Hop til indhold

God opdrætter af Cavalier?


caro2001
 Share

Recommended Posts

Gæst Miss_menelli
Det bliver et gæt, men kan det ikke have noget at gøre med sundhedskravene i de forskellige klubber? :vedikke: Synes, at jeg flere gange har hørt, at det er nemmere at få en hund avlsgodkendt i DRU end DKK, og racen har jo som bekendt problemer...

 

For snart mange år siden, da jeg lige havde indkøbt min først tavlehund, fik jeg forvildet mig med til en DRU eller DRC udstilling i lokalområdet.

Jeg og en golden-ejer troppede op og blev mødt af en masse cavalieropdrættere der ivrigt fortalte at vi bare skulle få flyttet vores DKK-tavler over til dem. DKK havde de nemlig fravalgt og denne klub var altså opstået netop fordi en stribe cavaliefolk havde lavet deres egen klub (genfortalt helt kort), DKK var simpelthen for besværlige.

Så hvis det har været baggrunden for nogle af de små klubber, så er der intet underligt i at netop cavalieren måske er noget overrepræsenteret :-)

 

 

Min første tanke var også, at det var pga. skrappere avlsrestriktioner fra DKK's side. :hmm:

Men når jeg så sidder og kigger hjemmesider, så synes jeg egentlig en stor del cavalieropdrættere tester for det samme som DKK opdrætterne gør og de tilgengælgelige sundhedsresultater der er, ser umiddelbart ikke værre ud end hos DKK.

 

Men.... Jeg har jo ingen mulighed for at tjekke op på resultaterne.... Så det er svært at danne sig et overblik.

Og det i sig selv er for mig nok til, at jeg personligt ikke ville vælge med DRU tavle, selvom der sikkert findes ganske, ganske gode opdrættere indenfor DRU... Men det undre mig bare, at hvis man lever op til avlrestiktionerne i DKK, hvorfor avler man så ikke i DKK? :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

DKK

 

DRU er for dem, der ikke kan leve op til DKK's krav om sundhed osv. Husk at finde en kennel, der hjertetester, da cavalieren har tendens til hjerteproblemer (eller det har den ihvertfald haft)...

 

Min første tanke var også, at det var pga. skrappere avlsrestriktioner fra DKK's side. :hmm:

Men når jeg så sidder og kigger hjemmesider, så synes jeg egentlig en stor del cavalieropdrættere tester for det samme som DKK opdrætterne gør og de tilgengælgelige sundhedsresultater der er, ser umiddelbart ikke værre ud end hos DKK.

 

Men.... Jeg har jo ingen mulighed for at tjekke op på resultaterne.... Så det er svært at danne sig et overblik.

Og det i sig selv er for mig nok til, at jeg personligt ikke ville vælge med DRU tavle, selvom der sikkert findes ganske, ganske gode opdrættere indenfor DRU... Men det undre mig bare, at hvis man lever op til avlrestiktionerne i DKK, hvorfor avler man så ikke i DKK? :vedikke:

 

Jeg har to cavaliere fra DRU... og hvorfor valgte vi så det ? Fordi vores hundes forældre er testet for nøjagtigt det samme som opdrættere i DKK, til gengæld er vi sluppet for en noget snobbet opdrættergruppe jeg altid er stødt på hos DKK... Hvor der til gengæld i mine øjne virker som der er et meget større samarbejde hos DRU's opdrættere.. Da vi valgte at vi ville have cavalier, troppede vi troligt op på diverse udstillinger hos DKK, men når man kiggede på deres hunde blev man nærmest knurret af. Hvor vi derimod hos både DRU og DDH, blev snakket med og fik lov at hilse på deres hunde. Jeg valgte også DRU, da det var der jeg fandt den opdrætter jeg klingede godt med!.. og efter snart et års ugentlig snakken, er vi stadig i kontakt og er inviteret til træf hos dem i september..

 

Det er synd at der stadig er et rygte om DRU ikke tester deres cavaliere, for jeg har ihvertfald kendskab til at rigtig mange af dem gør det.. også i DDH? for den sags skyld.. Rigtigt nok er der ikke en database, som er det eneste jeg savner hos DRU.. men jeg har til gengæld fået lov at se mine cavaliers forældres papirer samt at jeg virkelig stoler på de ikke ville avle på noget skidt.. Det at få hvalp i mine øjne er jo altid en tillids sag, og den ene gang jeg har været personligt hos en DKK opdrætter var jeg klar til at løbe skrigende væk, pga. hvalpenes ringe forhold. Samt da jeg senere kontaktede DKK om opdrætteren havde de ikke nogen synderlig interessere

Link til indlæg
Del på andre sites

Den cavalier-opdrætter jeg kender er medlem af DRU og hans hunde bliver bestemt ikke testet for mindre end DKK's hunde af den grund. Hvad min erfaring er er DRU opdrætterne af cavalier bestemt ikke "mindre" gode end DKK opdrætterne.

