Hop til indhold

Pelspleje af en Dansk spids?


caro2001
 Share

Recommended Posts

Som overskriften siger: Hvordan plejer man pelsen på en Dansk spids?

 

Jeg er blevet forslået racen af en her på HF (jeg siger det ikke for det var en privat besked, så jeg ved ikke om brugeren tilader).

Men jeg synes ikke man kan finde en side hvor der står hvordan man plejer pelsen.

Håber i vil hjælpe.

 

MVH

Caroline

Link til indlæg
Del på andre sites

Pelspleje

Samojeden fælder sin underpels kraftigt i to perioder om året. Dette betyder ikke, at hunden ikke fælder hele året, men at det er noget mindre uden for fældningsperioden. Hunderacen har brug for at blive børstet ca. en gang om ugen, og det er forbløffende let at holde den voksne hunds pels ren og fri for pletter. Bortset fra at pelsen på fødderne måske skal trimmes en gang imellem, er der ingen grund til at klippe en samojedhund.

 

Gætter på, at det er nogenlunde ensgældende for en Dansk Spids.

Link til indlæg
Del på andre sites

Børstning en gang om måneden er som regel rigeligt når hvalpepelsen er forsvundet :lol: Trimning er som hovedregel ikke en god idé.

 

De har jo knap så meget pels som samojeden. Bad en uges tid før udstilling, men ellers er de meget nemme at holde rene, fordi skidtet bare falder af pelsen, når de er tørre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Børstning en gang om måneden er som regel rigeligt når hvalpepelsen er forsvundet :lol: Trimning er som hovedregel ikke en god idé.

 

De har jo knap så meget pels som samojeden. Bad en uges tid før udstilling, men ellers er de meget nemme at holde rene, fordi skidtet bare falder af pelsen, når de er tørre.

Hvad så hvis man ikke udstiller?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Valishia
Hvad så hvis man ikke udstiller?

 

Vi har en dejlig dansk spids :-D Og vi bruger kun børstning 1 gang om ugen. Jeg ordner så klør samt pels under porterne, som bliver klippet. Ellers bliver hun i fældningsperioder børstet lidt oftere. Hun kommer aldrig i bad, med mindre en dårlig mave har sat spor i pelsen, så bliver rumpen altså lige vasket...

De er utroligt nemme at holde i pelsen. Hvis hun har været våd og evt er blevet mudret (dette sker sjældent, da vores ikke lige er til mudderbad:genert:) så lader jeg hende ligge i kurven eller udenfor til hun er tør og så tager jeg faktisk bare en gammel hårbørste og lige børster igennem udenfor og vupti, så er pelsen helt ren og fin igen :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har en dejlig dansk spids :-D Og vi bruger kun børstning 1 gang om ugen. Jeg ordner så klør samt pels under porterne, som bliver klippet. Ellers bliver hun i fældningsperioder børstet lidt oftere. Hun kommer aldrig i bad, med mindre en dårlig mave har sat spor i pelsen, så bliver rumpen altså lige vasket...

De er utroligt nemme at holde i pelsen. Hvis hun har været våd og evt er blevet mudret (dette sker sjældent, da vores ikke lige er til mudderbad:genert:) så lader jeg hende ligge i kurven eller udenfor til hun er tør og så tager jeg faktisk bare en gammel hårbørste og lige børster igennem udenfor og vupti, så er pelsen helt ren og fin igen :blink:

Tak.

Hvilket mærke er børsten du bruger en gang om ugen?

Hvad vejer hund?

Hvor er hun købt?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Valishia
Tak.

Hvilket mærke er børsten du bruger en gang om ugen?

Hvad vejer hund?

Hvor er hun købt?

 

Børster - Jeg har nok 4-5 forskellige :hmm: Bruger mest en ganske alm. hårbørste købt i matas :oops: samt denne.

