Hop til indhold

Hvad må hunde IKKE få


Aslan
 Share

Recommended Posts

Ej hold nu med alle de "gift-lister".

 

Som med efterhånden rigtig mange ting i hundeverdenen, er de lister et udtryk for at det hele skal være så satans besværligt, at det faktisk kræver en doktorgrad overhovedet at have hund.

 

 

Nej. Kartofler er IKKE giftige. Grønne kartofler, og grøndelene på kartoffelplanten er. Kartoflerne i sig selv er IKKE.

Kartofler bliver grønne af at få lys. Er de nyopgravede, eller er de lagret som de burde være lagret (mørkt og køligt), så er der ingen ko på isen.

 

Nødder er ikke giftige. Nødder indeholder ekstremt meget energi, i forskellige former. Og ja. Hvis man voldæder nødder, så får man mylderbæ.

enkelte nødder indeholder derudover garvesyrer og andet godt. Det er som regel i skallen at det forekommer, da nødden bruger dette syre, for at sinke en nedbrydning af skallen til de rette vækstvilkår er tilstede for nødden. (der skulle jo gerne komme en ny plante ud af sådan en nød, hvis den landede på jorden i naturen)

 

 

Fælles for langt de fleste giftige ting fra naturens hånd, er at de alle smager enormt bittert, og at alle dyr såvel som mennesker fra naturens hånd er kodet med en afsky for bitter smag, og derfor ganske naturligt ikke vil æde store nok mængder af det.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 70
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Det er vel ok med giftlister........... Hvis man læser dem ordentligt....... eller med et gran humor.

Anemoner, toppen af kartofler, termometre....... hvem dælen gider æde det?

Der findes i vinduskarmen, naturen og i haven et hav af giftige planter, men dem æder de jo heller ikke.

 

 

Chili har i år brilleret ved at grave læggekartoflerne op og æde........... hmmm........

 

Rosiner, vindruer og chokolade får mine hunde aldrig. Jeg har haft hunde som har tålt det, men da jeg fandt ud af at der er ting i som KAN forårsage død og ødelæggelse, ja så får de det selvfølgelig ikke.......

 

Det er jo som at spille i et lotteri.............. og jeg plejer ikke at være heldig med spil.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tjah... Vi bestemmer vel selv, hvad vi vil risikere med vores hundes helbred.

 

Jeg vil til hver en tid forsøge at undgå at Silke spiser noget som helst, der står på den "hundegift-liste".

Mange af tingene er ikke nødvendigvis ting der er "øjeblikkelig dødelige", men ting, der ophobes i kroppen sammen med senere indtagelser af andre giftige stoffer.

 

Når så hunden bliver syg, --af lidt rosiner eller lidt chokolade, --så var det måske slet ikke rosinerne eller chokoladen, der var den egentlige årsag, men en masse ting, som hunden havde fået lov til at spise i løbet af sit liv.

 

Silke får som sagt ikke lov til at spise de ting. Jeg tror nemlig ikke, at det påvirker hendes livskvalitet at undvære.

 

Men HUN får lov til at svømme i søerne, --hele sommeren, selv om der er algeadvarsel for hele Danmark.

I år har der været, --måske 3-4 dage, hvor hun ikke har fået lov til at svømme, fordi jeg har kunnet se tydelige algeforekomster.

At hun ikke bliver syg af algerne, kan måske skyldes at der er for få alger til at have en akut virkning. Men deres giftstoffer kan jo også ophobes og give symptomer på et senere tidspunkt.

Alligevel får hun lov til at svømme. Fordi det betyder noget for hende.

 

Men hun vil få chekket sine nyrer og sin lever hvert år til "den store helbredsundersøgelse".

I år var den "100% ok":mrgreen:.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ej hold nu med alle de "gift-lister".

 

Som med efterhånden rigtig mange ting i hundeverdenen, er de lister et udtryk for at det hele skal være så satans besværligt, at det faktisk kræver en doktorgrad overhovedet at have hund.

