Hop til indhold

Basil vil gerne være far


Gæst tisama
 Share

Recommended Posts

Hejsa :-D

 

Jeg er faster til Basil og har fået lov til, at låne ham til en evt. parring(gratis).

Jeg var så uheldig, at miste min elskede hund Victor her d. 4. juli 2012.

Victor var den mest skønne hund, meget klog, glad og tillidsfuld, en meget

god familiehund. Vi var/er knuste over, at have mistet ham. Victor var en

blanding af langhåret gravhund, papillon og chihuahua, en skøn og meget

smuk blandingshund. Mit håb er , at finde en papillon, chihuahua tæve eller

en evt. blanding af disse to racer, til parring med Basil. Basil er en meget

sød og kærlig langhåret dværg gravhund, han var Victor`s allerbedste ven og jeg

har fået lov, at låne ham til en evt. parring. Håber meget, at det giver pote,

og det lykkedes for mig gennem dette forum :-D

 

 

Med venlig hilsen

Tina Mikkelsen

26290081

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Tina, jeg forstår ikke lige dette indlæg.

Er det en tæveejer du søger, uden at oplyse om denne Basil er undersøgt mht hjertefejl, ryglidelser og hvad der eller kan være alvorligt for gravhunde.Tror det vil være noget svært at finde en tæveejer med en undersøgt tæve, der tør lægge hende til et mixkuld, men måske lykkes det.

Ved du, at et weekendkejsersnit kan koste 20.000 kr, så på den måde kan det blive meget dyre hvalpe.En gratis hanhund ert det mindste af det, hvis noget går galt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Tina, hvor er det trist med jeres gamle hund, jeg kan godt forstå I savner ham og lige nu ønsker at få ham tilbage, så ,eget at I er villige til at påbegynde et lidt tosset projekt for at få drømmen opfyldt. Men ærlig talt, jeg håber I vil tage et par skridt tilbage og vente mere end 2 måneder før I beslutter jer for at producere en erstatning for den mistede hund.

 

Det er urimeligt at udsætte en families tæve for parring, drægtighed og fødsel, med efterfølgende døgnpasning af et kuld hvalpe, samt salg af disse. I værste tilfælde kan en tæve komme i komplikationer der koster hende livet, dette blot for at du kan få opfyldt et (urealistisk) ønske. Prøv at vende din tankegang sådan at du stoler på at når du én gang har kunne købe en hvalp der fik så stor en plads i jeres liv, så kan det selvfølgelig lade sig gøre igen. Det er ikke nødvendigt at forsøge at lave en kopi, og du vil højst sandsynligt osse ende med skuffelse, da du aldrig vil kunne forudsige hvad en kombination som du beskriver, giver af resultat.

 

Mit råd vil være at I kommer jer over tabet af jeres hund, inden I begynder at overveje nyt familiemedlem. Og til den tid vil det måske så være en mulighed at I besøger nogle internater eller andre steder med "genbrugshunde" så I måske alligevel kan finde en hund der minder om den I havde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej og velkommen til :-)

 

Det gør mig ondt, at I har mistet jeres hund.

 

Vi mistede selv en dansk/svensk gårdhund/labrador blanding sidste år og vi savner hende frygteligt meget, men lige meget hvor mange dansk/svensk gårdhunde og labrador blandinger vi kunne få, så ville vi aldrig få en som hende. Hun var en ener, ligesom jeres Victor, har været for jer.

Så pas på ikke, at blive skuffet. I kan ikke forvente, at en blanding magen til, bliver magen til den i havde, hverken fysisk eller psykisk.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hejsa :-D

 

Jeg er faster til Basil og har fået lov til, at låne ham til en evt. parring(gratis).

Jeg var så uheldig, at miste min elskede hund Victor her d. 4. juli 2012.

