Hop til indhold

Er det overhovedet lovligt at gå tur med flexi line og sporline?


Gæst Isabel
 Share

Recommended Posts

Gæst Isabel

Hej, jeg er ny her på forummet, og da jeg går og laver overvejelser omkring at blive hundeejer, har jeg lige siddet og gennemlæst hele hundeloven.

 

Jeg faldt over følgende punkt:

"§3. I byer og områder med bymæssig bebyggelse er det forbudt at lade hunde færdes på gader, veje, stier eller pladser m.v., der er åbne for almindelig færdsel, uden at de enten føres i bånd eller er i følge med en person, som har fuldt herredømme over dem. En hund anses ikke for at være under ledsagelse, fordi den er under tilsyn fra besidderens bolig eller forretninhslokale. Føres hunde i bånd, skal dette være så kort, at hunden holdes tæt ind til ledsageren. Såfremt hunde på de nævnte steder færdes løse uden at være i følge med en person, der har fuldt herredømme over dem, lader politiet dem optage og underretter besidderen."

 

Og så kom jeg til at tænke på, om det så overhovedet er lovligt at gå tur med en flexi line eller andre lange snore som fx en sporline? Når hunden render langt oppe foran en, betegnes det så stadig som at blive holdt tæt ind til ledsageren?

 

Jeg vil lige understrege, at jeg selvfølgelig ikke starter denne debat for at udhænge eller på anden måde sætte et dårligt lys over dem, der går tur med deres hund med en lang line. Jeg stiller blot et spørgsmål af ren uvidenhed, da jeg selv overvejer at anskaffe mig en hund, og da jeg hver dag er ude at gå tur med min nabos hund, som jeg bruger en flexi line til. Det ville derfor være rart at vide, hvad der helt præcist menes med ovenstående sætning :genert:

 

Med venlig hilsen Isabel.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Isabel.

Den paragraf du henviser til, så vist også sådan i i 1960erne, altså før flex linerne blev almindelig. Jeg tror, at hunden betragtes som under kontrol, hvis man korter linen ved møde med andre hunde og iøvrigt alle man møder.Så hunden ikke kan tage kontakt, springe op af folk, Farer rundt på privat grund ,osv..Ikke kan farer ud på kørebanen osv.

Simpelthen ikke kan generer nogen.

Sporliner bruges vel kun i naturen, og ikke i bymæssig bebyggelsesområder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Isabel
Hej Isabel.

Den paragraf du henviser til, så vist også sådan i i 1960erne, altså før flex linerne blev almindelig. Jeg tror, at hunden betragtes som under kontrol, hvis man korter linen ved møde med andre hunde og iøvrigt alle man møder.Så hunden ikke kan tage kontakt, springe op af folk, Farer rundt på privat grund ,osv..Ikke kan farer ud på kørebanen osv.

Simpelthen ikke kan generer nogen.

Sporliner bruges vel kun i naturen, og ikke i bymæssig bebyggelsesområder.

 

Hej Ulla, og mange tak for dit svar :-D

Jeg har altid flexi linen kortet ind, når jeg går langs vejene, simpelthen af ren frygt for at hunden skal løbe ud på vejen, og så selvfølgelig for at sørge for, at hunden ikke render ind på andre menneskers grunde osv. Og ja, går vi i naturen, får jeg også altid hunden ind på plads, når vi møder andre mennesker. Så det lyder jo som om, at jeg ikke gør noget ulovligt :)

 

Men hvad så, når man går fx i skovene, hvor der jo står, at hunden skal føres i snor? Må man lade hunden gå i flexi line dér, eller skal den så være kortet helt ind?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Isabel
I skoven mener jeg godt de må have flexline på. Bare de ikke kan genere hverken andre, rytterer eller skovens dyr.Så bare fortsæt og tag hensyn.

 

Okay, så blev jeg da lige lidt klogere på flexi liner. Mange tak for din hjælp! :5up:

 

Hvis der er andre, der har noget at tilføje, så kommer I bare :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Isabel
Luna har altid flexline på i skoven og får alle 8 meter. Det er kun hvis vi skal passere nogen, at jeg korter snoren ind.

