Hop til indhold

Har du en plan for jeres træning?

Buddha
 Share

Recommended Posts

Argh jeg har sgu lidt stress, vi går på 3 træningshold og jeg skal i gang med ordentlig løbetræning nu, da vi snart skal ud og køre vogn igen. Men har virkelig svært ved at få struktureret min træning så jeg når begge hunde flere gange dagligt da de åbenbart mener man også skal sove, lege, spise og gå ture i ny og næ :rolleyes:

Det skulle gerne være sådan at jeg fik øvet 2-4 gange dagligt med hver, bare kort tid.. men fordi jeg ikke i mit hovede har en plan, så bliver det bare lidt af det og lidt af det og ikke så meget delt op i kategorier.

Har i fået vaner for hvordan i gør, lavet en decideret plan, et eller andet?

Link til indlæg
Del på andre sites

• Svar 51
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

5 hunde, et hav af aktiviteter, så ja, det er ret struktureret, dog kun træning er sådan nagelfast mandag 18.30-20, lektierne er afkrydsning, Zamzam træner 17 gange 30 sekunder på en dag, så har jeg firkanter, jeg krydser i og overblik over, at han skal holde fri om tirsdagen, så han er frisk til sin aftentræning. Hundene har deres helt egen kalender, så jeg har styr på tilmeldingsfrister, betalinger, søge fri etc. samtidigt skal det koordineres med veninden, som i går havde Buller og Zamzam med til familiefest om eftermiddagen og manden, der træner sine helt egne ting med dem. Ny plan hver uge :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

øhh jeg har ingen træningsplan men burde absolut have det!! :D

Vi træner mest på de lektier vi får til træning om onsdagen, og så træner vi på dem en uges tid.

Men burde virkelig fører træningslog og have en mere struktureret træningsplan.

Nu hvor barney er i ro har vi trænet sjove ting i stuen. Så det er meget ustruktureret nu.

glæder mig til at hører hvordan I andre gør :-) og få noget inspiration

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså en plan er måske så meget sagt, men har da hele tiden nogle fokus-områder, som jeg træner særligt meget på.

Hvis der er et eller andet jeg vil fixe, fører jeg en log, ellers ikke.

Lige for tiden log-føres Nannas kæder til hendes dogdancingprogram og det at en hund skal ligge stille på et tæppe mens en anden træner. De andre fokusområder jeg kører lige nu er finpudsning af Sokos freestyleprogram, Nannas indkald og indlæring af nye freestyle tricks med Soko.

Så forsøger jeg at tidsplanlægge træningen sådan at jeg fx altid træner lidt på eftermiddagsturen og lidt i stuen efter aftensmaden. Derudover har jeg 2x2 timers træning i hallen hver uge og det planlægger jeg inden jeg går derover.

Efter jeg er flyttet er der dog gået rod i min daglige træning og jeg fik en periode ikke trænet andet end i hallen. Så nu er der tvangstræning mindst to gange dagligt (ja, jeg er meget barsk).

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja! Jeg har en plan for hver enkelt træningsgang, en plan for hver uge/14 dage, en plan for hver måned og en årsplan.

JEg har lært at man kommer utrolig langt ved at strukturere sin træning. Dermed ikke sagt at man skal planlægge alt i mindste detalje, men planlægning gør altså en kæmpe forskel.

Ved siden af selve træningsplanlægning, har jeg også en (ret ustruktureret) plan for fysisk motion, så fysikken også er med.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har ikke en nedskrevet plan, men jeg træner dogdancing ca. fem gange om uge derhjemme i ca. 15 minutter, og jeg træner dogdancing i hallen 2x2 timer om ugen (ikke to timer intensivt i træk, enten træner jeg sammen med en anden, hvor vi skiftes til at være på, eller jeg træner kun ca. en time med indlagte pauser). Ca. et par gange om ugen tager jeg en halv bøfstang med på en af turene og træner ca. fem minutter udendørs med forstyrrelser. Jeg har en plan i hovedet for, hvad jeg skal træne en uge frem og hvornår. Den plan kan så godt blive tilrettet lidt undervejs afhængigt af, hvordan træningen går, og hvad jeg kan se, der er brug for at træne.