Victor var den mest skønne hund, meget klog, glad og tillidsfuld, en meget

god familiehund. Vi var/er knuste over, at have mistet ham. Victor var en

blanding af langhåret gravhund, papillon og chihuahua, en skøn og meget

smuk blandingshund. Mit håb er , at finde en papillon, chihuahua tæve eller

en evt. blanding af disse to racer, til parring med Basil. Basil er en meget

sød og kærlig langhåret dværg gravhund, han var Victor`s allerbedste ven og jeg

har fået lov, at låne ham til en evt. parring. Håber meget, at det giver pote,

og det lykkedes for mig gennem dette forum :-D

 

 

Med venlig hilsen

Tina Mikkelsen

26290081

 

Er en chihuahua ikke meget lille hvis den skal føde hvalpe hvor faren er en gravhund?! Kan det ikke gå noget kun galt, hvis hvalpene bliver for store?

Link til indlæg
Del på andre sites

Er en chihuahua ikke meget lille hvis den skal føde hvalpe hvor faren er en gravhund?! Kan det ikke gå noget kun galt, hvis hvalpene bliver for store?

 

 

Har alle hvalpe ikke samme størrelse når de bliver født ? Medmindre det selvfølgelig er en meget bredhovedet race som der bliver parret ind - Så kan der sikkert opstå komplikationer.

 

Vidst også derfor en Chihuahua ikke får så mange hvalpe. Tror jeg ? :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Har alle hvalpe ikke samme størrelse når de bliver født ? Medmindre det selvfølgelig er en meget bredhovedet race som der bliver parret ind - Så kan der sikkert opstå komplikationer.

 

Vidst også derfor en Chihuahua ikke får så mange hvalpe. Tror jeg ? :vedikke:

 

Undskyld hvad *GG*

 

Alle hvalpe samme størrelse ved fødsel?

Som i at lige meget om det er en grand danois eller en gravhund, så vejer hvalpene det samme ved fødslen?

 

Det er ihvertfald ikke tilfældet, jeg ville nødigt se en gravhund føde en af de hvalpe jeg modtog fra min grand danois i torsdags, de havde en vægt på op til 800 gram.

Link til indlæg
Del på andre sites

Undskyld hvad *GG*

 

Alle hvalpe samme størrelse ved fødsel?

Som i at lige meget om det er en grand danois eller en gravhund, så vejer hvalpene det samme ved fødslen?

 

Det er ihvertfald ikke tilfældet, jeg ville nødigt se en gravhund føde en af de hvalpe jeg modtog fra min grand danois i torsdags, de havde en vægt på op til 800 gram.

 

 

Har ihvertfald hørt noget om at hvalpe har samme størrelse ved fødsel. Kan ikke huske hvor jeg har hørt det henne, men selvfølgelig er det vel logik at man ikke parrer en gigant race med en lille race.

 

Mener det var i en forklaring om hvorfor små hunderacer ikke får så mange hvalpe som f.eks. en labrador.

 

Men ret mig da gerne, hvis jeg tager fejl - ved intet om hvalpe og hvalpefødsler ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Har ihvertfald hørt noget om at hvalpe har samme størrelse ved fødsel. Kan ikke huske hvor jeg har hørt det henne, men selvfølgelig er det vel logik at man ikke parrer en gigant race med en lille race.

 

Mener det var i en forklaring om hvorfor små hunderacer ikke får så mange hvalpe som f.eks. en labrador.

 

Men ret mig da gerne, hvis jeg tager fejl - ved intet om hvalpe og hvalpefødsler ;-)

 

Du mener, små hunde vejer mellem det og det, mellemstørrelseshunde cirka mellem det og det?

 

Jeg ved ikke hvad forskellige racer vejer ved fødsel, men tænker der er rimelig forskel på chihuahua og gravhund? Almindelig gravhund vejer vist omkring 10 kilo og en chihuahua er da helt nede omkring 1,5-2 kilo? Ved selvf ikke om trådstarter har en mindre model gravhund.

