Hop til indhold

Ændre/korrigere i på jeres hunds måde at gå tur på?

Gæst Miss_menelli
 Share

Recommended Posts

Gæst Miss_menelli

Med spørgsmålet tænker jeg ikke på om i lære hunden ikke at trække i linen, men på om i bevidst går ind og forsøger at fremelske visse ting og nedjustere andre?

F.eks så har Yoda altid elsket at løøøøøøøøbe... Og løøøøøbe noget mere....

Og fange alt der flyver i luften.

Han har synes at det var langt sjovere end at snuse og fordybe sig i dufte, grave huller og undersøge omverdenen.

Han brugte synet helt vildt meget, hvilket jo ikke er helt fremmed for racen ;-)

Selvfølgelig skal han have lov at løbe, men det foregår i vores store have under skarp kontrol af mig, så det ikke kammer over.

Jeg har på turene fokuseret på at få næsen i jorden, da jeg er af den overbevisning at det er langt sundere og mere trættende for ham at snuse og bruge næsen, end det er at spurte rundt som en galning.

Alt det løben gør ikke noget godt for hans stressniveau, som godt nok ikke fejler noget nu, men det kan hurtigt gå den anden vej.

Så jeg har i en god periode kun gået tur med ham i line og har stoppet de her vilde spurteture og rost for snust og opmuntret ham, når han har stukket næsen i jorden.

Personligt har jeg været rigtig glad for den beslutning og synes hans aktiviteter på gåturene er langt bedre for ham nu, end hvis han havde fået lov at gå tur på den måde han selv valgte i starten.

Han fungere også bedre sammen med de to andre på turen, fordi han rente faktisk snuser sammen med dem, fremfor at hyrde dem eller tonse ind i dem med 120 km. i timen ;-)

Min erfaring med den slags korrektioner kommer egentlig fra Bamse, som ikke kunne andet end at løbe, løbe og løbe på stierne og ikke lod til at bruge næsen til andet end at opfange hvor andre hunde havde tisset.

Det tog ret lang tid at ændre på, med så gammel en hund og ville helst ikke at Yoda kom ind i samme mønster, hvilket han har en kraftig tendens til.

Men hvad gør i?

Ændre i på de her ting som hunden selv finder sjovt, fremelsker en glæde ved noget andet, eller har jeres hunde helt naturligt de interesser på gåturene, som i synes er OK?

Skal man holde nallerne fra hundens natur eller er det fint man går ind og blander sig?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen jeg synes det er en hel naturlig del af at lære at gå pænt i snor at hunden slapper af og læser avis, så ja det har jeg fremelsket. Sheila havde meget travlt da jeg fik hende som unghund, hun tissede endda mens hun gik videre! Så jeg forsøgte at stoppe op hver gang hun så ud til at ville tisse og blive stående lidt bagefter, så hun følte hun fik tiden. Og så ros og belønning for at gå roligt og snuse roligt.

Og jeg opfordrer mine kursister til det, især hvis de har en tonsehund;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeps, jeg har prøvet at "forme" mine hundes gåture lidt. Hverken Frostie eller Iso har nemlig villet løbe ret meget, og det synes jeg de OGSÅ skal, på en gåtur. Frostie gjorde meget i at snuse, og ikke mindst tisse på ALT... :roll: Men hun lærte til sidst at ta' en løbetur i ny og næ. Iso prøver at gå på plads hele turen, og kører gevaldigt op på den måde. Min fejl, der i starten brugte gåturene til at træne, og især fri ved fod åbenbart... Men hun er ved at lære at det ikke bli'r til nogen træning på gåturene, og så kan hun jo sagtens løbe. Når hun kan lade mig være, så er hun faktisk ret god til at gå tur, hun får både snust og løbet!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har trænet det! Både det at gå og snuse (for ja, bordere eeeelsker at løbe og det gør Yodas far altså også), men i særdeleshed det at have en mindre aktionsradius.

Hvis ikke jeg indimellem (hvert halve år) lige minder dem om at deres aktionsradius altså skal forkortes lidt, så ender den seriøst på langt over en halv kilometer!

