Hop til indhold

God goldenopdrætter?


Gæst Miss_menelli
 Share

Recommended Posts

Gæst Miss_menelli

Nu er jeg ude på dybt vand her... Kender ikke ret meget til racen når det drejer sig om avl.

 

Sidder og hjælper en veninde med at finde den næste hund og en af de racer der er med i overvejelserne er en golden.

 

Det skal ikke være jagtmodellen, da den skal leve som familiehund og være løbepartner for manden og kunne komme med på ture og camping og til lidt træning - Men på hyggeplan.

 

Det vigtigste er et godt og stabilt temperament og en sund hund.

Nogle der kan anbefale opdrættere vi skal tage et kig på?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har haft kigget lidt på denne her kennel: Kennel FarmXena

Det er jo udstillingslinjer, men i hvert fald Xena har da klaret sig okay på prøver. Nu ved jeg godt nok ikke hvad en brugsprøve består af, men det kan vel ikke være super ringe, hvis man består? :-)

 

Jeg har ikke snakket med dem, men det virker som om de går meget op i at avle sunde hunde - sådan ud fra hvad jeg lige kan læse på hjemmesiden og på hundeweb. Men som sagt ved jeg det jo ikke helt præcist, jeg synes bare personligt det kunne være et kig værd :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er jo udstillingslinjer, men i hvert fald Xena har da klaret sig okay på prøver. Nu ved jeg godt nok ikke hvad en brugsprøve består af, men det kan vel ikke være super ringe, hvis man består? :-)

Når man kommer med sådan en udtalelse, så er det rimeligt væsentligt at man ved hvad det drejer sig om.

 

EN brugsprøve siger lige nøjagtigt ingenting. Det er basel lydighed, thats it.

Og én 1 præmie begynder B-prøver er ikke ret meget. Hvad har den været stillet på af uofficielle prøver inden de fik skrabet den 1 præmie i begynderklassen ind?

 

 

 

Det skal ikke være jagtmodellen, da den skal leve som familiehund og være løbepartner for manden og kunne komme med på ture og camping og til lidt træning - Men på hyggeplan.

jeg ville så netop ikke vælge en udstillingsgolden, eftersom manden gerne vil løbetræne med den, og eftersom den skal med på ture og camping.

 

 

 

Stadig en meget mærkværdig idé at når hunden skal være familie/hyggehund og med på ture og lignende, så du'r en jagtmodel ikke... Tæt på vanvid imo, når man snakker retrieverracerne.

 

 

 

 

 

med kenneler kan jeg ikke hjælpe. De eneste jeg kender hvor jeg kunne finde på at kigge, har ikke hvalpe, og får det nok heller ikke foreløbig, og udover dét er det ikke golden-opdrættere jeg kigger mest efter.

Link til indlæg
Del på andre sites

Når man kommer med sådan en udtalelse, så er det rimeligt væsentligt at man ved hvad det drejer sig om.

 

EN brugsprøve siger lige nøjagtigt ingenting. Det er basel lydighed, thats it.

Og én 1 præmie begynder B-prøver er ikke ret meget. Hvad har den været stillet på af uofficielle prøver inden de fik skrabet den 1 præmie i begynderklassen ind?

 

 

 

 

jeg ville så netop ikke vælge en udstillingsgolden, eftersom manden gerne vil løbetræne med den, og eftersom den skal med på ture og camping.

 

 

 

Stadig en meget mærkværdig idé at når hunden skal være familie/hyggehund og med på ture og lignende, så du'r en jagtmodel ikke... Tæt på vanvid imo, når man snakker retrieverracerne.

Basal lydighed er da også en fin ting at have med, hvis man skal bruge hunden til hyggetræning. Det er vel sådan nogle ting man kigger på, når man ikke skal bruge hunden til jagt :vedikke:
Link til indlæg
Del på andre sites

Basal lydighed er da også en fin ting at have med, hvis man skal bruge hunden til hyggetræning. Det er vel sådan nogle ting man kigger på, når man ikke skal bruge hunden til jagt :vedikke:

 

lineføring, fri ved fod, bliv, hjemkald, og en apportering af en genstand du selv har kastet.......En prøve der iøvrigt kan beståes på trods af at hunden tåger lidt rundt hist og hér på banen undervejs. Prøven kan tages fra hunden er 8 måneder.

