Hop til indhold

På med krea-hatten


Hopsa
 Share

Recommended Posts

Jeg ved ikke om jeg vil kalde det tåge, men ja, billedet bliver ligesom grumset og "prikket". Det var begyndt at blive tusmørke, da jeg tog billedet, det er det, der er skyld i farverne (hvis det er det du mener med tåge). Den bedste måde du virkelig finder ud af det, er at sætte en laaaangsom lukketid på og så skrue ISO'en i vejret, så kan du se, hvordan det ser ud :5up:

 

Åååhr, men, mit nye kamera er jo 1000-fold bedre med ISO end mit gamle... Men her er mit med højeste ISO, billedet bliver ligesom urent:

 

[ATTACH=CONFIG]89310[/ATTACH]

 

Hehe :lol: Jo jeg tænker stadig tåge-agtig, så det må være det jeg mener, men ja, grumset dækker det vist også meget godt. Det er så sådan noget jeg nok får svært ved at se med det blotte øje i starten. Kan godt se det nu du har valgt sort og kan godt en lille smule se det på elefantbilledet, men med andre farver end sort vil jeg nok have svært ved at se det med det samme :lol:

men altså noget at holde øje med.

 

Aner ikke hvordan mit er med det. Det er et canon eos 600D. Købte det egentligt "bare" for at få bedre billeder af hundene end de trælse mpbilbilleder, når jeg nu nyder at tage billeder af dem, men syntes egentlig også det er lidt spændende det her foto-noget.

I starten da jeg forsøgte mig lidt var det jo "bare" på standard-indstillinger med det hele der kørte auto. Så mødtes jeg med Frank og fik lært lidt om hvordan man stillede ISO og lukketid og så blev billederne lige ændret til RAW... og wauw en forskel! Så var det at man liiige kom til at tænke, at hvis ikke man forsøger sig lidt frem med at få det bedst mulige ud af det selv, så ved man da virkelig ikke hvad man kan få for pengene. Det var jo pludselig nogle helt andre billeder end det var på auto/standard indstillingerne inden :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 153
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Hehe :lol: Jo jeg tænker stadig tåge-agtig, så det må være det jeg mener, men ja, grumset dækker det vist også meget godt. Det er så sådan noget jeg nok får svært ved at se med det blotte øje i starten. Kan godt se det nu du har valgt sort og kan godt en lille smule se det på elefantbilledet, men med andre farver end sort vil jeg nok have svært ved at se det med det samme :lol:

men altså noget at holde øje med.

 

Aner ikke hvordan mit er med det. Det er et canon eos 600D. Købte det egentligt "bare" for at få bedre billeder af hundene end de trælse mpbilbilleder, når jeg nu nyder at tage billeder af dem, men syntes egentlig også det er lidt spændende det her foto-noget.

I starten da jeg forsøgte mig lidt var det jo "bare" på standard-indstillinger med det hele der kørte auto. Så mødtes jeg med Frank og fik lært lidt om hvordan man stillede ISO og lukketid og så blev billederne lige ændret til RAW... og wauw en forskel! Så var det at man liiige kom til at tænke, at hvis ikke man forsøger sig lidt frem med at få det bedst mulige ud af det selv, så ved man da virkelig ikke hvad man kan få for pengene. Det var jo pludselig nogle helt andre billeder end det var på auto/standard indstillingerne inden :lol:

 

Gjorde RAW-filerne også en forskel? For så kan det da være, at jeg skal prøve på det! Har ikke overvejet, at det kunne gøre en forskel, for så kunne det da liiige være, at jeg også skulle prøve det?

 

Og vores kameraer er tvillinger! :banan: Mit er også et 600D :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gjorde RAW-filerne også en forskel? For så kan det da være, at jeg skal prøve på det! Har ikke overvejet, at det kunne gøre en forskel, for så kunne det da liiige være, at jeg også skulle prøve det?

 

Og vores kameraer er tvillinger! :banan: Mit er også et 600D :mrgreen:

 

Vil helt klart anbefale RAW billeder, da det fungerer lidt som et digitalt negativ, hvor et jpg billede er et digitalt billede :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Vil helt klart anbefale RAW billeder, da det fungerer lidt som et digitalt negativ, hvor et jpg billede er et digitalt billede :)

 

Ja, det ville jo så hjælpe, hvis man kunne finde ud af, hvordan man gør det :mrgreen: Har kigget hele menuen i kameraet igennem og blev desværre ikke klogere... Eller jo, lidt, men ikke på RAW-filer :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gjorde RAW-filerne også en forskel? For så kan det da være, at jeg skal prøve på det! Har ikke overvejet, at det kunne gøre en forskel, for så kunne det da liiige være, at jeg også skulle prøve det?

