Hop til indhold

Opstart på marktræning af stående hund


Gæst Bakker
 Share

Recommended Posts

Jeg vil rigtig gerne have nogle tips og idéer til, hvornår og hvordan jeg kan starte på at træne min dejlige 10 mdr. gamle Kleiner Münsterländer op i frit søg og dirigering, men henblik på en markprøve til foråret.

 

Jeg har gået til træning i jagtklub med hende siden hun var 11 uger, og har naturligvis også trænet hende stort set dagligt alene. Pt. er vi tvunget på en kort pause grundet første løbetid, og den jagtklub vi træner i stopper træningen i slutningen af september, så jeg vil være på egen hånd frem til foråret, hvis jeg ikke kan finde en anden klub (og det er svært på Bornholm).

 

Den grundlæggende lydighed er stort set i orden. Indkald og stop kan dog svipse, hvis der er råvildt der kommer for tæt på. Det kan også være lidt svært ved fasaner, harer og kaniner, men der tåler hun en lidt længere afstand til mig.

 

Hun er rimeligt sikker i sit på afstande op til 30-40 meter (noget kortere hvis der er mange kaniner e.lign.). Dæk går ikke helt så godt, og max-afstanden er her 15-20 meter, uden for mange fristelser, men det går fremad. Udover sit, dæk, fri ved fod, apporteringer og lignende grundressur har vi har trænet en del frit søg efter dummy mange forskellige steder.

Jeg er dog lidt i tvivl om, om hun egentlig kan det der "forventes" af en 10 mdr. gammel jagthund, eller hun burde være hårvildtren allerede nu?

 

Lige nu træner vi intensivt på, ikke at prelle på vildt. Jeg træner det ved at fløjte hende ned hver gang noget "letter" tæt på. Kaniner og andet småvildt både med og uden line og råvildt indtil videre kun i flexline, da det er dem hun tænder mest på. Vil en lang træningsline være en idé til det videre forløb? Og er der andre måder jeg kan træne det på?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil rigtig gerne have nogle tips og idéer til, hvornår og hvordan jeg kan starte på at træne min dejlige 10 mdr. gamle Kleiner Münsterländer op i frit søg og dirigering, men henblik på en markprøve til foråret.

 

Jeg har gået til træning i jagtklub med hende siden hun var 11 uger, og har naturligvis også trænet hende stort set dagligt alene. Pt. er vi tvunget på en kort pause grundet første løbetid, og den jagtklub vi træner i stopper træningen i slutningen af september, så jeg vil være på egen hånd frem til foråret, hvis jeg ikke kan finde en anden klub (og det er svært på Bornholm).

 

Den grundlæggende lydighed er stort set i orden. Indkald og stop kan dog svipse, hvis der er råvildt der kommer for tæt på. Det kan også være lidt svært ved fasaner, harer og kaniner, men der tåler hun en lidt længere afstand til mig.

 

Hun er rimeligt sikker i sit på afstande op til 30-40 meter (noget kortere hvis der er mange kaniner e.lign.). Dæk går ikke helt så godt, og max-afstanden er her 15-20 meter, uden for mange fristelser, men det går fremad. Udover sit, dæk, fri ved fod, apporteringer og lignende grundressur har vi har trænet en del frit søg efter dummy mange forskellige steder.

Jeg er dog lidt i tvivl om, om hun egentlig kan det der "forventes" af en 10 mdr. gammel jagthund, eller hun burde være hårvildtren allerede nu?

 

Lige nu træner vi intensivt på, ikke at prelle på vildt. Jeg træner det ved at fløjte hende ned hver gang noget "letter" tæt på. Kaniner og andet småvildt både med og uden line og råvildt indtil videre kun i flexline, da det er dem hun tænder mest på. Vil en lang træningsline være en idé til det videre forløb? Og er der andre måder jeg kan træne det på?

 

Jeg har ikke selv stående hund; men det er jo ikke den voldsomme respons du har fået så jeg vil lige give dig min mening.

Jeg har det sådan at stødende og stående hunde stort set skal trænes ens i det grundlæggende arbejde. Jeg synes du har rigtig godt fat i tingene efter hvad du skriver; men stop lydigheden skal være i orden inden du bevæger dig ud hvor der risiko for at støde vildt.

