Hop til indhold

Hvad må hunde IKKE få


Aslan
 Share

Recommended Posts

Tror det eneste med jordbær er, at de er vanddrivende. Har ikke hørt at de skulle være farlige. Derudover ser det ud til, som bevisførelse, at nogen herinde hvis hunde elsker jordbær, har haft de fjerneste problemer.

 

Mht. chokolade er det primært ting som kogechokolade, der er problematiske. Jo højere indhold af cacao, jo værre. Så mælkechokolade er ikke farligt eller livstruende, men ikke noget jeg ville give mine dyr alligevel. Sukker har ingens tænder godt af.

 

Min gamle tøs spiste en gang et stort påskeæg, der var gemt af vejen til en regnvejrsdag. Lettere panisk, fordi jeg også tidligere havde hørt om faren ved hundeindtagelse af chokolade, ringede jeg til dyrlægen og fortalte, at hun havde valgt at konsumere 2-300 gram nydelse. De kunne dog berolige mig med, at netop fordi det var mælkechokolade, skulle der ekstraordinært store mængder til (i forhold til hundens størrelse og vægt forstås, og min vejer ca. 22 kg.).

 

Nødder har jeg tidligere givet min hund, der har en vis forkærlighed for mandler. Efter jeg har hørt det skulle være skidt - og indtil jeg får undersøgt rigtigheden i udtalelsen og hvor store mængder det drejer sig om inden det bliver farligt - er servering af nødder til den glade hund sluttet. Det skal dog siges, at jeg aldrig har haft en hund syg på baggrund af nøddespisning.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 70
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Gæst snevinter
Tror det eneste med jordbær er, at de er vanddrivende. Har ikke hørt at de skulle være farlige. Derudover ser det ud til, som bevisførelse, at nogen herinde hvis hunde elsker jordbær, har haft de fjerneste problemer.

 

Mht. chokolade er det primært ting som kogechokolade, der er problematiske. Jo højere indhold af cacao, jo værre. Så mælkechokolade er ikke farligt eller livstruende, men ikke noget jeg ville give mine dyr alligevel. Sukker har ingens tænder godt af.

 

Min gamle tøs spiste en gang et stort påskeæg, der var gemt af vejen til en regnvejrsdag. Lettere panisk, fordi jeg også tidligere havde hørt om faren ved hundeindtagelse af chokolade, ringede jeg til dyrlægen og fortalte, at hun havde valgt at konsumere 2-300 gram nydelse. De kunne dog berolige mig med, at netop fordi det var mælkechokolade, skulle der ekstraordinært store mængder til (i forhold til hundens størrelse og vægt forstås, og min vejer ca. 22 kg.).

 

Nødder har jeg tidligere givet min hund, der har en vis forkærlighed for mandler. Efter jeg har hørt det skulle være skidt - og indtil jeg får undersøgt rigtigheden i udtalelsen og hvor store mængder det drejer sig om inden det bliver farligt - er servering af nødder til den glade hund sluttet. Det skal dog siges, at jeg aldrig har haft en hund syg på baggrund af nøddespisning.

 

Jeg synes den her er god, som stiller forskellige slags chokolader, gram, og hundens størrelse op over for hinanden.

http://ngm.nationalgeographic.com/2007/10/pets/chocolate-chart-interactive

 

Man kan f.eks. se, at der skal meget lidt kakao til for at det kan skade hunden, mens hvid chokolade ligger i den anden ende. Ligesom du siger.

 

Link til indlæg
Del på andre sites

Tror det eneste med jordbær er, at de er vanddrivende. Har ikke hørt at de skulle være farlige. Derudover ser det ud til, som bevisførelse, at nogen herinde hvis hunde elsker jordbær, har haft de fjerneste problemer.

 

Vores jordbærbed blev plyndret af vores sidste hvalpekuld - med tynd mave som resultat. Ellers har der ikke været de store problemer med at hundene spiser jordbær.

 

Mht. chokolade er det primært ting som kogechokolade, der er problematiske. Jo højere indhold af cacao, jo værre. Så mælkechokolade er ikke farligt eller livstruende, men ikke noget jeg ville give mine dyr alligevel. Sukker har ingens tænder godt af.

