Hop til indhold

Hvem kan gøre mig klogere på broholmeren?


Gæst Iben B
 Share

Recommended Posts

Jeg har mødt Aslan herindefra og han er *mums* Men det er ikke min opfattelse, at han er den nemmeste at træne med :blink: Sådan lidt, ja, det siger du, men hvorfor?

 

Jeg har pt en tæve på hold, som jeg har haft gående fra hvalp (hun er unghund nu) Det er bestemt ikke aktivitet, der driver værket. Hun er sød og en god familiehund, men hun er svær at motivere til at gøre noget, bare fordi...det er lidt som om, der skal være et formål andet end "det siger min ejer"

 

Jeg har tidligere gået på hold med nogle broholmere (da jeg havde min gamle tæve) De var meget voldsomme og generelt ikke så gode omkring andre hund (hannerne var noget egetkøns"opmærksomme") Gældende for både hanner og tæver (alle var med tavle), så tromlede de de andre hunde, så snart de fik muligheden. Min tæve blev rendt ned og det kostede 5 uger i hvile.

 

Så ja, jeg har meget blandede erfaringer med dem

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Iben B
Du skal da bare have et mix :shock::sjov: Jeg stemmer for blå broholmer look-a-like, i grandestørrelse med boxermule.

 

Klart! Total designerhund :mrgreen:

 

 

Jeg har mødt Aslan herindefra og han er *mums* Men det er ikke min opfattelse, at han er den nemmeste at træne med :blink: Sådan lidt, ja, det siger du, men hvorfor?

 

Jeg har pt en tæve på hold, som jeg har haft gående fra hvalp (hun er unghund nu) Det er bestemt ikke aktivitet, der driver værket. Hun er sød og en god familiehund, men hun er svær at motivere til at gøre noget, bare fordi...det er lidt som om, der skal være et formål andet end "det siger min ejer"

 

Jeg har tidligere gået på hold med nogle broholmere (da jeg havde min gamle tæve) De var meget voldsomme og generelt ikke så gode omkring andre hund (hannerne var noget egetkøns"opmærksomme") Gældende for både hanner og tæver (alle var med tavle), så tromlede de de andre hunde, så snart de fik muligheden. Min tæve blev rendt ned og det kostede 5 uger i hvile.

 

Så ja, jeg har meget blandede erfaringer med dem

 

Mange tak for dit input! Det er rigtig godt at høre både positive og negative erfaringer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så kom jeg til at tænke på broholmeren. Den er smuk synes jeg, og stadig i voksenstørrelse. Jeg har været inde og kigge på broholmerselskabets hjemmeside, men jeg synes der mangler noget info omkring temperament og trænbarhed, udover ønskeprofilen for mentaltest. Og at den kan finde ud af at sige vov, når der kommer nogen (hvilket passer med mine ønsker). Så nu spørger jeg her.

 

Hvordan er sådan en broholmer oppe i hovedet? Hvor højt er dens aktivitetsniveau? Er den nemt trænbar, giver den dig fingeren eller midt imellem? Er den driftig? Tendenser til aggression/skarphed? Hvor vagtsom over for fremmede? Forskelle på hanner og tæver? Hvor selvstændig?

Kom frisk, så jeg kan finde ud af om den også kunne være et alternativ :-D

Jeg har kun trænet sammen med to broholmere-hanhunde, og de var meget forskellige. Den ene var megastor, var meget trænbar og utrolig dygtig (skønt fører var helt ny i træningsregi), blid over for andre hunde, ikke vagtsom, men sagde dog VOOOOOOVV, når der kom nogen og ringede på, glad for mennesker, kunne slappe helt af, når den skulle og arbejde længe og godt, når den skulle dét.

 

Han var en dejlig hund.

 

Den anden broholmer var bare almindeligt stor, men til gengæld mere "besværlig", sikkert fordi den var langt mere selvstændig. Den var mere vagtsom og også mere på tæerne over for andre hanhunde, men venlig over for mennesker. Den krævede bestemt en erfaren fører.

 

Broholmeren er rimeligt "genopfrisket", efter at den var ved at uddø, så der er nok specielt i den race risiko for ret store forskelle, gætter jeg på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Iben B

Broholmeren er rimeligt "genopfrisket", efter at den var ved at uddø, så der er nok specielt i den race risiko for ret store forskelle, gætter jeg på.

 

Jeps, det har jeg også selv tænkt over. Ifølge raceklubben er den stadig 'under konstruktion', hvilket også er grunden til at de er så strikse med avlen. Så der betyder linierne nok virkelig meget.

Synes også der er stor forskel på udseendet. Nogle af de gule minder nærmest om fila brasiliero, de rødgyldne kan minde om ridgeback'er, og de sorte ligner ofte - som Mie siger - en forvokset labrador.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 4 weeks later...

Hvordan er sådan en broholmer oppe i hovedet? Hvor højt er dens aktivitetsniveau? Er den nemt trænbar, giver den dig fingeren eller midt imellem? Er den driftig? Tendenser til aggression/skarphed? Hvor vagtsom over for fremmede? Forskelle på hanner og tæver? Hvor selvstændig?

Kom frisk, så jeg kan finde ud af om den også kunne være et alternativ :-D

 

Oppe i hovedet? Mener du temperament mæssigt?

 

Altså som udgangspunkt er deres aktivitets niveau meget lavt - men der er jo nogle undtagelser imellem - for der er nogle med...... drive :mrgreen:

De fleste broholmere er......... jeg kender en opdrætter som har haft mange broholmere i løbet af de sidste 15 år, hun har fået flidspræmie for at kunne kører to af dem op på b niveau :lol:

De MÅ IKKE være agressive, men nogle mennesker mener de har tendens til egetkønsagressivitet, og spørger du andre er der ikke et problem - andet end at de ved de er store hunde (men det er ikke størstedelen der er problemer med).