Skulle jeg ud og købe en cavalier ville jeg tjekke både DKK og DRU markedet ud og få snakket med/besøgt nogle forskellige opdrættere. Det ville ikke være "tavle-mærket" der ville blive afgørende, men opdrætterens tilgang til avlen og forældredyrene.

Link til indlæg
Del på andre sites

puha, jeg orkede næsten ikke læse alle jeres negative indlæg.

 

dru er IKKe startede af en flok cavalier ejer som ikke levede op til dkks regler. bare lige så det er på plads.

 

ud over det så har dru præsis de samme sundheds krav som Dkk.

og deroverover har DRU udstillinngs krav, hvilken dkk IKKE har.

 

jeg tester mine hunde for det samme, og mere til, end hvad de fleste i dkk gør. og det er der rigig mange i dru som gør.

 

til en anden gang, så læs lidt op på det i skriver, inden i komme med falske udsagn.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
puha, jeg orkede næsten ikke læse alle jeres negative indlæg.

 

dru er IKKe startede af en flok cavalier ejer som ikke levede op til dkks regler. bare lige så det er på plads.

 

ud over det så har dru præsis de samme sundheds krav som Dkk.

og deroverover har DRU udstillinngs krav, hvilken dkk IKKE har.

 

jeg tester mine hunde for det samme, og mere til, end hvad de fleste i dkk gør. og det er der rigig mange i dru som gør.

 

til en anden gang, så læs lidt op på det i skriver, inden i komme med falske udsagn.

 

Oki - Men det var jo et spørgsmål fra min side, lige netop fordi jeg ikke forstod hvor forskellen lå.

 

Det er jo nysgerrighed og fordi jeg selv skal have en cavalier om nogle år, at jeg er interesseret i, hvorfor man vælger at opdrætte i DRU, fremfor DKK.

 

Jeg forstår det ikke og det er derfor jeg spørger.

For min logik siger mig jo, at det må være rart som opdrætter at have et redskab som hundeweb, især indenfor en race med så mange sygdomme og man gør meget ud af at teste.

Men der kan jo godt være en rigtig god grund jeg ikke kender til og ikke har tænkt over?!

 

Og mht. DRU - Hvordan undersøger man nemmest aner, når man nu står som køber?

Er det googling af forældredyr og deres sundhedsresultater, eller er der en smartere måde at gøre det på?

Og igen - Det her er ikke ment som kritik, men nysgerrighed og for at blive klogere, eftersom det er en race jeg selv er interesseret i at få engang.

Link til indlæg
Del på andre sites

grunden til at opdrætter i DRU, er fordi jeg faldt for en hund med DRU tavle. da jeg købte hende var det ikke med avl for øje, men hun viste sig at have super sundhed, og så blev jeg lidt "bidt" af det.

og var glad for at være i DRU, og derfor blev min næste tæve også derfra.

jeg har ikke valgt ud fra tavlen, men ud fra mine hunde og opdrætter.

 

DRU er i gang med at få lavet en database som hundeweb. så den vil man kunne bruge i fremtiden.

 

men for at tjekke aner lige nu, så kan man jo spørge opdrætter. en god opdrætter har viden om sine hunde og deres gener.

Link til indlæg
Del på andre sites

puha, jeg orkede næsten ikke læse alle jeres negative indlæg.

 

dru er IKKe startede af en flok cavalier ejer som ikke levede op til dkks regler. bare lige så det er på plads.

 

ud over det så har dru præsis de samme sundheds krav som Dkk.

og deroverover har DRU udstillinngs krav, hvilken dkk IKKE har.

 

jeg tester mine hunde for det samme, og mere til, end hvad de fleste i dkk gør. og det er der rigig mange i dru som gør.

 

til en anden gang, så læs lidt op på det i skriver, inden i komme med falske udsagn.

 

Negative indlæg?