 

Altså jeg er ski ingen helgen :engel:-så joh, der smutter altså et bette lille stykke chokolade ned til hundene engang imellem. Men det er heldigvis sjældent - :rolleyes:

 

Min gamle tøs spiste en gang et stort påskeæg, der var gemt af vejen til en regnvejrsdag. Lettere panisk, fordi jeg også tidligere havde hørt om faren ved hundeindtagelse af chokolade, ringede jeg til dyrlægen og fortalte, at hun havde valgt at konsumere 2-300 gram nydelse. De kunne dog berolige mig med, at netop fordi det var mælkechokolade, skulle der ekstraordinært store mængder til (i forhold til hundens størrelse og vægt forstås, og min vejer ca. 22 kg.).

 

Nødder har jeg tidligere givet min hund, der har en vis forkærlighed for mandler. Efter jeg har hørt det skulle være skidt - og indtil jeg får undersøgt rigtigheden i udtalelsen og hvor store mængder det drejer sig om inden det bliver farligt - er servering af nødder til den glade hund sluttet. Det skal dog siges, at jeg aldrig har haft en hund syg på baggrund af nøddespisning.

 

Se her kommer jge til kort. For jeg vidste ikke eller har ihvertfald aldrig hørt at man ikke må give sin hund nødder???? :shock:

Ups - det sker da jævnligt - især i julemåneden. Kazan vil meget gerne have nødder. Og han har ikke ladet sig mærke med noget.:mums:

 

Er der nogen der ved noget mere omkring det med nødderne?????

Redigeret af Nazak
glemte noget
Link til indlæg
Del på andre sites

Se her kommer jge til kort. For jeg vidste ikke eller har ihvertfald aldrig hørt at man ikke må give sin hund nødder???? :shock:

Ups - det sker da jævnligt - især i julemåneden. Kazan vil meget gerne have nødder. Og han har ikke ladet sig mærke med noget.:mums:

 

Er der nogen der ved noget mere omkring det med nødderne?????

 

Vi venter spændte i fællesskab på flere links. På siden der blev linket til før, står der om andre hund fy-fy. Men her nævnes blot macademia nødder, og ikke andre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes den her er god, som stiller forskellige slags chokolader, gram, og hundens størrelse op over for hinanden.

http://ngm.nationalgeographic.com/2007/10/pets/chocolate-chart-interactive

 

Man kan f.eks. se, at der skal meget lidt kakao til for at det kan skade hunden, mens hvid chokolade ligger i den anden ende. Ligesom du siger.

 

 

:5up: Takker - det er en fin tabel :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snevinter
Se her kommer jge til kort. For jeg vidste ikke eller har ihvertfald aldrig hørt at man ikke må give sin hund nødder???? :shock:

Ups - det sker da jævnligt - især i julemåneden. Kazan vil meget gerne have nødder. Og han har ikke ladet sig mærke med noget.:mums:

 

Er der nogen der ved noget mere omkring det med nødderne?????

 

Det er kun nogle nødder man skal passe på med, så vidt jeg ved. Jeg tror ikke de er så typiske her, men da jeg boede i udlandet var det meget normalt at spise macadamia nødder - og dem må hunde ikke få.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi venter spændte i fællesskab på flere links. På siden der blev linket til før, står der om andre hund fy-fy. Men her nævnes blot macademia nødder, og ikke andre.

 

De nødder hundene spiser er kun mandler og hasselnødder.

Vil lige hurtigt indskyde, at det ikke er daglig kost :mrgreen: :blink:

 

Nå men vi må jo så væbne os med lidt tålmodighed :rolleyes: - Måske der dukker noget mere viden op - lige pludselig :shock: :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

De nødder hundene spiser er kun mandler og hasselnødder.

Vil lige hurtigt indskyde, at det ikke er daglig kost :mrgreen: :blink:

 

Nå men vi må jo så væbne os med lidt tålmodighed :rolleyes: - Måske der dukker noget mere viden op - lige pludselig :shock: :5up:

 

Tålmodighed... den bliver altid overvundet af min videbegærlighed. Men er sikker på, at hvis vi opfører os pænt, dukker viden pludselig op. Præcis som du lover!