 

Men skrev det fordi at gravhunden skulle være far. Var det omvendt, ville hvalpene vel ikke kunne blive for store for tæven?

Link til indlæg
Del på andre sites

Du mener, små hunde vejer mellem det og det, mellemstørrelseshunde cirka mellem det og det?

 

Jeg ved ikke hvad forskellige racer vejer ved fødsel, men tænker der er rimelig forskel på chihuahua og gravhund? Almindelig gravhund vejer vist omkring 10 kilo og en chihuahua er da helt nede omkring 1,5-2 kilo? Ved selvf ikke om trådstarter har en mindre model gravhund.

 

Men skrev det fordi at gravhunden skulle være far. Var det omvendt, ville hvalpene vel ikke kunne blive for store for tæven?

 

 

Kan godt være jeg har rodet mig ud i et eller andet nu :genert:

 

 

MEN. Jeg har hørt at helt helt små nyfødte hvalpe har ca. samme størrelse, om de er lab-hvalpe eller chi-hvalpe.

 

Derfor får en chihuahua også færre hvalpe end f.eks. en labrador - fordi chihuahua'en ikke kan rumme 10 hvalpe af den størrelse, men det har en labrador ingen problemer med.

 

Og mht. forskellen på slutvægten, så har jeg bare fået det indtryk, at den forskel først er noget hvalpene vokser sig til når de er ude af maven.

 

Fandt lidt billeder:

 

anna-pups-2012a.jpg Nyfødte gravhunde

 

 

Synes ikke der ser ud til at være den store størrelsesforskel på dem. Faktisk ser gravhundens hvalpe ud til at være mindre en Chi'ens, men der er selvfølgelig også en del flere.

 

 

EDIT: ej ... undskyld for total OT :oops:

4uk6mmTAynm-_-twinkie-s-1st-litter-newborn-chihuahuas.jpg

LightningNewbornPuppies6-20-04.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

OK så det var altså det du mente..... jamen så ta'r vi den ;-)

Det er ikke forkert at små racer set ift. deres egen størrelse får større hvalpe end store racer. Men at der ikke er forskel er nu altså forkert, forskellen på hvalpe af forskellige racer er bare ikke lisså stor som forskellen når hundene er blevet voksne.

 

En mopshvalp vejer gennemsnitligt 200 g og den vejer vel omkring 10 kilo som voksen.

En doberhvalp vejer gennemsnitligt 4-500 g og den vejer omkring 35 kilo som voksen.

En grandehvalp vejer gennemsnitligt 6-700 g og den vejer omkring 60-80 kilo som voksen.

 

Forskellen er størst når hundene er voksne, men der er altså osse forskel når de fødes.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

OK så det var altså det du mente..... jamen så ta'r vi den ;-)

Det er ikke forkert at små racer set ift. deres egen størrelse får større hvalpe end store racer. Men at der ikke er forskel er nu altså forkert, forskellen på hvalpe af forskellige racer er bare ikke lisså stor som forskellen når hundene er blevet voksne.

 

En mopshvalp vejer gennemsnitligt 200 g og den vejer vel omkring 10 kilo som voksen.

En doberhvalp vejer gennemsnitligt 4-500 g og den vejer omkring 35 kilo som voksen.

En grandehvalp vejer gennemsnitligt 6-700 g og den vejer omkring 60-80 kilo som voksen.

 

Forskellen er størst når hundene er voksne, men der er altså osse forskel når de fødes.

 

 

Tak for forklaring :5up:

 

 

Men så ville det vel heller ikke være helt umuligt for en chihuahua-tæve at føde hvalpe som har en gravhunde-far ? Altså sådan rent størrelsesmæssigt ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for forklaring :5up:

 

 

Men så ville det vel heller ikke være helt umuligt for en chihuahua-tæve at føde hvalpe som har en gravhunde-far ? Altså sådan rent størrelsesmæssigt ?

 

Men det var vel ikke dét det handlede om?