 

 

Nej. Kartofler er IKKE giftige. Grønne kartofler, og grøndelene på kartoffelplanten er. Kartoflerne i sig selv er IKKE.

Kartofler bliver grønne af at få lys. Er de nyopgravede, eller er de lagret som de burde være lagret (mørkt og køligt), så er der ingen ko på isen.

 

Nødder er ikke giftige. Nødder indeholder ekstremt meget energi, i forskellige former. Og ja. Hvis man voldæder nødder, så får man mylderbæ.

enkelte nødder indeholder derudover garvesyrer og andet godt. Det er som regel i skallen at det forekommer, da nødden bruger dette syre, for at sinke en nedbrydning af skallen til de rette vækstvilkår er tilstede for nødden. (der skulle jo gerne komme en ny plante ud af sådan en nød, hvis den landede på jorden i naturen)

 

 

Fælles for langt de fleste giftige ting fra naturens hånd, er at de alle smager enormt bittert, og at alle dyr såvel som mennesker fra naturens hånd er kodet med en afsky for bitter smag, og derfor ganske naturligt ikke vil æde store nok mængder af det.

 

Jo tak :mrgreen: Nødde-mylderbæ.....

 

Men du har helt ret (i resten). Dog kan den ene hund måske sagtens tåle rosiner, hvor en anden bestemt ikke kan - men udfra andres erfaringer (aka gift listen) vil jeg bare ikke gøre en indsats for at min hund skal spise rosiner.. hvis jeg taber en pakke må jeg jo tage den derfra - og vide at jeg skal holde øje.

 

Men du har stadig helt ret :blink: Synes jeg :vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst CookiesMoar

Jeg tager den nu lidt med ro med det der siges er farligt. De fleste ting er farlige i for store mængder...

 

Feks. kan et menneske dø, hvis det spiser 122 æblekernehuse... (alm. person på ca. 65 kg) alligevel kan man da godt komme til at tygge ind i kernehuset uden at skulle føle sig bange...

 

Vi er ikke vildt pjattede med det vores hunde får...

 

De får mange gange resterne fra aftensmaden, dog med de mest usunde ting skilt fra (ting med alt for mange farvestoffer, konserveringsmidler osv)

 

Når vi står og får en øl med vennerne, får hundene lige en lille sjat ned på fliserne... Og de elsker det...!!

 

Min blandingshvalp ELSKER salat i alle afskygninger, og tigger ligefrem for at få, når jeg står og skærer det ud...

 

Mht. chokolade, så har vi prøvet at hundene fik stjålet en hel plade mørk chokolade med peppermyntfyld... Og de lever endnu... (Og havde i hvert fald ingen synlige gener af det) Men af den grund giver vi dem nu alligevel ikke chokolade...

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 5 months later...
Gæst Caroline1234
Jeg vil nu hellere være på den sikre side og ikke give Alice noget jeg ved (tror) hun ikke må få.

Hunde må ikke få chokolade og vindruer, men de må godt få tomater da det er godt for urinen.:hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst FrøkenWhipsy
hvorfor er chokolade faligt for hunde,

har fået det afvide hele mit liv, men aldrig en forklarig på hvorfor..

 

Hunde er meget følsomme overfor en kemikaliegruppe ved navn metylxanthin. Koffein og teobromin er medlemmer af denne gruppe. Sidstnævnte forekommer i kakao og te. Hunde kan ikke omgøre metylxanthin til energi og udskille det i afføringen, lige så effektivt som mennesker, og hunden forgifter derfor sig selv. Hos mennesker er stoffet i kroppen 2-3 timer, hvor det er 18 timer hos hunden! Hos hunde optages stoffet i leveren, overføres via galdeblæren til tarmen, for derefter at omforme det til det originale metylxanthin stof. Derefter går det en ny runde, hvilket gentages flere gange, så i stedet for at komme af med stoffet, fortsætter hundens organer med forgiftningen.