 

Jeg har også kun afprøvet mandler og hasselnødder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snevinter
De nødder hundene spiser er kun mandler og hasselnødder.

Vil lige hurtigt indskyde, at det ikke er daglig kost :mrgreen: :blink:

 

Nå men vi må jo så væbne os med lidt tålmodighed :rolleyes: - Måske der dukker noget mere viden op - lige pludselig :shock: :5up:

 

Jeg giver også Vinter en hasselnød nogle gange. Mandler er ikke farlige, hasselnødder ved jeg ikke, men jeg tror ikke det ikke, jeg har aldrig set noget om dem.

 

Vinter får paranødder som en del af hendes foderplan, 20 g om ugen :-) Det var vist fordi det er en god kilde for selen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tålmodighed... den bliver altid overvundet af min videbegærlighed. Men er sikker på, at hvis vi opfører os pænt, dukker viden pludselig op. Præcis som du lover!

 

Jeg har også kun afprøvet mandler og hasselnødder.

 

Jeg har lige fundet nogle links, der omtaler nødder m.m.

 

http://www.petsdirect.dk/content.19.26.5open=7,5

http://www.kennel-centio.dk/diverse/giftige_fodevarer.pdf

http://www.hundeunivers.dk/node/5

Link til indlæg
Del på andre sites

Var lige et smut om dr. Dyr pga et hot spot, men det har sådan set ikke noget med sagen at gøre. Det har det der imod, at jeg snakkede med dr. Dyr om alt det hunde ikke må få i vore dage bl.a. nødder. Han sagde, at det var noget pjat. Der var nogle hunde, der ikke kunne tåle forskellige ting (lige som med mennesker), men det er kun i alleryderst tilfælde at de forskellige ting på listen over fy-fy skader en hund, hvis den får de ting i begrænset omfang...

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg opdagede i sommer at jeg havde en jordbær tyv Bella, [ATTACH]2857[/ATTACH]

jeg blev nervøs for hun havde blærebetændelse, men nej heldigvis det var jordbær der fik skylden,

og tomater på friland ja dem kan Bella heller ikke holde sig fra, er selv meget glad for tomater så hver gang jeg spiser en kommer hun også omg.

så håber da ikke de er farlig for hunde

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 6 months later...
Gæst MariaOgOzzy

Jeg har en veninde som har en datter på 12 år som efter min mening slet ikke burde have hund da hendes datter giver hunden slik, chokolade alt hvad hunden beder om.

Den får nogen gange nogen underlige bylder er der nogen der ved hvorfor den får disse bylder :confused: er lidt bekymred da hunden kun er 3 år gammel og de nægter at tage den til dyrelægen :(

Håber i har et svar :roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst hundevennen

Se følgende:

 

Avocado

Avocado indeholder det giftige stof persin, som kan skade hjerte, lunger og væv i dyr. Avocadoen er meget giftig for hunde, katte og de fleste andre dyr.

 

Øl

Alkoholiske drikkevarer forårsager de samme skader på dit kæledyrs lever og hjerne som på din egen. Men skaderne kan være dødelige, fordi dit kæledyr er meget mindre end dig. Selv ganske små mængder øl eller alkohol kan forårsage opkast og i værste fald lever- og hjerneskade.

 

Nødder

Valnødder og macadamia-nødder er særligt giftige. Konsekvensen kan være være alt fra opkast og lammelser til død. Inden for 12 timer vil dit dyr udvikle forskellige symptomer, miste balanceevnen, feber, opkast og forhøjet puls. Symptomerne kan være voldsommere, hvis din hund har spist nødderne med chokolade. I så fald er der risiko for nyresvigt, og at hunden dør.

 

Chocolade

Chokolade indeholder theobromine, som kan gøre det af med din hund, hvis den spiser det i større doser. Mørk og usødet chokolade er særligt farlig. Hvis du giver din hund et stykke chokoladekage eller lader den må slikke glasuren på kagen, kan det være nok til, at hunden bliver syg. Theobromine kan også få din hund eller kats hjerte til at slå faretruende hurtigt og uregelmæssigt.