Mht fremmed, så kommer det an på om du lukker dem ind. vores Aslan (som er lavet uden om selskbaet ) han lukker IKKE fremmed ind, han gøer meget surt, indtil vi åbner døren og siger hej. Så vender han også på en tallerken og er overlykkelig, for alle gæster kommer jo KUN for hans skyld :lol:

Forskellen på hanner og tæver ud over højde (T: 65-70 cm og H:70-80cm)og vægt (t:60-70 kg og H: 65-75 kg)kender jeg ikke.

 

Det skal så siges at i selvbroholmerselvkabet er der utrolig meget fnidder fnadder, men det "normale" broholmerfolk, er super flinkt.... vi har fået rigtig mange venner, som vi endda fik før vi fik stamtavle på "bastarden"

 

Jeg kan tilråde dig at besøge en udstilling og snakke med et par stykker. Evt komme til Fyn den 18 august, hvor der er broholmerskue. Hvis vejret er godt, er der genre samlet 2-300 broholmere. Smukt syn.

Vi har også altid tid til et besøg, og skulle Sofie kræve opmærksomhed, skal Aslan nok underholde dig :lol:

 

 

 

 

Og til jer der kender Aslan: Vi har haft besøg af en KØNSMODEN HUMLE og de hyggede sig bare såååååå meget :banan:

 

 

Hvis du vil have en tæve, er GD hunnerne altså ikke større en end han-broholmer tror jeg. Der tror jeg det drejer sig om man er til ynde/elegante (sagt med et smil på læben) eller robuste hunde.

Redigeret af Aslan
Link til indlæg
Del på andre sites

Og så kan du da få lidt billeder

 

 

IMG_4946.jpg

 

IMG_4930.jpg

 

IMG_4990.jpg

 

IMG_4900.jpg

 

IMG_4804.jpg

 

De er forøvrigt MEGET magelige

 

IMG_4826.jpg

 

Og nogle har dejlige rynker

 

IMG_4481.jpg

 

Og findersig i ALT

 

IMG_4613.jpg

 

 

Og meget kærlige når den anden hund har kvalme

396999_10150625596588427_547273426_9175829_1649698083_n.jpg

 

Og igen, finder sig i alt :lol:

 

IMG_3857.jpg

 

Ja jeg sagde ALT

 

002.jpg

 

d19-9-11Dag13.jpg

 

IMG_3439.jpg

 

IMG_3333.jpg

 

Og nogle ELSKER at putte

 

IMG_3305.jpg

 

Og flere rynker (tigger rynker er de væreste, så overgiver man sig)

IMG_2583.jpg

 

Og savler en del når der er godbidder

 

IMG_3332-1.jpg

 

Og en rigtig god lege onkel

 

IMG_2878.jpg

 

En god fotomodel

IMG_1880.jpg

 

Nogle siger majestætisk

 

IMG_1862.jpg

 

 

 

Og ÜBER nuttede som hvalpe

 

avatar.jpg

 

 

 

 

Aaaarh det føltes godt at spamme Aslan, der er lang ti siden :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

For nogle år siden havde jeg en border/lab blandings hanhund (intakt på 2 år) jeg fik så sagt ja til at passe en broholmer hanhund intakt ældre end min egen. De to hunde mødtes inden (ca. 15 min.) for at se om de kunne sammen, det gik ok, min hanhund var lidt for påtrængende og broholmeren fik lige sagt fra.

Der gik så nogle uger inden jeg skulle passe hunden. Broholmeren var bare skøn, kærlig og rolig. De to hunde fungerede bare godt sammen, de kunne spise sammen (søge mad i haven) de legede sammen, snusede sammen mm. det var bare så dejlig ukompliceret og roligt.

Det jeg ville frem til er, at min oplevelse med racen er at de er rolige og venlige, de vil gerne gå en lang tur og lege, men de kan også bare slappe af (er ret gode til at slappe af) Den jeg passede kom bare ind og fandt sig til rette som om han havde boet her altid, det var bare så nemt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Iben B

Mange tak for dit svar, Aslan!

 

Hold kæft hvor er han bare lækker, altså! Lige et udseende jeg godt kan lide - ja, majestætisk! :lun:

Til gengæld er jeg lidt loren ved den manglende træningsvilje :hmm:De behøver ikke at være hverken driftsbomber eller træningspsykopater, men jeg foretrækker en hund der gider gøre hvad jeg beder den om - min erfaring er at det gør det en del nemmere når den daglige lydighed skal på plads ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Mange tak for dit svar, Aslan!

 

Hold kæft hvor er han bare lækker, altså! Lige et udseende jeg godt kan lide - ja, majestætisk! :lun:

Til gengæld er jeg lidt loren ved den manglende træningsvilje :hmm:De behøver ikke at være hverken driftsbomber eller træningspsykopater, men jeg foretrækker en hund der gider gøre hvad jeg beder den om - min erfaring er at det gør det en del nemmere når den daglige lydighed skal på plads ;-)

 

 

Til Aslans forsvar, når vi er uden for matriklen, så lystre han hvis vi ber ham om at sætte sig eller lægge sig - eller anden god opførsel.

Men til hundetræning, hvor man skal gentage..... det er et no go :mrgreen: det er gentagelserne som bliver problematiske.

 

Dog skal det siges at nu er han 4 år, og er faktisk blevet modtagelig for træning - ikke sådan "uh uh jeg vil jeg vil"

Men vi fik jo stamtavle på ham, og kan derfor udstille, og så har vi jo kunnet blive nødt til at lærer herren at stå rigtigt, og det går faktisk fremad. Men igen, for mange gentagelser, så bliver det kedeligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...