Hop til indhold

Hvem kan gøre mig klogere på broholmeren?


Gæst Iben B
 Share

Recommended Posts

Gæst Iben B

Hej broholmerpeeps

 

Chino er 8, og jeg håber at have ham et par år endnu - men samtidig er jeg også begyndt at tænke over min næste hund. Det skader jo ikke at være ude i god tid.

 

Jeg er jo tosset med boxeren, men jeg er egentlig lidt usikker på om jeg igen skal have en hund med så højt et aktivitetsniveau. Derfor tænker jeg i roligere alternativer.

Jeg har egentlig altid tænkt bullmastiff - men nu står den jo på den skide observationsliste og dens skæbne er usikker. Jeg magter simpelthen ikke at skulle gå rundt med en mundkurv på min stakkels hund hver gang jeg forlader matriklen.

Ridgeback er ude - det er den smukkeste hund jeg ved, men jeg gider ikke dens besværlige sind.

Et andet alternativ er grand danois. Den er absolut ikke taget af bordet - men jeg må indrømme at størrelsen godt kan skræmme mig lidt. Jeg elsker store hunde, men FUCK den er stor :shock:

 

Så kom jeg til at tænke på broholmeren. Den er smuk synes jeg, og stadig i voksenstørrelse. Jeg har været inde og kigge på broholmerselskabets hjemmeside, men jeg synes der mangler noget info omkring temperament og trænbarhed, udover ønskeprofilen for mentaltest. Og at den kan finde ud af at sige vov, når der kommer nogen (hvilket passer med mine ønsker). Så nu spørger jeg her.

 

Hvordan er sådan en broholmer oppe i hovedet? Hvor højt er dens aktivitetsniveau? Er den nemt trænbar, giver den dig fingeren eller midt imellem? Er den driftig? Tendenser til aggression/skarphed? Hvor vagtsom over for fremmede? Forskelle på hanner og tæver? Hvor selvstændig?

Kom frisk, så jeg kan finde ud af om den også kunne være et alternativ :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis det kun er størrelsen der gør dig usikker på GD, så er det altså ikke ret mange centimeter der skiller racen fra Broholmeren :hmm: Dortes Aslan er f.eks. næsten lige så høj som min Vinnie, og lidt tungere vil jeg tro.

 

Men det er begge dejlige racer, med meget til fælles, også rent temperamentsmæssigt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Iben B

OK. Jeg så bare at max-vægten på en broholmerhan er 70 og jeg kender et par GD-hanner på 80+ Det er alligevel lidt af en forskel synes jeg. Men det kommer selvfølgelig også an på kønnet - tæver er jo gerne lidt mindre, ifølge broholmerselskabet 40-60 kilo (og jeg ville formentlig være ude efter en tæve).

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst bøvle

Det er sikkert ikke alle broholmere der er sådan og ved det kommer an på ejers opdragelse af hunden, men min cavalier blev overfaldet af en broholmer, og der er flere der har oplevet det samme her i området, af de to broholmere der HAR boether, for tilsidst havde de været efter så mange, at ejer valgte at flytte... Men min cavalier kom aldrig helt over den oplevelse:oops: blot en til gemmerne i baghovedet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Iben B
Det er sikkert ikke alle broholmere der er sådan og ved det kommer an på ejers opdragelse af hunden, men min cavalier blev overfaldet af en broholmer, og der er flere der har oplevet det samme her i området, af de to broholmere der HAR boether, for tilsidst havde de været efter så mange, at ejer valgte at flytte... Men min cavalier kom aldrig helt over den oplevelse:oops: blot en til gemmerne i baghovedet.

 

Øv for en ... øv :(

 

Nu stiller jeg dig sikkert et helt umuligt spørgsmål, men ved du om der var tavle på de hunde?

Jeg kan se at broholmerselskabet laver mentaltest på alt der avles på, og selvfølgelig kan der være afvigelser, men jeg bed også mærke i at de advarer mod at købe tavleløse 'broholmere', idet racen stadig er under rekonstruktion og der sælges meget lort under det navn.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst bøvle
Øv for en ... øv :(

 

Nu stiller jeg dig sikkert et helt umuligt spørgsmål, men ved du om der var tavle på de hunde?

Jeg kan se at broholmerselskabet laver mentaltest på alt der avles på, og selvfølgelig kan der være afvigelser, men jeg bed også mærke i at de advarer mod at købe tavleløse 'broholmere', idet racen stadig er under rekonstruktion og der sælges meget lort under det navn.

Nej det ved jeg desværre ikke om der var stamtavle,desværre:vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Iben B
Nej det ved jeg desværre ikke om der var stamtavle,desværre:vedikke:

 

OK - det var også lidt et longshot :lol: Men tak for input.

 

En af de ting der tiltaler mig ved racen er faktisk at raceklubben virker nazi-agtigt restriktive med avlen ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror du skal komme og hænge ud med mig og Mie på en udstilling så du kan se hvor stor forskel der er på størrelsen på granden. Både højde og vægt.

