Hop til indhold

Fantastisk smuk langhåret schæfer tilbydes til parring


Gæst Hentze
 Share

Recommended Posts

Jeg har valgt at trække mit kandidatur - har afbestilt røngtefotografering og dropper idéen om at andre kan nyde godt af hans gener.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har valgt at trække mit kandidatur - har afbestilt røngtefotografering og dropper idéen om at andre kan nyde godt af hans gener.

 

Bravo for dig :5up:

Alt for mange mennesker er optaget af hvor sød og smuk de synes deres hund er, uden at vurdere mere langsigtet i forhold til avl. Selvfølgelig kan man ikke være ekspert på området, før man har spurgt sig for, men det var netop hvad du gjorde, og tog de råd til dig du fik.

Det er vist noget vi alle kan lære af, indimellem ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 3 months later...
Jeg har valgt at trække mit kandidatur - har afbestilt røngtefotografering og dropper idéen om at andre kan nyde godt af hans gener.

 

Ja, men der et andet lige så vigtigt punkt...Kan han overhovedt lave en parring...Jeg har prøvet med 6 forskellige schæferhanhunde...Ingen kunne lave en naturlig parring..Har gennem 15 år kun oplevet 2 hanhunde sopm kunne parre uden hjælp fra mennesker..Det jeg kalder tvangsparring.

 

Jukl, har du løst det første indlæg jeg har citeret? Tråden er halvgammel og TS ønsker ikke længere at tilbyde hunden til parring.

 

I øvrigt er det da interessant at du tilsyneladende selv støtter højavlen - hvor det åbenbart primært foregår ved tvangsparring:vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, men der et andet lige så vigtigt punkt...Kan han overhovedt lave en parring...Jeg har prøvet med 6 forskellige schæferhanhunde...Ingen kunne lave en naturlig parring..Har gennem 15 år kun oplevet 2 hanhunde sopm kunne parre uden hjælp fra mennesker..Det jeg kalder tvangsparring.

 

Hvilken form for hjælp har været nødvendig?

Hvor i har tvangen bestået?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg sidder i øvrigt og bliver noget træt af denne dyrlæge der har sat griller i hovedet på en 'tilfældig' hanhundeejer, som tilfældigvis har en hund af en problemfyldt race. At en hund er ældre og virker sund og rask retfærdiggør ikke at den skal lægges i narkose, gennem røntgen, tappes og i gang med parringer af tilfældige tæver, uden på nogen måde at komme til at bidrage positivt til den race som rent faktisk burde være den der fik gavn af det teoretisk fantastiske som hunden har at give videre.

 

Jeg forstår slet slet ikke disse sætninger - hvis hunden har perfekte hofter, er en god hund i sind, og ellers sund og rask, hvad er det så denne hund ikke kan bidrage til?

Måske denne hund faktisk kan bidrage 10 gange mere end visse andre hunde der tilmeld er avlskåret - det fortæller historien jo intet om.

Den er ikke mindre problem fyldt race end de som er special udvalgt til at blive BIR på hvert eneste udstille - måske endda tvært imod kunne denne hund lige præcis for en gangs skyld bidrage godt til racen.

 

Hvor præcist læses det at denne hund ikke vil kunne det?

 

Jeg kan se T. har valgt at stoppe fortagende, og fair nok hvis det er sådan hun føler :)

Men tænkt hun faktisk vil erkende at det var en god idé at gå hele møllen igennem for at bidrage på den gode måde - det kan man da kun tage hatten af for!

 

Smuk hund i øvrigt!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg forstår slet slet ikke disse sætninger - hvis hunden har perfekte hofter, er en god hund i sind, og ellers sund og rask, hvad er det så denne hund ikke kan bidrage til?

Måske denne hund faktisk kan bidrage 10 gange mere end visse andre hunde der tilmeld er avlskåret - det fortæller historien jo intet om.

Den er ikke mindre problem fyldt race end de som er special udvalgt til at blive BIR på hvert eneste udstille - måske endda tvært imod kunne denne hund lige præcis for en gangs skyld bidrage godt til racen.

 

Hvor præcist læses det at denne hund ikke vil kunne det?

 

Jeg kan se T. har valgt at stoppe fortagende, og fair nok hvis det er sådan hun føler :)

Men tænkt hun faktisk vil erkende at det var en god idé at gå hele møllen igennem for at bidrage på den gode måde - det kan man da kun tage hatten af for!

 

Smuk hund i øvrigt!

 

Hvad er det du ikke forstår?

Og hvad har udstilling med noget at gøre?

 

Hvordan kan en hund der ikke bruges på registrerede tæver af egen race, bidrage positivt til den race?