Falske udsagn?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
grunden til at opdrætter i DRU, er fordi jeg faldt for en hund med DRU tavle. da jeg købte hende var det ikke med avl for øje, men hun viste sig at have super sundhed, og så blev jeg lidt "bidt" af det.

og var glad for at være i DRU, og derfor blev min næste tæve også derfra.

jeg har ikke valgt ud fra tavlen, men ud fra mine hunde og opdrætter.

 

DRU er i gang med at få lavet en database som hundeweb. så den vil man kunne bruge i fremtiden.

 

men for at tjekke aner lige nu, så kan man jo spørge opdrætter. en god opdrætter har viden om sine hunde og deres gener.

 

Grunden til jeg spørger, er fordi jeg ikke vil spilde min og opdrætters tid, hvis jeg nu ikke er tilfreds med sundheden.

Så glæder mig til de har fået databasen op at køre. :5up:

 

For det er jo ikke kun forældrene til kuldet jeg er interesseret i, men også søskende, oldeforældre, tidligere kuld og deres kuld osv.

Det er hele overblikket over de gener der er i de enkelte hunde der interessere mig, når jeg skal ud og vælge hund, netop fordi racen er så sygdomsplaget.

 

Kan bare godt lide at gøre mit hjemmearbejde, før jeg begynder at tage kontakt til opdrættere :genert:

Så googler bare videre - Har jo heldigvis selv tid nok til at finde den rigtige opdrætter.

 

Og så er det bare en generel nysgerrighed om hvorfor DRU er at foretrække for så mange cavalier opdrættere og forskellen på de to klubber.

Link til indlæg
Del på andre sites

hvad jeg har hørt og læst rundt om på nettet, er det nærmest en intern krig mellem mange cavalier opdrætter i DKK.

det bryder jeg mig ikke om

 

i DRU er vi rigtig mange der snakker sammen, hjælper hinanden, og giver vores hinanden input om f.eks fremtidig parring osv. det er jeg RIGTIG glad for.

Link til indlæg
Del på andre sites

hvad jeg har hørt og læst rundt om på nettet, er det nærmest en intern krig mellem mange cavalier opdrætter i DKK.

det bryder jeg mig ikke om

 

i DRU er vi rigtig mange der snakker sammen, hjælper hinanden, og giver vores hinanden input om f.eks fremtidig parring osv. det er jeg RIGTIG glad for.

 

Tror du virkelig at opdrættere af cavalier hos DKK ikke taler sammen?

Tror du at de ikke på kryds og tværs deler oplevelser og informationer?

 

Din holdning til DKKs opdrættere er en lisså gennemtærsket floskel, som den om at DRU-opdrætterene ikke sundhedstester deres hunde.

Pas nu på ikke at gøre præcis det du opponerer mod, blot med omvendt fortegn.

Link til indlæg
Del på andre sites

For snart mange år siden, da jeg lige havde indkøbt min først tavlehund, fik jeg forvildet mig med til en DRU eller DRC udstilling i lokalområdet.

Jeg og en golden-ejer troppede op og blev mødt af en masse cavalieropdrættere der ivrigt fortalte at vi bare skulle få flyttet vores DKK-tavler over til dem. DKK havde de nemlig fravalgt og denne klub var altså opstået netop fordi en stribe cavaliefolk havde lavet deres egen klub (genfortalt helt kort), DKK var simpelthen for besværlige.

Så hvis det har været baggrunden for nogle af de små klubber, så er der intet underligt i at netop cavalieren måske er noget overrepræsenteret :-)

 

f.eks denne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tror du virkelig at opdrættere af cavalier hos DKK ikke taler sammen?

Tror du at de ikke på kryds og tværs deler oplevelser og informationer?

 

Din holdning til DKKs opdrættere er en lisså gennemtærsket floskel, som den om at DRU-opdrætterene ikke sundhedstester deres hunde.

Pas nu på ikke at gøre præcis det du opponerer mod, blot med omvendt fortegn.

 

 

du må da meget gerne tale pænt.

 

det var ikke en nedgørelse. men en tanke om at det bryder jeg mig ikke om.

 

men ja, selvfølgelig er det ikke alle som ikke taler sammen, MEN kan se at mange skriver meget grimt til og om hinanden. jeg har læst det sort på hvidt..........

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad er der med den, synes du?

Er den negativ?

Er det et falsk udsagn?

 

ja den syntes jeg er falsk. du skriver DRU eller DRC. der er da godt nok en kæmpe forskel. og sådan noget tjekker man da op på inden man skriver det.