Det er selvfølgelig super praktisk, når de skal hente en masse får, men det er super upraktisk på rideturen eller gåturen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeps, jeg har prøvet at "forme" mine hundes gåture lidt. Hverken Frostie eller Iso har nemlig villet løbe ret meget, og det synes jeg de OGSÅ skal, på en gåtur. Frostie gjorde meget i at snuse, og ikke mindst tisse på ALT... :roll: Men hun lærte til sidst at ta' en løbetur i ny og næ. Iso prøver at gå på plads hele turen, og kører gevaldigt op på den måde. Min fejl, der i starten brugte gåturene til at træne, og især fri ved fod åbenbart... Men hun er ved at lære at det ikke bli'r til nogen træning på gåturene, og så kan hun jo sagtens løbe. Når hun kan lade mig være, så er hun faktisk ret god til at gå tur, hun får både snust og løbet!

Jeg kører tit forbi en mand, når han lufter sin hund. Den er SÅ fokuseret på at gå plads og kun kigge op på sin ejer, at jeg ofte tænker, den ikke får meget ud af sin tur. Ja den bliver da motioneret, men den får intet snust.

Omvendt har jeg de sidste morgener set en mand med sin golden, hvor han nærmest løber efter den, fordi han bliver trukket af sted :lol: (men ok, det var ikke det, tråden handlede om, det er bare begge goldens jeg ser stort set hver morgen)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kører tit forbi en mand, når han lufter sin hund. Den er SÅ fokuseret på at gå plads og kun kigge op på sin ejer, at jeg ofte tænker, den ikke får meget ud af sin tur. Ja den bliver da motioneret, men den får intet snust.

Omvendt har jeg de sidste morgener set en mand med sin golden, hvor han nærmest løber efter den, fordi han bliver trukket af sted :lol: (men ok, det var ikke det, tråden handlede om, det er bare begge goldens jeg ser stort set hver morgen)

Det første du beskriver var faktisk et kæmpe problem med min Carla i en lang periode. I over et år havde jeg aldrig, aldrig godbidder med på tur og det hjalp meget. Men det var faktisk rigtig besværligt at slippe af med den tilbydende adfærd på gåture.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det første du beskriver var faktisk et kæmpe problem med min Carla i en lang periode. I over et år havde jeg aldrig, aldrig godbidder med på tur og det hjalp meget. Men det var faktisk rigtig besværligt at slippe af med den tilbydende adfærd på gåture.

Det er tydeligt, at den her mand er ret ligeglad. Så længe hunden ikke trækker. Det er en ældre hund og han er nok jæger (han går i jægertøj) Selvfølgelig er det fint at have en hund, der går pænt (især set i forhold til modsætningen jeg også ser om morgenen), men man går vel også for hundens skyld.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mine bliver styret i en vis omfang.

Asta bliver dæmpet til ikke at trække og til at holde sig på venstre side af mig, så længe hun er i snor eller flexi. Indenfor dé rammer, må hun faktisk gøre hvad hun vil, og hvis hun stopper op for at jage mus eller lign. får hun tid til det. Hvis hun en dag virker som om hun har særligt travlt, tilpasser jeg mit gåtempo lidt så hun kan komme hurtigere fremad.

Hendes motivation på gåturen er at få brugt næsen og jagtet nogle mus, og det lader jeg hende gøre. Af og til begynder hun at gå på vildtfært, og det forsøger jeg at standse, da det stresser hende og gør resten af turen temmeligt anstrengt.

Er hun kommet i tanke om at det er dét hun skal, er hun meget svær at nå igennem til, så det forsøger jeg ihærdigt at dæmpe.

Modjo bliver opfordret til at have en lille aktionsradius når han er løs, men må ret meget gøre som han vil. Han vil gerne løbe lidt omkring og snuse hvor Asta siger der dufter spændende. Han holder sig tæt til mig, og kombinerer generelt lufteturene med et part spurt rundt, snusen og lidt leg med mig/Asta.

I snor må han heller ikke trække og skal også holde sig på vestre side af mig. Indenfor dé rammer er han også fri til at gøre hvad han vil.