 

Okay, det er nøjagtig det samme, jeg gør. Så jeg vil gå ud fra, at det er lovligt, og så længe vi bare korter snoren ind, når folk kommer gående, så burde de jo ikke have grund til at klage :) Tak for dit indput! :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Okay, så blev jeg da lige lidt klogere på flexi liner. Mange tak for din hjælp! :5up:

 

Hvis der er andre, der har noget at tilføje, så kommer I bare :-D

 

Det eneste, jeg har at tilføje, er kæmpe respekt til dig, for at du læser hundeloven, inden du anskaffer dig en hund :5up:Dét tror jeg kun de færreste gør - jeg gjorde nu heller ikke - men nogle virker ikke som om de sætter sig ret meget ind i "det at have hund" inden de køber hund, men det kan man vist ikke beskylde dig for :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Isabel
Det eneste, jeg har at tilføje, er kæmpe respekt til dig, for at du læser hundeloven, inden du anskaffer dig en hund :5up:Dét tror jeg kun de færreste gør - jeg gjorde nu heller ikke - men nogle virker ikke som om de sætter sig ret meget ind i "det at have hund" inden de køber hund, men det kan man vist ikke beskylde dig for :-D

 

Hehe, mange tak skal du have :lun:

Jeg har aldrig før ejet en hund, og det har mine forældre heller ikke, så jeg har aldrig haft kontakt med hunde på anden vis end mine venner, som har haft hund, og så min nabos lille gravhund, som jeg frivilligt lufter hverdag, når hun arbejder :)

Så ja, da jeg ikke har større erfaring med hunde end dette, fandt jeg det nødvendigt at søge så meget information om dem som muligt, inden jeg selv står og skal til at være hundeejer. Det er jo trods alt et dyr, man tager til sig i de næste 10-15 år, så jeg vil suge så meget viden som muligt til mig :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Men hvad så, når man går fx i skovene, hvor der jo står, at hunden skal føres i snor? Må man lade hunden gå i flexi line dér, eller skal den så være kortet helt ind?

Jeg følger samme regler i skoven som i byen. Kommer der nogen, korter jeg fjollesnoren, så hunden går tæt. Kommer der ingen, får han lov at få fuld line.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Isabel

Det er dejligt at høre, at jeg ikke er den eneste, der går tur med hunden på denne måde - så er det jo nok ikke ulovligt, når der er så mange andre, som gør det. Det var godt at få bekræftet :blink:

 

Og ja, tak igen til alle, der har skrevet i tråden. Nu kan jeg med god samvittighed give gravbassen fuld flexline, som jeg plejer at gøre. Og jeg vil selvfølgelig fortsat tage hensyn til andre mennesker, det er da det mindste, man kan gøre :-)

 

Det var dejligt, at I gad bruge tid på at svare på en nybegynders spørgsmål. Et godt forum tager godt imod de nye :5up:

 

Nu vil jeg bruge min kommende ferie med at tømme biblioteket for hundebøger, læse nettet tyndt, læse så mange forummer som muligt, undersøge mere om Dansk Kennel Klub, tage på kurser og udstillinger og jeg ved ikke hvad! :ivrig: Og så til sidst finde frem til det aller mest spændende: Hvilken race, der skal ende i mit hjem :hjerte:

 

God sommer til jer alle! :vuf:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 7 years later...

En flexline betrages ikke som fuld kontrol over hunden og flexlinen holder ikke hunden tæt ved ejeren, som loven foreskriver. Hundeloven er fra 1938 og der er sket meget siden da, men loven er ikke ændret.
 
Flexliner holder ikke et store eller mellemstore hunde og kan derfor kun anbefales til små hunde.
Låsen på snoren i en flexline er så løs at en hund kan springe den op ved et stort ryk fremad. 
Det er ret sikkert, at politiet ikke vil skride ind overfor en flexline, men hvert år bliver der påkørt flere hunde som er holdt i flexline.

Så konklusionen må være, at flexline kun til små skødehunde, og kun kan anvendes, hvor der ikke er andre mennesker/dyr/køretøjer = det gør den svær at bruge en flexline i byen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis ens flexline ikke kan holde ens hund, så er det vel, fordi man har købt en for lille flexline. Jeg har brugt flexline til min hanhund på 30 kg og det fungerede fint - men den var selvfølgelig også købt til den rigtige vægtklasse. 

Og hvis hunden bliver påkørt, mens den er i flexline, så er det jo fordi ejeren af flexlinen ikke bruger den korrekt.

Link til indlæg
Del på andre sites

På 8.6.2020 den 12:28 , Therese skrev:

Hvis ens flexline ikke kan holde ens hund, så er det vel, fordi man har købt en for lille flexline. Jeg har brugt flexline til min hanhund på 30 kg og det fungerede fint - men den var selvfølgelig også købt til den rigtige vægtklasse. 

Og hvis hunden bliver påkørt, mens den er i flexline, så er det jo fordi ejeren af flexlinen ikke bruger den korrekt.

Haha, ejeren af flexlinen... Ejeren af hunden, selvfølgelig! :roll:

  • Haha 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...