 

Og vores kameraer er tvillinger! :banan: Mit er også et 600D :mrgreen:

 

Iiih hvor skønt. Så ved jeg jo lige hvor jeg skal spørge henne når der er noget med indstillinger på den :klap:

 

 

Ja, RAW filerne gjorde en forskel, men de fylder en halv krig, men det er mest af alt redigeringsmulighederne der er fantastiske også :-D så når de kommer på computeren er det ind i det der fancy redigeringsprogram der fulgte med cameraet, lige beskære og eventuelt rette lidt til (tør alligevel ikke pille for meget for jeg kommer vist nemt til at "overredigere" :genert: ) og så gemme som JPG og så er det væk med RAW igen, men det er jo begrænset hvor mange billeder der kan være på SD-kortet lige pludselig også :lol:

 

Skulle jeg tage mange billeder en dag vil jeg nok overveje om det stadig skal være det, men må indrømme jeg syntes det gjorde en betydelig forskel, så det er lidt svært at gå tilbage. Bjørn snakkede også om, at jeg jo bare kunne tage min notebook com med og smide billederne derover når SD-kortet var fyldt og så redigerer dem når jeg kom hjem. Så bliver jeg da vist først for alvor nørd :lol:

 

Det kan jo også være fordi Frank fik vist mig hvordan jeg stiller så jeg selv kan stille fokus (og ikke mindst så det rykker sig med!), ISO og lukketid og at han vist har stillet hvidbalance på auto og blænde enten på auto eller noget der passer til mig :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Iiih hvor skønt. Så ved jeg jo lige hvor jeg skal spørge henne når der er noget med indstillinger på den :klap:

 

 

Ja, RAW filerne gjorde en forskel, men de fylder en halv krig, men det er mest af alt redigeringsmulighederne der er fantastiske også :-D så når de kommer på computeren er det ind i det der fancy redigeringsprogram der fulgte med cameraet, lige beskære og eventuelt rette lidt til (tør alligevel ikke pille for meget for jeg kommer vist nemt til at "overredigere" :genert: ) og så gemme som JPG og så er det væk med RAW igen, men det er jo begrænset hvor mange billeder der kan være på SD-kortet lige pludselig også :lol:

 

Skulle jeg tage mange billeder en dag vil jeg nok overveje om det stadig skal være det, men må indrømme jeg syntes det gjorde en betydelig forskel, så det er lidt svært at gå tilbage. Bjørn snakkede også om, at jeg jo bare kunne tage min notebook com med og smide billederne derover når SD-kortet var fyldt og så redigerer dem når jeg kom hjem. Så bliver jeg da vist først for alvor nørd :lol:

 

Det kan jo også være fordi Frank fik vist mig hvordan jeg stiller så jeg selv kan stille fokus (og ikke mindst så det rykker sig med!), ISO og lukketid og at han vist har stillet hvidbalance på auto og blænde enten på auto eller noget der passer til mig :-D

 

Det er jo ikke til at sige :lol:

 

Anyways, så husker du ikke liiige hvordan du fik det indstillet til RAW? :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Lige lidt herfra.. Legede lidt med lysstyrken, så her er nogen fra det helt lyse over til det helt mørke :-)

DSC00862.JPG

 

DSC00863.JPG

 

DSC00864.JPG

 

DSC00860.JPG

 

DSC00865.JPG

 

DSC00861.JPG

 

Jeg synes hverken de helt lyse eller de helt mørke er ret gode. De lyse "skinner" for meget og det sidste, helt mørke, billede får slet ikke solstrålerne til at være tydelige nok, synes jeg. Selvom man skulle tro det ville få solen til at "slå" rigtig meget igennem, så synes jeg slet ikke det er tilfældet :-D

Jeg er mest vild med 3. og 4. billede, fordi jeg synes skyerne ser rigtig fine ud og jeg kan godt lide den måde solen lyser op i striber på skydækket nederst på billedet, på billede 3 især.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Grrr..... Bandede og svovlede i dag.

 

Kunne simpelthen ikke hitte ud af fokus på mit kamera :evil:

 

Ville gerne have fokuseret på ringen, men det kunne bare ikke lade sig gøre....

 

DSC_0029.jpg

 

DSC_0030.jpg

 

 

Nogen fif?

 

Har et Nikon D5000 med et Nikkor 18-135 objektiv og mistænker lidt det driller mig, for synes ikke jeg havde så meget bøvl med det gamle.

Men det kan godt være det bare er mig der er en padde til det :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
Har du ikke bare været for tæt på?

Det ser ud som om fokus ligger nede midt på ringen.

 

Jeg kan i øvrigt klart bedst lidt den opstilling du valgte at lægge op i dagens billede.

 

Prøvede med alverdens afstande og fokusindstillinger - Men den ville dælme godt nok ikke fokusere på ringen :vedikke:

Det her var det nærmeste jeg kom.

Ved ikke om vandet kan have fucket det lidt op :hmm:

 

Men kan også bedre lide den jeg har lagt op - Ville bare ønske der var tid, havde 117 ideer, men det tog jo en krig af få sat skidtet op.

Og så løb kameraet tør for batteri oveni...

Det kan så måske egentlig godt have haft lidt indflydelse på fokusset egentlig :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Grrr..... Bandede og svovlede i dag.

