Hop til indhold

Tæve søges til Parring


Gæst Lukas2003
 Share

Recommended Posts

Jo jeg gør, igen: hvorfor er en hund med 4 ben, en snude, en hale og den siger VOV ikke en ægte hund?:roll:

Er et menneske der ikke raceren så heller ikke et ægte menneske?

Speedy var en ægte hund, men hun var ikke raceren.

 

 

Det er da muligt at du herinde, i et anfald af politisk korrekthed og frygt for at træde nogle over tæerne, kan få definitionen af "ægte hund" til at omhandle at det er en hund med fire ben, snude i den ene ende, hale i den anden (for nogles vedkommende) osv. osv., men ude i det "rigtige" samfund er det altså bare ikke det der er gældende l30.gif

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 333
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

 

Jeg ser slet ingen grund til at bruge de ord (som fordrejer tingene). Man kan tale stambogsført eller ej, thats it,... i min verden.

 

Hvis en person køber uægte guld, hvad siger det så om den person?. Kan du se betydningen af ordet?.

 

 

Det bekymrer egentlig ikke mig hvad den almene opfattelse er. Man skal sgu bruge ordene rigtigt, så man ikke træder på folks følelser. Det kaldes vist med et fint ord: politisk korrekthed.

 

Ha ha, jeg kom til at trykke på tak i stedet for quote-knappen, da jeg ville svare på dit indlæg, men du skal nu alligevel have tak for at holde lidt gang i den her særdeles sjove tråd :mrgreen:.

 

Any way: Du slår et slag for politisk korrekthed. Sorry - og det mener jeg faktisk seriøst - jeg gir´ ikke en klap for politisk korrekthed. Det er ikke en brik andet end et forsøg på, at få folk til ikke at sige det de og andre tænker...det er poleret overflade...facade...falskhed...

 

Derudover: Hvorfor skulle det støde nogle, at man siger, at deres hund ikke er ægte ? Jeg mener; de to hunde vi har haft før ham vi har nu var uden tavle, altså ikke ægte. Skulle jeg blive stødt over at folk sagde det højt ? No way. Nu skal vi altså også lige passe på, at vi ikke lige bliver alt for over-sensible...sådan helt ærligt...

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Jeg ser slet ingen grund til at bruge de ord (som fordrejer tingene). Man kan tale stambogsført eller ej, thats it,... i min verden.

 

Hvis en person køber uægte guld, hvad siger det så om den person?. Kan du se betydningen af ordet?.

 

 

Det bekymrer egentlig ikke mig hvad den almene opfattelse er. Man skal sgu bruge ordene rigtigt, så man ikke træder på folks følelser. Det kaldes vist med et fint ord: politisk korrekthed.

 

Ikke et kvæk! :mrgreen: Og da slet ikke hvis vedkommende er glad for det som han/hun har købt. :5up: Det er meget værre hvis vedkommende ikke vil stå ved det og forsøger at kalde det/beskrive det som ægte guld :blink: SÅ siger det noget om den person...

Redigeret af Nollike
  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

...Jeg har hørt den før.. Den med at labber behøver man ikke at udstille for at få avlsgodkendt... Jeg kan ikke finde noget på DKK's hjemmeside, der siger at det er korrekt. Der står godtnok at "visse racer har frameldt sig pkt. 10".. :shock:

I pkt. 10 står:

 

Pkt. 10

Avlsret har hunde, som opfylder nærværende stambogsføringsregler, og som enten

a. på en af DKK anerkendt udstilling har opnået mindst good (tidl. 2. præmie), eller

b. har opnået avlsgodkendelse på et avlsgodkendelsesarrangement, foranstaltet af den pågældende races specialklub og godkendt af DKK.

En hund, der to gange har fået 0 (nul) på udstilling, kan kun opnå stambogsføringsret i henhold til pkt. 10.b. i stambogsføringsreglerne.

Ovennævnte ordning gælder ikke for de racer, hvis specialklubber skriftligt over for DKK har frameldt sig denne.

 

---Så enten skal labber udstilles og opnå en vis præmiering, --eller også har klubben frameldt sig pkt.10.

 

Det må jo stå på klubbens hjemmeside......

Og der står bl.a.:

 

Hunden kan avlsgodkendes dels ved at deltage og præmieres på DRK’s markprøver og DKK anerkendte udstillinger (i den sammenhæng er 0 som præmiering ikke tællende) og dels ved at deltage og bestå en af raceledelsen afholdt kvalifikationsprøve.

