Hop til indhold

Pelspleje på Welsh'en og Cocker'en


caro2001
 Share

Recommended Posts

Jeg mener ikke det er nemt, men man kan gå til trimmekursus i Spanielklubben så man lærer det almindelige i pelspleje. Mht udstillingstrim, så må der ofte mere rutunerede på. En cocker skal normalt trimmes ca 4 gange årligt, og det koster vel 600 kr mindst pr gang. Hvis man så har en, der er steriliseret er det mindst dobbeltop.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er stor forskel på welsh'ers pels, jeg har haft en hanhund med MEGET pels, jeg havde ham på ferie, her for 3 ugers tid siden og det tog mig flere dage, at komme nogenlunde i bund, men min tæve behøver minimum pelspleje, hun skal børstes når hun har været i noget der hænger fast, elles er der ikke det store med hende, så det kan være meget forskelligt.

Du kan se lidt på min side her: Trimning - Velkommen til Purreskoven

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad med den Amrikanske Cocker spaniel hvis den skal holdes i denne frisure?

[ATTACH=CONFIG]93485[/ATTACH]

 

Det var da en ualmindeligt langsnudet amerikaner.....

 

Alle hunde kan klippes med maskine, det er piece of cake... At det er grimt ad helvede til er en anden historie...

 

(og ja... jeg har selv et nedklippet eksemplar....)

 

 

ovenstående klipning går ikke under kategorien "bedst mulig pleje"

Link til indlæg
Del på andre sites

Wolfie -world 2012 bedste veteran.jpgCockerer har yderst forskellig pels, som mange andre racer. efgter en dag i det grønne med burrer kan det nærmest være umuligt at udrede burre , pinde og filtre før hunden har været i bad og cremet ind i udredningsbalsam.

Og nej, en spaniel skal ikke klippes , men have hevet døde hår ud.Med fingrene og underuldskniv.. Dog klippes med udtyndingssaks visse steder og ofte bruges maskine ved anus, og ved øreindgang , både på inder og ydersiden. og på bryst.Ryg må aldrig klippes , hvis hunden skal stå i smuk pels. Det gøres dog ved gamle hunde.

Du far lige et foto af Freddys onkel i fin udstillingstrim..

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har godt nok engelske springer spaniels og de to eksemplarer jeg har lige nu høre ikke til de mest pelserige.

 

Jeg bruger 1,5-2 timer på pelspleje om ugen alt incl..

I udstillingsuger bruger jeg ca. 3-4 timer om ugen alt incl..

 

Mine tøser går ture i snor i en statsskov eller løber løse i en hundeskov ca. 5 gange om ugen og det afstedkommer så ovenstående tidsforbrug pr. vovse om ugen.

 

Alt for mange spaniels i Danmark bliver ikke trimmet eller holdt i god pelskondition og det har ikke kun en indvirkning på udseendet - det skader også helbreddet i form af hudproblemer og øreproblemer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har godt nok engelske springer spaniels og de to eksemplarer jeg har lige nu høre ikke til de mest pelserige.

 

Jeg bruger 1,5-2 timer på pelspleje om ugen alt incl..

I udstillingsuger bruger jeg ca. 3-4 timer om ugen alt incl..

 

Mine tøser går ture i snor i en statsskov eller løber løse i en hundeskov ca. 5 gange om ugen og det afstedkommer så ovenstående tidsforbrug pr. vovse om ugen.

 

Alt for mange spaniels i Danmark bliver ikke trimmet eller holdt i god pelskondition og det har ikke kun en indvirkning på udseendet - det skader også helbreddet i form af hudproblemer og øreproblemer.

Uddelt på hvor mange dage om ugen?

Er det ens Pelspleje for springeren og Cocker samt welsh?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror at det korte af det lange er, at spaniels kræver MEGET pelspleje - særligt set i forhold til dit krav om ingen pelspleje.

 

Det virker som om du stadig søger i øst og vest uden mål og med. Det virker meget uovervejet at forsøge at presse stort set alle racer med bløde ører ind i den beskrivelse du tidligere har givet, og at du slet ikke har kredset noget ind?!

 

Jeg kan slet ikke se sammenhængen mellem corgie, kooiker, cocker/welsh spaniels, aussie og schapendoes???

