Hop til indhold

Datter indlægges. Hvad nu med hvalpen ?

Gæst Namilla
 Share

Recommended Posts

Gæst Namilla

Undskyld den lange smøre på forhånd.

Situationen er som følger.

Vi skal med vores datter indlægges på børneafdelingen fra mandag af og frem.

Har fået at vide at vi skal forvente mindst en uge, men lad os for nemhedens skyld sige 1½ uge frem. Dog "kun" på hverdagene.

Vi skal være der i dagtimerne fra ca kl 9 - 19.

Problemet er så vores hunde. Eller rettere den ene af dem.

Den gamle er intet problem. Der er masser der gerne vil passe ham, han kunne også sagtens smides i en pension om nødvendigt, og i yderste tilfælde kunne han jo også bare opholde sig i huset mens vi var væk. Ganske vist et langt stræk hver dag, men det klarer han såmænd snildt.

Men hvalpen volder problemer.

Kort beskrevet er hun nu 9½ uge gammel, fuldt ud reagerende på sit navn, renlig om natten (eller giver som minimum tegn hvis hun skal ud) og semi renlig om dagen. Egentligt underligt at hun er blevet renlig om natten så hurtigt, mens dagen stadig kniber, men nok om det.

Men hvad gør vi så med hende ?

Hun kan blive passet af vores genbo. De har ingen erfaring med hunde, men er helt vilde med hende og vi er ikke et sekund i tvivl om at de vil gøre deres bedste. I skrivende stund er det dog uklart om de vil tage hende derover eller bare lufte hende meget hyppigt.

Men hvad er så også det bedste ?

Tages hun derover i så tidlig en alder, risikerer vi så at hun mister mere tilknytning til os end hvis hun bare blev luftet hver anden time feks ? Og har det nogen reel betydning ?

Og hvis hun så kun luftes, hvad så med aktivering og stimulering ? Så nedsættes den jo drastisk.

Er det så bedre at hun er sammen med "fremmede" gennem alle dagtimerne når mulighederne gøres op ?

Her tænker vi også på fremtidig indkørsel og opdragelse.

Altså vi kommer jo hjem om aftenen, men det er stadig mange timer der laves om på.

En anden mulighed er at lade den gamle blive hjemme hos hende, men så vil det kun blive til lufte-muligheden. Genboen skal ikke passe 2 hunde for os i deres eget hus (som iøvrigt indeholder katte. ikke et problem for hunden, men kattene er ikke ligefrem glade for ham)

Bør nok lige sige at det IKKE er en mulighed for en af os at køre frem og tilbage for at lufte hende mv. Vi skal begge være derinde i løbet af dagen.

Hvad siger folket ? Hvad er at foretrække ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Lad hende flytte ind til genboen den 1½ uge... Jovist vil hun nok miste en lille smule tilknytning til jer, men den kommer hurtigt igen.. Jeg synes IKKE det er optimalt at en så lille hund skal være alene hjemme i den alder hvor det er super vigtigt at de oplever lyde, mennesker og forandringer... Og det er der jo mulighed for hos naboen... Giv hende alle de ting med hun har brug for, og aller helst ville det være fedt hvis naboen kunne passe begge hunde...

Det ville i hvertflad i mine øjne være den mest optimale situation..

Link til indlæg
Del på andre sites

Er der mulighed for at opdrætteren kan passe hende den tid det varer?

Jeg vil sige at hvalpen skal være i et hjem med ofrnuftig aktivitet og oplevelser disse timer, så hvis nogen kan og vil tage sig af hende den uges tid tænker jeg det er det bedste. Så må I bare arbejde lidt ekstra på relationen når hun vender hjem igen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeres hvalp skal ikke være alene i huset, heller ikke sammen med den anden hund. Det må være muligt at finde nogen, der vil passe hvalpen i deres eget hjem så længe det er nødvendigt.

En hvalp kan sagten omstille sig fra den ene familie til den anden, så I behøver ikke frygte at miste kontakten.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Namilla

Det er som sagt ikke en mulighed, at genboen tager begge, med mindre de i så fald skal være i vores bryggers når de ikke bliver luftet.

Opdrætteren er heller ikke aktuel.. De ville måske nok gerne, men vi bor i nordjylland og de bor på på sjælland. Ud over turen så ville vi heller ikke have tiden efter kl 19 med hende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Namilla

Pyha, det har været nogle hårde timer, vi har brudt vores hjerner, for genboen ville ikke tage hende over til dem, kun passe hende i vores hjem. Vi endte med at spørge min svigermor. De har haft hund før, men har tidligere klart udtrykt, at de KUN passer vores gamle hund. De er ovre den alder, hvor de gider rende og tørre op efter og holde øje med en hvalp. Nu var situationen dog lidt kritisk, da vi ikke syntes vi havde andre muligheder. Og de har indviljet i det...på prøve til at starte med, og går det ikke, så må vi se om vi kan finde på noget andet. Det er helt klart en rigtig god løsning, for så tager de begge hunde, og svigermor går hjemme.

Tak for jeres svar, nu venter der os et par hårde uger forude (at have barn indlagt og ikke være sammen med den nye hvalp, er ikke sjovt), men forhåbentligt bliver det en okay løsning for alle parter.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville sende hvalpen på ferie hos opdrætteren, hvis selvfølgelig opdrætter har tiden og overskuddet til arbejdet med endnu en hvalp, de har måske beholdt en fra kuldet selv.

