Hop til indhold

Sele eller halsbånd?

Gæst Isabel
 Share

Recommended Posts

Har altid halsbånd med hundetegn i.

bruger sele på gåture, da han godt kan finde på at lave pludselige udfald efter fugle o.l.

Har som regel snoren i halsbåndet hvis vi udelukkende træner.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bruger begge dele.

Han går i en sele på turene, fordi det er mere behageligt for ham når jeg bruger flexline, som har et konstant træk. Men samtidig vil jeg ikke risikere at stå med en tom sele inkl. hundetegn, og Taiki der render ud over stepperne. Derfor har han også halsbånd på, hvori hundetegnet sidder.

For mig har selen også andre fordele: Det er nemmere for mig at løfte ham op i Nihola'en (ladcykel), der er reflekser på som gør ham nemmere at se om aftenen og skulle det ske at han gør udfald imod andre hunde (det er sjældent nu pga. træning, men det er sket tidligere), så har jeg bedre kontrol med ham.

Hvis han lugter en løbsk tæve og "går amok", så uanset hvordan han hopper, danser eller vrider sig, så kan han IKKE komme ud af sin sele. Men han har en del løs hud på halsen, så et halsbånd kunne aldrig sidde tæt nok til at han ikke kom ud af det, uden at det blev decideret ubehageligt for ham.

Link til indlæg
Del på andre sites

Cille har altid et halsbånd på med hundetegn i. Ikke at jeg tror hun smutter nogen steder, men kan jo aldrig vide mig sikker.

Men bruger kun sele på hende.

Hun trækker meget - når vi går hjemad, og hun døjer i forvejen meget med reverse sneezing, og det bliver bestemt ikke bedre hvis jeg har hende i halsbånd.

Gitte

Link til indlæg
Del på andre sites

Cille har altid et halsbånd på med hundetegn i. Ikke at jeg tror hun smutter nogen steder, men kan jo aldrig vide mig sikker.

Men bruger kun sele på hende.

Hun trækker meget - når vi går hjemad, og hun døjer i forvejen meget med reverse sneezing, og det bliver bestemt ikke bedre hvis jeg har hende i halsbånd.

Gitte

Yeah og det er i øvrigt en skrøne at man ikke kan lære en hund IKKE at trække i en sele (jeg har hørt nogen påstå, at det kun lod sig gøre i et halsbånd).

Hvis hunden trækker, står man bare stille indtil linen er slap/hunden stopper med at trække, så roser man og går videre. Dog kan det være en anden sag hvis man har en slædehunderace. De er jo lizzom født til det. :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gitte hvilken race har du? Bono har altid sit halsbånd på, men bruger kun sele på gåture:) han trækker også lidt og synes godt de kan miste pels på halsen hvis der blivet brugt halsbånd på ture:)

Samme som dig kan jeg se :-D

Jeg har ikke brugt hendes halsbånd siden hun var lille og jeg ikke havde en sele til hende endnu.

Halsbåndet er sådanset kun til pynt og hundetegn.

Gitte

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bruger halsbånd, fordi Elvis hader selen! Jeg vil egentlig gerne bruge sele, men jeg har tidligere døjet med, at han ville lege "fangeleg", inden vi kunne gå tur, og det var en kamp at få ham ud i bryggerset - eller bare få fat i ham i det hele taget. Og hvis jeg bare bruger sele på ham een gang, så er vi tilbage i det spor igen i nogle dage, fordi han ikke vil have sele på :(

Jeg har overvejet en sele af en anden type, men han er meget øm over sin mave, og alle seler sidder vel under maven på den ene eller anden måde, så det hjælper nok ikke :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad bruger du, og hvorfor?