Vægten er omkring 15-16kg og så er hun passende vægtklasse iflg. dyrlægen :-D

Vores er købt hos Keldslykkegaard, og jeg kan varmt anbefale at ringe og få en snak med dem vedr. racen :5up: De tager sig god tid til at forklare om racen, deres valg af hunde og så kan de hjælpe om racen er noget for dig/jer :5up:

Om du vælger hund derfra eller ej, så kan de i hvert fald give et præg om hvad racen kræver osv. :vuf:

 

Og hvis du nogensinde kommer omkring Djursland, er du også velkommen til at komme og hilse på Hope. Vi går også gerne tur med anden hund, de skal dog være i snor, da Hope lige skal se andre an (dette skyldes dårlige oplevelser med løse hunde)... :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Børster - Jeg har nok 4-5 forskellige :hmm: Bruger mest en ganske alm. hårbørste købt i matas :oops: samt denne.

Vægten er omkring 15-16kg og så er hun passende vægtklasse iflg. dyrlægen :-D

Vores er købt hos Keldslykkegaard, og jeg kan varmt anbefale at ringe og få en snak med dem vedr. racen :5up: De tager sig god tid til at forklare om racen, deres valg af hunde og så kan de hjælpe om racen er noget for dig/jer :5up:

Om du vælger hund derfra eller ej, så kan de i hvert fald give et præg om hvad racen kræver osv. :vuf:

 

Og hvis du nogensinde kommer omkring Djursland, er du også velkommen til at komme og hilse på Hope. Vi går også gerne tur med anden hund, de skal dog være i snor, da Hope lige skal se andre an (dette skyldes dårlige oplevelser med løse hunde)... :genert:

Keldslykkegaard arbejder uden tavle ikk, det synes jeg jeg har læst på deres hjemmeside (har set kenlen før).

 

Må vi/jeg se et billede af din skønhed.

Link til indlæg
Del på andre sites

Keldslykkegaard arbejder uden tavle ikk, det synes jeg jeg har læst på deres hjemmeside (har set kenlen før).

 

Må vi/jeg se et billede af din skønhed.

 

Jo, de arbejder uden tavle, og de kalder dem godt nok danske spidser, men der er altså både samojede og japansk spids blandet i. Hvis det er det man vil have, er det fint. Men rene danske spidser avler de ikke :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er ligeglad med tavle, det er hundens sind og sundhed der betyder noget.

 

Der er en rigtigt uhyggelig og trist historie her på forum, hvor en købte en spidshund uden tavle, den endte med at blive aflivet pga HD, opdrætteren fortsatte med samme forældre og der er (vistnok) ikke nogen konsekvenser for dem overhovedet. Vil meget anbefale en tavle, ikke mindst hvis du går op i sundheden, men også hvis du vil 'noget' med hunden senere (synes du snakkede om agility på et tidspunkt)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Valishia
Jo, de arbejder uden tavle, og de kalder dem godt nok danske spidser, men der er altså både samojede og japansk spids blandet i. Hvis det er det man vil have, er det fint. Men rene danske spidser avler de ikke :)

Dette er ukorrekt information. De avler på Dansk Spids, Tysk Spids (som minder om den danske) samt Samojeden. De avler IKKE på Japansk Spids. Må man vide hvor du har denne info fra?

 

Keldslykkegaard arbejder uden tavle ikk, det synes jeg jeg har læst på deres hjemmeside (har set kenlen før).

 

Må vi/jeg se et billede af din skønhed.

Jo de arbejder uden tavle og det har de deres egen grund til, der vil jeg henvise til dem. Mona kan forklare det bedre og så får jeg ikke sagt noget forkert. :5up:

 

Her er Hope sammen med min morbrors hvide schæfer

IMG_7196.jpg

På gåtur

IMG_6932.jpg

I skyggen i haven

IMG_6965.jpg

Jeg synes jo den danske spids har et utroligt smukt hoved :lun:

IMG_6974.jpg

 

 

Jeg er ligeglad med tavle, det er hundens sind og sundhed der betyder noget.

Dette går de meget op i. Vi har fået en fantastisk lækker hund med et meget blødt sind. De har lidt forskellige tæver, så hvalpenes sind varierer en smule og sundheden er virkelig i fokus. :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Dette er ukorrekt information. De avler på Dansk Spids, Tysk Spids (som minder om den danske) samt Samojeden. De avler IKKE på Japansk Spids. Må man vide hvor du har denne info fra?