Jeg indlærer mine hund stop som noget af det allerførste. Du kan læse mere om præcist hvordan på min hjemmeside www.tacora.dk under spanielskolen. Hvis du ikke meget tidligt får lært hvalpen stop for vildt og den bare nogle få gange får lov at prelle på vildt ligger der et meget stort arbejde i at rette op på dette igen.

Jeg synes du skal droppe dæk i den forbindelse. Dæk bruger jeg kun når jeg vil efterlade hunden og senere vende tilbage til den, i alle andre situationer anvender jeg sit. jeg ville også droppe linen for der er ingen tvivl om at hunden ved når den har den på, linen er mere en sikkerhed for dig mod at hunden ikke løber efter vildt; men det har ingen indlæringsmæssig værdi.

Du skal starte forfra med at indlære respekt for noget som bevæger sig; men ikke vildt. Træn det i situationer hvor du har kontrol over omgivelserne. HUnden skal kunne gå løs eller fri ved fod og respektere en kastet dummy uden du skal fløjte sit, inden du begynder at eksperimentere med vildt og vildtfært.

Venlig hilsen Steen Stenild

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes at du skal kontakte den lokale afd. af DMK (DMK) , jeg har været meget glad for træningen i "min" afd., som også holder marktræning.

Du skal ud sammen med erfarne folk og lære det, det er fint at man kan gå rundt på markerne selv, men det er guld værd at få andre øjne på de ting man gør, for ligepludselig kommer der måske nogle guldkorn, som bare lige passer til dig og din hund.

God fornøjelse med træningen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes at du skal kontakte den lokale afd. af DMK (DMK) , jeg har været meget glad for træningen i "min" afd., som også holder marktræning.

Du skal ud sammen med erfarne folk og lære det, det er fint at man kan gå rundt på markerne selv, men det er guld værd at få andre øjne på de ting man gør, for ligepludselig kommer der måske nogle guldkorn, som bare lige passer til dig og din hund.

God fornøjelse med træningen.

 

Tro mig, det ville jeg også gøre, hvis DMK ikke var inaktiv på Bornholm! Der er ingen kontaktperson, ingen henvisninger til noget eller nogen... Alternativt har jeg for 2 uger siden prøvet at skrive en mail til ham der står for markprøverne i FJD herovre, men har ikke fået nogen respons :vedikke:

Klubben i kreds 8's træning er fin, men har selvfølgelig et mere bredt fokus. Derudover er der, som nævnt, snart pause i træningen, vist nok helt frem til foråret. Og jeg er jo nødt til at komme videre med træningen inden da - ellers bliver både hund og fører meget frustrerede.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja der står faktisk i sidste referat fra generalforsamlingen, at de ikke har aktivister på Bornholm, så det kan jeg godt se, kan blive lidt besværligt, ellers må du indrykke en annonce i den lokale avis, der må da være andre med stående hunde, der træner derovre.

Har du arealer til rådighed? Grundtræningen kan du jo sagtens lave med andre typer hunde, men skal du træne mark, med din stående hund, er det stående hunde du skal træne med, og ikke hverken labber eller spaniels.

 

Prøv evt. at gå ind på deres forum på DMK-online og søg efter trænings makkere, det kunne jo være at du fik respons.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja der står faktisk i sidste referat fra generalforsamlingen, at de ikke har aktivister på Bornholm, så det kan jeg godt se, kan blive lidt besværligt, ellers må du indrykke en annonce i den lokale avis, der må da være andre med stående hunde, der træner derovre.

Har du arealer til rådighed? Grundtræningen kan du jo sagtens lave med andre typer hunde, men skal du træne mark, med din stående hund, er det stående hunde du skal træne med, og ikke hverken labber eller spaniels.

 

Prøv evt. at gå ind på deres forum på DMK-online og søg efter trænings makkere, det kunne jo være at du fik respons.

 

Jeg har et sted at starte træningen op, men mangler træningspartnere. Jeg er helt ening i, at marktræningen skal foregå med andre stående hunde, og med nogen der har mere erfaring end jeg har på lige det område. Men jeg vil da prøve at søge træningsmakkere både på Bornholmermarkedet og på DMK, når hun er ovre løbetiden.

 

Indtil da kan jeg jo træne ro overfor ting der bevæger sig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...