Samme prøve kan danne grundlag for labradors kvalificering til markprøvesystem og brugshundeklasse på udstilling og sidestilles med brugsprøve. Indtil 1. juli 2007 kan labrador stilles i Brugshundeklasse på udstilling med en bestået brugsprøve eller kvalifikationsprøve - efter 1.juli 2007 er det KUN kvalifikationsprøven der er adgangsgivende til Brugshundeklassen.

 

 

-----Som jeg læser det, så er udstilling ikke NOK til at få en lab avlsgodkendt. Der skal enten udstilling plus markprøve til, --eller der skal en speciel kvalifikationsprøve til...

 

Kvalifikationsprøven er dels en eksteriør bedømmelse af en DKK dommer der er autoriseret i racen og dels en praktisk prøve med lineføring, plads og apportering.

 

-----Jeg kan ikke rigtig se, hvor labber har det lettere end andre racer hvis de vil avlsgodkendes... :roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

...Jeg har hørt den før.. Den med at labber behøver man ikke at udstille for at få avlsgodkendt... Jeg kan ikke finde noget på DKK's hjemmeside, der siger at det er korrekt. Der står godtnok at "visse racer har frameldt sig pkt. 10".. :shock:

I pkt. 10 står:

 

 

 

---Så enten skal labber udstilles og opnå en vis præmiering, --eller også har klubben frameldt sig pkt.10.

 

Det må jo stå på klubbens hjemmeside......

Og der står bl.a.:

 

 

 

 

-----Som jeg læser det, så er udstilling ikke NOK til at få en lab avlsgodkendt. Der skal enten udstilling plus markprøve til, --eller der skal en speciel kvalifikationsprøve til...

 

Kvalifikationsprøven er dels en eksteriør bedømmelse af en DKK dommer der er autoriseret i racen og dels en praktisk prøve med lineføring, plads og apportering.

 

-----Jeg kan ikke rigtig se, hvor labber har det lettere end andre racer hvis de vil avlsgodkendes... :roll:

 

Birgiotta. Jeg ved ikke lige hvad du mener at kunne læse, men der står at den KAN, og BØR avlsgodkendes på udstilling, markprøve og/eller kvalifikationsprøven. (Sidstnævnte ser jeg gerne indført som et minimumskrav)

 

Der står ikke at den SKAL, og går du ind og læser avlsrestriktionerne, så står kun HD/AD og øjenlysning nævnt som krav for avlsgodkendelse.

http://dansk-kennel-klub.dk/0/553

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg troede racediskussionen - når der tales om mennesker - var afvist som ikke-eksisterende (altså ikke diskussionen, men begrebet race). Og jeg har da aldrig hørt mennesker betegnet som blandinger:confused:

 

Nå, det var vist off topic. Sorry

 

Det kommer vi da aldrig af med :-D Og der er da ingen mennesker der har problemer med hvis jeg omtaler en gruppe mennesker som eskimoer, asiater, indianer, europæere osv. (det er nok kun negeren der er blevet en smule betændt at omtale).

Link til indlæg
Del på andre sites

Birgiotta. Jeg ved ikke lige hvad du mener at kunne læse, men der står at den KAN, og BØR avlsgodkendes på udstilling, markprøve og/eller kvalifikationsprøven. (Sidstnævnte ser jeg gerne indført som et minimumskrav)

 

Der står ikke at den SKAL, og går du ind og læser avlsrestriktionerne, så står kun HD/AD og øjenlysning nævnt som krav for avlsgodkendelse.

http://dansk-kennel-klub.dk/0/553

 

Jeg kan se, at der på labbens hjemmeside er TO hvalpelister.. Dels én for avlsgodkendte hunde og dels for de hunde der kun delvist har opfyldt reglerne for avlsgodkendelse... :shock:

--Og det er lidt tilfældigt, om hundene på de to lister har været udstillet eller ej.. --Eller om de har bestået prøver eller ej...

 

Det er lidt svært at se hvordan det skulle være til gavn for racen?

 

Nå, men.. Som med alle stambogsførte hunde, så er køberne jo velkomne til selv at sætte sig ind i forældredyrenes meritter...