Med Dumle bruger vi altid sele. Han har så halsbånd med tegn i og skal han lege med andre hunde bliver selen ofte taget af, men han trækker altid meget. Når vi går hjemme i kendte omgivelser er det ikke så meget, men kommer der så en anden hund går han helt amok med træk... så ligegyldig hvor bredt et halsbånd han får på lyder det som om han ikke kan trække vejret. Egentlig virker det bare til han syntes halsbånd er ubehageligt... og så har han en ualmindelig lang hals :lol:

Med Nova skifter vi lidt mellem halsbånd og sele. Til træning og på turene hvor de render løs har hun oftest halsbånd på og på de ture hvor vi går i snor hele vejen ofte sele... Udover det så er det meget skiftende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tea går med sele næsten hver gang vi er ude at gå... Synes det virker meget mere behageligt for hende, og så er det praktisk for os at snoren sidder på ryggen istedet for at være i vejen når hun snuser rundt. Hundetegnet sidder også i selen, så vi er helt fri for halsbånd, og dermed også bag-øret- filtre i pelsen:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Altid sele. Begge vores har Julius K9-seler.

De har altid halsbånd på dog med hundetegn i. Men linen sidder aldrig i deres halsbånd, kun i selerne. Og så er jeg meget stor fan af K9 selerne, synes de er helt fantastiske - og hundene har heller aldrig været det mindste generet af dem :5up:

IMG_6047.JPG?gl=DK

Generelt er jeg bare mest tilhænger af line i sele, medmindre man træner - der vil jeg også helst bare bruge halsbånd. Men på gåture o.lign. fortrækker jeg klart sele - især hvis man har hunde som min den ene, som trækker og godt kan springe fremad engang imellem når det ikke går stærkt nok. (Heldigvis går vi ture i skoven hver dag hvor de render uden liner, så slipper vi for dét pjat... :engel:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Brugte meget sele, men synes ikke jeg kan finde en som ikke er i vejen for hans albuer (og de skal være HELT fri når nu han bøvler lidt med dem). Synes enten at selen eller lukningen på selen er i vejen for albuernes bevægelsesfrihed. Sker dog vi bruger sele, men det er sjældent. Gider desuden heller ikke bære på den når han løber frit, og han skal ikke have den på, da jeg er bange for han vil hænge fast i noget.

Dog bruger jeg altid sele mens mine er hvalpe - synes det er hårdt med halsbånd til en hvalpehals.

og hundetegn... øhh hvad er det? :engel: Barney har faktisk aldrig haft ét. Han har aldrig halsbånd på herhjemme (heller ikke i haven). Og gider ikke selv hører på sådan et klirre halsbånd og tvivler på at min hund gider hører på det. Ved godt det koster en bøde men det er okay - det kan jeg godt leve med. Han er indtil videre aldrig stukket af og skulle uheldet være ude, så er han heldigvis chippet, og vi bor i en forholdsvis lille by, og de fleste vil kunne kende at det er min hund :) Jeg skal heller ikke have min hund til at rende væk med et halsbånd han kan sidde fast i. Men har nu aldrig rigtig prøvet at nogen af mine hunde er stukket af, så måske derfor jeg tager det så roligt :blink: kan være jeg ændre holdning hvis uheldet er ude :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Retrieveren...

Det er bare tusind gange mere besværligt hvis de render uden hundetegn. Jeg har et par gange fundet en hund som manglede en ejer, hvor jeg bare lige kunne ringe på det telefonnummer der stod i hundetegnet og vupti, så blev hunden afhentet uden problemer.

Ellers skal man jo til en dyrlæge først for at få scannet chippen og jeg har ikke bil, så det ville jo være en dyr taxitur foruden at jeg ikke ville vide, hvordan hunden skulle transporteres, for der ville jo ikke være noget halsbånd at sætte en line fast i.

Sådan en hund kan man jo ikke lokke til sig bare sådan, så resultatet ville være at jeg måtte gå hjem med uforettet sag og du missede en mulighed for at en sød pige fandt din hund og gav dig besked. Pænt træls.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen du har helt ret. Men der er jo også en risiko for at han stikker af og hænger fast i sit halsbånd et sted og sulter ihjel?