Tæverne ligger fra 55 kilo til omkring 70 for de enkelte meget store tæver. En gennemsnitstæve ligger omkring 63 kilo. Højden svinger mellem 78 og 88 cm.

 

Hanhundene er som oftest 90 cm men der er hanhunde på 84 cm og der er hanhunde der nærmer sig en meter. Vægten hos dem svinger fra 70 til 90 kilo.

 

Jeg handler hunde for en opdrætter der laver blå - jeg tror ikke du vil synes de tæver er specielt store. Vega var osse en lille tæve, jeg kan ikke huske om du har mødt hende?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Iben B

Jeg havde faktisk tænkt mig at komme til Ballerup, men så glemte jeg alt om det, indtil updates'ne begyndte at tikke ind på facebook :oops:

Jeg har mødt Vega - jeg synes hun var stor :lol:, men alle Jeres hunde er jo giganter i forhold til min lille piskøter :mrgreen:

Jeg har i øvrigt tjekket de blå hunde ud du handler. Smuk, smukkere, smukkest! Blå er min yndlingshundefarve, lige over stribet :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

I øvrigt er granden som sagt absolut ikke af bordet. Jeg holder bare et åbent sind og kigger mulighederne an :-D

 

Det er da osse det eneste fornuftige, der er bare ingen grund til at lade sig afskrække af forventningen om en størrelse der måske slet ikke er et problem, så det var blot for at oplyse dig ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

En af Karlas bedste legevenner, da jeg boede i Helsingør var en broholmer-hanhund og kæft, han var lækker!

Totalt easy going og bare happy. Et stort skrummel, der ikke var synderligt elegant *G*

 

Det synes jeg generelt er mit billede af racen, også når man ser dem på udstillingerne.

En meget rolig og omgængelig race - men måske også en anelse kedelige :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har haft et par stykker på mine hvalpehold/unghunde hold.. Jeg synes jeg har observeret at de er meget meget ejer-glade. De har ikke haft vildt behov for at tonse rundt med de andre når de kommer ind på banen.. Men de vil da gerne hilse. Også på træneren :lun:

Hvad angår trænbarhed - well.. de kan sagtens lære ting. Hvilket jo selvfølgelig er nødvendig, for når de bliver unghunde har jeg da set at der kan komme lidt mere krudt i bagdelen :mrgreen:

Men det er generelt ikke avanceret lydighed de sådan har været gladest for - men altså, alle hunde kan vel lære alt? Næsten!

 

Men jeg har også været med til at vi måtte rømme banen, fordi 1 stk KÆMPE broholmerhan nægtede at rejse sig og gå med hjem. Og man.. flytter bare ikke lige på sådan en karl. Han gjorde ingenting - han var bare virkelig tung. Så vi måtte fake en nu-går-vi-alle-sammen-hejhej!

 

Årh ja. Og så er de bedårende som små. Alt foregår i slow motion. Og man vil gerne sidde oven på fødder og hvad man ellers kan komme til. Det er simpelthen så hyggeligt at lave indkald, og så sætter sorte Pippi sig på ens fødder og sukker lidt. Indtil mor blev væk bag en busk.

Som ældre har jeg set at de bliver mere.. vagtsomme. Men altså - det skal de vel også være? Ikke aggressive - bare.. passer-lige-på-banen-for-jer. De vil stadig meget gerne hilse og sidde på en!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Iben B
Det er da osse det eneste fornuftige, der er bare ingen grund til at lade sig afskrække af forventningen om en størrelse der måske slet ikke er et problem, så det var blot for at oplyse dig ;-)

 

Jamen hvis de blå er lidt mindre er det jo bare endnu en god grund til at vælge sådan en (jeg er jo ikke sådan en der vælger hunde ud fra udseende :pift: )

 

Har aldrig mødt en, synes bare de virker fantastiske :lun:

 

Og så synes jeg det er pudsigt at man kan vælge en broholmer fordi man ikke vil have en "så stor" hund :lol:

 

Jeg synes Dexter er stooooor... Han vejer vel 24 kg :lol:

 

Jeg synes også Chino er rimelig stor (31 kg), men når jeg så har besøgt Hopsa og Mie, så virker han mig ærligt talt en anelse skravlet :lol:

 

En af Karlas bedste legevenner, da jeg boede i Helsingør var en broholmer-hanhund og kæft, han var lækker!

Totalt easy going og bare happy. Et stort skrummel, der ikke var synderligt elegant *G*

 

Det synes jeg generelt er mit billede af racen, også når man ser dem på udstillingerne.

En meget rolig og omgængelig race - men måske også en anelse kedelige :genert:

 

Jeg har sådan lidt en skræk for at alle hunde vil være kedelige efter en boxer :genert: Det er en af mine største reservationer overfor at skifte race.