Agility træner jeg en gang om ugen til træning (to gange om ugen de næste par måneder). Hvis der er noget agilityrelateret, jeg synes, at vi har brug for at træne noget ekstra på, tager jeg ned i klubben og selvtræner, eller jeg tager derned i god tid inden jeg skal undervise, så jeg kan nå selv at træne først. Så har jeg altid planlagt på forhånd, hvad vi skal træne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Siri: kunne man så ikke få lov at se et eksempel på den plan du laver?? Bare sådan hvis man nu er en af de der ustruktureret mennesker :D

Hvad mener du med fysisk motion? Barney får bare (når han altså er frisk og rask) den daglige gåtur på ca. 5 km med frit løb i terræn, svømning i søen og det vi træner mest på disse ture er indkald. Er det sådan noget du mener eller er det mere struktureret?

Det er utrolig spændende men ihh jeg synes det er svært. Og hvad hvis træningen ikke gik som forventet - så holder ens plan jo ikke? eller...?

Link til indlæg
Del på andre sites

Plan er måske et meget stort ord, men jeg har tænkt over, hvor jeg gerne vil være i niveau i løbet af sæsonen. Der har vores mål-tråd herinde været god hjælp, bare det at sætte sig ned og putte ord på, hvor vi gerne vil være, når året er omme, har gjort det lidt mere virkeligt.

Jeg har ingen plan, der siger, at mandag træner vi sådan og tirsdag sådan osv osv, men jeg ved, hvor begge hunde gerne skulle være, når vinterpausen er slut. Altså hvilke ting, vi skal gå og nørkle med i løbet af de lange mørke vinterdage.

Link til indlæg
Del på andre sites

Siri: kunne man så ikke få lov at se et eksempel på den plan du laver?? Bare sådan hvis man nu er en af de der ustruktureret mennesker :D

Hvad mener du med fysisk motion? Barney får bare (når han altså er frisk og rask) den daglige gåtur på ca. 5 km med frit løb i terræn, svømning i søen og det vi træner mest på disse ture er indkald. Er det sådan noget du mener eller er det mere struktureret?

Det er utrolig spændende men ihh jeg synes det er svært. Og hvad hvis træningen ikke gik som forventet - så holder ens plan jo ikke? eller...?[/QUOTE]

Til det fremhævede, så mener jeg netop at det er stik modsat! For hvis træningen ikke går som forventet, så kan man gå tilbage og se hvad man har lavet, hvad der ligger op til osv - og så ændre det.

En årsplan har jeg for at plotte konkurrencer ind og lave langsigtede mål. Her kan jeg se hvornår der er konkurrencer og planlægge træningen derefter. JEg satser typisk på en række konkurrencer, mens andre "bare" er konkurrencer. Altså jeg planlægger træningen ud fra, at vi skal præstere bedst muligt til udvalgte konkurrencer. Op til en konkurrence træner jeg helhed og helhed i momenterne 14 dage før. Jeg retter ikke og kører med høj motivation i træningen. Jeg nyindlærer heller ikke eller piller for meget i detaljer.

På uge/14dages basis kan det se sådan her ud:

Mandag: kegle+felt, kegle+apport, stillingsskift, positioner under gang, næsesøg

Tirsdag: agility

Onsdag: ØVelser med forstyrrelser (dvs. færdigindlærte øvelser, som laves eks. tæt op ad andre hunde og mennesker)

Torsdag: fællestræning med venner, fællesøvelser, søg, apport, kegle, springapport, stillingsskift

Fredag: Fri

Lørdag: Rallyprøve i Sabro med Carla (Spot er med og skal træne med forstyrrelser)

Søndag: Let generel træning med høj motivation og meget leg

Dette er bare et eksempel og nogle gange skriver jeg det ned, andre gange ikke. JEg sørger for at have bestemte fokusområder i perioder (lige nu er det kegle+felt og kegle+apport) medmindre det er op til en konkurrence. JEg sørger for mindst en fridag ugentligt og sørger også for jævnligt at have en gang højmotivationstræning (med meget leg og meget "sjov").