Hvordan kan man udtale sig om HD status på en hund der ikke er fotograferet?

Hvordan kan tilfældig produktion af hvalpe være vigtigere end ens egen hunds helbred, det er ikke helt uden risiko at lægge en (gammel) hund i narkose.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad er det du ikke forstår?

Og hvad har udstilling med noget at gøre?

 

Hvordan kan en hund der ikke bruges på registrerede tæver af egen race, bidrage positivt til den race?

Hvordan kan man udtale sig om HD status på en hund der ikke er fotograferet?

Hvordan kan tilfældig produktion af hvalpe være vigtigere end ens egen hunds helbred, det er ikke helt uden risiko at lægge en (gammel) hund i narkose.

 

Som jeg forstår T. så tog hun jo præcist i mod råd og vil avlsgodkende sin hund - så det blev jo en helt anden diskution end den første - og så undre jeg mig over dit sure opstød :) Så vil hun jo netop få tjekket HD inden den skulle bruges, og vil jo netop tage i mod de råd/brokkerier der kom.

 

og så undre jeg over at der bliver sagt at det er en dårlig idé fordi hun har en hund af dårlig race - men den er jo ikke mere "dårlig" grundet dens race end alle de andre i den race?

 

Udstilling har alt at sige når vi snakker højavls schæfer - hvorfor er det nu lige de er endt hvor de er?

Måske det faktisk var på tide at trække lidt ældre hunde ind der har levet i mange år uden skavanker, som præcist har bevist de ikke slæber rundt på hverken den ene eller anden dårligdom - måske det kunne være med til at rette op på noget af det skravl der bevæger sig rundt derude.

 

Jeg siger ikke det den rigtige beslutning at lade hunden bruges i avl, jeg synes måske bare ikke man skal klandre T. for at tænke tanken når hun nu har en formodentlig sund hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Som jeg forstår T. så tog hun jo præcist i mod råd og vil avlsgodkende sin hund - så det blev jo en helt anden diskution end den første - og så undre jeg mig over dit sure opstød :) Så vil hun jo netop få tjekket HD inden den skulle bruges, og vil jo netop tage i mod de råd/brokkerier der kom.

 

og så undre jeg over at der bliver sagt at det er en dårlig idé fordi hun har en hund af dårlig race - men den er jo ikke mere "dårlig" grundet dens race end alle de andre i den race?

 

Udstilling har alt at sige når vi snakker højavls schæfer - hvorfor er det nu lige de er endt hvor de er?

Måske det faktisk var på tide at trække lidt ældre hunde ind der har levet i mange år uden skavanker, som præcist har bevist de ikke slæber rundt på hverken den ene eller anden dårligdom - måske det kunne være med til at rette op på noget af det skravl der bevæger sig rundt derude.

 

Jeg siger ikke det den rigtige beslutning at lade hunden bruges i avl, jeg synes måske bare ikke man skal klandre T. for at tænke tanken når hun nu har en formodentlig sund hund.

 

Gør jeg det?

 

At hunden skal trækkes gennem kåring og røntgen er netop hvad jeg opponerer mod, det er en race med rigtig mange individer, så lad dog den fine gamle hund være familiehund som han har været hele sit liv, i stedet for at sætte fikse ideer i hovedet på hans ejer.

 

At udstilling skal blandes ind i denne debat har jeg stadig ikke forstået.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg støtter ikke højavlen ved tvangsparring...Men det er i den verden umuligt eller næsten at få et ord indført..Og tvangsparringer er tyyyys..Desværre har jeg ingen filmklip til at dokumentere det jeg har set...

Jeps, jeg s¨å godt at tråden var gammel...Men nu er det langhårede, så der for faldt jeg lige over den

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg støtter ikke højavlen ved tvangsparring...Men det er i den verden umuligt eller næsten at få et ord indført..Og tvangsparringer er tyyyys..Desværre har jeg ingen filmklip til at dokumentere det jeg har set...

Jeps, jeg s¨å godt at tråden var gammel...Men nu er det langhårede, så der for faldt jeg lige over den

 

Dokumentation er ikke nødvendigt, bare et svar på disse spørgsmål:

 

Hvilken form for hjælp har været nødvendig?

Hvor i har tvangen bestået?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen

jeg syntes det er en fornuftig beslutning du har taget med ikke at tage din hund i avlen

der er mange ting og tage hensyn til udover en rask hund

gode hofter og albuer lidelser hos schæfer

 

arbejdsegenskaber er meget vigtigt da det er en abejdende race langhår er godkendt til avl nu

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...