 

Slik

Slik eller alt muligt andet, som indeholder sødestoffet Xylitol, som er et almindeligt sødestof, der bruges i mange slanke- og sukkerfrieprodukter, kan forårsage et pludseligt fald i dyrets blodsukker-niveau. Det kan betyde, at dyret mister sin koordinationsevne. Hvis tilstanden ikke bliver behandlet, risikerer du, at dyret dør.

 

Koffein

Kaffe, te og andre produkter, som indeholder koffein, påvirker kæledyrets centralnervesystem og hjerte. Det kan medføre rastløshed, hjerteproblemer og død, afhængig af hvor meget koffein dyret har indtaget.

 

Vindruer og rosiner

Hvis din hund spiser vindruer og rosiner, kan det medføre nyreproblemer. Blot en enkelt lille portion rosiner kan være dødbringende for en hund. Men mindre kan også gøre det. Effekten er nemlig akkumulerende. Det betyder, at giften ophober sig i dyret, hvis du giver den en enkelt rosin i ny og næ, og til sidst vil dyret dø af det.

 

Løg

Løg er en anden helt almindelig fødevare, som kan være meget giftig for dyr. Løg kan ødelægge dyrets røde blodlegemer og forårsage svækkelse, iltmangel og vejrtrækningsproblemer.

 

Medicin

Gem medicin væk for dyr - lige som du gør det for dine børn. En af de hyppigst forekommende forgiftninger af dyr er, når de får medicin, som er beregnet til mennesker. Og det er ikke fordi dyrene selv kaster sig over medicinskabet. Faktisk opstår forgiftningerne typisk, fordi dyreejere selv giver deres kæledyr en smertestillende tablet for at hjælpe dyret, hvis de kan se, at kaninen, hunden eller katten har smerter. Men det er en meget dårlig idé. Acetaminophen og ibuprofen, som er det aktive stof i mange smertestillende præparater, er ekstremt giftigt for dyr.

Denne mad kan du roligt give

Det er ikke al menneskeføde, som er ren gift for dyr. Her er nogle madvarer, som du roligt kan give dyret:

 

Magert kød

Ethvert stykke kogt, magert kød skulle være godt for de fleste hunde. Fedtholdige kødtyper, kyllingeskind eller fedt fra steaks og flæskestege kan derimod ikke anbefales. Det kan medføre maveproblemer. Og husk aldrig at give din hund kød med ben i. De kan splintre.

 

Grøntsager

Gulerodsstave, grønne bønner og agurkeskiver er altsammen god kost for hunden.

 

Frugt

Skiver af æble, appelsin, banen og vandmelon er helt fin kost - fjern dog kernerne fra vandmelonen, før din hund spiser dem.

 

Bagte kartofler

Bagte kartofler er fine, men vær sikker på, at de er gennembagte.

Brød

Almindelig brød er udmærket, men vær helt sikker på, at der ikke er rosiner i brødet.

 

Ris og pasta

Almindelig kogt pasta og hvide ris er ok - faktisk anbefaler dyrlæger ofte hvide ris med kogt kylling som et godt måltid.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har en veninde som har en datter på 12 år som efter min mening slet ikke burde have hund da hendes datter giver hunden slik, chokolade alt hvad hunden beder om.

Den får nogen gange nogen underlige bylder er der nogen der ved hvorfor den får disse bylder :confused: er lidt bekymred da hunden kun er 3 år gammel og de nægter at tage den til dyrelægen :(

Håber i har et svar :roll:

 

Hvor sidder de bylder henne? Og hvad er hunden for en race? (eller blanding af?)

---Jeg tror ikke, at hunden får bylder af den gift, der er i chokoladen. Den gift er mere noget, der belaster hundens lever og nyrer.

 

-- Hvis uheldet er ude, så kan hunden have fået sukkersyge. Det kan godt give bylder i de sene stadier.

Men så vil der være andre tegn, som øget vandladning og tørst. Og hunden vil sandsynligvis være tynd og altid sulten.

