Hop til indhold

Hvalp stoppet med at "sige til".

Gæst MajaSims
 Share

Recommended Posts

Gæst MajaSims

Hejsa :-).

Vi har denne dejlige (frække :-P) beaglehvalp på (i morgen :banan:) 5 måneder. Han er ikke renlig, hvilket er helt fint. Han har dog ikke skidt inde i 1½ måneds tid :-), og han holder sig hele natten igennem uden problemer, han siger ikke til, og laver ikke noget på aviserne (han er sengehund). Problemet, eller hvad vi nu skal kalde det, er at han er stoppet med at sige til, når han skal. Han var begyndt at sige til, men lige pludselig stoppede han med det igen. Han gør hvad han skal ude, og kommer direkte hen efter godbidden, når det er overstået, og han naturligvis også har fået ros.

Han holder sig hele dagen i 2-3 timer ad gangen, hvor vi selv holder øje, hvor lang tid siden det er, han har været nede. Men om aftenen (fra ca. 18.30-19.30 og frem til sengetid) går det helt galt. Han holder sig mellem 30 minutter og en time, og sætter sig lige pludselig på aviserne, eller ude på altanen. INTET at se forud, andet end når han lige pludselig går i ring. Og hvis man ikke lige står ved siden af, kan det være svært at se (Kan f.eks være igang med opvask eller madlavning).

Men han er altså holdt op med at sige til... Er det normalt? Hvad kan vi gøre?

En anden ting er, at lige så snart vi sætter os til at spise (kun aftensmad) Går han ud og tisser, også selvom det er 10 minutter siden han har tisset nede.

Dette bringer mig videre til det næste, for er overbevist om, der er en "gi-mig-nu-opmærksomhed-igen"-opførsel. Så snart alt ikke lige handler om ham (man går i bad, laver mad, tager opvasken, læser et par minutter i en bog etc.), splitter han aviserne ad. Han gør det ikke når han er alene hjemme (hvilket han sagtens kan være:klap:), men kun når vi vender opmærksomheden fra ham et øjeblik. Vi træner med ham i nogle sektioner hele dagen igennem, leder efter guffer på græsplænen når vi går tur (bor på 2. sal), og leger lege hvor næsen og hovedet skal bruges. Mit temperament kommer virkelig på prøve, når han går igang med aviserne, og har virkelig svært ved at ignorere det. Men er det det der skal til?

Jeg takker på forhånd for svar og råd :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hejsa :-).

Vi har denne dejlige (frække :-P) beaglehvalp på (i morgen :banan:) 5 måneder. Han er ikke renlig, hvilket er helt fint. Han har dog ikke skidt inde i 1½ måneds tid :-), og han holder sig hele natten igennem uden problemer, han siger ikke til, og laver ikke noget på aviserne (han er sengehund). Problemet, eller hvad vi nu skal kalde det, er at han er stoppet med at sige til, når han skal. Han var begyndt at sige til, men lige pludselig stoppede han med det igen. Han gør hvad han skal ude, og kommer direkte hen efter godbidden, når det er overstået, og han naturligvis også har fået ros.

Han holder sig hele dagen i 2-3 timer ad gangen, hvor vi selv holder øje, hvor lang tid siden det er, han har været nede. Men om aftenen (fra ca. 18.30-19.30 og frem til sengetid) går det helt galt. Han holder sig mellem 30 minutter og en time, og sætter sig lige pludselig på aviserne, eller ude på altanen. INTET at se forud, andet end når han lige pludselig går i ring. Og hvis man ikke lige står ved siden af, kan det være svært at se (Kan f.eks være igang med opvask eller madlavning).

Men han er altså holdt op med at sige til... Er det normalt? Hvad kan vi gøre?

En anden ting er, at lige så snart vi sætter os til at spise (kun aftensmad) Går han ud og tisser, også selvom det er 10 minutter siden han har tisset nede.

Dette bringer mig videre til det næste, for er overbevist om, der er en "gi-mig-nu-opmærksomhed-igen"-opførsel. Så snart alt ikke lige handler om ham (man går i bad, laver mad, tager opvasken, læser et par minutter i en bog etc.), splitter han aviserne ad. Han gør det ikke når han er alene hjemme (hvilket han sagtens kan være:klap:), men kun når vi vender opmærksomheden fra ham et øjeblik. Vi træner med ham i nogle sektioner hele dagen igennem, leder efter guffer på græsplænen når vi går tur (bor på 2. sal), og leger lege hvor næsen og hovedet skal bruges. Mit temperament kommer virkelig på prøve, når han går igang med aviserne, og har virkelig svært ved at ignorere det. Men er det det der skal til?

Jeg takker på forhånd for svar og råd :-)

Min erfaring med (mange) hvalpe er, at sige-til funktionen bliver sikker på meget forskellige stadier i deres liv, så jeg ville ikke panikke over det. I må så tilbyde lufteture, baseret på den viden I har om hans mønster.

Jeg kan ikke helt se scenariet for mig - ligger der aviser omkring i boligen? Har han lært at besørge på aviser, eller er det for en sikkerheds skyld? Hvis der lå aviser på mit gulv, ville mine hunde sandelig også holde en fest med at rykke dem i stykker (også de voksne).

Hvad gør du når han rykker aviser i stykker? Hvis du kommer løbende og stopper ham, har I en lille leg igang. Jeg hæfter mig ved at han ikke ødelægger noget når han er alene.

Jeg ville fjerne de aviser, det kræver alt for meget arbejde at lære en 5-måneders hvalp at lade dem ligge:blink: Det kan meget vel være at den lille fyr er ved at lære hvordan han får opmærksomhed - ikke af ond vilje, men fordi hunde er meget optagede af at få dækket deres behov

Jeg har haft gode erfaringer med at indarbejde nogle enkle rutiner hos os. Når vi kommer hjem fra gåtur, ved hundene at der ikke sker mere for dem den næste times tid. Om formiddagen er der stille-tid, også selvom vi er hjemme.

Har I trænet ro med jeres hund? Nogle hvalpe skal trænes systematisk i at være i ro, når ejerne er hjemme, andre magter det bedre selv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for svar :-)

Tænkte nok, at vi bare skulle være tålmodige, vi var bare blevet frustreret, fordi det ligesom gik tilbage.

Vi har kun aviser ude i gangen foran hoveddøren ;-). Der besørger han også i 80% af tilfældende. Vi har prøvet at fjerne dem med det resultat, at gulvet er blevet lidt skadet. Nu prøver vi at fjerne aviserne igen. Problemet er, at vi ikke kan se, om han har lavet noget derude, pga. dårlig belysning (gangen er dårligt indrettet, og lyset falder dårligt). Mens jeg skrev dette, kom der et uheld til (på aviserne ;-)), og da det skete var det under 1 time siden han tissede nede. Min kæreste lavede mad, jeg skrev her. Vi var begge i køkkenet, og han havde ikke lige leget, eller drukket meget.

Hver gang han var ved aviserne (og var gået i gang med konfetti-leg) stoppede vi ham, evt. med at kalde på ham (han er tilgengæld ekstremt god til "plads!":-D :-P). Og det er nok en fejl, kan godt se fornuften i, at vi måske skulle ignorere, så der ikke kom opmærksomhed ud af det, han spiser jo ikke aviserne så meget mere...

Han er meget opmærksomhedskrævende tror jeg.

Det der "ro", hvordan kan vi træne det? Vi bruger gerne klikker. At han kunne slappe af på kommando ville vi nok have godt af, alle tre.

Link til indlæg
Del på andre sites