 

 

(sakset fra dch-danmark.dk)

Link til indlæg
Del på andre sites

Se følgende:

 

 

Vindruer og rosiner

Hvis din hund spiser vindruer og rosiner, kan det medføre nyreproblemer. Blot en enkelt lille portion rosiner kan være dødbringende for en hund. Men mindre kan også gøre det. Effekten er nemlig akkumulerende. Det betyder, at giften ophober sig i dyret, hvis du giver den en enkelt rosin i ny og næ, og til sidst vil dyret dø af det.

.

 

Jeg forstår ikke helt at det skulle forholde isg sådan , min Suzi er nyrepatient pga en parasit i hendes blod, dette har forårsaget en slem omgang af nyresvigt og efterfølgende er hun på nyreskånsomt foder (med måde) Hun har hele efteråret selv plukket vindruer i vores have sammen med Jill og de har holdt noget af et ædegilde den ene dag inden vi nåede at se det.... Suzi får taget blodprøve 4 gange om året og der får hun målt levertal, blodprocent og NYRETAL. Sidste gang var for 2 uger siden og hendes tal var SUPER fine... ville de være det hvis der var en ophobning af giftstoffer i nyerne pga vindruerne ??

 

Petrine har spist 200 gram ultra-mørk chokolade med chili, købt i dyre domme i England. Mine forældres hund elsker rosiner og har spist omkring en bøtte om måneden siden han var hvalp - han har ingen nyreproblemer.

 

Det er noget underligt noget, men der findes jo også 100-årige der kæderyger ;-)

 

Det er vist som med mennesker.. nogen kan tåle det , andre kan ik !:-D

 

Det er vel ok med giftlister........... Hvis man læser dem ordentligt....... eller med et gran humor.

Anemoner, toppen af kartofler, termometre....... hvem dælen gider æde det?

Der findes i vinduskarmen, naturen og i haven et hav af giftige planter, men dem æder de jo heller ikke.

 

 

Chili har i år brilleret ved at grave læggekartoflerne op og æde........... hmmm........

 

Rosiner, vindruer og chokolade får mine hunde aldrig. Jeg har haft hunde som har tålt det, men da jeg fandt ud af at der er ting i som KAN forårsage død og ødelæggelse, ja så får de det selvfølgelig ikke.......

 

Det er jo som at spille i et lotteri.............. og jeg plejer ikke at være heldig med spil.

 

Min svigermors to hunde har fået både rå og kogte kartofler hele deres liv og de fejler heller ikke noget.

 

Vil gi dig helt ret, man skal læse listerne ordenlig og så tror jeg at man ligeledes skal huske på at noget af det sikkert er nævnt fordi det kan forkomme at nogle hunde ikke kan tåle det.. os så er en helgardering jo åbenbart bedst !

 

Jeg har en hund der ikke kan tåle det skind der er omkring pølser... men derfor står der jo ikke pølser på listen .:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst FrøkenWhipsy

Sorry hvis jeg lyder som en mobs (eller mops? hihi). MEN - jeg synes altså ikke de der argumenter med "jeg kender en som godt kan tåle det..." holder.

Det minder for mig meget om rygere der har en grandkusine hvis morfars onkel blev 117 år selvom han røg 20 smøger om dagen.

JA - men hvad med den kæmpe store del der IKKE kan det?

Er du villig til at sætte din hunds helbred på spil fordi nogle få ikke tager skade? Hunden kan ikke sige fra - men det kan du !

 

Desuden kommer skaden jo ikke på få dage, det opbygger sig langsomt. Der kan gå flere år får symptomer træder i karakter...og så er det altså træls hvis man kunne have undgået det. Hysteri eller ej, så ser jeg ingen grund til at gamle når der er så mange andre lækre ting hunden kan få :vuf:

Link til indlæg
Del på andre sites

i "gamle dage" ;-) var der jo masser af hunde der fik chokolade...