 

 

Jo de arbejder uden tavle og det har de deres egen grund til, der vil jeg henvise til dem. Mona kan forklare det bedre og så får jeg ikke sagt noget forkert. :5up:

 

Her er Hope sammen med min morbrors hvide schæfer

[ATTACH=CONFIG]92497[/ATTACH]

På gåtur

[ATTACH=CONFIG]92498[/ATTACH]

I skyggen i haven

[ATTACH=CONFIG]92499[/ATTACH]

Jeg synes jo den danske spids har et utroligt smukt hoved :lun:

[ATTACH=CONFIG]92500[/ATTACH]

 

 

 

Dette går de meget op i. Vi har fået en fantastisk lækker hund med et meget blødt sind. De har lidt forskellige tæver, så hvalpenes sind varierer en smule og sundheden er virkelig i fokus. :5up:

Kæft hun er smuk.

Sundheden er rigtig, så lige et flueben til det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Dette er ukorrekt information. De avler på Dansk Spids, Tysk Spids (som minder om den danske) samt Samojeden. De avler IKKE på Japansk Spids. Må man vide hvor du har denne info fra?

 

 

Jo de arbejder uden tavle og det har de deres egen grund til, der vil jeg henvise til dem. Mona kan forklare det bedre og så får jeg ikke sagt noget forkert. :5up:

 

Her er Hope sammen med min morbrors hvide schæfer

[ATTACH=CONFIG]92497[/ATTACH]

På gåtur

[ATTACH=CONFIG]92498[/ATTACH]

I skyggen i haven

[ATTACH=CONFIG]92499[/ATTACH]

Jeg synes jo den danske spids har et utroligt smukt hoved :lun:

[ATTACH=CONFIG]92500[/ATTACH]

 

 

 

Dette går de meget op i. Vi har fået en fantastisk lækker hund med et meget blødt sind. De har lidt forskellige tæver, så hvalpenes sind varierer en smule og sundheden er virkelig i fokus. :5up:

 

Fantastisk smuk hund du har :-D

 

Ang. japaneren, så det står faktisk i deres såkaldte tavler :)

 

Henvender man sig til den del der sælger disse hunde for at få årsagen til, at disse ikke avler rene danske spidser, så synes jeg også man bør henvende sig til Selskabet for Dansk spids og få deres forklaring på, hvorfor disse ikke er medlem af klubben længere. Der er nemlig helt bestemt to sider af samme sag.

 

En dansk spids med tavle koster det samme som en uden, så det skal bestemt ikke være grunden til man fravælger tavlen. Desuden støtter man opbygningen af denne skønne race, ved at vælge tavlen til.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Valishia
Fantastisk smuk hund du har :-D

 

Ang. japaneren, så det står faktisk i deres såkaldte tavler :)

 

Henvender man sig til den del der sælger disse hunde for at få årsagen til, at disse ikke avler rene danske spidser, så synes jeg også man bør henvende sig til Selskabet for Dansk spids og få deres forklaring på, hvorfor disse ikke er medlem af klubben længere. Der er nemlig helt bestemt to sider af samme sag.

 

En dansk spids med tavle koster det samme som en uden, så det skal bestemt ikke være grunden til man fravælger tavlen. Desuden støtter man opbygningen af denne skønne race, ved at vælge tavlen til.

Okay det er jeg altså ikke stødt på, må jeg nok tilstå. Jeg ved der foreligger 2 sider af samme sag og det er deres sag ikke min. Jeg fik en god forklaring, da jeg spurgte ind til dette og det er den forklaring jeg har holdt mig til. Da vi ikke ønsker at avle eller udstille har vi jo valgt ud fra, hvor vi mente, at man gjorde meget for hundene, hvor avler har en stor interesse i at følge hunden - selvom den ikke skal indgå i avl - for at høre til svagheder m.m. på hunden.

 

Men hvorfor skal man vælge en tavle hund, hvis avler godt ved noget om hundens baggrund og går op i det alligevel. Der er altid ramaskrig over, at man overvejer begge dele!

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...