Hvis hunden har sukkersyge, så kan du ikke gøre noget for den, med den holdning, som familien har.

Man må bare trøste sig med, at det ikke er nogen smertefuld død. Den vil sandsynligvis på et tidspunkt glide ind i en koma som den ikke mere vågner op af..

 

-----Men der kan være et utal af forskellige årsager til hundens bylder. Og ligesom nogle BØRN næsten lever af slik, så er der altså også hunde, der overlever på helt uhensigtsmæssig kost. Mens andre dør af det første påskeæg, de stjæler..

--Sådan set burde man vel også være bekymret for den 12-årige piges kost, hvis hun får så meget slik, så hun deler det med sin hund.. :(

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever

Har lige en giftig ting, som jeg for et års tid siden var ved at miste en hund på:

 

Gær og bolledej

 

Havde stillet en plade boller til hævning og da jeg skulle tjekke dem manglede halvdelen - og synderen kunne kun være en af mine hunde; resten tager nemlig ikke fra borderne.

 

Jeg ringede til dyrlægen af frygt for bolledejen som skulle have i maven og forårsage en ordentlig gang mavepine ... men pokkers om beskeden ikke var "hvis du ikke kommer inden for en halvtime er det ikke sikkert vi kan redde din hund!"

 

Så ud i bilen med hunden, som var begyndt at være lettere diffuse og pibe, og ned til dyrlægen for en ordentlig omgang brækmiddel.

 

Og bagefter fik man så en forklaring: gæren udvikle alkoholer i hundens mave, så det er faktisk en alkoholforgiftning hunden får.

 

Tøsen havde de dårligt i et par dage bagefter ... men i følge dyrlægen var det også lige på nippet :shock:

 

... Det har det der imod, at jeg snakkede med dr. Dyr om alt det hunde ikke må få i vore dage bl.a. nødder. Han sagde, at det var noget pjat. Der var nogle hunde, der ikke kunne tåle forskellige ting (lige som med mennesker), men det er kun i alleryderst tilfælde at de forskellige ting på listen over fy-fy skader en hund, hvis den får de ting i begrænset omfang...

Der er også fodremærker som benytter f.eks. valnøddeolie som fedtkilde. Tror ikke de ville bruge det hvis det var giftigt.

 

Man kan f.eks. se, at der skal meget lidt kakao til for at det kan skade hunden, mens hvid chokolade ligger i den anden ende. Ligesom du siger.

Jeg har så en lille afviger til statistikken. Havde en 18 kg. tæve som åd over 200 g. mørk chocokalde (af den rigtig dyre hjemmelavede slags!) uden så meget som at få dårlig mave :evil:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 3 months later...

Hmm, interessant tråd, vidste overhovedet ikke det med kastanjer :shock: Der ligger jo mange kastanje-skaller rundt omkring nu.

 

Men ved i noget om rå kartofler? Jeg fik at vide at gulerødder og kartofler var gode til de irriterende mælketænder, har heldigvis kun brugt gulerødder - men er rå kartofler giftige? Eller er det kun bladene + de små grønne efterspire-ting?

 

Kan læse her at en af jer skriver at fx bagekartofler skal være helt gennembagte :confused: Tænker umiddelbart at en kogt kartoffel vel ikke er super god til mælketænder..

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmm, interessant tråd, vidste overhovedet ikke det med kastanjer :shock: Der ligger jo mange kastanje-skaller rundt omkring nu.

 

Men ved i noget om rå kartofler? Jeg fik at vide at gulerødder og kartofler var gode til de irriterende mælketænder, har heldigvis kun brugt gulerødder - men er rå kartofler giftige? Eller er det kun bladene + de små grønne efterspire-ting?

 

Kan læse her at en af jer skriver at fx bagekartofler skal være helt gennembagte :confused: Tænker umiddelbart at en kogt kartoffel vel ikke er super god til mælketænder..

De må godt få selve kartoflen, men ikke det der grønne noget, det er giftigt!

Kartofler gør kun noget godt for tænderne, men det gør ikke noget godt for maven.

Altså, det er ikke usundt, men det gør bare ikke noget.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...