Ift. det fysiske, så svømmer jeg med mine to gange ugentligt og rider 5 km. i relativt højt tempo og på blødt underlag med dem 2-3 gange ugentligt. Så ved jeg, at deres grundkondition er i orden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Planer er ikke noget for mig. Jeg tilmelder en prøve, og så går jeg igang.

Jeg har tilmeldt 5 hunde til rallyprøve om 3 uger, det har jeg kke trænet i to år, og 2 af dem har ikke prøvet det før, så nu skal jeg igang

Om 4 uger skal jeg have to spaniel på apporteringsprøve, den en skal støves af og den anden er helt ny, så det skal jeg også igang med

Og om 1 uge starter jagt sæsonen. Det har jeg på min helt egen ustruktureret måde været igang med, så det er vi måske klart til. Skal have to nye med i år, så glæder mig helt vildt

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har tilmeldt 5 hunde til rallyprøve om 3 uger, det har jeg kke trænet i to år, og 2 af dem har ikke prøvet det før, så nu skal jeg igang

Om 4 uger skal jeg have to spaniel på apporteringsprøve, den en skal støves af og den anden er helt ny, så det skal jeg også igang med

Og om 1 uge starter jagt sæsonen. Det har jeg på min helt egen ustruktureret måde været igang med, så det er vi måske klart til. Skal have to nye med i år, så glæder mig helt vildt

Vi glæder os til at jer i rally-ringen :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Mange tak Siri - det er rigtig fedt at se!

ang. motion så tør jeg næsten intet efter at en kiropraktor sagde til mig at alt cykling over 3 km er ren slid af led :shock:

Og han kommer ikke med ud at ride da der er mange mennesker der hvor vi rider, og vil gerne tage ham i snor hver gang for at vise hensyn så det er lidt noget rod. Desuden er jeg nok nede på at ride 3 gange om året - på et godt år :D

Vil gerne have cyklet med ham, men af gode grunde har han jo ikke været med på cykeltur endnu. Men nu tør jeg i hvert fald ikke cykle mere end 3 km med ham.

Altså vi har en langsigtet plan - vores mål for næste år er C-klassen i DcH og regner med at skal ud først på året. Derudover vil jeg arbejde frem imod DM næste år.

Men har ellers ikke planlagt sådan i detaljer... og nå jo - så skal vi da også gerne ud i agility, men det er lidt nyt og hans form skal i hvert fald være ordentlig først.

Men jeg træner også kun fast de aftener jeg har træning. Ellers så er det lige når jeg har lyst, eller hvis nogen ringer og spørger om vi skal ud og træne. Måske er jeg bare ikke sådan et plan menneske? Synes det er træls at træne hvis man "skal". Så hellere gå ud og træne når lysten virkelig er der.

Nå ja - måske man bare skulle lave en træningsplan med vovsen når han igen er frisk. Vi mangler jo stadig at færdiggøre flere øvelser :D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Jeg har generelle og overordnede mål, men alt efter hvor på sæsonen vi er og hvilken hund vi snakker om, så er der mere detaljerede og kortsigtede planer.

I og med vi i stort omfang selv styre træningen, så har vi også et ret stort medansvar for, at vi får trænet alt.

F.eks har jeg to øvelser der ikke spiller 100% og det er dem jeg taber point på, resten får vi stort set max for hver gang.

De to øvelser jeg typisk indlagt hver evig eneste gang jeg træner på pladsen, da jeg skal bruge redskaber og figuranter til dem, så derfor fokusere jeg en del på dem.

Med de øvelser der ikke spiller, så laver jeg min egen lille dagbog og kigger på hvor kæden knækker, hvor jeg har trænet de forskellige ting og sikre mig at jeg får prøvet flest mulige forskellige situationer.

De øvelser der "kun" kræver vedligehold og finpudsning køre jeg efter et skema der strækker sig over en måned, så jeg ved om jeg går ud og træner hele øvelser, eller delmomenter og hvilke delmomenter og hvornår jeg træner hvilke øvelser.

Men hvalpen køre jeg ret stringent efter de mål og træningsplaner der er lavet for holdet, da disse indeholder alt vi skal igennem.

Disse tilpasses os hver især og derfor ved jeg præcis hvad jeg skal træne hver uge og vi er lidt længere fremme end mange af de andre, men det er stadig samme øvelser der arbejdes med.