Går jeg med begge hunde på samme tid i snor, er der en del flere begrænsninger. De er fx nødt til at vente på hinanden og der må under ingen omstændigheder leges. Venstre side reglen gælder selvfølgeligt også her. Det er min opfattelse at de får langt mindre ud af de her ture, hvorfor jeg prioriterer at have dem ude hver for sig eller sammen med løse (Asta i langline).

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er tydeligt, at den her mand er ret ligeglad. Så længe hunden ikke trækker. Det er en ældre hund og han er nok jæger (han går i jægertøj) Selvfølgelig er det fint at have en hund, der går pænt (især set i forhold til modsætningen jeg også ser om morgenen), men man går vel også for hundens skyld.

Netop! Man går vel også for hundens skyld!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Bjørnedrengen

Når jeg går med Bjørn er det i line indtil vi kommer til markvejen. Han starter med at tisse, ved hans indkørsel, men derefter får han ikke lov til at tisse op af naboernes haver og stendgærde og det er han rigtig dygtig til at lade være med.. Han er god til af ,,læse aviser,, og jeg står stille og venter, da jeg ved det er vigtigt. Når han er i line skal han gå pænt, hvad han også er dygtig til. Når vi når markevejen slippes han fri og han for lov til løbe rundt, det vil sige han løber ikke så meget, men bruger næsen ned i jorden meget. Så har vi den vane at jeg på et tidspunkt, kaster nogle godbidder, som han så spurter efter. Ud over det gemmer jeg godbidder som han så skal finde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vores gåture er en evig balance mellem bold/ikke bold. Der er indendørs legetøjsforbud hos os, så gåturene er ikke bare en chance for at læse avis men også lege Chinos yndlingsleg. Jeg leger generelt meget med bold med ham på gåturene - både for at minde ham om at der er allersjovest tæt ved mig, men også bare fordi han så godt kan lide det, og man kan få forskellige træningsøvelser med ind - nogle gange er det også for at aflede ham, belønne ham eller give ham mulighed for afreaktion hvis omgivelserne stresser ham.

Anyhoo, nogle gange - særligt når han er løs - synes jeg jo også at han burde kigge på omverdenen, dufte til blomsterne og den slags. Og det kan være svært, hvis han hopper rundt om mig i forventning om bold. Efter hård træning er vi dog nået dertil, hvor han giver sig til at lave noget andet hvis ikke de første par (3-4-5-6 ... :roll: ) gange han henvendte sig gav bonus.

Nogle gange kan jeg se at vi er kommet ud i at han synes han SKAL have bolden bare vi træder udenfor døren og har sværere ved at rive sig løs - og så er det tid at trappe lidt ned en periode.

Det er en evig vekselvirken ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Taiki gør lidt af det hele, så det har ikke været nødvendig. Han elsker dog, hvis vi graver et hul sammen. Så finder han gerne noget at putte i det, en kogle eller en gren, og så skal jeg begrave den, så han kan grave den op igen. Og så skal vi grave et nyt hul til den.

Engang ville jeg se, hvor længe der gik inden han blev træt af legen. En time senere tænkte jeg, at nu var der også et kvarters gåtur hjem og han havde hverken tisset eller skidt endnu. Så jeg måtte afbryde og Taiki syntes, at jeg var onde-mor.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Jeg synes det er interessant at læse hvad i andre gør og hvad i oplever - Selvfølgelig især hvad Spot gør, eftersom barnet åbenbart ligner farmand :lol:

Den med aktionsradius arbejder vi også med, da Yoda trods hans kun 6 mdr. allerede har det fint med væsentlig længere afstande, end jeg har det godt med.

Her tales ikke 50 meter, men flere 100 meter, hvis han fik lov.

Endnu sjovere er det så at læse om Korvis hunde af samme race, som åbenbart ikke har samme behov, men som kan hitte ud af at bruge energien på arbejdet i stedet :blink:

Er fuldstændig enig i, at gåturene jo er for hundens skyld og der skal være plads til at de kan være hunde.

Har også selv oplevet, at der går lige lovlig meget lydighed i Bamse og han går på plads stort set hele vejen hjem på turene, hvilket han godt nok selv vælger, men jo ikke lige er det der var tiltænkt og ikke det jeg tror han får mest ud af.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min yngste tæve ville allerhelst være løs på alle turene og så desuden gøre som det passede hende i det tempo, som passede hende ;-)

Men det er så ikke lige den form for gåture, jeg synes hun skal deltage i, og når hun derudover ikke er 100 % sikker i sit indkald, så foregår turene i 15 meter line.