 

---Måske er det derfor at der er nogen der vælger IKKE at få stambogsført deres lab-kuld? For med stambog kan man jo se, hvilke evner og kvalifikationer forældredyrene IKKE har..:lol::lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er lidt svært at se hvordan det skulle være til gavn for racen?

Det er det givetvis heller ikke. AF samme grund ser jeg gerne kvalifikationsprøven indført som et absolut minimumskrav. (og den er altså ikek videre fyldestgørende hverken den ene eller den anden vej, men bedre end ingenting)

 

---Måske er det derfor at der er nogen der vælger IKKE at få stambogsført deres lab-kuld? For med stambog kan man jo se, hvilke evner og kvalifikationer forældredyrene IKKE har..:lol::lol:

 

Præcis. :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er da muligt at du herinde, i et anfald af politisk korrekthed og frygt for at træde nogle over tæerne, kan få definitionen af "ægte hund" til at omhandle at det er en hund med fire ben, snude i den ene ende, hale i den anden (for nogles vedkommende) osv. osv., men ude i det "rigtige" samfund er det altså bare ikke det der er gældende l30.gif

 

Nej, jeg er ikke bange for at træde nogen over tæerne.

Jeg må indrømme at jeg ikke bryder mig om at mange ikke mener min Groa ikke er en ægte hund, blot fordi hun ikke har fine papirer.

Og vi er nogen ude i samfundet der mener alle hund er ægte, de er bare ikke allsammen racerene. Jeg ved jeg ikke er den eneste med den holdning, og jeg tillader mig at holde ved min mening.

Undskyld:oops:

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Nej, jeg er ikke bange for at træde nogen over tæerne.

Jeg må indrømme at jeg ikke bryder mig om at mange ikke mener min Groa ikke er en ægte hund, blot fordi hun ikke har fine papirer.

Og vi er nogen ude i samfundet der mener alle hund er ægte, de er bare ikke allsammen racerene. Jeg ved jeg ikke er den eneste med den holdning, og jeg tillader mig at holde ved min mening.

Undskyld:oops:

 

Alle hunde er ægte hunde. Men ikke alle hunde der ligner pudler er ægte pudler...

 

--Det kræver et rimeligt stort arbejde at opdrætte og avle racehunde. Og jeg kan sagtens forstå, at der er masser af mennesker, der ikke gider at være en del af det arbejde. Og som heller ikke har lyst til at betale hvad det koster at få en hvalp med stambog.

 

Men så kan det vel heller ikke være så slemt at holde sig fra den "varebetegnelse" som ANDRE har fremavlet og som betyder meget for tilhængere af racen.

 

Måske burde man opfinde racenavne for hunde uden stambog? Måske kunne man bare sætte en forstavelse på? "FriGolden", "FriChi", "Fribeagle".. :lol:, --Altså hunde med en vis lighed med en bestemt race, men fri for papirer..

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Alle hunde er ægte hunde. Men ikke alle hunde der ligner pudler er ægte pudler...

 

--Det kræver et rimeligt stort arbejde at opdrætte og avle racehunde. Og jeg kan sagtens forstå, at der er masser af mennesker, der ikke gider at være en del af det arbejde. Og som heller ikke har lyst til at betale hvad det koster at få en hvalp med stambog.

 

Men så kan det vel heller ikke være så slemt at holde sig fra den "varebetegnelse" som ANDRE har fremavlet og som betyder meget for tilhængere af racen.

 

Måske burde man opfinde racenavne for hunde uden stambog? Måske kunne man bare sætte en forstavelse på? "FriGolden", "FriChi", "Fribeagle".. :lol:, --Altså hunde med en vis lighed med en bestemt race, men fri for papirer..

 

Men så igen; Hvorfor opfinde nye ord, der bare dækker over den samme gamle suppe, som når hjælpepræsterne pludselig skal tituleres sognepræst, når skraldemanden bliver renovationsmedarbejder, værkføreren driftskoordinator osv...er det dog dybest set ikke det rene nyttesløse og unødvendige pjank ?

Link til indlæg
Del på andre sites

[/b]

 

Men så igen; Hvorfor opfinde nye ord, der bare dækker over den samme gamle suppe, som når hjælpepræsterne pludselig skal tituleres sognepræst, når skraldemanden bliver renovationsmedarbejder, værkføreren driftskoordinator osv...er det dog dybest set ikke det rene nyttesløse og unødvendige pjank ?

