lov at gå i fred.

 

Det er, kort fortalt, hvad jeg mener med 'hundeskovskulturen' - jeg satte det i citationstegn fordi det er et ord jeg selv har opfundet :mrgreen: (jeg sætter generelt alt for mange citationstegn. Det er en skrækkelig vane og langt over halvdelen af dem er der ikke brug for)

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej, jeg kommer ikke selv i hundeskove (længere), men ud fra hvad jeg kan forstå på debatterne herinde er kulturen den samme som dengang jeg frekventerede dem: det er OK at man ikke kan kalde sin hund til sig, der spørges ikke altid før der hilses, hund i snor er 'dårlig tone'. Og hvis man har en hund der ikke gider andre skal man nok helst bare hold sig væk, for man kan ikke forvente at få lov at gå i fred.

Ja, vi er da no'en værre no'en, vi der undertiden går i hundeskove. :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Iben B
Ja, vi er da no'en værre no'en, vi der undertiden går i hundeskove. :blink:

 

Tja, det sagde du, ikke jeg :slem:. Jeg svarede bare på dit spørgsmål om hvad jeg mente med hundeskovskultur (nu uden citationstegn ;-) )

 

Og jeg mener faktisk stadig, at den hensynsløshed der eksisterer i (visse! må jeg hellere skynde mig at tilføje) hundeskove, kan være med til at udbrede den generelle hensynsløshed, som jo er udgangspunktet for tråden her. For selvom du aldrig oplever problemer, kan du jo se at det er der rigtig mange der gør. Og du har helt ret i, at det gør det mindre hyggeligt at have/gå tur med sin hund :-(

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst The dogfather
I kan jo lave en slags "vi går med grønt bånd" gruppe på facebook, for dem der godt må hilse(ja jeg ved godt jeg allerede har foreslået omvendt model to gange i tråden og er i gang med tredje)...

 

Så er der ikke noget at misforstå..."fedt...grønt bånd, den må hilse"...

 

så går der nemlig bare ikke helt så meget jødestjerne i den...:mrgreen:....

 

et gult "jeg må ikke hilses på" bånd, vil hurtigt blive opfattet positivt, mens et grønt "jeg vil gerne hilse" altid vil blive opfattet som positivt(som jeg ser det)

 

Med tiden vil det sikkert blive udbredt...men det er helt sikkert mindre russisk roulette, end at satse på at en uden gult bånd kender til det gule....

 

der menes selvfølgelig negativt...thank you karmabeskeder...:engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Iben B
Synes ikke om ideén, kan ikke se hvorfor det er mig der skal sende signal om min hun ikke skal hilse på andre.

 

Jeg er faktisk enig. Som Dogfather siger, kan de hilseglade jo indføre deres egen kode, det burde være standarden at man kan gå i fred (jaja ... skulle, kunne, burde... :roll: )

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror signalet bliver svært. Har sagt mindst 10 gamle til samme ældre dame, at Nana klippper din tæve hvis hun kan, når hun er i snor, de andre hunde gør det ikke, så ja, hun slipper sin ds-gårdhund , så den kan hilse på hvem den lyster, og mine er i snor.Men for hende er Nana er en hund i en flok, så hun gider nok alle andre hunde.

Så Nana skal have et rødt bånd på snoren- FIS AF bånd!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...