 

men jeg kan mærke at du kun er ude på at diskutere, så gider egentlig ikke rigtig diskutere med dig, når du kun kan se det fra en side, og det gælder om at hakke en anden side ned.'

Link til indlæg
Del på andre sites

At jeg fortæller en anekdote fra engang i 90'erne giver ikke anledning til at jeg skal tjekke op på noget som helst. Hvis du prøver at læse igen kan du se at der intet negativt er i mit udsagn, blot at det kan være en forklaring på at cavalieren er i "overtal" i nogle af de mindre klubber.... Nogle mente engang at DKK var for besværlige og valgte at lave egne klubber, hvis du mener det er negativt, hvorfor støtter du dem så?

 

Jeg er ikke interesseret i at hakke noget ned, jeg tror igen du skal prøve at læse hvad jeg skriver. Jeg henvender mig udelukkende til dig fordi du virker forudindtaget og i forsvarsposition, og derfor ikke læser hvad det i virkeligheden er der skrives. Jeg kan godt se hvad Jeanette skriver - jeg responderer jo netop på det ved at svare at det ikke er dér forskellen ligger for mig.

Link til indlæg
Del på andre sites

men nu er DRU jo altså startet en gang i 1937. så det kan umuligt have været en ny klub i 90´erne.

jeg mener bare, at det du skriver for det til at lyde som om DRU kun er for folk som ikke gider leve op til krav i DKK. men hvor jeg i virkeligheden tror at det er en anden klub end DRU som du har været på udstilling i.

 

det er jo lidt det samme som at sige "jeg har været på en DKK udstilling, hvor jeg fik fortalt at de ikke gider sundheds teste deres hunde, og derfor er i den klub" hvis det i virkeligheden var en helt anden klub jeg var afsted i? kan du se hvad jeg mener?

 

og ja, jeg forsvare min klub, og mit opdræt, fordi jeg og mange andre, gør et KÆMPE arbejde for at bevarer racen, og for at opdrætte sunde hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Michelle - Det er jo ikke fordi at restriktionerne for cavalieren er anderledes end hos DKK.

Umiddelbart ser de fuldstændig identiske ud.

 

Det eneste jeg ikke lige kan se er, hvilken prolaps og mislyd der er OK hos DRU - Men uden at vide det, er det så ikke det samme som DKK?

 

Af samme årsag, så undrede det mig rigtig meget, at opdrættere vælger DRU, hvor deres muligheder for at finde en egnet hanhund er væsentlig mere bøvlet, medmindre man kender de andre opdrættere og at det er langt sværere at følge sit avlsarbejde, da sundhedsresultaterne ikke er nemme at finde.

Og at man vil gå glip af alle de store udstillinger i ind og udland.

 

Så min nysgerrighed bunder deri - For der må jo være en god forklaring på det, tænker jeg.

Og det skulle da undre mig, at alle i DKK er nogle hekse, for så ville avlen da gå helt i stå.... Men ja, kender ikke til det interne fnidder-fnadder i hverken den ene eller den anden klub indenfor racen, så skal selvfølgelig ikke kunne udtale mig om det.

Det er bare ikke det indtryk jeg har fået på DKK udstillingerne, hvor jeg ellers har tilbragt mange timer ved cavalier ringen.

 

Men synes jo egentlig Hopsas forklaring giver god mening - For hvis en rigtig stor del af cavalier avlerne forlod DKK samtidig, så vil der jo også være en stor del cavaliers med DRU tavle, som igen føre til mere avl i DRU, da du jo nok ikke er den eneste der har fået en cavalier fra DRU som du avler videre på i det forbund hunden nu engang tilhøre.

Det er der jo ikke noget negativt i.

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg siger jo heller ikke de er hekse, og at alle er uenige osv. siger bare at det er det indtryk som flere har fået.

 

ledte lige efter den tråd hvor jeg har læst om det, men kan desværre ikke finde den igen.

 

men jeg hverken dømmer eller siger at sådan er alle. siger igen bare hvad jeg har læst.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men synes jo egentlig Hopsas forklaring giver god mening - For hvis en rigtig stor del af cavalier avlerne forlod DKK samtidig, så vil der jo også være en stor del cavaliers med DRU tavle, som igen føre til mere avl i DRU, da du jo nok ikke er den eneste der har fået en cavalier fra DRU som du avler videre på i det forbund hunden nu engang tilhøre.

Det er der jo ikke noget negativt i.

 

Bingo :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...