 

Ikke hvis det kunne hjælpe til at nogle ejere følte at deres hunde var mere accepterede for hvad de var..

 

En hund er selvfølgelig altid en ægte hund.

Og en labradorlignende hund er altid en ægte labradorlignende hund.

 

Man kan så definere hvad begrebet "hund" dækker. Er det diverse vildhunde eller ulveblandinger osse?

Og man kan definere hvad en "labradorlignende" hund er...

 

En stambogsført hund har den fordel at den ER helt klart defineret.

Men det har jo været en meget langvarig og vedvarende proces at opnå det.

 

Og ejerne af ikke-stambogsførte hunde vil jo IKKE kalde deres hunde for "ikkestambogsførteschæferhunde" eller lignende. Måske KUNNE man få gennemført en lille positivt-lydende forstavelse..

 

Du har ret i, at det ikke har den store betydning i hverdagen. Det har kun betydning når hunden skifter ejer.. Men så HAR det til gengæld osse betydning. Især hvis det er en hvalp der skifter ejer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ikke hvis det kunne hjælpe til at nogle ejere følte at deres hunde var mere accepterede for hvad de var..

 

En hund er selvfølgelig altid en ægte hund.

Og en labradorlignende hund er altid en ægte labradorlignende hund.

 

Man kan så definere hvad begrebet "hund" dækker. Er det diverse vildhunde eller ulveblandinger osse?

Og man kan definere hvad en "labradorlignende" hund er...

 

En stambogsført hund har den fordel at den ER helt klart defineret.

Men det har jo været en meget langvarig og vedvarende proces at opnå det.

 

Og ejerne af ikke-stambogsførte hunde vil jo IKKE kalde deres hunde for "ikkestambogsførteschæferhunde" eller lignende. Måske KUNNE man få gennemført en lille positivt-lydende forstavelse..

 

Du har ret i, at det ikke har den store betydning i hverdagen. Det har kun betydning når hunden skifter ejer.. Men så HAR det til gengæld osse betydning. Især hvis det er en hvalp der skifter ejer.

 

Mht ejerskifte, så vil det jo egentlig give sig selv. Hvis der ikke følger et stykke lamineret papir fra DKK med hunden, så er den ikke ægte og raceren.

 

Mht folks eventuelle mindreværdskomplekser pga det her manglende stykke papir...altså helt ærligt, hvis sådan noget betyder det store for en, hvis ens hund kun er god nok, hvis man kan kalde den ægte mon så ikke man skulle have købt sig en tavle-køter eller måske helt have undladt at købe hund ?

 

Om jeg dog nogle sinde kommer til at gribe det her ! Hvorfor pokker er det så helt og aldeles vigtigt, at man kan kalde sin hund ægte ? Hvad er den store forskel i den almindelige hverdag ? En eller anden oplys mig, bitte !!!

Link til indlæg
Del på andre sites

Folk der har hund med tavle omtaler deres hund/e som "ægte" idet der ikke har været en persiskgederottepudel blandet ind i avlen - ikke for at tale ned om blandingshunde - man slipper ganske enkelt for at sige : Ja min hund har stamtavle den hedder ****** og er fra kennel ***** men jeg kalder den for ****** i øvrigt lyder det bedre end hvis folk begyndte at sige : Ja min hund er KARAT - 24 KARAT endda

Kæden hopper af fordi folk med blandingshunde føler sig stødt på deres "kopi hunds" vegne

I Australien har de kænguruhunde - ja de har da 4 ben,1 hale,1 snude og pels - alle kriterier er opfyldt - en ny race inden for hundeverdenen er opdaget : KÆNGURUHUNDEN - ikke at forglemme kattehunden men der er noget MIStækeligt over den hunderace

Link til indlæg
Del på andre sites

Folk der har hund med tavle omtaler deres hund/e som "ægte" idet der ikke har været en persiskgederottepudel blandet ind i avlen - ikke for at tale ned om blandingshunde - man slipper ganske enkelt for at sige : Ja min hund har stamtavle den hedder ****** og er fra kennel ***** men jeg kalder den for ****** i øvrigt lyder det bedre end hvis folk begyndte at sige : Ja min hund er KARAT - 24 KARAT endda

Kæden hopper af fordi folk med blandingshunde føler sig stødt på deres "kopi hunds" vegne