Selve tidspunkterne er fastlagt, så jeg træner Bamse mandag, Yoda er typisk med ude og lave de ting vi skal også.

Tirsdag har Bamse pause og det er Yoda og Kaia jeg træner med.

Onsdag Yoda, Kaia og Bamse.

Torsdag alle 3 hunde, men kun små delmomenter eller en enkelt eller to hele øvelser.

Fredag kan jeg ofte nå et spor eller to med hundene.

Lørdag har Bamse fri de weekender vi skal starte konkurrencer, men ellers så trænes der spor og større øvelser.

Søndag er vi igen i småtingsafdelingen og der bruger vi oftere tiden på svømning og de lange, lange, lange gåture.

Kaia er den der syltes mest i den daglige træning, men tilgengæld den der går flest og bedst spor :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

I perioder har jeg trænet ret struktureret, og har brugt alle former for skemaer og trænings-/måneds-/årslog. Mest da hundene var unge, og der var en hel masse nyindlæring. Men nu synes jeg at jeg er faldet gevaldigt af på den... :oops: Det sker dog indimellem at jeg ta'r det frem igen, men det holder sjældent længe. Jeg er nok mest motiveret for det selv, når hundene er unge/nye.

Buddha, jeg ved at du spurgte efter træningslogs tidligere, men jeg kan ikke finde det indlæg hvor jeg linkede til nogle forskellige slags... Men Hund & Træning skriver en del om det HER, og der er vist også eksempler på forskellige slags. Selv har jeg bare lavet mine egne, meget inspireret af DEM HER.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ej det er altså heller ikke på alle områder, at jeg er struktureret! Rally er jeg eks. enormt ustruktureret med og det samme med agility. Men lige med lydigheden er jeg ambitiøs og ¨så kræver det lidt struktur for at nå langt.

Har eks. meldt Spot til en rallybegynder prøve inden længe - og han aner ikke hvad rally er. Det skal nok blive sjovt :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

ang. motion så tør jeg næsten intet efter at en kiropraktor sagde til mig at alt cykling over 3 km er ren slid af led :shock:

Det giver ikke helt mening i mit hovede, måske mener hun cykleture på asfalt?

Buddha, jeg ved at du spurgte efter træningslogs tidligere, men jeg kan ikke finde det indlæg hvor jeg linkede til nogle forskellige slags... Men Hund & Træning skriver en del om det HER, og der er vist også eksempler på forskellige slags. Selv har jeg bare lavet mine egne, meget inspireret af DEM HER.

Jeg fandt selv lidt men ikke dem du linker til - men må indrømme jeg næsten fik endnu mere stress af dem :oops: Men et eller andet skal jeg godt nok gøre for at få styr på det.

Tak for alle jeres svar. Og ohmygod hvor er i tjekkede. Jeg aner næsten ikke hvor jeg skal starte.. det er selvfølgelig egen skyld, kan jo bare lade være med at skulle træne 2 hunde til 3 forskellige ting. Plus det der med at leve et hundeliv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ej det er altså heller ikke på alle områder, at jeg er struktureret! Rally er jeg eks. enormt ustruktureret med og det samme med agility. Men lige med lydigheden er jeg ambitiøs og ¨så kræver det lidt struktur for at nå langt.

Har eks. meldt Spot til en rallybegynder prøve inden længe - og han aner ikke hvad rally er. Det skal nok blive sjovt :-D

Med en superlydig hund og en fører, som kender skiltene, kan man sagtens komme igennem en begynderprøve uden de store problemer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg fandt selv lidt men ikke dem du linker til - men må indrømme jeg næsten fik endnu mere stress af dem :oops: Men et eller andet skal jeg godt nok gøre for at få styr på det.

Tak for alle jeres svar. Og ohmygod hvor er i tjekkede. Jeg aner næsten ikke hvor jeg skal starte.. det er selvfølgelig egen skyld, kan jo bare lade være med at skulle træne 2 hunde til 3 forskellige ting. Plus det der med at leve et hundeliv.