Men det vil jeg mene er at foretrække, frem for alternativerne. Ja, I skal så undvære hvalpen om aftenen, men jeg kunne forestille mig at I vil være godt slidte og måske har mest brug for ro og hvile?

Hos opdrætteren er hvalpen vant til rutinerne, vant til omgivelserne og vil være sammen med mennesker som ved hvad der er ret og vrang og som ikke skal have en huskeseddel udleveret for at kunne varetage ansvaret for hvalpen. I kan derfor koncentrere jer om jeres barn og skal ikke samtidig være bekymrede for om hvalpen nu bliver passet rigtigt.

Link til indlæg
Del på andre sites

God bedring med jeres datter.

Og tror I har fundet den bedste løsning med jeres hvalp.

Jeg fik Cille på et rigtig dårligt tidspunkt 3 uger før min ferie. Hun var hos mine forældre, min kærestes og hos en veninde mens jeg var på arbejde, og hun har bestemt ikke mistet tilknytningen til mig.

Gitte

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Namilla

Opdrætteren er ikke en mulighed. De har selvfølgelig moderen, men de bor på Sjælland, og vi i nordjylland...og der er både dyrt og tidskrævende, og en meget lang tur for så lille en hvalp. Når nu hun kommer ud til min svigermor, så har hun vores gamle hund med, sin kurv, tæpper, legetøj osv. Hun har i øvrigt også været derude et par gange, så det er ikke helt nyt.

Mht. tid om aftenen...jo vi har nok brug for ro, når vi kommer hjem (børneafdelingen er sgisme ikke det sjoveste sted at opholde sig, jeg var der med baby hele dagen igår), men vi er jo vant til rutinerne med hundene, og det giver os en ro, at gå tur med dem... de render frit på markerne nedenfor vores hus, og det giver ro i hovedet at gå et smukt sted...

Jeg synes det er vigtigt, at hun trods alt er sammen med os nogle timer om dagen...og måske er det mest for mig egen skyld, men jeg vil bare være ked af det, hvis hun "glemmer" os... Nu håber jeg så, at svigermor vil følge op på den linie vi har lagt med opdragelse, for hun er virkelig blevet god til at gå til døren, og at komme når vi kalder...

Hvis det nu går helt fløjten med opdragelsen, bliver det så dobbelt så svært at lære hende det hele igen, når vi kommer hjem fra sygehuset? (vi regner med max 1½ uge vi skal være væk...)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha

Håber det går med svigerfamilien. Ærgeligt du bor så langt væk, jeg gad godt passe sådan et lille myr i dagstimerne :lun:

Og god bedring med jeres datter. Ikke sjovt at skulle bekymre sig om flere guldklumper på een gang.

men hvis det hele glipper, så prøv det her Hundefristedet.dk - Hundepension Hundefristedet

- tror også hun har en profil herinde....

Måske misforstår jeg hjemmesiden, men ville ikke lukke en så lille hvalp ind i indhegning med en masse voksne hunde... var det dagpleje i huset med 1-2 familiehunde, så helt sikkert.

Link til indlæg
Del på andre sites

Håber det går med svigerfamilien. Ærgeligt du bor så langt væk, jeg gad godt passe sådan et lille myr i dagstimerne :lun:

Og god bedring med jeres datter. Ikke sjovt at skulle bekymre sig om flere guldklumper på een gang.

Måske misforstår jeg hjemmesiden, men ville ikke lukke en så lille hvalp ind i indhegning med en masse voksne hunde... var det dagpleje i huset med 1-2 familiehunde, så helt sikkert.

tror hun har tjek på sådan noget, hun er jo selv opdrætter os' :genert:

fra hjemmesiden "I hundepensionen bliver hundene delt ind i grupper, alt efter temperament/størrelse og alder."

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha
tror hun har tjek på sådan noget, hun er jo selv opdrætter os' :genert:

Ok så bare denne film:

og læste at hundene kommer der for at være sociale i løbegårde. Wouldnt do med hundehvalp.
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Namilla

Hej igen, og tak for jeres svar. Vi blev heldigvis "lukket ud" før end forventet... Så nu er vi hjemme igen.

Kan godt mærke vi har været hjemmefra nogle dage, for renligheden er gået fløjten...men vi må på den igen... desværre har hun udset sig køkkengulvet, som foretrukne "toilet", men det er i det mindste nemt at tørre op...

Link til indlæg
Del på andre sites

Hun kan blive passet af vores genbo. De har ingen erfaring med hunde, men er helt vilde med hende og vi er ikke et sekund i tvivl om at de vil gøre deres bedste. I skrivende stund er det dog uklart om de vil tage hende derover eller bare lufte hende meget hyppigt.

En hund - og da SLET ikke en hvalp - må ikke bo alene og blot blive luftet hyppigt. Det må man aldrig gøre! Hvis genboen ikke vil lade hvalpen flytte ind, må du ofte pension for begge hunde.

Pøj pøj med din datter.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu håber jeg så, at svigermor vil følge op på den linie vi har lagt med opdragelse, for hun er virkelig blevet god til at gå til døren, og at komme når vi kalder...

Hvis det nu går helt fløjten med opdragelsen, bliver det så dobbelt så svært at lære hende det hele igen, når vi kommer hjem fra sygehuset? (vi regner med max 1½ uge vi skal være væk...)

Skråt op med opdragelsen i den korte periode. Det må I selv tage fat på, når I får tid og er ude af hospitalet. I må "nøjes" med at glæde jer over, at svigermor tager begge hunde for jer.

Link til indlæg
Del på andre sites