I Australien har de kænguruhunde - ja de har da 4 ben,1 hale,1 snude og pels - alle kriterier er opfyldt - en ny race inden for hundeverdenen er opdaget : KÆNGURUHUNDEN - ikke at forglemme kattehunden men der er noget MIStækeligt over den hunderace

 

Fordi jeg ikke har papirer på min Pudel behøver der da ikke at være blandet andet ind i den på et tidspunkt.:roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Fordi jeg ikke har papirer på min Pudel behøver der da ikke at være blandet andet ind i den på et tidspunkt.:roll:

 

Nej men du har heller ingen garenti for at der ikke er det, men Gryn, helt ærligt, er det ikke ligegyldigt om din vovse har en forfader, der er af anden race end puddel ? Det kan da overhovedet ikke betyde det fjerneste eller hvad ? Det er det jeg ikke fatter...er det ikke bedøvende ligegyldigt om din hunds tip oldefar eller what ever er f.eks. en labrador eller hvad ved jeg ? Er det ikke fuldstændig ligegyldigt, at din hund ikke kaldes ægte ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Fordi jeg ikke har papirer på min Pudel behøver der da ikke at være blandet andet ind i den på et tidspunkt.:roll:

 

"Behøver" - nej men der kan have været - og der kan have været hunde med arvelige lidelser anvendt.At du har en hund er jeg ikke uenig med dig i - men ægte i forhold til det der menes med ægte er den ikke

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej men du har heller ingen garenti for at der ikke er det, men Gryn, helt ærligt, er det ikke ligegyldigt om din vovse har en forfader, der er af anden race end puddel ? Det kan da overhovedet ikke betyde det fjerneste eller hvad ? Det er det jeg ikke fatter...er det ikke bedøvende ligegyldigt om din hunds tip oldefar eller what ever er f.eks. en labrador eller hvad ved jeg ? Er det ikke fuldstændig ligegyldigt, at din hund ikke kaldes ægte ?

Nej, for mig er det ikke, jeg synes uægte er nedlandende.

 

"Behøver" - nej men der kan have været - og der kan have været hunde med arvelige lidelser anvendt.At du har en hund er jeg ikke uenig med dig i - men ægte i forhold til det der menes med ægte er den ikke

Ja, og med stamtavle kan der også være brugt hunde med arvelige lidelser. Stamtavlen er blot et bevis på at forældredyrene og dermed også hvalpene er racerene.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej, for mig er det ikke, jeg synes uægte er nedlandende.

 

 

Ja, og med stamtavle kan der også være brugt hunde med arvelige lidelser. Stamtavlen er blot et bevis på at forældredyrene og dermed også hvalpene er racerene.

 

Ja der kan være !

Du har som køber af ægte hund mulighed for at se hvilket materiale der er anvendt - det har du ikke på hunde uden tavle

Link til indlæg
Del på andre sites

Gryn - jeg skrev på et meget tidligt tidspunkt i tråden at der blandes følelser ind i begrebet ægte fra de mennesker der har hund uden tavle når der tales om ægte (ikke ordret men tæt på) - ordet ægte anvendes ikke for at nedlade hunde uden tavle

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej, for mig er det ikke, jeg synes uægte er nedlandende.

 

 

Ja, og med stamtavle kan der også være brugt hunde med arvelige lidelser. Stamtavlen er blot et bevis på at forældredyrene og dermed også hvalpene er racerene.

 

Nåe, så er det bare sådan et mindreværdskompleks på egne og hundens vegne (selvom sidstnævnte sandsynligvis er total kold). Ja, jeg griber det ikke og jeg griber heller ikke, hvorfor du så ikke købte en tavle-køter, når det stykke laminerede papir åbenbart gør sådan en forskel for dig, men altså ok...

Link til indlæg
Del på andre sites

Nåe, så er det bare sådan et mindreværdskompleks på egne og hundens vegne (selvom sidstnævnte sandsynligvis er total kold). Ja, jeg griber det ikke og jeg griber heller ikke, hvorfor du så ikke købte en tavle-køter, når det stykke laminerede papir åbenbart gør sådan en forskel for dig, men altså ok...

 

:confused::confused::confused:

 

jeg tror godt nok du misforstår. Papirene betyde INTET for mig, men min hund skal da ikke gøres uægte af den grund.

 

over and out

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...