Det eneste den prøve fortæller noget som helst om, ér om det kan gå an at lade hunden fortsætte til de andre prøver, eller om den er SÅ hjernedød og ustyrlig at der skal arbejdes lidt mere.

 

SÅ nej. Den prøve viser intet, og heller ikke noget der kan bruges hvis man søger hund til andet end jagt. Medmindre du mener hvalpetræning i DCH eller lignende er OK som avlskriterie/udvælgelsesmål? (omend jeg erkender ikke at have læst op på hvad hvalpetræning i de forskellige klubber specifikt indeholder)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har haft kigget lidt på denne her kennel: Kennel FarmXena

Det er jo udstillingslinjer, men i hvert fald Xena har da klaret sig okay på prøver. Nu ved jeg godt nok ikke hvad en brugsprøve består af, men det kan vel ikke være super ringe, hvis man består? :-)

 

Jeg har ikke snakket med dem, men det virker som om de går meget op i at avle sunde hunde - sådan ud fra hvad jeg lige kan læse på hjemmesiden og på hundeweb. Men som sagt ved jeg det jo ikke helt præcist, jeg synes bare personligt det kunne være et kig værd :-)

 

Det er sgu da klorin goldens det der...:hmm:

 

Men meget nuttede...

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er jeg ude på dybt vand her... Kender ikke ret meget til racen når det drejer sig om avl.

 

Sidder og hjælper en veninde med at finde den næste hund og en af de racer der er med i overvejelserne er en golden.

 

Det skal ikke være jagtmodellen, da den skal leve som familiehund og være løbepartner for manden og kunne komme med på ture og camping og til lidt træning - Men på hyggeplan.

 

Det vigtigste er et godt og stabilt temperament og en sund hund.

Nogle der kan anbefale opdrættere vi skal tage et kig på?

 

Hvis det var mig, ville jeg kigge nærmere på === Kennel Skylock === i vestjylland. Flinke mennesker i hvert fald. Har også haft æren at møde et par af deres hunde, og de virkede hverken ulydige, bovlamme eller hjernedøde - på trods af lys farve :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er det nødvendigvis ikke farven der afgør om en golden kan begå sig på jagter, markprøver eller til løbeture.

 

det har du helt ret i...

 

Det er avlen der afgør om egenskaberne er tilstede i rigt nok mål.

 

Hvor mange klorin-goldens er så avlet efter egenskaber, og ikke udseende? I don't know. Men indtil videre har jeg ikke set ret mange

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis det var mig, ville jeg kigge nærmere på === Kennel Skylock === i vestjylland. Flinke mennesker i hvert fald. Har også haft æren at møde et par af deres hunde, og de virkede hverken ulydige, bovlamme eller hjernedøde - på trods af lys farve :blink:

 

Helt enig. De er meget seriøse omkring deres opdræt og er altid klar med gode råd til deres hvalpekøbere både før og efter hvalpen er anskaffet. :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er det nødvendigvis ikke farven der afgør om en golden kan begå sig på jagter, markprøver eller til løbeture.

 

Kan en hvid/lys Golden ikke sidestilles med en brun Labrador? Hos begge gælder vel, at der er avlet på farver frem for egenskaber?

 

En af min hunds legekammerater er en meget lys Goldenhan. Han er sød og blid af sind, men egenskabsmæssigt er han, på trods af nogen træning, et stykke væk fra de fleste retrievere, jeg kender. Det samme gælder så den brune Labrador-kammerat, men det er så nærmere i modsatte retning.

 

Dermed IKKE sagt at det er en regel, men det er vel logisk nok, at man må på kompromis, hvis man avler efter en bestemt farve? :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Hehe.... Vidste næsten den her tråd kunne ende med for/imod en bestemt type golden.

Men, men... Nu kender jeg til et par stykker af jagtmodellerne, som er afsindig lækre hunde - Men det er ikke den type hund der vil passe til dem.

 

Så lige i det her tilfælde, så handler det "bare" om at finde den hund der passer til det her par og ikke om den ene eller den anden type golden er bedre eller dårligere end den anden ;-)

 

Men tusind tak for svar og jeg tager lige et kig på de opdrættere der er blevet foreslået :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Når man kommer med sådan en udtalelse, så er det rimeligt væsentligt at man ved hvad det drejer sig om.