Aaaaaltså... Faktisk bli'r det nemmere og mindre stresset, hvis man laver en plan... Hvor du skal starte? Jamen læg ud med en plan for året, f.eks.? Eller for en lidt kortere periode, hvis et år bli'r for meget - hvad synes du I skal lære her over efterår/vinter, f.eks.? Når man vel har fået det ned på papir, så er det ikke så svært at dele det ud over nogle månedsplaner, og så er man allerede godt i gang.

Jeg har haft stor hjælp af at føre træningslog over mine træningspas. Det ta'r ikke ret lang tid, og behøver ikke at være ret bøvlet. Når man bli'r vant til det, og gør det til en vane, så går det hurtigt. Det behøver jo ikke være det helt store skema - bare en lille notesbog hvor man lige kan grifle ned hvad man trænede, hvordan det gik, og evt. ting man lige skal huske til næste gang. De træningslogs har hjulpet mig både med at huske hvad jeg skal træne, men også hvordan. Dvs. at jeg kan læse hvordan det gik sidst, skete der noget revolutionerende, opdagede jeg pludselig noget afgørende, havde vi problemer med dit eller dat...

Link til indlæg
Del på andre sites

Plan er måske et meget stort ord, men jeg har tænkt over, hvor jeg gerne vil være i niveau i løbet af sæsonen. Der har vores mål-tråd herinde været god hjælp, bare det at sætte sig ned og putte ord på, hvor vi gerne vil være, når året er omme, har gjort det lidt mere virkeligt.

Jeg har ingen plan, der siger, at mandag træner vi sådan og tirsdag sådan osv osv, men jeg ved, hvor begge hunde gerne skulle være, når vinterpausen er slut. Altså hvilke ting, vi skal gå og nørkle med i løbet af de lange mørke vinterdage.

Mål-tråden, ja... Hvor er den egentlig blevet af..? :hmm: Og gad vide hvad pokker jeg skrev i den... :genert: Er enig med dig, den tråd er en rigtig god ting, og svarer jo lidt til den årsplan jeg laver, omend ikke fuldt så detaljeret. Og så er det jo lige den detalje at andre kan læse den, så er der jo også lidt udefrakommende pres, hvilket jeg har godt af... :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Mål-tråden, ja... Hvor er den egentlig blevet af..? :hmm: Og gad vide hvad pokker jeg skrev i den... :genert: Er enig med dig, den tråd er en rigtig god ting, og svarer jo lidt til den årsplan jeg laver, omend ikke fuldt så detaljeret. Og så er det jo lige den detalje at andre kan læse den, så er der jo også lidt udefrakommende pres, hvilket jeg har godt af... :lol:

Den er her

http://www.hunde-forum.dk/traening/29713-dine-mal-2012-a.html

Link til indlæg
Del på andre sites

Aaaaaltså... Faktisk bli'r det nemmere og mindre stresset, hvis man laver en plan... Hvor du skal starte? Jamen læg ud med en plan for året, f.eks.? Eller for en lidt kortere periode, hvis et år bli'r for meget - hvad synes du I skal lære her over efterår/vinter, f.eks.? Når man vel har fået det ned på papir, så er det ikke så svært at dele det ud over nogle månedsplaner, og så er man allerede godt i gang.

Jeg har haft stor hjælp af at føre træningslog over mine træningspas. Det ta'r ikke ret lang tid, og behøver ikke at være ret bøvlet. Når man bli'r vant til det, og gør det til en vane, så går det hurtigt. Det behøver jo ikke være det helt store skema - bare en lille notesbog hvor man lige kan grifle ned hvad man trænede, hvordan det gik, og evt. ting man lige skal huske til næste gang. De træningslogs har hjulpet mig både med at huske hvad jeg skal træne, men også hvordan. Dvs. at jeg kan læse hvordan det gik sidst, skete der noget revolutionerende, opdagede jeg pludselig noget afgørende, havde vi problemer med dit eller dat...

1 år :shock: Det er nok mere det vi træner lige nu, altså specifikke øvelser. Hvad vi især skal træne mere.

Men jo, jeg må prøve, vil forsøge at gå ud fra den k9-performance træningslog, den er sådan rimelig tilforladelig.

Link til indlæg
Del på andre sites