Desuden bor vi i en lille by så de fleste ved hvor vovse bor :) Og skulle han komme udenfor byen så vil jeg helst han er uden halsbånd grundet overstående.

og så har jeg bare i lidt for mange år lyttet til den der kliren fra hundehalsbånd og lyden driver mig til vanvid og kan da kun forestille mig hvor træls den lyd må være for min hund som har superhørelse!

og så kan jeg ikke lide at min hund har halsbånd på andet end på gåture, og når døren ud til haven bare står åben kan jeg ikke rigtig give det på og tage det af hele tiden :)

men du har ret - det er da nemt med et tlf. man lige kan ringe til :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Som hvalp hadede nikki halsbånd, hun ville stort set gå på tre ben mens det fjerde kørte rundt i cirkler for at sparke det dumme halsbånd af, et syn for guder! Så jeg anskaffede et seletøj, og det ville hun gerne bruge. Men de tre forskellige seletøj jeg har haft, har som Retriever alle irriteret nikkis armhuler - især det jeg bruger nu (et k9julius af ældre model) skraber rigtig meget og har faktisk lavet sår et par gange...

Nu til dage går jeg via hjernebølgekontrol.

Aner ikke hvad jeg skal gøre helt ærligt, har ikke lyst til at bruge halsbånd hvis hunden ikke gider gå med det. Og seletøj der æder hundens armhuler, er jo ikke til at kimse af heller. :hmm:

Jeg har for tiden ikke noget hundetegn på nikki, fordi det gamle dyre 14karat guld påhæng væltede af på en gåtur - pænt nederen. Men kender det alt for godt, hvor meget lettere og hurtigere man kan få sin hund tilbage HVIS den stikker af. :D Bor så også i et lille samfund, men hundens race og fordommene til betragtning burde jeg nok tage mig sammen og købe et nyt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack
Jamen du har helt ret. Men der er jo også en risiko for at han stikker af og hænger fast i sit halsbånd et sted og sulter ihjel?

Desuden bor vi i en lille by så de fleste ved hvor vovse bor :) Og skulle han komme udenfor byen så vil jeg helst han er uden halsbånd grundet overstående.

og så har jeg bare i lidt for mange år lyttet til den der kliren fra hundehalsbånd og lyden driver mig til vanvid og kan da kun forestille mig hvor træls den lyd må være for min hund som har superhørelse!

og så kan jeg ikke lide at min hund har halsbånd på andet end på gåture, og når døren ud til haven bare står åben kan jeg ikke rigtig give det på og tage det af hele tiden :)

men du har ret - det er da nemt med et tlf. man lige kan ringe til :)

Man kan få klire fri hundetegn :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor har du hende fra? Vil så gerne have en lille dame på et tidspunkt:) kunne slet ikke forstille mig ikke at have mindst en tjekke:)

Jeg fik hende fra en der hedder Lissie. Hun kommer fra Hørve. Er semilanghåret og den skønneste hund EVER :hjerte:

Inde på FB er der en PK gruppe. Der er en der har 2 han hvalpe til salg og jeg er SÅ fristet, men må ikke have mere end en hund her og har i forvejen en hund for meget, da jeg havde kat i forvejen :oops:

Men skulle jeg en dag flytte et sted hen hvor jeg må have mere end en hund, så skal jeg helt klart have en mere.

Gitte

Link til indlæg
Del på andre sites

Snart går de alle med sele - Zamzam er den sidste, han skal have selen på når vi er nede på gaden, for hvis han har sele på og står stille i elevatoren SÅ ....uha, spændtrøje, panik, jeg vil hjem. Alle startede med halsbånd, men er stille rykket over til sele. Bastarden og Petrine har hver deres sele, Zamzam og Fønix deler en og Isak har en helt fjerde sele, synes det er svært at finde den rette til den enkelte hund (og irriterende, at der ikke er en der bare passer dem alle)

Link til indlæg
Del på andre sites

og hundetegn... øhh hvad er det? :engel: Barney har faktisk aldrig haft ét. Han har aldrig halsbånd på herhjemme (heller ikke i haven). Og gider ikke selv hører på sådan et klirre halsbånd og tvivler på at min hund gider hører på det. Ved godt det koster en bøde men det er okay - det kan jeg godt leve med.

Er du klar over hvad det koster i bøde?

1000,- hvis den ikke har halsbånd på

2000,- hvis den strejfer.

Gitte

Link til indlæg
Del på andre sites