 

Kunne simpelthen ikke hitte ud af fokus på mit kamera :evil:

 

Ville gerne have fokuseret på ringen, men det kunne bare ikke lade sig gøre....

 

[ATTACH=CONFIG]89359[/ATTACH]

 

[ATTACH=CONFIG]89360[/ATTACH]

 

 

Nogen fif?

 

Har et Nikon D5000 med et Nikkor 18-135 objektiv og mistænker lidt det driller mig, for synes ikke jeg havde så meget bøvl med det gamle.

Men det kan godt være det bare er mig der er en padde til det :engel:

 

Har du manuel fokus? Det hjælper nogen gange synes jeg, hvis bare objektet ikke er for tæt på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Apropos RAW-filer - kan man få et program der gør, at man kan se billederne på kortet? Lidt trælst bare at få sådan et standard-billede og skulle åbne billedet i specielt program for at kunne se det :genert:

 

Havde heldigvis installeret de der programmer fra Canon, så havde en mulighed for at se det :mrgreen:

 

Hvordan mener du "på kortet"?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvordan mener du "på kortet"?

 

Sorry, det var lidt udefineret :-) Men på SD-kortet, når man åbner det som en mappe på computeren. Samme, hvis jeg har overført billederne til en mappe.

 

Får bare en mærkværdigt billede af en orange marguerite-agtig blomst (kunne lige så godt have været som et rødt X, computeren kan ikke læse RAW-filerne, medmindre de er i Zoom Browser eller Cigital Photo Professional, som jeg fik med med kameraet).

Link til indlæg
Del på andre sites

Sorry, det var lidt udefineret :-) Men på SD-kortet, når man åbner det som en mappe på computeren. Samme, hvis jeg har overført billederne til en mappe.

 

Får bare en mærkværdigt billede af en orange marguerite-agtig blomst (kunne lige så godt have været som et rødt X, computeren kan ikke læse RAW-filerne, medmindre de er i Zoom Browser eller Cigital Photo Professional, som jeg fik med med kameraet).

 

Nej, det kan jeg desværre heller ikke her, men i Digital Photo Professional kan du jo redigerer billederne og gemme dem som JPG :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis nu det var mig ;-)

 

Så ville jeg bruge energien på at lære kameraet rigtig godt at kende. Alle dets funktioner og muligheder.

Siden ville jeg så overveje at lave fotografering i RAW, men har man ikke rigtig styr på hvordan man redigerer i et billede, så ved jeg egentlig ikke hvor anvendeligt jeg synes det er?

 

Specielt hvis man hovedsageligt laver actionfotografering, som kræver hurtig lagring og plads på kortet, så er RAW mere til besvær end gavn efter min mening :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst bøvle

HOPSA... Hold nu op hvor er de gode de første billeder med vanddråberne og blomsterne... Er det ikke noget dyrt grej du har til at lave sådanne fotos med? Hvordan gør du?:-D Du er god:klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

Arghmen, kryb, hvad er det dog også for en kategori, de har valgt i dag :mrgreen: Vi har absolut kun småkryb her (aka, tissemyre, bladlus, myg osv. - liiige lovligt svært for mig :lol: ), og disse kan jeg da ikke finde ud af at fotografere :genert:

 

Så tillod mig at tage billeder af noget andet og så må det komme heri i stedet :engel:

 

Først legede jeg lidt med blænden, synes faktisk, at det blev ret flot (og nok også den eneste grund til, at jeg rent faktisk opretter det her indlæg :lol:)

IMG_2696.jpg

 

Igen, fandt lige en knop - den ser pænere ud på billedet end i virkeligheden! :lol:

IMG_2701.jpg

 

Min lille dejlige Møffe-Bøffe

IMG_2688.JPG

 

Naboen har gæster og griller - det skal undersøges, synes Møffe! Bare et sjovt øjebliks-billede, hvor jeg ikke nåede at få gjort indstillingerne HELT perfekte.

IMG_2726.jpg

 

Flotte dreng - lidt mørkt billede, men flot skarpt og Møffe ser bare så fiiin ud :lun:

IMG_2733.jpg

 

Fjolle-øjeblik :mrgreen: Ved ikke, om han forventer en godbid, for i hele denne her billed-serie (har to mere, men de er endnu mere uskarpe), kan man se, at han laver tungearbejde. Desværre var der ingen godbid :lol:

IMG_2730.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har en del fraklip fra i dag, som jeg gerne vil dele :mrgreen: Lyset har ikke været det bedste, men synes nu selv at billederne er blivet ganske gode...

 

Temaet var jo kryb så jeg starte med at forsøge på at fotografere fluer ved hestens øje, men de blev ikke så gode..

IMG_6741.jpg

 

Så jeg gik over til at fotografere biller i blomsterne omkring mig

IMG_6763.jpg

 

IMG_6784.jpg

 

IMG_6867.jpg

 

IMG_6813.jpg

 

IMG_7003.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...