 

EN brugsprøve siger lige nøjagtigt ingenting. Det er basel lydighed, thats it.

Og én 1 præmie begynder B-prøver er ikke ret meget. Hvad har den været stillet på af uofficielle prøver inden de fik skrabet den 1 præmie i begynderklassen ind?

 

 

 

 

jeg ville så netop ikke vælge en udstillingsgolden, eftersom manden gerne vil løbetræne med den, og eftersom den skal med på ture og camping.

 

 

 

Stadig en meget mærkværdig idé at når hunden skal være familie/hyggehund og med på ture og lignende, så du'r en jagtmodel ikke... Tæt på vanvid imo, når man snakker retrieverracerne.

 

Enig omkring brugsprøven. Det kræver ikke det store og for en erfaren markprøve-fører er det ingen sag at træne en hund op til brugsprøven. At vi andre uerfarne så lige klarer os igennem er en anden sag :oops: Men den er nu meget rart at få overstået.

 

Jeg vil sammenligne den med en afslutningsprøve på et unghundehold.

Link til indlæg
Del på andre sites

Enig omkring brugsprøven. Det kræver ikke det store og for en erfaren markprøve-fører er det ingen sag at træne en hund op til brugsprøven. At vi andre uerfarne så lige klarer os igennem er en anden sag :oops: Men den er nu meget rart at få overstået.

 

Jeg vil sammenligne den med en afslutningsprøve på et unghundehold.

 

Det behøver du altså ikke være erfaren markprøvefører for at kunne Dorte. Jeg prøvede at sætte en brugsprøvebane op for sjov med min den gamle. Uden at kende brugsprøven, uden at have ført hund på markprøver før, uden at hunden på nogen måde var blevet trænet til det, og iøvrigt med 2 labber og en skrigende kvinde der rendte rundt både i og udenfor banen som distraktion. (Og ja. Du kender damen)

Eneste tidspunkt hunden fejlede, var da de løb skrigende, hoppende og gøende forbi snuden på kræet ½ meter ude. Han lettede gumpen i "bliv", og måtte derfor sættes i bliv igen.

Dette ville ikke have ført til en "ikke-bestået" på en rigtig prøve, med en rigtig retriever.

 

Og jeg er på ingen måde en eksceptionel dygtig hundefører. Og den gamle hund var på ingen måde trænet ordentligt, korrekt eller målrettet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det behøver du altså ikke være erfaren markprøvefører for at kunne Dorte. Jeg prøvede at sætte en brugsprøvebane op for sjov med min den gamle. Uden at kende brugsprøven, uden at have ført hund på markprøver før, uden at hunden på nogen måde var blevet trænet til det, og iøvrigt med 2 labber og en skrigende kvinde der rendte rundt både i og udenfor banen som distraktion. (Og ja. Du kender damen)

Eneste tidspunkt hunden fejlede, var da de løb skrigende, hoppende og gøende forbi snuden på kræet ½ meter ude. Han lettede gumpen i "bliv", og måtte derfor sættes i bliv igen.

Dette ville ikke have ført til en "ikke-bestået" på en rigtig prøve, med en rigtig retriever.

 

Og jeg er på ingen måde en eksceptionel dygtig hundefører. Og den gamle hund var på ingen måde trænet ordentligt, korrekt eller målrettet.

Ja, hende kender jeg :-D

 

Da jeg var færdig med brugsprøven, var jeg sikker på, at den var dumpet. Fri ved fod var ..... mere fri end ved fod. Hun rejste sig (men løb ikke med) i bliv-øvelsen, og rendte efter skuddet. Vi havde slet ikke trænet skud, så det var lidt en chance om det gik eller ej.

 

Men på trods af det, klarede vi os igennem og bestod.

 

Med Liva er jeg sikker på, at jeg kunne bestå prøven easy-peasy uden træning inden. Men hun er også ældre og ikke et lille sort bæst på sin 1 års fødselsdag.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kennel Jollygold kender jeg en dejlig dreng fra:)

 

Han har det skønneste temperament, blid venlig og utrolig fornuftig af sin unge alder:)

 

Og så har han bare den flotteste fysik! På den måde at forstå at han sidder virkelig godt sammen og bevæger sig utrolig harmonisk:)

 

Opdrætter lyder også til at gå meget op i sundhed og gør meget for at alle hendes hvalpe kommer til hd fotografering.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...