 

Jeg har haft et par stykker på mine hvalpehold/unghunde hold.. Jeg synes jeg har observeret at de er meget meget ejer-glade. De har ikke haft vildt behov for at tonse rundt med de andre når de kommer ind på banen.. Men de vil da gerne hilse. Også på træneren :lun:

Hvad angår trænbarhed - well.. de kan sagtens lære ting. Hvilket jo selvfølgelig er nødvendig, for når de bliver unghunde har jeg da set at der kan komme lidt mere krudt i bagdelen :mrgreen:

Men det er generelt ikke avanceret lydighed de sådan har været gladest for - men altså, alle hunde kan vel lære alt? Næsten!

 

Men jeg har også været med til at vi måtte rømme banen, fordi 1 stk KÆMPE broholmerhan nægtede at rejse sig og gå med hjem. Og man.. flytter bare ikke lige på sådan en karl. Han gjorde ingenting - han var bare virkelig tung. Så vi måtte fake en nu-går-vi-alle-sammen-hejhej!

 

Årh ja. Og så er de bedårende som små. Alt foregår i slow motion. Og man vil gerne sidde oven på fødder og hvad man ellers kan komme til. Det er simpelthen så hyggeligt at lave indkald, og så sætter sorte Pippi sig på ens fødder og sukker lidt. Indtil mor blev væk bag en busk.

Som ældre har jeg set at de bliver mere.. vagtsomme. Men altså - det skal de vel også være? Ikke aggressive - bare.. passer-lige-på-banen-for-jer. De vil stadig meget gerne hilse og sidde på en!

 

Mange tak for dine observationer. At en hund heller vil være sammen med mig end lege med andre hunde er kun et plus i min bog ;-) Vagtsomhed er fint - aggressivitet er no-go i den størrelsesorden.

Avanceret lydighed har jeg ingen ambitioner om, men jeg vil gerne have en hund der sådan generelt gider gøre hvad jeg siger :mrgreen:

 

Og ja - 50 kilo dødvægt der nægter at røre sig af flækken kan være rimelig problematisk. Har stået der med 2 bullmastiffer jeg passede engang. "Regn? Ja, så gider vi da ikke gå længere." :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

En god ven/ hundepasser har en voksen Broholmer han. Han er meget fremkommelig i forhold til alle andre hunde. Han er medium vagtsom (gøer hjemme når der kommer nogen, men kaldes ret let til orden). Han kommer når der bliver kaldt og er generelt en rar hund. Det eneste minus i mine øjne, er at han ikke gider lave meget, men det passer fint til familien. Gudesmuk naturligvis:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Mange tak for dine observationer. At en hund heller vil være sammen med mig end lege med andre hunde er kun et plus i min bog ;-) Vagtsomhed er fint - aggressivitet er no-go i den størrelsesorden.

Avanceret lydighed har jeg ingen ambitioner om, men jeg vil gerne have en hund der sådan generelt gider gøre hvad jeg siger :mrgreen:

 

Og ja - 50 kilo dødvægt der nægter at røre sig af flækken kan være rimelig problematisk. Har stået der med 2 bullmastiffer jeg passede engang. "Regn? Ja, så gider vi da ikke gå længere." :lol:

 

Jeg tror absolut du vil finde racen super lækker - også selvom der helt sikkert er mindre gang i den, end med bokseren. Men altså - jeg er også blevet slæbt gennem en mudderpøl af samme 50 kilo - fordi han skulle med sin faaarmand!

De kan sagtens finde på vild ballade :-D Dælme en dejlig race - hvis man har liiidt mere plads, og et sind der passer til dem.

 

(Bullmastiffer har jeg også haft på hold - og OH my god de er smækre.. glade og fulde af ballade)

 

I øvrigt synes jeg de sorte broholmere er.. årrrrrrhsåfine! Også selvom man ikke sådan skal gå og vælge farver, men det må man godt når man bare er træneren :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes de sorte er lidt tamme (pardon my french).

Men jeg synes ikke de er nær så racetypiske som den fawn/gule (hedder farven iøvrigt det hos broholmerne)?

Den ligner en forvokset labrador i sort, synes jeg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Iben B
Jeg ville heller ikke afskrive boxeren helt, fandme en lækker hund altså!

 

Den bedste :lun:

Den er bestemt heller ikke helt afskrevet, men sandheden er, at jeg faktisk er et ret dovent menneske. Jeg kan godt blive lidt forpustet ved tanken om sådan en hoppebold som unghund :genert:

 

Hvad det ender med må tiden og situationen til den tid vise. Der kommer ingen ny hund så længe Chino er her, og vi har en fast aftale om at han bliver mindst 10 år ;-) Men som sagt kan det næppe skade at være forberedt og jeg synes det er sjovt at researche lidt :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Iben B
Haha, heftig grande-rekruttering Mie og Hopsa har gang i her :blink:

 

Man forbliver skam heller ikke helt upåvirket. En af fordelene ved granden er, at det er ret nemt at vælge opdrætter ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...