 

Jeg er lidt interesseret i et tankeekesperiment her:

 

Lad os nu sige, at Fido får chokolade hver uge i de første 2 år af hans liv.... så bliver ejer klogere og indser at hun ikke vil dele sin chokolade med Fido - for så er der mere til hende selv :mrgreen:...

 

Vil der så ske en "udrensning" af Fidos nyrer ligeså langsomt? eller vil han for evigt have den eventuelle ophobning af affaldsstoffer i nyrene?

 

Jeg er bare nysgerrig, så håber der er nogle kloge hoveder der kan svare...

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg læst om de forskellige ting hunde ikke må få.

Nu sidder jeg og spekulerer over hvorfor mine hunde aldrig er døde af det, de viste måske slet ikke at de ikke kunne tåle det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg læst om de forskellige ting hunde ikke må få.

Nu sidder jeg og spekulerer over hvorfor mine hunde aldrig er døde af det, de viste måske slet ikke at de ikke kunne tåle det.

 

Det er meget forskelligt fra hund til hund, om de reagerer på de forskellige ting. Nogle hunde kan, f.eks. spise en plade chokolade uden overhovedet at reagere på det, andre hunde kan næsten ingenting spise, uden at blive syge.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg læst om de forskellige ting hunde ikke må få.

Nu sidder jeg og spekulerer over hvorfor mine hunde aldrig er døde af det, de viste måske slet ikke at de ikke kunne tåle det.

 

Hvad er dine hunde så døde af:shock:?

 

Med alderen får rigtig mange hunde aldersproblemer med forskellige organer.

Fuldstændig som mennesker kan få problemer med hjerte, lunger, nyrer, lever, bugspytkirtel, skjoldbruskkirtel og sikkert også en række andre indre organer.

 

De mest almindelige aldersskavanker i hundeorganer er sygdomme i lever, nyrer og og bugspytkirtel (sukkersyge).

 

--Nogle hunde må på diæt i ung alder. Andre får aldrig brug for diæt.

 

Det kan enten være fordi de ikke har anlæg for alderssygdommene. Eller det kan være fordi de ikke er blevet udsat for skadelige stoffer.

 

-----Man kan bare ikke vide, om man har en hund med superstærk lever eller ej, før hunden er syg. Eller gammel og rask.

Og når først en hund har dårlige indre organer, så bliver den aldrig rask igen. Og den kan kun leve et rimeligt liv på diætfoder.

Meget tit opdager man først sygdommen i de indre organer på et alt for sent tidspunkt. Det er et rent "held" hvis sygdommen bliver opdaget tidligt ved en rutineundersøgelse eller ved en undersøgelse for andre sygdomme.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever

Nu har jeg ikke læst tråden helt igennem, så jeg aner ikke om dette er nævnt, men for et par år siden var jeg så tæt på at miste en hund på af forgiftning, og den store synder var .....

 

 

 

 

 

Bolledej :shock:

 

Hun havde i et øjebliks uopmærksomhed spist en halv plade ubagte boller og jeg blev selvfølgelig nervøs for hvad alt den dej ville gøre i maven - kunne lige forstille mig det hæve helt vildt og give hende en voldsom mave pine.

 

Jeg ringede til dyrlægen og den chokkerende besked var: Hvis du ikke kommer med hende inden for en halvtime, så kan vi ikke gøre noget.

 

Så jeg ringede til min mor (har ikke selv bil) og hun fløj hjem fra arbejde og afsted med vovsepigen.

 

På det tidspunkt var hun diffuse, kunne ikke gå lige og pev :cry:

 

Da hun kom til dyrlægen fik hun et ordentlig skud morfin (brækmiddel) og dyrlægens besked var at vi var kommet i sidste øjeblik.

 

De havde haft en hund inde som var død af bolledejsforgiftning - som big surprice faktisk er en alkoholforgiftining :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...