Men når hun er i line har hun haft tendens til at transformere sig om til en koldblodshest og trække som gjaldt det livet og så kunne jeg i øvrigt bare hænge efter.

Heldigvis er hun rigtig glad for at arbejde, rigtig glad for sin belønning og forstår enormt hurtigt hvilken adfærd, der giver belønning.

Så alle ture har gennem længere tid foregået (og foregår) med masser af træning, indkald og belønning for god adfærd og korrigeren på den mindre ønskelige adfærd, og hun er blevet virkelig god til at stoppe den uhensigtsmæssige trækken. Efterhånden ser det også ud til at fungere når hun luftes sammen med andre, som hun ellers har opfattet som en konkurrence i at komme først frem ;-)

Jeg synes det er helt naturligt, at korrigere på uhensigtsmæssig adfærd på gåturene, også selvom det uhensigtsmæssige egentlig bare er en racekarakteristik.

Link til indlæg
Del på andre sites

Undskyld for lig at låne tråden men Siri - hvordan træner du det med hundens gå fri radius? Barney måtte gerne holde sig liiidt tættere på :D

15 meter sporline på og så jokker jeg på den hver eneste gang hunden når for langt væk (tror måske jeg brugte en 20 meters faktisk). Før hunden vender retur, ikke nødvendigvis helt ind til mig, men tættere på, så slipper jeg ikke linen. Min regel er at hunden skal kunne se mig. Bordere er jo avlet til at arbejde på kilometers afstand, så det er ret gavnligt at arbejde med aktionsradius, hvis man ønsker en kortere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har brugt min hunds naturlige interesse i at holde sig tæt, da han var hvalp. Jeg har rost for at tage kontakt, komme hen og ikke gå for langt inden han "tjekkede ind". Jeg har ofte lavet underlige øvelser/sjove opgaver/lege, så han går ofte ikke så langt for ikke at gå glip af, hvis jeg gør noget underligt/sjovt. Jeg gør det så i lidt mindre grad nu, end da han var lille hvalp. Men det er selvfølgelig nemmere med en race, der mere har rygtet, at den er bange for at blive væk.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg forsøger at få min kleiner til at have lidt mindre fokus på mig, af træningsmæssige årsager. Nogle ting skal helst trænes uden for meget forudgående fokus fra hund til fører, og det kan være svært hvis vovsen hele tiden er 100% på mig, når den er løs - så ja jeg prøver at ændre min hunds måde at "gå tur" på, på nogle tidspunkter.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ok tak. Måske et dumt spørgsmål, men får hunden så ikke et ryk i halsen (eller i selen) når den kommer til at gå for langt? Eller har jeg ikk forstået det korrekt?

Jo, det gør den vel. Altså ikke sådan voldsomt. Man kan jo også sætte snoren i selen.

Altså klart, at hvis hunden drøner afsted med 120km i timen, så skal man nok overveje en anden strategi.

Jeg siger bestemt heller ikke at det er hverken pædagogisk eller gennemtænkt - men det virker og det er virkelig vigtigt ift. at mine hunde altid går løse :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har brugt min hunds naturlige interesse i at holde sig tæt, da han var hvalp. Jeg har rost for at tage kontakt, komme hen og ikke gå for langt inden han "tjekkede ind". Jeg har ofte lavet underlige øvelser/sjove opgaver/lege, så han går ofte ikke så langt for ikke at gå glip af, hvis jeg gør noget underligt/sjovt. Jeg gør det så i lidt mindre grad nu, end da han var lille hvalp. Men det er selvfølgelig nemmere med en race, der mere har rygtet, at den er bange for at blive væk.

Det gjorde jeg også med Carla da hun var hvalp! Hun har den dag i dag en radius på maks. 20 meter - så jeg var lige ved at få et mindre slagtilfælde, da jeg fik bordere :blink: De har jo ligesom en medfødt aktionsradius, der er gigantisk!

Link til indlæg
Del på andre sites