Der er i øvrigt forskellige teorier på det område - tilpasser hvalpene sig efter tæven eller påvirkes de af hanhundens størrelse allerede i fosterstadiet.

Nu har jeg aldrig beskæftiget mig med blandingsavl så jeg har ingen erfaring på området, men jeg synes umiddelbart det lyder plausibelt at hvalpene ikke bliver større i fosterstadiet end at det passer til tæven.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg ikke gjort det i blandingsavl med hunde, men derimod med får.

 

Vi bruger altid lille race vædder på stor race får.

 

De små racefår er normalt gode stabile læmmere der ikke kræver hjælp, men de gange hvor vi har haft stor race vædder på, så har vi nærmest altid skulle hjælpe lammene til verden. Derfor er vi også stoppet med at eksperimentere den vej rundt.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Det kommer vel også an på om vi er ude i ekstremer.. Altså chi mor, og GD far.... Der ville det nok ikke gå så godt, men tror ikke hvis det er 5 kg mor og 10 kg farmand at det ville være alarmerende stor forskel... Altså jeg mener vi mennesker føder jo også børn helt op imod 6-7 kg det er dobbelt af "normalen"... Så mon ikke det ville kunne lade sig gøre teoretisk... (med øget risiko sikkert)...

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kommer vel også an på om vi er ude i ekstremer.. Altså chi mor, og GD far.... Der ville det nok ikke gå så godt, men tror ikke hvis det er 5 kg mor og 10 kg farmand at det ville være alarmerende stor forskel... Altså jeg mener vi mennesker føder jo også børn helt op imod 6-7 kg det er dobbelt af "normalen"... Så mon ikke det ville kunne lade sig gøre teoretisk... (med øget risiko sikkert)...

 

Men så er det da heldigt at en parring mellem en latterligt stor hanhunde og en tåbeligt lille tæve enten ville koste tæven livet, eller nok nærmere ikke ville finde sted ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Men så er det da heldigt at en parring mellem en latterligt stor hanhunde og en tåbeligt lille tæve enten ville koste tæven livet, eller nok nærmere ikke ville finde sted ;-)

 

Ja altså en naturlig parring ville jo nok aldrig kunne finde sted i hvertfald.. Men man ved jo aldrig om en eller anden totalt gak person ville forsøge sig med kunstigt at lave parringen?

 

Min tanke er at i sådan et tilfælde ville fostrene hurtigt gå til fordi de ikke kan vokse som de skal, og i værste tilfælde ville det vil dræbe mor-hund...

 

Jeg ved det ikke, som sagt er det bare noget jeg tror.. Teoretisk set skulle man vel kunne lave en insiminering af chi-tæven med en GD han?

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja altså en naturlig parring ville jo nok aldrig kunne finde sted i hvertfald.. Men man ved jo aldrig om en eller anden totalt gak person ville forsøge sig med kunstigt at lave parringen?

 

Min tanke er at i sådan et tilfælde ville fostrene hurtigt gå til fordi de ikke kan vokse som de skal, og i værste tilfælde ville det vil dræbe mor-hund...

 

Jeg ved det ikke, som sagt er det bare noget jeg tror.. Teoretisk set skulle man vel kunne lave en insiminering af chi-tæven med en GD han?

 

Du kunne inseminere 100 chi-tæver med sæden fra en GD-han :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Du kunne inseminere 100 chi-tæver med sæden fra en GD-han :mrgreen:

 

:lol: Ja jaaa.

 

Det var mere sådan... at den blanding faktisk kunne "ske"...

 

Gad vide hvordan den omvendte parring ville være?? Kan en hund få for SMÅ hvalpe i forhold til størrelsen? Altså en GD tæve med chi str. hvalpe.. Ville den kunne passe dem, eller vil der mon være stor risiko for at hun skader dem fordi de er så små?

 

teoretisk spørgsmål, jeg ved godt ingen egentlig kan svare på det.. Men... Ja... !

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...