 

Nå, jeg ville egentlig bare sige at jeg synes du skal holde fast i de EGENSKABER du startede med, også selvom du må gå på kompromis med udseendet.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Når jeg nusser dem om aftenen i sofaen, så bliver de samtidigt tjekket igennem for knuder, flåter, præstelus osv osv, som de kan have fået i pelsen under vores gåture.

Finder jeg noget, så bliver det fjernet.

 

Ellers kommer de på trimmebordet en gang om ugen til lidt klip og grundig udredning i de uger uden udstilling.

 

I udstillingsugerne bliver de stadig tjekket igennem hver aften i sofaen ellers er tiden fordelt på 3 dage.

 

Det er på grund af vores udstillinger, at min ugentlige pelspleje er så begrænset, da de jo altid er holdt i god pelskondition.

 

Uden at vide noget om det så tror jeg welsh'en er meget ens med den engelske springer, men der er store forskelle på pelsniveauet indenfor linierne i begge racer og mellem kønnene.

Jeg er ret sikker på en cocker kræver mere pelspleje pr. uge, men det ved Ulla eller CHR(mange tal) bedre end jeg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min tæve skal ikke ordnes særlig tit, måske en gang om måneden, skal hun lige "pudses af, noget man hurtigt selv kan lære, hun bliver børstet, så jeg kan nå at "fange", filterknuder eller der sidder halve buske i hendes pels, men ellers ikke.

Jamen det skal vi godt kunne klare.

Er der nogen af welsh'erne der kræver mere Pelspleje?

Hvor tit tar du børsten frem?

Link til indlæg
Del på andre sites

Ok opdrætter du ikk?

Vi vil have en tæve som nok vil blive stereliseret, gør det noget ved pelsen?

 

Ja, det gør rigtig meget ved pelsen. Spaniels er en af de grupper hunde der ofte får store pelsforandringer ved neutralisering, og det til det værre. De får ofte ekstremt meget underuld, og det betyder ekstremt meget pelspleje.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ok opdrætter du ikk?

Vi vil have en tæve som nok vil blive stereliseret, gør det noget ved pelsen?

 

Ja det giver bestemt et andet "look" på hunden, og temmelig meget mere pelspleje, welsh'en har en fantastisk smuk pels, når den ikke er steriliseret/kastreret.

 

Jeg har prøvet at sætte billeder ind, men HF vil ikke rigtig lade mig gøre det, så jeg prøver en gang til, i et nyt indlæg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja det giver bestemt et andet "look" på hunden, og temmelig meget mere pelspleje, welsh'en har en fantastisk smuk pels, når den ikke er steriliseret/kastreret.

 

Jeg har prøvet at sætte billeder ind, men HF vil ikke rigtig lade mig gøre det, så jeg prøver en gang til, i et nyt indlæg.

Ok, hvad sker der i en løbetid?

Link til indlæg
Del på andre sites

De bløder, mange har humørsvingninget, nogle får ondt og så tiltrækker de hanhunde i stor stil=de må IKKE være i nærheden af intakte hanhunde når de er højløbske.

 

Men lad være med at spekulere i om i kan overskue en hund der ikke er neutraliseret. For der kan opstå situationer hvor man er nødt til at sterilisere en tæve (sygdom, uønsket drægtighed osv).

 

Jeg kan stadig ikke forstå at du forsøger at presse en race med ret meget pelspleje ind under kategorien "ingen pelspleje"?!

Link til indlæg
Del på andre sites

De bløder, mange har humørsvingninget, nogle får ondt og så tiltrækker de hanhunde i stor stil=de må IKKE være i nærheden af intakte hanhunde når de er højløbske.

 

Men lad være med at spekulere i om i kan overskue en hund der ikke er neutraliseret. For der kan opstå situationer hvor man er nødt til at sterilisere en tæve (sygdom, uønsket drægtighed osv).

 

Jeg kan stadig ikke forstå at du forsøger at presse en race med ret meget pelspleje ind under kategorien "ingen pelspleje"?!

Hvor tit er de i løbetid?

 

Jeg har aldrig sagt at jeg ikke var parret til Pelspleje, jeg er parret til megen Pelspleje for den rigtige hund!

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...